Jotta voisimme opiskella hyödyllisempää kieltä? Tosiasia on, että suurin osa härmäläisistä lukee kahta kieltä: englanti ja ruotsi. Jälkimmäistä vain siksi, että on pakko. Tosiasia myös on, että monelle ei ole luotu hyvää kielipäätä, joten useamman kielen opiskelu on vaikeaa.Mikael K. kirjoitti:Monikielisyys on rikkautta. Harva rikkaudesta haluaa luopua. Miksi siis kaksikielisyydestä pitäisi luopua?KunkkuJ kirjoitti:Hah. Jos me emme nyt torju tuota uhkaa, se on todellisuutta meilläkin arvaamattoman pian. Siksi pitäisi mahdollisimman nopeasti pystyä pyyhkimään kaikista laeista ja asetuksista pois maininnat ruotsin kieleen. Yksi maa, yksi kieli, siinä tavoitteemme!Tauvo kirjoitti:Tuollaista älämölöä, jota maailmalla vähemmistöt pitävät eivät suomenruotsaiset edes uskaltaisi.
Mitä mieltä pakkoruotsista? [äänestys]
-
Re: Mitä mieltä pakkoruotsista?
Viesti Kirjoittaja Aries »
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Eli englanti ja venäjä pakollisiksi. Tai mandariinikiina, ranska, espanja tai saksa.Mikael K. kirjoitti:Kieli tulee nähdä laajemmasta kokonaisuudesta käsin kuin vain pikaisesti laskelmoitavana hyötynä. Se avaa ajatteluun uusia näkökulmia ja opiskelu avartaa tajua siitä kuinka kielet toimivat.
-
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Vaihtoehdot simppelisti (ooh, lainasana):
- kyllä
- ei
Kysymys:
olisitko halunnut opiskella jotain muuta kieltä ruotsinkielen sijasta?
Tämä antaa osviittaa siitä, onko kyse PAKKOruotsista.
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Ihan hyvä ajatus, tein äänestyksen.Le Corbusier kirjoitti:Joku osaava pistää pystyyn äänestyksen.
-
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Minäkin olen asunut Vaasassa 5 vuotta, enkä tarvinnut kertaakaan kyseistä kieltä. Kertaakaan.Mikael K. kirjoitti:Kieli tulee nähdä laajemmasta kokonaisuudesta käsin kuin vain pikaisesti laskelmoitavana hyötynä. Se avaa ajatteluun uusia näkökulmia ja opiskelu avartaa tajua siitä kuinka kielet toimivat. Samalla ymmärrys muun maailman suhteen avartuu, kun ymmärtää Suomen kaksikielisyyden ja osaa soveltaa sitä edes auttavissa määrin. Esim. Vaasassa asuessani ruotsista oli suunnaton hyöty.
Reaalimaailmassa on otettava tuhansia asioita huomioon tällaisen valtakunnallisen kielenopetuksen ja sen vaikutusten arvioinnissa - voisit lopettaa jo sen "kaksikielisyys on rikkaus"-skeidan jauhamisen.
Kaikki tietää että se on rikkaus, mutta miksi muut kuin ruotsinkieli ei kelpaa? Vastaukseksi reaalimaailmassa ei riitä historialliset syyt. Ne tuossa kumottiin mm. saamenkielen asemaan vedoten.
-
Miksi siis köyhtyä, kun kaksikielisyys on rikkaus? Kieli luo identiteetin ja Suomessa se on kaksikielinen. Tämä on historiallinen totuus ja se on tästä syystä realistinen. Eli pois turha höpötys siitä, että ruotsi olisi tarpeeton kieli.Le Corbusier kirjoitti:
Kaikki tietää että se on rikkaus, mutta miksi muut kuin ruotsinkieli ei kelpaa? Vastaukseksi reaalimaailmassa ei riitä historialliset syyt. Ne tuossa kumottiin mm. saamenkielen asemaan vedoten.
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Mutta sen hyödyttömän kielen voi korvata millä tahansa muulla kielellä ja olisimme sitten yhtä rikkaita. Kyllä se on yhä hyödytön.Mikael K. kirjoitti:Miksi siis köyhtyä, kun kaksikielisyys on rikkaus? Kieli luo identiteetin ja Suomessa se on kaksikielinen. Tämä on historiallinen totuus ja se on tästä syystä realistinen. Eli pois turha höpötys siitä, että ruotsi olisi tarpeeton kieli.
-
Missä muualla voit käyttää suomen kieltä kuin omassa kotipitäjässäsi? Ensimmäinen saksalaisturisti tulee niille kulmille ja olet solmussa suomen kanssa. Suomihan on näin ollen aivan turha kieli. Lopetetaan koko kieli ja keskitytään englantiin ja venäjään. Niitähän puhutaan ja käytetään tavattomasti enemmän kuin suomea. Saksakin voisi olla hyväksi, kun niitä turisteja nyt kuitenkin eksyy lappiin. Samalla vältyttäisiin koko kieliriidalta - tosin sielu olisi kyllä myyty paholaiselle. Mitäs siitä. Raha ratkaisee. Kielen vaihdon avulla voitaisiin käydä samalla kauppaa missä ja kenen kanssa tahansa.Mailia kirjoitti:Mutta sen hyödyttömän kielen voi korvata millä tahansa muulla kielellä ja olisimme sitten yhtä rikkaita. Kyllä se on yhä hyödytön.Mikael K. kirjoitti:Miksi siis köyhtyä, kun kaksikielisyys on rikkaus? Kieli luo identiteetin ja Suomessa se on kaksikielinen. Tämä on historiallinen totuus ja se on tästä syystä realistinen. Eli pois turha höpötys siitä, että ruotsi olisi tarpeeton kieli.
-
Re: Mitä mieltä pakkoruotsista? [äänestys]
Viesti Kirjoittaja kerabit »
Adelen Lada 2011
-
Lol, mitä vittua? Suomea tarvitsen kumminkin koulussa ja perheen kanssa ja englantia käytän kun katson televisiota tai olen netissä. Olen päivänkakkara kaksikielinen, suomi ja englanti, ja kyseessä on kaksi hyödyllistä kieltä. Ruotsia en ole tarvinnut koskaan luokan ulkopuolella ja tuskin tulen tarvitsemaankaan. Ja kyllä, kaikki saksat, kiinat ja japanit ovat varmasti paljon hyödyllisempiä täällä kuin ruotsi. Ja ei sielua ole, kuten ei ole paholaistakaan. Revitään nyt se pää sieltä takapuoli.Mikael K. kirjoitti:Missä muualla voit käyttää suomen kieltä kuin omassa kotipitäjässäsi? Ensimmäinen saksalaisturisti tulee niille kulmille ja olet solmussa suomen kanssa. Suomihan on näin ollen aivan turha kieli. Lopetetaan koko kieli ja keskitytään englantiin ja venäjään. Niitähän puhutaan ja käytetään tavattomasti enemmän kuin suomea. Saksakin voisi olla hyväksi, kun niitä turisteja nyt kuitenkin eksyy lappiin. Samalla vältyttäisiin koko kieliriidalta - tosin sielu olisi kyllä myyty paholaiselle. Mitäs siitä. Raha ratkaisee. Kielen vaihdon avulla voitaisiin käydä samalla kauppaa missä ja kenen kanssa tahansa.
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Sinnehän se, sisämaahan, Jyväskylään ja Kuopioon...kerabit kirjoitti:Mutta hermoja raastavaa on ahvenanmaalla käynti kun eivät puhu Suomea .Mihin se kaksikielisyys on siellä unohtunut?
-
Viesti Kirjoittaja KauMi »
Tiällä mittään ruottia puhuta.Tauvo kirjoitti:Sinnehän se, sisämaahan, Jyväskylään ja Kuopioon...kerabit kirjoitti:Mutta hermoja raastavaa on ahvenanmaalla käynti kun eivät puhu Suomea .Mihin se kaksikielisyys on siellä unohtunut?
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Sitä minä vähän ironisesti yritin sanoa...KauMi kirjoitti:Tiällä mittään ruottia puhuta.Tauvo kirjoitti:Sinnehän se, sisämaahan, Jyväskylään ja Kuopioon...kerabit kirjoitti:Mutta hermoja raastavaa on ahvenanmaalla käynti kun eivät puhu Suomea .Mihin se kaksikielisyys on siellä unohtunut?

-
Onko Faust tuttu? Ilmeisesti ei. Entä sivistynyt kielenkäyttö? Ilmeisesti ei sekään ole tuttua. Entä identiteetti? Epäilen. Entä sarkasmi? Epäilen tätäkin. Tutustupa ensiksi näihin niin sitten voit ehkä ymmärtää jotakin siitä miksi Suomessa on kaksi kieltä.Mailia kirjoitti: Lol, mitä vittua? Suomea tarvitsen kumminkin koulussa ja perheen kanssa ja englantia käytän kun katson televisiota tai olen netissä. Olen päivänkakkara kaksikielinen, suomi ja englanti, ja kyseessä on kaksi hyödyllistä kieltä. Ruotsia en ole tarvinnut koskaan luokan ulkopuolella ja tuskin tulen tarvitsemaankaan. Ja kyllä, kaikki saksat, kiinat ja japanit ovat varmasti paljon hyödyllisempiä täällä kuin ruotsi. Ja ei sielua ole, kuten ei ole paholaistakaan. Revitään nyt se pää sieltä takapuoli.
Lauri Viita kirjoitti:Miks´ kirota ja soutaa,
kun kuutamoa ja poutaa
voi koukuittakin noutaa.
-
Niin, no onneksi sinä olet niin päivänkakkaran viisas ja mahtava.Mikael K. kirjoitti:Onko Faust tuttu? Ilmeisesti ei. Entä sivistynyt kielenkäyttö? Ilmeisesti ei sekään ole tuttua. Entä identiteetti? Epäilen. Entä sarkasmi? Epäilen tätäkin. Tutustupa ensiksi näihin niin sitten voit ehkä ymmärtää jotakin siitä miksi Suomessa on kaksi kieltä.Mailia kirjoitti: Lol, mitä vittua? Suomea tarvitsen kumminkin koulussa ja perheen kanssa ja englantia käytän kun katson televisiota tai olen netissä. Olen päivänkakkara kaksikielinen, suomi ja englanti, ja kyseessä on kaksi hyödyllistä kieltä. Ruotsia en ole tarvinnut koskaan luokan ulkopuolella ja tuskin tulen tarvitsemaankaan. Ja kyllä, kaikki saksat, kiinat ja japanit ovat varmasti paljon hyödyllisempiä täällä kuin ruotsi. Ja ei sielua ole, kuten ei ole paholaistakaan. Revitään nyt se pää sieltä takapuoli.
Eikun...
-
Täs se taas nähhää. Sie et tiijä sisämaan elämäst mittää! Oot sie ees ikänäs käynt tääl päi? Asut siel rannikol niihen ruottalaisten kaveriis kans ja yrität ottaa kaiken hyövyn irti matkailijoist ja kalastajiist ja mitä niitä nyt onkaa elävii siel meren äärel. Myö taas tääl sisämaas raavetaa ittemme puolkuoliaaks vähäsen leivän ettee. Ja sit meille tullaa sanomaa, et puhukaa ruottii, ni saatte rikkaamman elämän!Tauvo kirjoitti: Sinnehän se, sisämaahan, Jyväskylään ja Kuopioon...
Miust alkaa tuntuu iha silt, jot siekii kuulut niihi herraskaisii, jotka viep jatkuvast viimosetkii evväät meilt köyhempiilt. Eikä taija ees ommaa tuntoo kiusata moine elämä?
-
Ei kysymys ole lopulta minun viisaudestani. Se on vähäistä. Kärjistin tahallisesti, jotta asian ydin näkyisi. Jos loukkasin niin anteeksi. Olennaista kielessä on minun mielestäni se, että sen avulla hahmotamme maailmaa. Luomme sillä kuvat ja mielen ympäröivään todellisuuteen. Se on myös ajatuksen väline. Ulkomailla käydessä puutteet kielitaidossa huomaa selvästi. Jos hallitsee kielen niin sen avulla minkä muun asian tahansa saa haltuunsa. Samoin kieli on olennaisen tärkeä identiteetin luojana. Jos ajatuksia ei voi välittää niin silloin saamamme ulkopuolinen palaute on olematonta. Oikeastaan koko olemassaolomme on kielestä kiinni. Sen avulla voi jäsentää koko todellisuuden.Mailia kirjoitti:Niin, no onneksi sinä olet niin päivänkakkaran viisas ja mahtava.Mikael K. kirjoitti:Onko Faust tuttu? Ilmeisesti ei. Entä sivistynyt kielenkäyttö? Ilmeisesti ei sekään ole tuttua. Entä identiteetti? Epäilen. Entä sarkasmi? Epäilen tätäkin. Tutustupa ensiksi näihin niin sitten voit ehkä ymmärtää jotakin siitä miksi Suomessa on kaksi kieltä.Mailia kirjoitti: Lol, mitä vittua? Suomea tarvitsen kumminkin koulussa ja perheen kanssa ja englantia käytän kun katson televisiota tai olen netissä. Olen päivänkakkara kaksikielinen, suomi ja englanti, ja kyseessä on kaksi hyödyllistä kieltä. Ruotsia en ole tarvinnut koskaan luokan ulkopuolella ja tuskin tulen tarvitsemaankaan. Ja kyllä, kaikki saksat, kiinat ja japanit ovat varmasti paljon hyödyllisempiä täällä kuin ruotsi. Ja ei sielua ole, kuten ei ole paholaistakaan. Revitään nyt se pää sieltä takapuoli.
Eikun...
Näitä yritän korostaa koko ajan, kun puhumme ruotsin kielestä. Se on osa suomalaisuutta ja sen sulkeminen pois todellisuudestamme on sama kuin jos amputoisimme oman kätemme. Ei matematiikkaakaan tarvitse joka päivä ellei työskentele sen kanssa. Silti sitä ei kutsuta turhaksi. Sama on kielen kanssa. Siksi olisikin hyvä nähdä hieman enemmän ja kauemmas kuin vain oman nenän päähän.
-
Perinteet ovat sitä paitsi huonoin syy millekkään.
-
-
Viesti Kirjoittaja carrbon »

-
Myös perinteet ovat osa identiteettiä vaikka et uskoisi. Ne luovat jatkuvuutta ja uskoa elämään silloin, kun on vaikeaa. Niiden avulla voi hoitaa käytännön rutiinit, kun kaikki hajoaa ympäriltä. Ajattele vaikka siirtolaisia. Elämä on palasina pitkin maailmaa ja ainoat muistot menneestä ja omasta kodista ovat perinteet.Mailia kirjoitti:Eli paras syy on nyt se, että se nyt vähän niinkuin on osa suomalaisuutta? Minä en varmasti ole sitten yhtään suomalainen, kerta ruotsinkieli ei ole mikään osa minua.
En myöskään pakota ketään puhumaan tai lukemaan mitään pakon vuoksi. Se mikä on olennaista on hahmottaa miksi jokin asia on tärkeä. Ruotsi kielenä on osa suomalaisesta sielusta. Sinäkin vastustat sitä koska se on osa sinua. Miksi muuten näkisit niin suuren vaivan turhan asian eteen? Laiskuus on vain tekosyy.
-
Eli se on osa minua, kuten postimerkkien keräilemättömyys?Mikael K. kirjoitti:Myös perinteet ovat osa identiteettiä vaikka et uskoisi. Ne luovat jatkuvuutta ja uskoa elämään silloin, kun on vaikeaa. Niiden avulla voi hoitaa käytännön rutiinit, kun kaikki hajoaa ympäriltä. Ajattele vaikka siirtolaisia. Elämä on palasina pitkin maailmaa ja ainoat muistot menneestä ja omasta kodista ovat perinteet.Mailia kirjoitti:Eli paras syy on nyt se, että se nyt vähän niinkuin on osa suomalaisuutta? Minä en varmasti ole sitten yhtään suomalainen, kerta ruotsinkieli ei ole mikään osa minua.
En myöskään pakota ketään puhumaan tai lukemaan mitään pakon vuoksi. Se mikä on olennaista on hahmottaa miksi jokin asia on tärkeä. Ruotsi kielenä on osa suomalaisesta sielusta. Sinäkin vastustat sitä koska se on osa sinua. Miksi muuten näkisit niin suuren vaivan turhan asian eteen? Laiskuus on vain tekosyy.
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Minä en ole itseasiassa tarvinnut ruotsinkieltä ikuna. Länsinaapurissa olen käynyt niin että olen ajanut pohjoisruotsin läpi, enkä siellä auton sisällä tarvinnut ruotsinkieltä kertaakaan. Haaparannassa olen käynyt lelukaupassa ostoksilla, en jutellut myyjän kanssa. Vuosi sitten jossain ruotsin länsirannikolla noin Vaasan korkeudella kävin huoltiksella syömässä, piti puhumani englantia, mutta vahingossa asioin ruotsiksi.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Norjassa ei taasen ruotsilla pärjää, ainakaan pohjoisessa. He eivät ymmärrä mitä minä sanon, enkä minä ymmärrä ruotsia, norjalaisittain murtaen kuultuna. Siellä pärjää parhaiten lontooksi.
Koulussa olisin mielummin opetellut vaikka saksaa tahi ranskaa lontoon ohella. Vaikka osaan ruotsia, ei sillä ole identiteettini kannalta mitään tekoa, koska en puhu sitä koskaan. Se on vain yksi pakolla opittu turha asia.
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka