Sahaaja kirjoitti:
Niin kauan kuin sujuu, leikkaan FCP:n viimeisellä ammattikäyttöön soveltuvalla versiolla. Sen jälkeen loppuu Macin käyttö ja siirryn luultavasti Premiere Prohon. Värikorjaukseen on ilmeisesti tulossa parannusta ja muutenkin Adobe ottaa nyt avautuneen markkinan vakavissaan. Se myös kuuntelee ammatti-ihmisten toiveita, mitä Apple ei enää tee. Apple on tehnyt selvän päätöksen siirtyä viihdekäyttöön sekä mm. toimistotyöhön tarkoitettujen laitteiden tekijäksi ja tekee tällä erittin suuria voittoja. Liiketoiminnallisena ratkaisuna varmaan hyvä, mutta kiinnostus on siirtynyt pois vaativasta ammattimarkkinasta.
Final Cut oli miellyttävä ohjelma omine puutteineen ja vahvuuksineen. OS X:tä olen pitänyt. Mutta se on ohi seuraavan konehankinnan jälkeen - vuosi-pari, tai jotain sellaista. Siihen saakka sahaan tällä nykysysteemillä. Ei mitään syytä enää maksaa Macista, ja tämä temppu oli sitä laatua, että en firman tulevaisuuteen ammattilaisten vaatimien laitteiden valmistajan enää muutenkaan usko enkä niihin tule investoimaan. Uusimmasta Windowsista olen kuullut paljon hyvää.
No itse en ole noin pessimistinen Applea kohtaan ja adobea kohtaan taas en ole noin optimistinen. Apple on luvannut korjata kaikki muut puutteet FCP X:stä paitsi vanhojen projektien osalta. Eli niitä ei voida edelleenkään siirtää. Minusta Apple oli rohkea, kun uskalsi tehdä moisen harppauksen lukuunottamatta sitä, ettei tuonut ammattilaisille täysin valmista ohjelmaa. Mielestäni premier on kaukana tiestä autuuteen ja siinä on omat puutteensa. Myöskään se ei ole omien kokemuksieni perusteella vaikain. Apple on myös ilmoittaunut, että on VAKAVASTI edelleen kiinnostunut nimenomaan ammattilaisista ja haluaa kehittää ohjelmaa heille. Minusta uusi editointitapa on huomattavasti jouhevampaa ja tehokkaampaa, kuin esim. vanhassa FCP 7:skassa tai saati Premierissä. Mielestäni FCP X on täysin ammattiohjelma lukuunottamatta, jos tarvitsee: monikameratukea joka on tulossa, XML-tiedostotukea, joka tulossa sekä jos vanhoihin projektoihin pitää päästä käsiksi. Muuten ohjelma on mielestäni kaikinpuolin parempi, kuin vanha versio saati Premier. Mutta tämä on minun mielipiteen ja makuasioita on joka lähtöön.
En todellakaan usko, että Apple on tahalleen kusemassa ammattilaisten syliin, vaan veikkaan että niille on tullut kiire julkaista toi versio ja eivät ajatelleet ammattilaisten reaktiota puutteista, joka on todellakin tyhmä veto. Editointihan on huomattavasti parempaa, kuin ennen + ohjelma on todella paljon jouhevampi, kuin vanha versio. Ainakin itselläni. Itse en siirtyisi enää vanhaan Final Cutiin takaisin.
Mitä tulee Windowsiin, niin itse olen kyllä sen suhteen hieman skeptinen. Jotenkin veikkaan, että siitä tulee taas sellainen purkkaräpellys. Ainakin noiden videoiden perusteella en odota hirveästi. No katsotaan mitä sieltä taas tulee.
Sahaaja kirjoitti:
Toki joku voi työkseen leikata FCP X:llä, mutta televisiota, elokuvaa ynnä muuta tekevät siirtyvät pois, joko Avidiin tai Premiereen. FCP X on jonkinlainen kuriositeetti sarjassa "on jokin pitkä indie-elokuvakin leikattu iMoviella". Premiere 6.5 ja ne vanhat versiot olivat kammottavia aikana, jolloin Final Cut oli jo kelpo ohjelma. siinähän oli Final Cutin menestyksen syy, hyvä ohjelma mutta murto-osalla silloisen Avidin hinnasta. Nyt tilanne on täysin muuttunut. Myös alan oppilaitokset siirtyvät pois FCP:n opetuksesta.
Jotenkin en jaksa uskoa tätä ihan kokonaa. Pitääpä tarkistaa tutuilta koulusta toi oppilaistos asia, että pitääkö toi väite paikaansa. Olen melkovarma, että kun Apple julkaisee noi korjaukset, niin tillanne palaa melko tarkalleen ennalleen ja FCP on jälleen suosituin ohjelma ammattilaisten keskuudessa.
Adobe Premiere CS 5.5 Hinta: 1 048,33€
Final Cut Pro X Hinta: 239€ + motion + Compressor 39€ + 39€.
Yksi asia mikä minua ärsyttää välillä, kun luen erillaisia juttuja FCP X:stä. Jotkut vertaavat sitä iMovie 6:seen? Minusta niillä ei ole muuta yhteistä, kuin musta väri ja muutama nappi ovat samannäköisiä. Ne ovat toisistaa yhtä kaukana, kuin itä ja länsi. Ohjelmilla ei ole mielestäni käytännössä mitään yhteistä. Jopa editointi toimii eritavalla. Osa "ammattilaisista" on tuntunut ottavan herneet nenään siitä, että FCP X näyttää iMovielta? Miksi? Ottaako heitä luonteelle se, että heille ei valittu esim. harmaata väriä, jotta voisivat erottua siitä harmaasta massasta. Jos uuteen premieriin tehtäisiin samat värit ja samantyyliset napit, kuin premier elementsissä ottaisivatkohan kyseiset "ammattilaiset" tästäkin herneet nenäänsä: "Nyt kyllä siirryn Avidiin, kun samat värit valittu. Ei oo enää ammattilaisohjelma".
Mutta on varmasti ihan totta, että osa ammattilaisista on loukkaantunut Applen mokailusta, eikä palaa helpolla enää Applen leiriin takaisin, vaikka Apple tekisi MAAILMAN PARHAAN videoeditointiohjelman tulevaisuudessa. Tälläistä tämä elämä on. Ja onhan Premiere ja Avid oikeastikkin loistavia ammattilaisohjelmia, joten kyllä Applen pitää olla varovainen. Mutta itse olen aivan innostunut uudesta FCP X:stä ja mm. Premier CS 5.5 nostaa minulla karvat pystyyn, koska se tuntuu tämän jälkeen todella jäykältä ja ahdistavalta, sekä sekavalta. Tuntuu että ominaisuuksia saa hakea kissojen ja koirien kanssa eri valikoista. Mutta kuten jo aikaisemmin sanoin: "nämä on niitä makuasioita".
Tässä on lista asioista mistä ammattilaiset ovat valittaneet FCP X:stä ratkaisuineen päivineen. Apple on päivittämässä seuraavaan versioon myös aika hurjasti ominaisuuksia, jonka jälkeen ohjelma on taas täysiverinen ammattiohjelma. Linkki NY Times:
http://pogue.blogs.nytimes.com/2011/06/ ... cut-pro-x/
Tosiaan tämä ei ollut hyökkäys teitä kohtaan sahaaja. Nostin vain ajatuksia pintaa, kun itseäni on mietityttänyt noi asiat.
Tässä vielä loppuajatus joka on kopioitu NY Timesista:
The Bottom Line: Apple has followed the typical Apple sequence: (1) throw out something that’s popular and comfortable but increasingly ancient, (2) replace it with something that’s slick and modern and forward-looking and incomplete, (3) spend another year finishing it up, restoring missing pieces.
Professional editors should (1) learn to tell what’s really missing from what’s just been moved around, (2) recognize that there’s no obligation to switch from the old program yet, (3) monitor the progress of FCP X and its ecosystem, and especially (4) be willing to consider that a radical new design may be unfamiliar, but may, in the long term, actually be better.