MacFinn kirjoitti:Nyt kun tätä keskustelua on vähän seurannut, ulkopuolisena, minä kun just just iMovien kanssa pärjään (ja tarviin), tämä on alkanut muistuttaa iMovie 6 iMovie '08 keskustelua. Siinähän Apple pani iMovien konseptin uusiksi, meteli siitäkin nousi, mutta kun kyseessä olivat amatöörit, meteli ei ollut yhtä suuri kuin nyt. Ja kun katsoo iMovie '11 versiota, valitus taitaa olla aika tavalla laantunut. Olisko koska uusin versio on aivan käytettävä, ellei jopa parempi kuin iMovie 6HD.
Ei ole kaukaa haettu, aivan oikeita päätelmiä olet tehnyt. Kuitenkin, minä itse päivitin iMovie '09 versiosta uuteen '11 versioon, jossa viimein oli äänipuolen ominaisuudet korjattu, mutta en vain millään kyennyt ymmärtämään kuinka tuolla iMoviella voi tehdä edes keskivertoista matskua ilman aitoa timelinea yms. Siispä hankin iMovie 6 HD:n siihen kaveriksi ja aloin vertailla kumpaakin ohjelmaa vastakkain. Kuules se iMovie '11 on erittäin pätevä ja monipuolinen ohjelma, mutta iMovie 6 HD oli minusta parempi videoeditointiohjelma näin ulkoasun perusteella. Sitten ajattelinkin, miksi ihmiset eivät valita uudesta versiosta yhtä paljon kuin silloin iMovie '08:n aikana. Vastaushan on erittäin selkeä: uusi iMovie tukee AVCHD matskua ja 1920x1080 resoluutiota sekä 24p videokuvanopeutta. Ja uusimmat kuin uusimmat kuluttajaluokan camcorderit tuottavat juuri tuollaista matskua, eli sen vanhan iMovien kanssa ei paljoa kikkaile ellei ota avukseen ulkopuolisia ohjelmia. Sanoisin siis että kyse on puhtaasti kuluttajien tekemästä päätöksestä, ei välttämättä videoharrastelijoiden. Ja nyt pähkinä: haluatko kertoa minulle, miksi iMovie 6 HD vie QuickTime formaatissa parempilaatuista videota HD resoluutiossa kuin iMovie '11? Minusta tuo iMovie '11 tuottaa hyvin rumaa jälkeä, lopullisessa videossa on etenkin varjoissa hyvin rumaa pikselimössöä, mutta iMove 6 HD tekee hyvän työn, suorastaan ammattitasoista jälkeä. iMovie '11 kohdalla olen yrittänyt kaikenlaista, säädellyt esim videon bittiraitaa korkeammaksi ja muuta, mutta silloinkin kun iMovie '11:n lopullinen videotuotos on noin kolme kertaa suurempi tiedostokoossa kuin iMovie 6 HD:n, niin jälkimmäinen silti kykenee parempaan kuvanlaatuun...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)