En ole vielä uskaltanut siirtää kuviani iPhotoon kun olen lukenut täältä kaikenlaista (ei niin hyvää) ohjelmasta. Eniten harmittaa se että ohjelma järjestää kuvat itse haluamallaan logiikalla.
Pystynkö lukemaan Windowsissa iPhotolla poltettuja levyjä? Siirtääkö iPhoto "tyhmän" kansiologiikkansa myös cd-levylle? Onko mitään muuta keinoa siirtää kuvia iMovieen kuin iPhoto?
iPhoto ihmettelyä
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
iPhoto ihmettelyä
Viesti Kirjoittaja ottoomena »
-
Re: iPhoto ihmettelyä
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
Kyllä pystyy ja kyllä siirtää eli kansiorakenne säilyy. Tuon voi kuulemma kiertää sillä, että vie ensin kuvat iPhotosta vaikkapa työpöydälle yhteen kansioon ja polttaa levyn Finderissä.ottoomena kirjoitti:
Pystynkö lukemaan Windowsissa iPhotolla poltettuja levyjä? Siirtääkö iPhoto "tyhmän" kansiologiikkansa myös cd-levylle?
iPhoton kansiorakenne ei mun mielestä ole loppujen lopuksi kovin "tyhmä", ihan selkeä se on, kun siihen tottuu.
iPhoton tapa tallentaa muokatut ja käännetyt kuvat kahteen kertaan ei ole mielestäni hyvä juttu. Pitäisi olla jokin tapa korvata alkuperäinen kuva muokatulla versiolla, ettei turhaan kovalevy täyty eri versioilla.
iPhoto on ihan hyvä työkalu, kunhan tallentaa alkuperäiset kuvat myös jonnekin muualle, vaikkapa CD:lle.
-
Viesti Kirjoittaja am_tiainen »
1) iPhoto tosiaan siirtää/erittelee kuvat oman tahtonsa mukaan omiin kansioihin. iPhoto säilyttää "tyhmän" kansiologiikan poltettaessa kuvat CD levylle. iPhotolla poltettuja levyjä voi lukea myös PC:llä. Aikamoinen selaus siinä kyllä tulee PC:llä tulee eteen kun kuvia ruvetaan katselemaan PC koneessa. MacAntti kyllä jo kertoikin vinkin jolla kuvat saa poltettua ilman kansiologiikkaa.
2) iMovieen voi tuoda kuvia kahdella tavalla. Raahaa Finderistä/Kansioista valitsemasi kuva iMovien Timelineen tai Clips kirjastoon. Toinen tapa on valita komento Tuo/Import File/Tiedosto valikosta.
Ihan vinkkinä että jos iMoviessa haluat käyttää kuvaa parikin kertaa, kannattaa kuva vetää Clips kohdasta Timelineen painamalla samaan aikaan Alt nappi pohjassa jolloin se vain kopioi kuvan eikä siirrä sitä kokonaan timelineen. Jos kuva on Timelinessa kuvan voi kopioida myös Clips kohtaan alt nappi pohjassa.
Muita vaihtoehtoja iPhoto ohjelmalle on joko Picture Arena tai sitten Shoebox.
Shoebox
+ Parempi ja nopea kansioiden selaus
+ Kuvia pääsee katsomaan Full Screenissa nopeammin kuin Picture Arenassa
+ Nopea haku
+ Spotlight yhteensopiva
- Ei Batch Renamea
- Ei suorapolttoa levylle (kuvat tosin saa poltettua kun valitsee Copy to Folder - > laittaa vaikka työpöydälle ja polttaa sen CD:lle Macin Finderissa)
- Ei kuvien editointia itse ohjelmassa
- Ei näytä esikatseluja PSD tiedostoista
Picture Arena
+ Pystyy selaamaan kansioita
+ Pystyy editoimaan kuvaa erilaisin työkaluin
+ Batch Rename
+ Batch Export
+ Spotlight yhteesopiva
+ Suorapoltto CD/DVD:lle (HTML galleria tai orginaali tiedostoina/kuvina)
+ Todella upeat HTML galleriat (tosin on iPhotossakin)
+ iPhoton albumituki (helpottaa siirtymistä iPhotosta PictureArenaan kun vanhat iPhoton albumit näkyy tässäkin)
+ Eksoottisemmatkin RAW, PSD, PDF jne tiedostot tuettuina
- Hitaampi selata kasioita kuin ShoeBoxissa
2) iMovieen voi tuoda kuvia kahdella tavalla. Raahaa Finderistä/Kansioista valitsemasi kuva iMovien Timelineen tai Clips kirjastoon. Toinen tapa on valita komento Tuo/Import File/Tiedosto valikosta.
Ihan vinkkinä että jos iMoviessa haluat käyttää kuvaa parikin kertaa, kannattaa kuva vetää Clips kohdasta Timelineen painamalla samaan aikaan Alt nappi pohjassa jolloin se vain kopioi kuvan eikä siirrä sitä kokonaan timelineen. Jos kuva on Timelinessa kuvan voi kopioida myös Clips kohtaan alt nappi pohjassa.
Muita vaihtoehtoja iPhoto ohjelmalle on joko Picture Arena tai sitten Shoebox.
Shoebox
+ Parempi ja nopea kansioiden selaus
+ Kuvia pääsee katsomaan Full Screenissa nopeammin kuin Picture Arenassa
+ Nopea haku
+ Spotlight yhteensopiva
- Ei Batch Renamea
- Ei suorapolttoa levylle (kuvat tosin saa poltettua kun valitsee Copy to Folder - > laittaa vaikka työpöydälle ja polttaa sen CD:lle Macin Finderissa)
- Ei kuvien editointia itse ohjelmassa
- Ei näytä esikatseluja PSD tiedostoista
Picture Arena
+ Pystyy selaamaan kansioita
+ Pystyy editoimaan kuvaa erilaisin työkaluin
+ Batch Rename
+ Batch Export
+ Spotlight yhteesopiva
+ Suorapoltto CD/DVD:lle (HTML galleria tai orginaali tiedostoina/kuvina)
+ Todella upeat HTML galleriat (tosin on iPhotossakin)
+ iPhoton albumituki (helpottaa siirtymistä iPhotosta PictureArenaan kun vanhat iPhoton albumit näkyy tässäkin)
+ Eksoottisemmatkin RAW, PSD, PDF jne tiedostot tuettuina
- Hitaampi selata kasioita kuin ShoeBoxissa
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
-
Viesti Kirjoittaja Macsam »
Ei tuo iPhoton kansiologiikka mikään omituinen ole. Ellei sitten pidä kronologista aikajärjestystä omituisena. Ajatushan varmaankin on, ettei peruskäyttäjän tarvitse sinne kansiorakenteisiin mennä seikkailemaan. Itse ohjelmassahan voi luoda rajattomasti haluamiaan albumeja ja järjestellä kuvat aivan oman mielensä mukaan.
Itseänikin kyllä kieltämättä hieman harmittaa tuo kansiorakenteen kopioituminen kuvien suorapoltossa. Vaikka ongelman pystyykin kiertämään tuolla aiemmin neuvotulla kikalla, on pari ylimääräistä työvaihetta aina vähän turhauttavaa. Isosta ongelmasta ei mielestäni tässä kuitenkaan ole kyse.
Itseänikin kyllä kieltämättä hieman harmittaa tuo kansiorakenteen kopioituminen kuvien suorapoltossa. Vaikka ongelman pystyykin kiertämään tuolla aiemmin neuvotulla kikalla, on pari ylimääräistä työvaihetta aina vähän turhauttavaa. Isosta ongelmasta ei mielestäni tässä kuitenkaan ole kyse.
-
Viesti Kirjoittaja ottoomena »
Nooh. Tuli asenettua iPhoto koneelle.Macsam kirjoitti: Itseänikin kyllä kieltämättä hieman harmittaa tuo kansiorakenteen kopioituminen kuvien suorapoltossa. Vaikka ongelman pystyykin kiertämään tuolla aiemmin neuvotulla kikalla, on pari ylimääräistä työvaihetta aina vähän turhauttavaa. Isosta ongelmasta ei mielestäni tässä kuitenkaan ole kyse.
Mun kuvaustahdilla ei ole mitään järkeä että kuvat on päivä/kk jaottelulla kansiossa. Jos haluaa jotain löytää Finderin kautta niin menee mulla arpomiseksi. Riittäisi kun kuvat olis vaikka yhdessä kansiossa vuositasolla

On vaan semmonen takominen päässä jos joku ohjelma ite järjestää tiedostot eikä anna mun päättää paikoista ym.. Eniten harmittaa jo täällä kerrottu muokkauksesta tulee aina uusi kuvatiedosto.
En ole vielä tilaamaani Photoshopia saanut mutta jos avaan kuvan iPhotosta muokattavaksi Photoshopissa niin tuleko tällöinkin uusi versio kuvatiedostosta levylle?
-
Viesti Kirjoittaja Kurtbyy »
iPhoton hakemistorakenne aiheuttaa myös minulle ongelmia. Järjestelen kuvani iPhotossa luonnollisesti aihepiireittäin kansioihin. Poltin äsken CD-levylle osan kuvistani ja nyt CD:lle poltetut kuvat pitäisi poistaa iPhotosta. Kun poistan jonkin tietyn albumin kuvat jäävät yhä kuvakirjastoon. Voiko CD:lle poltettujen kuvien poistamisen jotenkin automatisoida?
Mielipiteeni on voinut muuttua, muttei se tosiasia että olen oikeassa.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Voit poistaa albumista kuvia pitämällä Omppu + Alt pohjassa, silloin kirjastosta häviää myös originaali. Mielestäni se on hyvä asia, että albumista poisto ei automaattisesti poista kuvaa kirjastosta, koska minulla on esim. eri albumeissa samoja kuvia. Kun siellä albumissa on vain viite kuvaan, ei ohjelman tarvitse tehdä kuvista kopioita.
En tiedä tuosta automatisoinnista, ehkä Automatorilla onnistuisi tekemään työnkulun.
En tiedä tuosta automatisoinnista, ehkä Automatorilla onnistuisi tekemään työnkulun.
-
Viesti Kirjoittaja Macsam »
Juu, oikeassa olet, ei niistä iPhoton kansioista Finderin kautta mitään löydä. Täytyy ihan suosiolla hakea kuvat iPhoton kautta. Itse en ole pitänyt sitä hankalana. Olen iPhotossa järjestellyt kuvat eri albumeihin ja niistä ne löytyvät todella kätevästi. Kun kuvien määrä on jo luokkaa 7000+ on iPhoto minusta huomattavasti kätevämpi tapa hallita ja etsiä kuvia kuin erilliset omat kansiot.ottoomena kirjoitti: Jos haluaa jotain löytää Finderin kautta niin menee mulla arpomiseksi. Riittäisi kun kuvat olis vaikka yhdessä kansiossa vuositasolla![]()
Jos kuvia ei ole kovin paljoa, voisit tietysti harkita homman hoitamista vain kuvansiirtäjällä itse nimettyihin kansioihin ja koko iPhoton unohtamista.
8 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka