iGuru kirjoitti:matteus/2 kirjoitti:
Koko loudness wars -juttu on täyttä tuubaa. Jos nyt Metallica äänittää Rick Rubinin kanssa albumin jonka masteroi George Marino, ja kaikki ovat lopputulokseen hemmetin tyytyväisiä, niin on aika käsittämätöntä että joku kultakorva siviili lähtee sanomaan että albumi kuulostaa liiallisen dynamiikkaprosessoinnin takia paskalta. Lopputulos kuulostaa juuri sellaiselta kuin tekijät ovat halunneet sen kuulostavan.
Ehkäpä haluavatkin. SIllä taas ei ole minulle merkitystä, jos he ovat siihen tyytyväisiä. Minä en ole. Enkä siis myöskään nauti / aio ostaa kyseistä albumia. Tosin ne 99% ihmisistä sen toki ostavat, joten mitäpä minusta. Ainut kärsijä siis olen minä (ja ne muut 1%) jotka ovat tottuneet nauttimaan kompressoimattomasta äänestä.
Tuli tuo levy vahingossa ostettua, ajattelin, että on sellaiset tekijät, ettei kovin pahasti vikaan voi mennä. Kuinka sitä voikaan erehtyä. En ole pystynyt kuuntelemaan ko. levyä n. 10 minuuttia pidempään yhtäjaksoisesti, kun tulee korvat kipeiksi. (Siis ihan oikeasti tulee kipeiksi, kuuntelu väsymys iskee todella nopeasti).
Tässä tuli viikonloppuna musiikkia kuunnellessa mietittyä tätä kompressointi asiaa ja mielestäni kompressio sinänsä ei ole se pahin asia (siis
kohtuullisesti suoritettuna, jopa parantaa
joitakin äänitteitä). Mutta se särö mikä syntyy kun yritetään puskea 0dB:n yli, se raastaa korvia, niin ettei vain pysty kuuntelemaan.
Luulen, että on tullut sukupolvi musiikin kuuntelijoita, jolle kompressoitu ääni alkaa olla se oikea. Siis ei enää halutakkaan kuulla erillisiä soittimia, laulajia, vaan se äänten läjään puristettu yhteistulos. Taitaa tästä lajista pitävillä olla vielä aika huonot stereot, mitkä antavat anteeksi ja pyöristävät pois pahimpia säröjä, eikä se sitten kuulosta enää ihan niin prosessoidulta hutulta. Kun taas ihmisillä, jotka ei oikein pidä tästä, saattaa olla laitteet, jotka pyrkivät toistamaan uskollisemmin äänitteen, kaikkine nyansseineen. Eli paradoksaalisesti se kaikki kauhea särö tulee juuri niiden korville, jotka eivät siitä pidä alkuunkaan.