Juu, eli mä oon uus täällä, enkä oo ikinä käyttäny Applen laitteita. Oon vaan kuullu että maceilla onnistuisi avchd- editointi paremmin kuin pc:llä.
Haluaisinkin nyt tiedustella teiltä asiantuntijoilta, että kumpi noista otsikomukaisista laitteista kannattaa mieluummin ostaa noin niinkuin videoeditointimielessä? En nyt siis mitään pro meininkiä tee, vaan ihan perus leikkausta, jälkiäänitystä, siirtymiä ja värin korjailua. Hintaeroa noilla laitteilla ei hirveästi ole ainakaan verkkokauppa.comissa.
Entäs sitten muuten, miksi kannattaa vaihtaa pc:stä maciin? Eikös ne kummatkin ole kuitenkin samaa rautaa sisältä? Vain ilmeisesti käyttis on eri ja ulkonäkö kauniimpi.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
MacBook Pro vai iMac videoeditointiin?
Koko liikkuvan kuvan kirjo
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook Pro vai iMac videoeditointiin?
Viesti Kirjoittaja Juhani83 »
Viimeksi muokannut kallekilponen, 9.7.2011 klo 1.35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Syy: otsikko hilkun kuvaavammaksi ja siirto sopivammalle alueelle
Syy: otsikko hilkun kuvaavammaksi ja siirto sopivammalle alueelle
Macbook Pro 13" Intel i5, 8gb ram
Ipod classic 160gb
Samsung galaxy s
Ipod classic 160gb
Samsung galaxy s
-
Re: Macbook pro 13" core i5 2,3Ghz, vai Apple iMac 21,5",3,2
Viesti Kirjoittaja masa »
Itse ottaisin iMacin lähinnä isomman näyttönsä ansiosta. Riippuu tietenkin läppärin tarpeesta, mulla loppui sen tarve kun hankin iPadin reissukäyttöön.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Re: Kumman valita:Macbook pro vai Apple iMac videoedittiin
Viesti Kirjoittaja Noksu »
Kannattaa hankkia toi iMac koska ei näissä läppäreissä riitä tehot raskaaseen ainakaan HD editointiin.
Itsellä oli MacBook Pro mutta kun sen tehot ei riittänyt hommasin MacBookin ja nyt videoeditointi alkoi taas kiinnostamaan ja minua kiinnostaa iMac, totta kai kannattaa odottaa sitä uutta softaa (10.7) joten ei tarvitse ostaa sitä 40,- Mac App Store:sta.
Laatu on sama tasoa kuin ulkonäkö eli todella hyvä.
PC:stä Macciin kannattaa vaihtaa koska tietysti virus puoli maceissa ei ole yhtään virusta joten ei siihen tarvitse virustentorjuntaohjelmaakaan.
Samaa rautaa löytyy sisältä uskoisin.
Itse sanoisin että: iMac
Itsellä oli MacBook Pro mutta kun sen tehot ei riittänyt hommasin MacBookin ja nyt videoeditointi alkoi taas kiinnostamaan ja minua kiinnostaa iMac, totta kai kannattaa odottaa sitä uutta softaa (10.7) joten ei tarvitse ostaa sitä 40,- Mac App Store:sta.
Laatu on sama tasoa kuin ulkonäkö eli todella hyvä.
PC:stä Macciin kannattaa vaihtaa koska tietysti virus puoli maceissa ei ole yhtään virusta joten ei siihen tarvitse virustentorjuntaohjelmaakaan.
Samaa rautaa löytyy sisältä uskoisin.
Itse sanoisin että: iMac
Ruhtinas ilman valtikkaa
-
Viesti Kirjoittaja iPadi »
Siis hommasit normi MacBookin kun Pron tehot ei riittänyt? Eikös se tehdä yleensä toisinpäin? Vai ymmärsinkö taas väärin?Noksu kirjoitti: Itsellä oli MacBook Pro mutta kun sen tehot ei riittänyt hommasin MacBookin
-
Viesti Kirjoittaja carrbon »
[faktojen korjausta]
[/faktojen korjausta]
Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin mieti nyt ainakin ensimmäiseksi onko sinulla tarvetta MBP:n kannettavuudelle. Jos kone istuu suurimman osan ajastaan työpöydällä, ei MBP:n hankkimisessa iMacin tilalle ole mitään järkeä.
Itselläni on mid-09 MBP 13", ja FCE:llä on tullut käpisteltyä videoita, juuri noita perushommia mitä sinäkin haluaisit sillä tehdä. Allekirjoituksen JVC:n Full-HD materiaali ollut käytössä. Ihan hyvin tällä karvalakkiprossulla ja 4 gigalla on pärjännyt, ulkoiseen näyttöön olen toki tämän kiinnittänyt silloin.
Toki renderöinti vie enemmän aikaa kuin mitä tehokkaamalla prossulla veisi, mutta yöksi kun on jättänyt ruksuttamaan niin jossain vaiheessa on valmista tullut ja aamulla päässyt ihastelemaan tuotosta.
Yhteenvetona: Mikäli kyseessä nyt ei ihan ammattitarve ole ja sinulla on tarvetta myös MBP:n kannettavuudelle sekä pystyt hieman investoimaan ulkoiseen näyttöön, suosittelen MBP:tä kovalla muistimäärällä. Mikäli kannettavuus ei ole tärkeää, on iMac oikea valinta aivan hands-down.
Tuosta siirtymisen kannattavuudesta, rauta on samaa, mutta Maccien vahvuus on se että käyttis & rauta on naitettu alusta asti yhteensopivaksi, kun ei tarvitse miljoonia erilaisia konfiguraatioita tukea. Nämäkin ovat vain tietokoneita ja maanantaikappaleita löytyy aina, mutta omalle kohdalle ei ainakaan onneksi ole vielä (kop kop) osunut.
40€? What? Mitä sä horiset? Ensinnäkin:Noksu kirjoitti:... totta kai kannattaa odottaa sitä uutta softaa (10.7) joten ei tarvitse ostaa sitä 40,- Mac App Store:sta.
Toisekseen:Apple kirjoitti:Tulossa heinäkuussa Mac App Storeen edulliseen 23,99 € hintaan.
Eli se niistä odottamiseen kannustavista väitteistä. Noin muuten, http://buyersguide.macrumors.com/ näyttää iMacille vihreää valoa ja MBP:lle oranssia. Kannattaa tuota sivustoa seurata, mikäli koneelle ei ole noin niinkun just nyt tarvetta.Apple kirjoitti:OS X Lion Up-to-Date -päivitys tulee lisämaksutta Mac App Storen kautta kaikkien niiden asiakkaiden saataville, jotka ovat ostaneet ohjelman vaatimukset täyttävän uuden Mac-järjestelmän Applelta tai Applen valtuuttamalta jälleenmyyjältä 6.6.2011 tai sen jälkeen.
[/faktojen korjausta]
Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin mieti nyt ainakin ensimmäiseksi onko sinulla tarvetta MBP:n kannettavuudelle. Jos kone istuu suurimman osan ajastaan työpöydällä, ei MBP:n hankkimisessa iMacin tilalle ole mitään järkeä.
Itselläni on mid-09 MBP 13", ja FCE:llä on tullut käpisteltyä videoita, juuri noita perushommia mitä sinäkin haluaisit sillä tehdä. Allekirjoituksen JVC:n Full-HD materiaali ollut käytössä. Ihan hyvin tällä karvalakkiprossulla ja 4 gigalla on pärjännyt, ulkoiseen näyttöön olen toki tämän kiinnittänyt silloin.
Toki renderöinti vie enemmän aikaa kuin mitä tehokkaamalla prossulla veisi, mutta yöksi kun on jättänyt ruksuttamaan niin jossain vaiheessa on valmista tullut ja aamulla päässyt ihastelemaan tuotosta.
Yhteenvetona: Mikäli kyseessä nyt ei ihan ammattitarve ole ja sinulla on tarvetta myös MBP:n kannettavuudelle sekä pystyt hieman investoimaan ulkoiseen näyttöön, suosittelen MBP:tä kovalla muistimäärällä. Mikäli kannettavuus ei ole tärkeää, on iMac oikea valinta aivan hands-down.
Tuosta siirtymisen kannattavuudesta, rauta on samaa, mutta Maccien vahvuus on se että käyttis & rauta on naitettu alusta asti yhteensopivaksi, kun ei tarvitse miljoonia erilaisia konfiguraatioita tukea. Nämäkin ovat vain tietokoneita ja maanantaikappaleita löytyy aina, mutta omalle kohdalle ei ainakaan onneksi ole vielä (kop kop) osunut.
Viimeksi muokannut carrbon, 15.7.2011 klo 8.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: MacBook Pro vai iMac videoeditointiin?
Viesti Kirjoittaja Aprasch »
Itselläni on Imac 27" (2011) halvempi malli, ja sitä käytän työssäni ja vapaa-aikanani videoeditoimiseen ja kuvanmuokkaukseen. Käytössä on ollut After effects, premiere, final cut pro ja cinema 4D. Imacin iso näyttö on suuri plussa editoinnin kannalta ja tehojakin löytyy rutkasti enemmän, siksi suosittelen ottamaan imacin. Jos taas matkustelet paljon ja samalla pitäisi editoida niin sitten ehdottomasti macbook pro, mutta muuten Imac. Macbook pro:sta pitäisi sitten olla vähintään 15" karvalakki versio, että sillä kannattaisi editoida. Windows konetta älä harkitse sillä säästät huomattavasti hermoja ja aikaa kun teet työsi macilla joka sentään toimii!
-
Viesti Kirjoittaja Tzei »
Tuli hommattua HD videokamera ja nyt menee tietokonekin uusiks... Ei vanhassa wintoosassa enää puhti riitä. Pärjääkö harrastelija videoeditoinnissa miten pitkälle jos hankkii halvimman 21,5" iMacin ja tuplaa keskusmuistin 8 gigaan. Eli varsin basic editointia mut HD tasoista kuitenkin. Riittääkö näytönohjaimen puhti?
-
Re: MacBook Pro vai iMac - minkä hintaisia nämä ovat tätä ny
Viesti Kirjoittaja Syksy2011 »
Entä jos haluaa yhdistää Garagebandilla tehtyä musiikkia omiin videoihin, mikä olisi fiksuin valinta tällöin?
Tarkoitus olisi nyt siis ostaa sekä Canonin HD-videokamera, uusi tietokone ja ehkä joku musiikkiohjelma samalla kertaa?
Tarkoitus olisi nyt siis ostaa sekä Canonin HD-videokamera, uusi tietokone ja ehkä joku musiikkiohjelma samalla kertaa?
-
Viesti Kirjoittaja Juhani83 »
Oho! Onpas jengiltä tullu vastauksia.
Saako muuten MBP:stä HD kuvaa ulos HD töllöön. Laitan huomenna 13" pron tilaukseen 8gb muistilla. Tosiaan mun videoeditointi on ihan harrastusmeininkiä, eli ei tosiaan mitää pro juttuja. Perus leikkaamista ja siirtymien lisäämistä, uskoisin että onnistuu, kun nykyisellä Samsungin 4gb muistilla varustetullakin onnistuu AVCHD leikkaaminen jne.
Tukeeko muuten iMovie tuota AVCHD:ta, vai täytyykö ostaa jokin erillinen ohjelma?
Kannettavaa tarvin ihan opiskelujakin varten ja toi 13" on mun mielestä just passeli koko, kun joutuu kanniskelemaan mukana.
Saako muuten MBP:stä HD kuvaa ulos HD töllöön. Laitan huomenna 13" pron tilaukseen 8gb muistilla. Tosiaan mun videoeditointi on ihan harrastusmeininkiä, eli ei tosiaan mitää pro juttuja. Perus leikkaamista ja siirtymien lisäämistä, uskoisin että onnistuu, kun nykyisellä Samsungin 4gb muistilla varustetullakin onnistuu AVCHD leikkaaminen jne.
Tukeeko muuten iMovie tuota AVCHD:ta, vai täytyykö ostaa jokin erillinen ohjelma?
Kannettavaa tarvin ihan opiskelujakin varten ja toi 13" on mun mielestä just passeli koko, kun joutuu kanniskelemaan mukana.
Macbook Pro 13" Intel i5, 8gb ram
Ipod classic 160gb
Samsung galaxy s
Ipod classic 160gb
Samsung galaxy s
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka