kurkinen kirjoitti:
Luin kyllä disclaimerisi, mutta mitäs se merkitsee? Tämä on keskustelufoorumi, jolle kukin saa kirjoitella omiaan toisista riippumatta.
Tottakai saa. Juttu ei ilmeisesti auennut ihan siten kuin tarkoitus oli, joten unohda se. Asialinjalla eteenpäin.
Tällä foorumilla liikkuville kuvaajille oleellisempaa oli se, että digikamerat tulivat vuosituhannen alussa melko nopeasti sille hintatasolle, että järjestelmäkameroidenkin hankinta oli harrastajalle mahdollista.
Tuo on ihan totta, tosin sinänsä harmi että isompien sensorien ja niille optimoitujen linssien teko tulee edelleen melko tyyriiksi. Full frame rungot ja linssit eivät ole edelleenkään erityisen edullisia.
"Ongelmahan" on se, että laitteet halpenevat sekä paranevat, joten uudemman hankinta houkuttelee varsinkin laitenörttejä.
Näinhän se menee nippelinörttien osalta juu, tosin se varsinainen kameratekniikka ei välttämättä kehity niin hirvittävän nopein harppauksin, eikä laatu välttämättä halpene kovin nopeasti. Nk. mainstream-mallisto toki vaihtuu tiuhempaan ja malleihin tulee jotain pieniä päivityksiä, mutta kalliimmassa päässä vaihtuvuus on hitaampaa, eikä 'parin vuoden' ikäisen mallin tekemät kuvat ole vielä mitenkään epäkurantteja. Kameratehtaille on toki tärkeää, että niitä nk. markettimalleja ostetaan ja vaihdetaankin tiuhaan, koska niitä halpoja bulkkimalleja pitää myydä paljon ja usein.
Siksi olisikin ollut mielenkiintoisempaa, (siis teoriassa), jos kameravalmistajat olisivat suunnitelleet digirunkonsakin sellaisiksi, että niihin voisi vaihtaa pelkkien firmware-päivitysten lisäksi myös sisäisiä komponentteja kuten sensoreita ja sensemmoista. Samoin käytettyjen sensorien koko ja malli olisi voitu standardisoida 3-4 perusmalliin, ja mm. raw-modossa olisi voitu sopia heti alussa yhdestä ja samasta pakkausformaattista, jolloin merkkikohtaisia ajureita sun muuta ei tarvittaisi. Eli ikäänkuin digitaalinen filmistandardi. Mutta tämä on siis jo lähinnä ääneenhaaveilua.
Minulle lyötiin syksyllä 1987 eteen hieman vanhentunut ammattirunko Nikon F2 (perusmalli, jota valmistettiin koko 1970-luku). Se kyllä tuntui niin antiikkiselta! Ei edes valotusmittaria, vaan sellainen annettiin erikseen.
Hiano peli, eikö vaan.
Omalla kohdalla se ihka ensimmäinen oma järkkärirunko oli myös täysmekaaninen, tosin siinä oli jo valotusmittari prismakotelossa, eli viisarista näki miten kääntää namiskoja. Sillä piti oikeasti opetella kuvaamaan, ja itse asiassa tykästyin siihen kovasti, se kun oli semmoinen sotaratsu, joka toimi vaikka ilman virtaa, eikä hyytynyt pakkasessakaan.
Itse olin kuvannut jo vuoden verran Nikon FE2:sella (1983–87), joka tuntui olevan valovuoden edellä tuota rouskua.
Tavallaan se olikin, olihan siinä välissä jo kokonainen sukupolvi. FE-2:ssa oli muistaakseni jo titaaninen lamellisuljin ja 1/4000 s lyhin valotusaika, ja suljinaika-automatiikka. Siinä rinnallahan oli myös manuaalinen FM-2, joka oli myös oiva peli, ja yksi suosikeistani Nikon-puolella. Molemmat ovat täysin käypäisiä pelejä kuvaamiseen tänäkin päivänä, ja varsin monet myydyistä rungoista ovat edelleen täydessä kuvauskunnossa.
Kyllähän ne samaa filmiä söivät, ei siinä mitään. Neljä vuotta myöhemin ostin itselleni F3:sen ja ajattelin että tässä on kameraa loppuiäkseni. Sitten tuli autofocus ja kehittyneet käsisalamat, ja F3 muuttui antiikkiseksi.
Oikeastaan se F3 olisi kyllä edelleen täysin käyttökelpoinen, jos vaan filmitekniikka ei olisi kovaa vauhtia syrjäytymässä digitaalisella.
Eikä se autofocuksen tulokaan estänyt millään tavalla sen äfkolmosen käyttöä, tarkennus piti vaan hoitaa käsipelillä kuten ennenkin. Valtaosa salamalaitteistakin kävi edelleen. Toisin kuin Canonin kohdalla, esim. Nikonin, Pentaxin ja muiden samaa "meisseli-autofocusta" entisessä bajonetissaan käyttävien merkkien kohdalla sekä ne uudet AF-linssit että vanhemmat käsitarkenteiset kävivät edelleen ristiin, automaattitarkennus ja osa täysautomatiikan hienouksista poislukien. Periaatteessa ne samaiset käsitarkenteiset A-Nikkorit kävisivät edelleen, jos vaan nuo digikennot "näkisivät" samalla tavalla kuin filmit.
Jos osa rungon hienouksista (nastoista) ei olisikaan käytössä, eihän se estäisi niillä kuvaamista esim. puoliautomatiikalla tai manuaalisesti (esim. A(F)-Nikkor vs. perinteinen Nikkor automaattirungossa).
Siinä mielessä näkövinkkelissä lienee pieni ero, että omalla kohdalla tuo mekaaninen runko tai edes sen kaveriksi myöhemmin ilmestynyt automatisoidumpi käsitarkenteinen malli ei muuttunut hetkessä "antiikkiseksi" uuden hienon AF-mallin tulon myötä, vaikka minäkin sellaisen hommasin. Oikeastaan minua harmittaa edelleenkin, että menin sen mekaanisen rungon aikanaan 'heikkona hetkenä' hävittämään.
Tällä hetkellä tuo entinen hiano AF-filmimalli ei oikeastaan ole mitenkään antiikkinen, vaan se olisi (on) edelleen täysin pätevä laitteisto salamineen ja muine lisukkeineen. Muttakun se käyttää filmiä, jolle kuvaaminen alkaa pikkuhiljaa käymään kalliiksi ja työlääksi, ainakin tietynlaisessa kuvauksessa. Linssitkin olisivat kurantteja ja käyttökelpoisia, ja ainoastaan se digitaalisensorien hiukan erilainen rakenne on se ainoa niitä 'vanhentava' tekijä.
Toki muukin tekniikka on muuttunut jonkin verran, mutta itse kuvaaminen ja ne kuvatut otokset, eli se varsinainen lopputulos ei välttämättä eroa merkittävästi noista vanhemmista, tuo tallennustekniikan ero poislukien.
Pitkän tarinan pointti oli siis siinä, että tuo 'antiikkisuus' on hiukan suhteellinen ja subjektiivinen käsite.
Palkkikamerat ova laitteita, joiden tekniikka ei vanhentunut nopeasti. Kameran perusidea yksinkertaisimmillaan! Eikä ne ole nytkään vanhentuneet, jos vain hankkii niihin nykyaikaisen digiperän.
Niinpä, ja on vähän sääli, että tuo sama kompaktius ei ole onnistunut yhtä hyvin pienemmissä kokoluokissa. Olkoonkin että linssejäkin joutuisi ehkä kuitenkin uusimaan eri tallennusformaattien mukaan.
Tosin kuvakokoa joutuu pienentämään, liekö koskaan tulossa 4"x5" digiperää? Olisi mukavaa nähdä esim. 36x36 mm kennolle rakennettu palkkikamera!
Oishan se, mutta semmoinen varmaan maksaisi sekä maltaita että hunajaa, sekä vähän linnunmaitoakin päälle.