Livenä nähtyjä bändien määrä kulkee minulla sadoissa bändeissä. Vuosittain tulee kierrettyä 2 - 4 ulkomaista festaria. Siihen sitten satunnaisesti päälle kotimaisiakin festareita ja klubikeikkoja. Jäähalli/Stadion konsertteja tulee aika vähän harrastettua, mutta välillä toki niitäkin.
Tänä vuonna on tullut nähtyä ainakin seuraavat:
Klangstabil, Marchwitza & Gas of Latvia Tallinnassa
Within Temptation Tavastialla
Life on mars Budabestissä (paikallinen psytrance/industrial-pumppu)
Deutsch nepal, Gelsomina Turussa TVOlla
Judas priest Hartwall areenalla
Diary of dreams Tampereella Klubilla
Synapscape, Sedaye marg Radium clubilla (olen yksi radium järjestäjistä)
Genoside organ, Zoät•Aon, Grunt Turussa Klubilla
Dupont, Covenant, Saft, Howard Jones + muutama muu Göteborgissa Swedish alternative music awardseissa
Mono no aware, Strops, Deutsch nepal Tallinnassa
Visions, Gustaf Hildebrand, Northaunt, Karjalan sissit, Sophia, Kammarheit Turussa Klubilla
Gåte, Nine inch nails, Marilyn manson, Ismo Alanko, Mars volta, The Tears + jokunen muu Provinssi Rockissa.
The Protagonist, Neonzoo, Pro-jekt, Midnight configuration, Mimic, Two witches, Angels & agony Lumous Festivalissa Tampereella
Void, The Jade ja joku kolmas Semifinalissa
Tuska festivaalin ulkopuolella tuli norkoiltua ja muutamia bändejä kuunneltua, muuta niitä en laskea mukaan lukuun, kun ei siitä aidan yli kurkottaessa oikeasti paljoakaan tullut nähtyä.

Tänä vuonna on vielä ohjelmassa, jos vaan rahavarat antaa myöten, Mera luna festivaali elokuussa Saksassa (noh, tällä reissulle onkin jo lentoliput, festariliput ja hotellitkin hoidossa, että vain käyttörahaa tarvitsee enää jostain kaivaa...), Maschinen Fest festivaali lokakuussa Saksassa ja Tinitus festivaali Ruotsissa marraskuussa.
Liput on jo valmiiksi ostettuna perjantaina Tavastialla olevalle Memorabilia klubille katsomaan Shadowplayta ja Iconcrashia, sekä Laibachin keikalle Tavastialla ensi kuussa.
Tällä hetkellä taitaa olla tämän vuoden saldo jossain 50 nähdyn live-soitannan kohdalla, vuoden lopussa lukema lienee noin sata. Muutamien bändien kohdalla tulee kyllä nähtyä useampiakin keikkoja.
BTW: Ne Satellite ravet, jossa oli soimassa LFO ja The Prodigy oli syksyllä 1993. Olin myös paikalla, tosin en nähnyt LFO:n koko keikkaa, kun kaverin oli pakko päästä kesken keikkaa kotiin ja minä olin kuskina.