VilleJii kirjoitti:Noniin nyt on elämäni ensimmäinen backuppi iPhonesta tehty
Onnistui jopa ilman sähläyksiä!
Sellainen asia jäi kuitenkin askarruttamaan että mitä tuo synkronointi sitten tekee??
Synkronoin ohjelmat mutta en kyllä huomannut mitään tapahtuneen vaikka se operaatio kesti aikas kauan...
Ilmeisesti esim. videoiden kohdalla se tekee niin että muuttaa videon iPhonen ymmärtämään muotoon, eikös?
Selvittäkääs tyhmälle synkronointi, ja miten se eroaa varmuuskopiosta..
Kiitos ja anteeksi
Synkronoinnissa varmistetaan, että isäntäkoneen ja synkattavan laitteen tiedot ovat samat. Esim. lisäät puhelimeen uuden henkilön puhelinnumeroineen päivineen, niin tämä yhteystieto siirtyy synkkauksen yhteydessä koneelle. Tai, jos olet poistanut tai lisännyt tai muuttanut koneella muutamia kalenteritapahtumia, niin ne muutokset ja poistot tehdään myös puhelimeen synkkauksen yhteydessä. Yhteystietojen ja kalenteritapahtumien lisäksi esim. valokuvat, ohjelmat ja musiikki verrataan samalla tavalla laitteiden kesken.
Varmuuskopioinnissa otetaan eräänlainen image/levykuva puhelimesta. Eli varmuuskopiossa on sen varmuuskopiointihetken kopio puhelimesta. Ohjelmat, valokuvat, biisit jne jne. siirtyvät kopion mukana koneelle. Tästä varmuuskopiotiedostosta voidaan sitten ottaa vaikka täysin uusi laite "kertaheitolla" käyttöön.
Sellainen asia jäi kuitenkin askarruttamaan että mitä tuo synkronointi sitten tekee??
Synkronoin ohjelmat mutta en kyllä huomannut mitään tapahtuneen vaikka se operaatio kesti aikas kauan...
Ilmeisesti esim. videoiden kohdalla se tekee niin että muuttaa videon iPhonen ymmärtämään muotoon, eikös?
Kiitos ja anteeksi
Synkronoinnissa varmistetaan, että isäntäkoneen ja synkattavan laitteen tiedot ovat samat. Esim. lisäät puhelimeen uuden henkilön puhelinnumeroineen päivineen, niin tämä yhteystieto siirtyy synkkauksen yhteydessä koneelle. Tai, jos olet poistanut tai lisännyt tai muuttanut koneella muutamia kalenteritapahtumia, niin ne muutokset ja poistot tehdään myös puhelimeen synkkauksen yhteydessä. Yhteystietojen ja kalenteritapahtumien lisäksi esim. valokuvat, ohjelmat ja musiikki verrataan samalla tavalla laitteiden kesken.
Varmuuskopioinnissa otetaan eräänlainen image/levykuva puhelimesta. Eli varmuuskopiossa on sen varmuuskopiointihetken kopio puhelimesta. Ohjelmat, valokuvat, biisit jne jne. siirtyvät kopion mukana koneelle. Tästä varmuuskopiotiedostosta voidaan sitten ottaa vaikka täysin uusi laite "kertaheitolla" käyttöön.
Kiitoksia!
Sellainen jäi vielä mietityttämään, että jos otan varmuuskopion puhelimesta enkä ole synkannut puhelinta, niin onko kaikki tavara puhelimestani silti siellä varmuuskopiossa? Vai pitääkö ensin synkronoida ja sitten ottaa se varmuuskopio?
Eli tuo synkronointi kannattaa tehdä siis aina kun puhelin iTunesissa kiinni, jotta ne uudet muuttuneet tiedot siirtyvät sinne iTunesin muistiin?
Mulla on tietokone vaihtumassa kohtapuoliin, mihin tuo varmuuskopio menee että sen saisi siirrettyä sitten uuden koneen iTunesiin? Entä miten se siirto tapahtuu? Ihan vain copy/paste?
Viimeksi muokannut VilleJii, 26.7.2011 klo 9.30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitos ja anteeksi
Kiitoksia!
Sellainen jäi vielä mietityttämään, että jos otan varmuuskopion puhelimesta enkä ole synkannut puhelinta, niin onko kaikki tavara puhelimestani silti siellä varmuuskopiossa? Vai pitääkö ensin synkronoida ja sitten ottaa se varmuuskopio?
Eli tuo synkronointi kannattaa tehdä siis aina kun puhelin iTunesissa kiinni, jotta ne uudet muuttuneet tiedot siirtyvät sinne iTunesin muistiin?
Enpä kyllä nyt muista, että missä järjestyksessä asiat tehdään, kun käytän puhelinta tai iPadiä koneessa kiinni. Olikohan niin, että varmuuskopio otetaan ensin ja sitten vasta synkkaus. Pitänee testata illemmalla kotosalla.
Mikäli varmuuskopio otetaan ensin, niin sehän sisältää tosiaan kaiken tiedon mitä on sillä hetkellä puhelimessa. Jos tuon aiemman esimerkin mukaan koneelta puuttuu jotain tietoja mitä puhelimessa on, niin ne ovat sitten koneellakin synkkauksen jälkeen.
Tärkeä muistaa ja tietää, että synkkauksen yhteydessä tehtävä varmuuskopio ei itsessään riitä mikäli haluaa pelata varman päälle. Eli koneen varmuuskopioiminen on ehdottoman tärkeää. Sen yhteydessä tehdään tuosta puhelimen varmuuskopioista toinenkin kopio. Jos koneen kovalevy rikkoutuu, niin koneesta otetuista varmuuskopioista voi hyvällä tuurilla saada kaiken tiedon takaisin käyttöön.
Mulla on tietokone vaihtumassa kohtapuoliin, mihin tuo varmuuskopio menee että sen saisi siirrettyä sitten uuden koneen iTunesiin? Entä miten se siirto tapahtuu? Ihan vain copy/paste?
Tuosta varmuuskopiotiedoston sijainnista en kyllä osaa sanoa. Omat varmuuskopioni menevät Time Machinella joka kopioi automaattisesti kaiken. Tuon lisäksi minulla on toinenkin varmuuskopiolevy, jolle kopioin harvemmin iTunes-kansion ja iPhoto-kirjastotiedoston. Tuo iTunes-kansio ei muistaakseni sisällä puhelimen varmuuskopiota, mutta siinä saa ainakin ostetut ohjelmat talteen. Jospa joku muu valistaisi mistä tuon varmuuskopion löytää.
Edit. pikaguugletuksella löytyi tällaista tietoa:
Macissä:
/Library/Application Support/MobileSync/Backup
Windows-koneella:
C:\Documents and Settings\YOUR_USER_NAME\Application Data\Apple Computer\SyncServices\Local
Tuosta varmuuskopiotiedoston sijainnista en kyllä osaa sanoa. Omat varmuuskopioni menevät Time Machinella joka kopioi automaattisesti kaiken. Tuon lisäksi minulla on toinenkin varmuuskopiolevy, jolle kopioin harvemmin iTunes-kansion ja iPhoto-kirjastotiedoston. Tuo iTunes-kansio ei muistaakseni sisällä puhelimen varmuuskopiota, mutta siinä saa ainakin ostetut ohjelmat talteen. Jospa joku muu valistaisi mistä tuon varmuuskopion löytää.
Edit. pikaguugletuksella löytyi tällaista tietoa:
Macissä:
/Library/Application Support/MobileSync/Backup
Windows-koneella:
C:\Documents and Settings\YOUR_USER_NAME\Application Data\Apple Computer\SyncServices\Local
Voiko iOS:n päivityksen tehdä koneella/iTunesilla, jonka kanssa laitetta ei ole synkronoitu?
Laite on kiinni koneessa, jonka iTunes on ladannut iOS päivityksen, mutta laitetta ei ole synkronoitu, eikä tulla synkronoimaan tämän kanssa. Eli uskaltaako painaa "Päivitä" nappia vai vetääkö päivitys laitteen siloiseksi?
tosikko kirjoitti:Onhan kaapelit varmaan kytketty oikeisiin paikkoihin TV:ssä? Hieman vaikea sanoa tuon ongelmakuvauksen perusteella kovin paljoa.
Hdmi adapteri siis kyseessä ja tuota on kait jopa hankala kytkeä väärin . Ääni siis kuuluu ja kuva reagoi sen verran että "ei signaalia" teksti lähtee pois kun laitteen kytkee.
-HC- kirjoitti:Voiko iOS:n päivityksen tehdä koneella/iTunesilla, jonka kanssa laitetta ei ole synkronoitu?
Laite on kiinni koneessa, jonka iTunes on ladannut iOS päivityksen, mutta laitetta ei ole synkronoitu, eikä tulla synkronoimaan tämän kanssa. Eli uskaltaako painaa "Päivitä" nappia vai vetääkö päivitys laitteen siloiseksi?
Vetää sileäksi, eli ei voi
Once you go Mac, you never go back
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
iPhone 3GS, ostettu joulukuun lopussa 2009, lopetti värisemästä, tuosta noin vaan. Hard reset tehty useaan kertaan, venkslattu Äänet-asetuksista värinä-nappeja, mutta mikään ei auta.
Takuuhan tuosta on jo loppunut, mutta onnistuisiko virhevastuuseen vetoaminen vielä? Värinäelementin oletettu ikä on kyllä enemmän kuin 1,5 vuotta!
Kysytäänpä tässä ketjussa, kun kysymys lienee monen mielestä tyhmä. Mutta se esitetään ihan vakavissaan eikä trollaamalla.
Mihin te käytätte iPadia ja missä se on teidän mielestänne oikeasti kätevä?
Minulla on nimittäin ollut useamman kuukauden originaali 64GB 3G-versio (tosin ilman SIM-korttia, joten olen kotona ja reissussa WLANien armoilla) enkä ole keksinyt sille juuri mitään järkevää käyttöä. Surffilautana se on minusta hyvin kömpelö niin fyysisesti kuin ohjelmallisesti. Angry Birdsiä olen pelaillut useampia tunteja, mutta se on ollut ainoa peli joka on kiinnostanut yhtään. Laite on liian iso käteväksi mobiilivehkeeksi ja liian pieni tai hankalan mallinen sohvalla käytettäväksi. Erilaisia appeja olen asennellut kymmeniä, mutta yhtään niistä ei tule käytettyä. Pädi lojuu minulla usein viikon tai kaksi koskematta kun aina tulee tartuttua mieluummin läppäriin, jossa on kuitenkin suorituskykyä ja kunnon näppäimistö. Ainoa käyttö, jossa voisin kuvitella tuon olevan oikein passeli on jonkin kaupparatsun viihdepakettina: hotellihuoneessa musiikit, elokuvat, kirjat sekä "netti" kun parempaan ei ole mahdollisuutta. Mutta itsepä en ole kaupparatsu...
ER kirjoitti:Kysytäänpä tässä ketjussa, kun kysymys lienee monen mielestä tyhmä. Mutta se esitetään ihan vakavissaan eikä trollaamalla.
Minulla on nimittäin ollut useamman kuukauden originaali 64GB 3G-versio (tosin ilman SIM-korttia, joten olen kotona ja reissussa WLANien armoilla) enkä ole keksinyt sille juuri mitään järkevää käyttöä. Surffilautana se on minusta hyvin kömpelö niin fyysisesti kuin ohjelmallisesti. Angry Birdsiä olen pelaillut useampia tunteja, mutta se on ollut ainoa peli joka on kiinnostanut yhtään. Laite on liian iso käteväksi mobiilivehkeeksi ja liian pieni tai hankalan mallinen sohvalla käytettäväksi. Erilaisia appeja olen asennellut kymmeniä, mutta yhtään niistä ei tule käytettyä. Pädi lojuu minulla usein viikon tai kaksi koskematta kun aina tulee tartuttua mieluummin läppäriin, jossa on kuitenkin suorituskykyä ja kunnon näppäimistö. Ainoa käyttö, jossa voisin kuvitella tuon olevan oikein passeli on jonkin kaupparatsun viihdepakettina: hotellihuoneessa musiikit, elokuvat, kirjat sekä "netti" kun parempaan ei ole mahdollisuutta. Mutta itsepä en ole kaupparatsu...
Sohvasurffailussa. Siihen sen marraskuussa ostin ja en ole "isäntäkonetta" pahemmin enää käyttänyt. Minulla on se Applen oma kotelo laitteelle ja se on varsin mukava käytössä. Ilman koteloa käyttäminen olikin, ainakin minulle, liian hankalaa.
ER kirjoitti:Kysytäänpä tässä ketjussa, kun kysymys lienee monen mielestä tyhmä. Mutta se esitetään ihan vakavissaan eikä trollaamalla.
Sohvasurffailussa. Siihen sen marraskuussa ostin ja en ole "isäntäkonetta" pahemmin enää käyttänyt. Minulla on se Applen oma kotelo laitteelle ja se on varsin mukava käytössä. Ilman koteloa käyttäminen olikin, ainakin minulle, liian hankalaa.
Itselläni ainakin sohvasurffailu, lentomatkat, ruokaohjeiden katsominen (läppäriä ei viitsi pitää pöydällä kun tekee ruokaa), ja yleensäkin tilanteet, jolloinka ei viitsi ottaa kannettavaa mutta ei halua surffata kännykälläkään. iPad on äkkiä valmis surffaamiseen.
- MacBook Pro 13" 2.3 Ghz i5, 16 Gt RAM, 500 Gt - Mid 2018
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
Surffailussa sohvalla, aamukahvilla, syödessä... Itse asiassa pöytämäkki on saanut pölyttyä aika rauhassa vierashuoneessa, 90% kaikesta hoituu pädillä. Vähän liiankin tarpeelliseksi tullut, ennen en surffaillut lainkaan kotona netissä kun en jaksanut tietokonepöydän ääressä istua vapaa-ajalla, mutta nyt esim. aamukahvilla lehdet ovat vaihtuneet vähän liikaakin pädisurffailuun.
Viimeksi muokannut mr_bungle, 27.7.2011 klo 21.41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elikkäs olen ostamassa iPhone nelosta käytettynä Soneran kytkyllä. Mulla on tällä hetkellä iPhone 3GS myös soneran kytkyllä ja mietiskelin että eikös se sama sim kortti käy myös iPhone neloseen? Ja sitä vielä että varmuuskopioiko iTunes aina kun puhelin kytketään koneeseen vai tarviiko tuo tehdä jotenkin muulla tavalla?
rene64pro kirjoitti:Elikkäs olen ostamassa iPhone nelosta käytettynä Soneran kytkyllä. Mulla on tällä hetkellä iPhone 3GS myös soneran kytkyllä ja mietiskelin että eikös se sama sim kortti käy myös iPhone neloseen? Ja sitä vielä että varmuuskopioiko iTunes aina kun puhelin kytketään koneeseen vai tarviiko tuo tehdä jotenkin muulla tavalla?
iPhone neloseen ei käy normaali SIM-kortti vaan Micro-sim.
rene64pro kirjoitti:Elikkäs olen ostamassa iPhone nelosta käytettynä Soneran kytkyllä. Mulla on tällä hetkellä iPhone 3GS myös soneran kytkyllä ja mietiskelin että eikös se sama sim kortti käy myös iPhone neloseen? Ja sitä vielä että varmuuskopioiko iTunes aina kun puhelin kytketään koneeseen vai tarviiko tuo tehdä jotenkin muulla tavalla?
Voit sitä saksilla vähän leikellä. Eivät enään jaa ilmaiseksi rinnakkaiskorttia kun huomasivat taas uuden rahastusmahdollisuuden.
Ja jälkimmäiseen kysymykseen vastaan että iTunes pyrkii varmuuskopioimaan puhelimen joka kerta kun puhelimen iTunesiin liität. Jos ei, niin klikkaa oikealla hiiren painikkeella iTunesin sivupalkissa näkyvää iPhonea ja valitse "Varmuuskopioi nyt", tai muu vastaava.
Ja kuten edellä mainittiin, kortin voi leikata ihan saksilla MicroSim- kokoiseksi. Siihen löytyy tulostettava paperiohje vaikkapa täältä. Tulosta normaalina A4-paperina ja leikkaa.
E: typoja.
Viimeksi muokannut iDock, 28.7.2011 klo 13.00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- MacBook Pro 13" 2.3 Ghz i5, 16 Gt RAM, 500 Gt - Mid 2018
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi