Eli iBook tai Powerbook pitäisi laittaa. 14" / 15" mallit kiinostavat eniten. Käyttötarkoitukset enimmäkseen:
- nettisurffaus, mailit, newssit, IRC
- pienimuotoinen taulukkolaskenta, tekstinkäsittely
- digikameran kuvien talletus, ehkä myöhemmin kuvankäsittely
- vanha musiikkiharrastukseni olisi tarkoitus jossain vaiheessa aloittaa uudelleen, eli jotain pienimuotoista kotistudiohommaa olisi tarve tehdä, koskettimet pitäisi liittää MIDI:llä koneeseen ja myöskin viedä ihan oikeaa audiota sisään (kitara, laulu)
- satunnaista pelailua
Kysymyksiä:
1. Näyttö: Kävin kaupassa katsomassa 12" iBookkia, ja näytön kuva ei mielestäni ollut kovin hyvä (tästä olen foorumeiltakin lukenut). 14":n näyttö ei liene sen parempi? Näytönohjain lienee kuitenkin hyvä, eli ulkoisella monitorilla kuva on jo hyvä? Eikös näytönohjaimen max. resoluutio ollut 1024*768, eli kovin isoa ulkoista monitoria tuohon ei kannata kytkeä?
2. Powerbookin näytönohjain: Riittääkö vakio 64MB nöyttömustia ulkoisen 23" cinemadisplayn kanssa työskentelyyn, vai tarviiko päivittää 128 MB:hen?
3. Melu: iBookkia on kehuttu hiljaiseksi, mutta kuinka hiljainen/meluisa on Powerbook? Liikkeessä ei ollut powerbookkia näytillä käyttökunnossa.
4. iBookissa ei ole audiosisäänmenoa. Tämä puoltaisi Powerbookin hankintaa musiikkihommia ajatellen. Toisaalta, onko Powerbookin audioinputin laatu hifi-luokkaa, eli joutuisiko jokatapauksessa hankkimaan jokin USB-mikrofoni-systeemin?
5. Akun kesto iBook vs Powerbook? Teknisissä tiedoissa mainittiin 4.5 h vs 6 h, mutta mitkä ovat käytännön kokemukset?
6. Ulkoinen näppäimistö ja hiiri pitäisi myös hankkia. Langattomat vaihtoehdot kiinostavat eniten. Foorumeilta olen lukenut että langattomat hiiret olisivat hitaita reagoimaan. Miten on? Macciin ymmärtääkseni käyvät myös jotkut PC:den USB/bluetooth-hiiret. Mitä hiirtä foorumilaiset suosittelevat?
6b. Langattoman näpppäimistön tietoturva? Bluetooth - salaus on ilmeisesti käytännössä mahdoton murtaa?
- Kannattaako ostaa siis Applen oma näppis & hiiri vai katsella muiden valmistajien laitteita?
7. 12" powerbookkin ei taitane saada optiona parempaa näytönohjainta? Miten ison ulkoisen näytön maksimissaan kannattaisi tuohon Geforce FX
Go5200:n kytkeä, ja mikä on ko. ohjaimen max. resoluutio (tästä ei tietoa Applen sivuilla)?
8. Kannattaako laitteiden tilaus ulkomailta (EU:n alueelta)? Onko hinnat merkittävästi Suomea halvempia?
Myyjä näytti myös 12" powerbookkia (otti paketista, ei käynnistänyt), ja ulkonäöltään se miellytti minua enemmän. iBook oli jotenkin muovisen näköinen. Toisaalta, iBookin valintaa puoltaa halvempi hinta ja MAHDOLLINEN hiljaisempi käyntiääni (koneen hiljaisuus on mulle aika tärkeä ominaisuus).
PowerBookin valintaa puoltaa mm. parempi laajennettavuus ja isompi kovalevy (15" mallissa extrana mm. PC-card kottipaikat. Itse laitteiden tehoero taitanee olla käytännön kannalta merkityksetön?
Foorumilaisten kommentit ovat tervetulleita. Minusta tuntuu että olen kallistumassa enemmään Powerbookin suuntaan, mutta myös iBook:ia saa silti yrittää suositella.

Timpp_a