hatey kirjoitti:Le Corbusier kirjoitti:......
Samoin Air Francen onnettomuus oli ilmeisesti anturien jäätyminen -> mittaristo näytti väärin, eikä lentäjän virheestä johtuva..
Tuossa Air Francessa oli pitot putket jäätyneet, jolloin lentonopeudesta ei tullut oikeaa tietoa, silloin tietokone pudotti automaattiohjauksen pois päältä. Korkealla ohuessa ilmassa on sakkausnopeus suurempi kuin tiheässä ilmassa lentäessä, joten todennäköisesti kone joutui sakkaustilaan ja menetti nopeasti korkeutta. Ohjaajat tietämättöminä koneen tarkasta lentotilasta olivat yrittäneet nostaa koneen nokkaa, mutta ulkoisen horisontin puuttuessa nostivat sitä liikaa, joten sakkaus "syveni" jne, kunnes kone tuli mereen... Yksi toisensa jälkeen oli automaattitoimintoja pudonnut pois päältä, niin silloin on varoitusvalo ja väroitusääni sirkus ihan riittävä tuomaan vielä lisää henkistä kuormaa ohjaajille. Jotain tälläistä oli julkaistussa väliraportissa, kun kahlasin sitä läpi. Eli alkusyy oli tekninen, mutta tilanne kulminoitui nopeasti, kun ohjaajat eivät olleet tilanteen tasalla. Koulutuksessa ei ollut tarpeeksi painotettu tälläistä skenaariota. Aikaa kului liikaa korjaustoimiin. Loppui korkeussuunnassa tila kesken.
Tapahtukoon mitä tahansa, lennä aina konetta, perusohje oli unohtunut.
Juu, samanlaisia pitot-jäätymisiä tapahtui samoihin aikoihin paljon ja todellisia läheltä-piti juttujakin oli. Sitten Airbus reagoi nopeasti ja käski vaihtaa putket. Finskin koneissahan on ollut eri valmistajan Pitot-putket alusta saakka.
Nuo konstruktiot onnettomuuksista on todella taitavia. Jo pitkään ennen kuin koneen raato löytyi, niistä muutamasta palasesta oli selvillä se, että kone oli tullut veteen ehjänä suurella pystynopeudella, nokka hiukan ylös ja vasemmalle kallistuneena. Eli sakanneessa tilassa.
Muistaakseni pari muutakin konetta on pudonnut noiden Pitot-ongelmien takia. Kaikki pimeällä, toisessa oli suojateipit putken päässä ja toisessa joku ampiainen.
Jos uskotaan Puolalaista tutkintaa, niin ei se huono lennonjohtokaan koneen syy ollut.
Noi ruskien koneet on ihan hyviä, mutta vanhanaikaisia. Ne on tehty isommilla toleransseilla ja pystyy käyttää vaikka nurmikko kenttiä. Suurin ongelma on niissä lentäjät. Jos ongelmaa alettaisiin ratkomaan sillä mielellä, että lentäjissä/koulutuksessa olisi vikaa, niin kukaan ei luottaisi enää Venäläisiin lentoyhtiöihin. Tää ongelma olisi vaikeampi hallita, kuin muutama lentokonemalli. Nyt kun suurelle yleisolle näytetään tämmöinen "lumeratkaisu", niin luotto palaa helpommin.
Jos tää jotain kiinnostaa, niin Youtubesta löytyy pari hyvää esimerkkiä tästä. Yksi on se Siberian TU-154 mällin ohjaamo nauhoitus ja toinen ohjaamosta kuvattu TU-154 laskeutuminen.
http://www.youtube.com/watch?v=Qe50R7Iufls
Tuosta on käsite "steriili ohjaamo" kaukana.