Sleepperi kirjoitti:Tuossa on implisiittisenä yksi looginen virhe ("joukkosurma vaatii ampuma-aseen"), ja yksi looginen hyppäys joka ei ole mitenkään itsestäänselvä ("asekielto johtaa siihen että on vähemmän aseita väärissä käsissä").
Eivät ne ole loogisia virheitä, ei tässä pyritä osoittamaan absoluuttista totuutta vaan ihan korrelaatiota. Toki joukkosurman voi tehdä myrkylläkin, mutta se nyt ei vain kuulu keskusteluun aseiden ja väkivallan suhteesta. Annat vaikutelman, että pyrit osoittamaan epäjohdonmukaisuuksia tieteellisen päättelyn ulkopuolisin keinoin ja hyvin tarkoitushakuisesti.
Sleepperi kirjoitti:Tuo on todiste siitä, että olit väärässä väittäessäsi joukkosurmien loppuneen, ei argumentti minkään puolesta.
Sanotaan sitten että käsiaseilla tehdyt joukkosurmat ovat vähentyneet. Jos päättelyketjua laajennettaisiin, voitaisiin otaksua että jos haulikko olisi kielletty, myös silä tehdyt surmat vähenytisivät.
Sleepperi kirjoitti:Kun keskustellaan siitä, pitäisikö ampuma-aseita rajoittaa lailla, niin kyllä silloin on puhuttava nimenomaan siitä, mihin lailla voidaan vaikuttaa ja valittava mielellään myös jotain arvomittareita että vaihtoehtoja voidaan vertailla.
Olen aivan samaa mieltä, mutta se ei liity nihilistiseen tulkinaasi eikä tarpeettomien määrittelypyyntöjen esittämiseen. Tiukemman asekontrollin yleiset rajoitukset selviävät varmaankin Wikipediasta. Ei se ole on/off-asia.
Sleepperi kirjoitti:Jos esimerkiksi hätävarjeluna aiheutettu ampumahaava olkapäähän ehkäisee kolme viattomaan kohdistuvaa törkeää pahoinpitelyä, niin ...
Niin, kyllä siinä tapauksessa, mutta on kaltevan pinnan argumentaatiota väittää tuollaisen esimerkin olevan yleistettävissä. Väittelet muuten aika epäjohdonmukaisesti huomauteksallesi kenellekään logiikan puutteesta.
Sleepperi kirjoitti:Aseiden saatavuus laillisesti, aseiden saatavuus laittomasti ja aseiden laillinen kanto ovat kolme eri asiaa joilla on erilaiset vaikutukset mutta kaikki ovat tuon "asekontrolli" kattokäsitteesi alla.
Kuinka lailla säädellään mielestäsi aseiden laitonta saatavuutta? Se ei ole lainsäädäntövallan, vaan toimeenpanovallan asia. Kyllä asepolitiikassa on kyse aseenkanto-oikeudesta ja aseiden saatavuuden rajoituksista, siis niitä koskevien lakien säädännästä.
Itse en ymmärrä mitä hyvää löysä asekontrolli toisi maahamme.
Sleepperi kirjoitti:Jos paikassa X on korkea ja väkivaltainen rikollisuus, ja paikassa X aseen saatavuus on rikolliselle helppoa, niin laillisen aseenkannon mahdollistaminen todennäköisesti parantaa tilannetta vaikka se on kontrollin "löysennys"
Pointti onkin siinä, että tällainen 1800-luvun villin lännen tilanne on se mihin päätymistä yritetään vastuullisten toimesta hieman säädellä asepolitiikalla. Enkä ole varma onko villi-länsi -tilannekaan yleistettävissä. Olen ollut itse sotatilassa olevassa maassa ja minusta oli suhteellisen hermostuttavaa, että aseita näkyi yhden jos toisenkin vyötäisillä. Mitään varmuutta siitä, kuka on kuka ei ollut, tai että vaihdetaanko illalla stetsonia ja ollaan välillä joku muu.
Sleepperi kirjoitti:Potentiaalinen räiskijä" on ad hominem minua ja muita kantoluvan kannattajia kohtaan. Sinäkin olet potentiaalinen pedofiili, mutta sen toteaminen ex tempore muun keskustelun lomassa ei ole pelkkä toteamus.
Puhuin aseenkantajasta väkijoukossa, suojaudut esittämällä prinsessaa.
Sleepperi kirjoitti:En suoralta kädeltä muista montaa oikeistolaista, joka aktiivisesti hakeutuisi julkisuuteen lypsämään erilaisia tragedioita asekieltojen saavuttamiseksi, jakelisi yksinkertaisetkin tosiasiat sivuuttavia absurdeja ehdotuksia, ja antaisi halventavia lausuntoja ammuntaharrastajien psyykkeestä. Vasureita on kiitettävä määrä näillä linjoilla.
Olkinukkisettaus jatkuu. En ole huomannut kenenkään noin tekevän. Ainoat kiihtyneet ja absurdit ehdotukset ovat tulleet asekiihkoilijoilta. Vastuulliset kannat tässä asiassa on, kuten tuo eversti sanoi, pyritty leimaamaan fanaatikkojen toimesta. Eikä hän varmaankaan ole vasemmistolainen.