”Tyhmät kysymykset” aiheista MB, MBP, MBA
-
Re: "Tyhmät kysymykset" aiheista MB, MBP, MBA, PB, iBook
Viesti Kirjoittaja mrml »
-
Viesti Kirjoittaja sng »
Sama,mrml kirjoitti:Tämmönen yleinen ja kulutettu kysymys taas tähän väliin. Oon harkinnu nyt ensimmäisen macin ostoa, ja puntarissa ois 13" Air/Pro SSD-kiintolevyl. Käyttäsin sitä lähinnä netissä surffailuun, leffojen katteluun ja opiskeluun, eli mitään raskasta sillä ei tulis tehtyä. Läppärin hankin sen takia että tulee jonkun verran kuljettua junalla/bussissa/autolla, niin sitä tulee siellä käytettyä, eli onko Air näissä hommissa ihan omiaan? Painoeroa näillä ei ole kuin se 0,7kg mutta paksuudessa sitten ihan eriluokkaa. Onko Prota paljonkin hankalampi kuljettaa ja käyttää kuin Airia?
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mä olen kuljettanut mukanani 17" MacBookProta/Powerbookia nyt vuodesta 2003. Vielä ei ole tullut mieleen, että tarttis vaihtaa pienempään. Tai no, iPadia tekis hieman mieli. Siihen mielihaluun taitaa vaan olla ihan omat syynsä, joilla ei taida olla mitään tekemistä tän mun MBP:n kanssa.mrml kirjoitti:Tämmönen yleinen ja kulutettu kysymys taas tähän väliin. Oon harkinnu nyt ensimmäisen macin ostoa, ja puntarissa ois 13" Air/Pro SSD-kiintolevyl. Käyttäsin sitä lähinnä netissä surffailuun, leffojen katteluun ja opiskeluun, eli mitään raskasta sillä ei tulis tehtyä. Läppärin hankin sen takia että tulee jonkun verran kuljettua junalla/bussissa/autolla, niin sitä tulee siellä käytettyä, eli onko Air näissä hommissa ihan omiaan? Painoeroa näillä ei ole kuin se 0,7kg mutta paksuudessa sitten ihan eriluokkaa. Onko Prota paljonkin hankalampi kuljettaa ja käyttää kuin Airia?
Mikä sitten on hankalampaa riippuu käyttäjästä. Enkä toki tiedä, mitä mieltä itse olisin, jos jatkossa matkassa olis Air.
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Minulla on sekä 15" MacBook Pro, että 11" Air. Nuo kaksi eivät ihan ole ne, joita tässä haettiin, mutta tämä Air on kyllä ehdoton matkakoneeksi.MacFinn kirjoitti:Mä olen kuljettanut mukanani 17" MacBookProta/Powerbookia nyt vuodesta 2003. Vielä ei ole tullut mieleen, että tarttis vaihtaa pienempään. Tai no, iPadia tekis hieman mieli. Siihen mielihaluun taitaa vaan olla ihan omat syynsä, joilla ei taida olla mitään tekemistä tän mun MBP:n kanssa.mrml kirjoitti:Tämmönen yleinen ja kulutettu kysymys taas tähän väliin. Oon harkinnu nyt ensimmäisen macin ostoa, ja puntarissa ois 13" Air/Pro SSD-kiintolevyl. Käyttäsin sitä lähinnä netissä surffailuun, leffojen katteluun ja opiskeluun, eli mitään raskasta sillä ei tulis tehtyä. Läppärin hankin sen takia että tulee jonkun verran kuljettua junalla/bussissa/autolla, niin sitä tulee siellä käytettyä, eli onko Air näissä hommissa ihan omiaan? Painoeroa näillä ei ole kuin se 0,7kg mutta paksuudessa sitten ihan eriluokkaa. Onko Prota paljonkin hankalampi kuljettaa ja käyttää kuin Airia?
Mikä sitten on hankalampaa riippuu käyttäjästä. Enkä toki tiedä, mitä mieltä itse olisin, jos jatkossa matkassa olis Air.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Itse on tullut kiikuteltua 15" Macbook Pro:ta syksystä 2008 eikä itsellä ole tullut mitään ongelmia vastaan kiitos hyvin suunnitellun Gollan repun.mrml kirjoitti:Tämmönen yleinen ja kulutettu kysymys taas tähän väliin. Oon harkinnu nyt ensimmäisen macin ostoa, ja puntarissa ois 13" Air/Pro SSD-kiintolevyl. Käyttäsin sitä lähinnä netissä surffailuun, leffojen katteluun ja opiskeluun, eli mitään raskasta sillä ei tulis tehtyä. Läppärin hankin sen takia että tulee jonkun verran kuljettua junalla/bussissa/autolla, niin sitä tulee siellä käytettyä, eli onko Air näissä hommissa ihan omiaan? Painoeroa näillä ei ole kuin se 0,7kg mutta paksuudessa sitten ihan eriluokkaa. Onko Prota paljonkin hankalampi kuljettaa ja käyttää kuin Airia?
Vaikka 13" ja 15" Pro:lla on eroa mukana kantamisen tunutmassa, niin 13" Pro:n ja Air:in 13" mallin kanssa sitä ei enää juuri tunne. Paitsi että Air:issa on tehottomampi matalavirtaprosessori, niin sen liitinrivistö on yhdellä sanalla sanoen "puutteellinen" (jopa ethernet-liitinkin puutuu) ja levy-asema on maksullinen ulkoinen lisä-varuste.
Itse en suosittele Air:ia kuin oikean paljon pitkiä matkoja liikkuvalle jolla on myös suuria määriä muutakin tavaraa mukaan...
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Leffa, netti, kirjottelu ym. "peruskäyttöön" passaisi oikein mainiosti.
http://sisainenaani.com
-
Viesti Kirjoittaja mrml »
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Itsellä ainakin piisaa 128GB monenmoiseen peruskäyttöön (kuvankäsittely, videokäpistely, nettiselaus, Civ 5 -pelaus, musiikin soittaminen, iPhonen synkkaus jne). Idea on, että teen joka reissulle/ajanjaksolle kun sitä käytän, aina Lightroomiin uuden katalogin ja importtaan sen sitten himassa pääkoneelle kaikkinensa ja poistan lopuksi suurimman osan kuvista pois, eli jätän lähinnä omalla värikoodauksella merkityt, ns. hyvät kuvat koneelle ja muut saa lähteä. Ne pari mahdollista leffaa mitä tolla jaksaisi joskus katsoa kulkee mukavasti usb-porttiin liitettyyn ja 'unohdettuun' LaCien MosKeyto 16GB -tikkuun, lisäksi käytän tuota matkoilla ja himassakin joskus tavaran siirtämiseen koneilta toisille, kuvien tilaukseen liikkeistä paikanpäällä jne. Tikku on ehkä vähän väärä sana kun tuo on semmonen todella pieni otus: http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10425 Eli korvaa käytännössä umpiturhan dvd-aseman, pelottelut liittimien puutteesta voi myöskin unohtaa, usbeja on kaksi ja niitä saa hubilla lisää tarvittaessa, samoin ethernet -usb-adapterin saa tilattua netistä alle vitosella itselleen kotiinkannettuna, orkkis maksaa noin 20e.mrml kirjoitti:Kyllä mä tohon Airiin taidan kallistua. Semmosta vielä kyselisin että riittääköhän 128gt SSD, vai pitäisikö hankkia toi 256gt SSD? Ei siinä kuitenkaan tulisi käytettyä muita ohjelmia kuin spotify, safari ja sit tulisi katottuu aika paljon leffoja/sarjoja. Nooh, voihan siihen ostaa sitten ulkosen kaveriks jos ei riitäkkään..
Tällä haavaa koneella on monemoista roinaa jo asennettuna + otettu vanhempiakin kuvia varoiksi matkaan, niin tilaa on edelleen noin 70 GB jäljellä. Eli ainakin minulla tuo riittää mainiosti yhden reissun kuva- ja videotarpeisiin, esim. kuukauden reissuilla, eikä tule edes tiukkaa.
-
Viesti Kirjoittaja VilleJii »
Olisi tarkoitus ostaa 2tb ulkoinen kovalevy johon sitten ajan varmuuskopiot.
Pystynkö ajamaan kummankin koneen varmuuskopsut samalle ulkoiselle levylle?
Pitääkö kovo osioida puoliksi niin että kummankin koneen varmuuskopiolle oma osionsa, vai voiko laittaa samalle osiolle kumpikin.
Ensimmäiset Applet mulla kyseessä ja aikas pihalla vielä näistä hommista

-
Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »
Meinasitko käyttää TimeMachinea? Siinä tapauksessa taitaa olla toisen levyn osto edessä. Ymmärtääkseni TM ei tykkää, jos on useita partitioita.VilleJii kirjoitti:Pitäisi iMacin ja MBA:n varmuuskopiot saada kuntoon.
Pitääkö kovo osioida puoliksi niin että kummankin koneen varmuuskopiolle oma osionsa, vai voiko laittaa samalle osiolle kumpikin.
Jos meinaat käsipelillä silloin tällöin kopioida muutaman kansion, niin sitten yksi kovo riittää.
-
Viesti Kirjoittaja VilleJii »
Miten tuo TimeCapsule sitten toimii kun se voi ottaa useastakin laitteesta kopsut?
Toisaalta kyllähän toi muutaman kansion varmuuskopiointikin riittää kun lähinnä musiikit, valokuvat, kouluhommat yms. korvaamattomat tiedostot pitäisi saada turvaan.
Parempi tietenkin olis jos tota TimeCapsulee pääsis hyödyntämään...
-
Viesti Kirjoittaja Lewuski »
-
Viesti Kirjoittaja skip »
Se on sillä toisella levyllä. "Application Install DVD" tai jotain sinne päin.Lewuski kirjoitti:Ensimmäinen mäkki saapui tänään taloon. Erittäin loistavaltahan kone vaikuttaa, mutta näin musiikkimiehenä ensimmäinen kompastuskivi oli se että koneelta ei löydy Garagebandia. Ostin koneen täältä käytettynä (Macbook early 2008) ja asentelin siihen mukana tulleen snow leopardin. Olenko siis elänyt täysin harhaluuloisesti sen suhteen että mäkeissä olisi nämä iLife sovellukset valmiina?
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Viesti Kirjoittaja Lewuski »
-
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Ainakaan ittellä ei tullut mitään ongelmaa kahtia osioidusta levystä, joista toiselle meni toisen ja toiselle toisen koneen bu:t. Taloudessa siis kaksi mäkkiä.Hanttapuli kirjoitti:Meinasitko käyttää TimeMachinea? Siinä tapauksessa taitaa olla toisen levyn osto edessä. Ymmärtääkseni TM ei tykkää, jos on useita partitioita.VilleJii kirjoitti:Pitäisi iMacin ja MBA:n varmuuskopiot saada kuntoon.
Jos meinaat käsipelillä silloin tällöin kopioida muutaman kansion, niin sitten yksi kovo riittää.
-
Viesti Kirjoittaja deissi »
-
Viesti Kirjoittaja Kylli »
Ongelma on se, etten saa konetta edes sammutettua koska ohjelma X on päällä ja se ei lähde pois vaikka ottaa finderistä lopeta ohjelma. Kun painaa lopeta ohjelma, mitään ei tapahdu.
-
Viesti Kirjoittaja mindgame »
Kylli kirjoitti:Miten saan ohjelman pois päältä.
Ongelma on se, etten saa konetta edes sammutettua koska ohjelma X on päällä ja se ei lähde pois vaikka ottaa finderistä lopeta ohjelma. Kun painaa lopeta ohjelma, mitään ei tapahdu.
Kokeiles option näppäintä lisäksi, "pakota lopettamaan"
-
-
Mikä on activity monitor?
-
Pystyt seuraamaan melkein ihan kaikkea mitä macissas tapahtuu.

-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Utilities = LisäohjelmatKain kirjoitti:^ Semmonen mukava pikkuohjelma joka löytyy Utilities-kansiosta.
Pystyt seuraamaan melkein ihan kaikkea mitä macissas tapahtuu.
R.
-
Viesti Kirjoittaja kaffemi »
-
Nyt ohjelmat menee näyttöjen kanssa sekaisin, eli nettiselain näkyy puoliks läppärin ja puoliks ulkosella näytöllä. Näyttö on 23 tuumanen ja Full HD mallinen.
Hjälpa!
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka