^ Asun itse sellaisessa paikassa jossa sähköt napsuu ukkosella helposti poikki, siis yleensä ihan vaan lyhyeksi aikaa. Esmes tuo yksi mennyt viikonloppu kun myräkkä meni yli, katkoi sähköt lauantaina päivällä laskemani mukaan apaut kahdeksan kertaan niin, että valot ja sähkövehkeet sammui pahimmoilteen sekunniksi kahdeksi. Tekee aika hubaa suojaamattomalle elektroniikalle. Liki kaikki laitteet (no, tärkeimmät ainakin) on nykyisin joko ylijännitesuojan tai UPS:n perässä. Esim. APC:n valmistamilla UPS- ja ylijännitesuojalaitteilla on hyvät takuut, korvaavat aika hurjiinkin summiin saakka jos niiden perästä jotain särkyy.
Toki jos salama iskee suoraan torppaan, niin ei kai siinä pelasta kuin tuuri, mutta silloin yleensä ne elektroniikkavehkeet kiinnostaa aika vähän, jos vaan saa suuremmilta omaisuus ja henkilövahingoilta suojauduttua. Paikastahan tuo on tosiaan paljon kiinni, miten pahasti tuommoiset asiat ketäkin häiritsee. Mulla nyt vaan mielenrauhaakin helpottaa kun ukkonen jyrisee silloin kuin ei itse ole kotona nyppimässä piuhoja laitteista irti - jota ei kyllä nykyisin enää tule kovin helposti tehtyäkään vaikka kotosalla olisinkin. Surffailen tyytyväisenä ja katselen ukkostutkien tilastoja livenä.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)