arttula kirjoitti:Ei minulle tuo maastoajo ole mikään edellytys. Ihan tiellä olisi tarkoitus pysyä. Mainitsemani maaseutuasunnon tie on talvisin joskus niin kurjassa kunnossa, ettei kaksivetoisella autolla ole toivoakaan päästä perille. Siksi tuo neliveto.ER kirjoitti:Tutussa perheessä on Lexus 400h ja 450h ja tuota vanhempaa olen ajanutkin maantiellä. Ihan mukavia autoja, mutta en osaa sanoa kuinka maastokelpoisia ne olisivat. Mutta eihän noita maastoon ostetakaan. En tiedä kuinka paljon ulkonäkö ja sisustus merkkaavat, mutta hintaansa nähden nuo ovat minusta aika tylsän näköisiä ja ainakin se 400h oli sisältäkin jotenkin halvan näköinen, hopean väristä muovia yms. enemmän Corollan tyyliin. Pitemmällä tähtäimellä akut ovat tietenkin myös vähän epävarma tekijä, mutta liisatessa sillä ei liene niin väliä.
Ja ulkonäköasiat eivät minua kiinnosta autoissa. Pääasia, että toimivat silloin, kun pitää.
Kumpikaan noista ei ole maastoajoneuvo, eikä niitä sinä myydäkkään ja itselläni kokemusta yli 100000km:n verran 400h:sta. Kulkee erittäin pienellä vaikka painaa n. paritonnia. Viimeisen 2000km:n keskikulutus 6.8 l/ 100km. tuossa on työmatka-ajoa 90% jossa nopeus rajoitukset on 60 ja 80km. Konetiellä 120 kmh kulutus nousee tietenkin.
Hybridi vaatii pulse & glide tyyppisen ajotavan omaksumisen, tasakaasulla tallaaja ei pääse mataliin kulutuslukemiin. autocruise opettaa pulse & glide tyylin jos ei siitä muuten tiedä.
Auto on luotettavuudessaan aivan eri planeetalta kuin eurooppalaiset vastaavat valmisteet, ystävillä on Range,Q7,XC-90 ja ML, joten valinta oli omalla kohdallani Lexus, kun oma raha päätti, Leasingki autossa ei kai remontti maksa liisaajalle muuta kuin aikaa jolloin laite on huollossa.