Mikä Mac minulle?
-
Mikä Mac minulle?
Viesti Kirjoittaja ArttuM »
Haluaisin vähintään 3 usb porttia. Minulla on kyllä usb hub, jonka avulla pärjäisi pelkästään kahdella usb:llä, mutta enemmän usb paikkoja olisi kyllä plussaa. MacBookkia ollaan haukutta huonosta tuulettimesta ja, että se soveltuu huonosti pelaamiseen. Se että kone jaksaa pyörittää vähän raskaampiakin ohjelmia/pelejä on minulle aika tärkeä pointti. Siihen varmaan sopisi jokin iMaceista(?), mutta minua hirvittää silti ostaa niin iso näyttö ja kone yhdessä. Olisi kätevää, että kun kone tulee liian vanhaksi edes näyttöä voisi käyttää myöhemmin. Suhtauduin Mac Miniin innolla, mutta kun eteeni tuli teksti: "Jos käyttäjälle on tärkeää hyvä suoritusteho ja pelaaminen niin tämän esittelyn loppuunlukeminen on turhaa", luovuin siittäkin. Apple panostaa näköjään paljon pelkästään käyttöjärjestelmään, mutta ei itse tietokoneeseen.
Lopputulokseni on luutlavasti iMac, mutta harkitsen silti MacBookkia.
Mikä Mac sopisi minulle parhaiten?
Vielä viimeinen kysymys. Kuinka pitkä elinikä iMaceilla on keskimäärin?
-
Re: Mikä Mac minulle?
Viesti Kirjoittaja Raikka »
MacBook on poistettu valmistus-/myyntilistalta ja sen paikan halvimpana Applen kannettavana on ottanut 11" MacBook Air.
Kannattanee tarkistaa hänen specsinsä Applen sivustolta.
1100 euroa on kuitenkin sen verran tiukka raja, että jos kuitenkin asetat sen vain peruskoneelle, ovat molemmat tässä mainitut koneet vielä rajan sisällä.
Muista kuitenkin, että sujuva käyttö vaatii lähes tulkoon varmasti muistin (RAM) lisäämistä ns. tappiin, jolloin se muistin lisäys kannattaa ehdottomasti ostaa muualta kuin Applelta - ovat hinnoitelleet kalikat hyvällä katteella.
Airin tapauksessa tulee eteen vielä se, että siinä on aika rajallinen tuo SSD:n tallennuskapasiteetti, jolloin sinulla tulisi eteen välitön ulkoisen kovoaseman (vähint. 2:lla levyllä RAID1-modeen) osto. Ynnä, jos haluat oikeasti työskennellä sillä, täytyy olla ulkoinen isompi näyttö, ehkäpä vielä näppis ja hiiri/MagicTrackPad, kumpi enempi totutumpi laite kursorin ohjailuun sitten onkin.
Itse kallistuisin siihen iMacisen perussettiin, johon valitsisin mukaan langallisen alu-näppiksen ja MagicMouse/TrackPad-kombinaation ja koneen saavuttua sitten tarvittavia lisävarusteita lompakon mukaan tulojen tulotahtiin.
R.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Tai nostat budjettia satasella ja ostat sen halvimman iMacin. Kannettavaa ei kannata ostaa jos ei kannettavaa tarvitse.
Elinikää on millään elektroniikalla mahdoton lähteä varmuudella ennustelemaan. Joka tapauksessa AppleCare koneen kylkeen niin se kestää vähintään 3 vuotta vaikka väkisin. 80-luvun elinikälukemiin ei nykykoneiden tehoilla, lämmöillä ja komponenttien koolla taideta päästä enää mitenkään.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja perminna »

Poimin juuri tänä aamuna uuden 21.5" iMacin laatikosta ja asentelin kuntoon. Edellinen koneeni oli 2 vuotta vanha 27" iMac, jonka elämä jatkuu taloudessa edelleen. Vaihtoon päädyin tehonlisäyksen ja kompaktimman koon vuoksi. Hankin paremman 21.5-tuumaisen, johon ostin Crucialin verkkokaupasta 2x4Gt muistit 57 eurolla (kotiovelle toimituksineen). Alle 60 eurolla saan siis iMacin muistit melkein tappiin, suureelliseen 12 gigatavuun.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Elinikä Maceillä on vuosia -- riippuen tietenkin käytöstä, koneen mallista ja tuurista. Minun ei siis olisi tarvinnut konetta vaihtaa, koska pärjäsin koneen kanssa vielä aivan täysin. Mutta vaihtelu virkistää. Apple Caren hankintaa harkitsen tähän uuteen koneeseen. iMacille se ei edes ole kovin kallis ja hankintaa ei tarvitse tehdä koneen oston yhteydessä. Kunhan muistaa sen takuuaikana tehdä.
Suosittelen sinulle 21.5-tuumaista iMacia. Näyttö on laadukas, porteissa löytyy ja kone on varmasti tarpeeksi tehokas. Ulkoisella RAID-levyllä saat lisää tallennustilaa, jos sisäinen 500Gt (edullisempi 21.5" malli) loppuu.
-
Viesti Kirjoittaja skip »

![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Johtuu yleensä siitä harhaluulosta, että ihmiset luulevat RAID-pakan olevan yhtä kuin varmuuskopio ja datavarasto samalla kertaa, mitä se ei siis missään nimessä ole. Tai en ole mitään muutakaan syytä keksinyt kun foorumeita on tullut luettua ja livenä ihmisten toimintaa on tullut hämmästeltyä.skip kirjoitti:Miten ihmeessä tässä on nyt ulkoinen RAID-pakka nostettu lähes välttämättömäksi lisävarusteeksi?Väittäisin, että normaalilla koneen käyttäjällä on aika harvoin tarvetta minkäänlaiselle RAID-konfiguraatiolle, eikä niitä varmaan olekaan edes 1%:lla normaaleista käyttäjistä.
Tuo 99% käyttäjistä selviää helposti parilla erillisellä ulkoisella levyllä + mahdollisella pilvipalvelulla tärkeimpien asioiden kohdalta. Toista ulkoista voi tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan pyrkiä säilyttämään jossain muualla kuin siinä samassa osoitteessa.
-
Viesti Kirjoittaja perminna »
Tuon perusteella kyselijä tarvitsee kohtuullisen paljon tallennus- ja säilytystilaa (video). FW800-RAID-levyt ovat (niiden pitäisi olla) nopeampia kuin yksittäiset FW800-levyt. Sitten kun levytila loppuu sisäiseltä kovalevyltä, nopea ulkoinen levy menee todennäköisesti hankintaan. Mutta se on sen ajan murhe. Varmuuskopiointi on täysin eri juttu.ArttuM kirjoitti:Maciin päädyin, koska teen pääasiassa koneellani video-, kuva- ja äänikäsittelyä.
-
500 gigan ulkoinen kovalevy löytyy tuolta hyllyltä. ; )perminna kirjoitti:Tuon perusteella kyselijä tarvitsee kohtuullisen paljon tallennus- ja säilytystilaa (video). FW800-RAID-levyt ovat (niiden pitäisi olla) nopeampia kuin yksittäiset FW800-levyt. Sitten kun levytila loppuu sisäiseltä kovalevyltä, nopea ulkoinen levy menee todennäköisesti hankintaan. Mutta se on sen ajan murhe. Varmuuskopiointi on täysin eri juttu.ArttuM kirjoitti:Maciin päädyin, koska teen pääasiassa koneellani video-, kuva- ja äänikäsittelyä.
//Vähän olen googletellut ja sen pitäisi kyllä sopia Maciin. :_D
-
Viesti Kirjoittaja iirojappinen »
Sinun pitäisi ostaa ainakin kallein iMacin perusmalli, tai Mac Pro, jos todella teet editointia sillä työksesi.
1100€ et saa tehokasta Mac-tietokonetta. Tietenkin "tehokkuus" on suhteellista , mutta kun ottaa huomioon, että sillä hinnalla saa rakenettua tietokoneen i7-2600K -prosessorin ympärille, ovat Macit melko tehottomia.
-
Tehokeskustelu aiheesta PC vs. Mac on relevanttia vain silloin, jos käytetään softaa jonka saa molemmille alustoille, ja joka on optimoitu yhtä hyvin sekä OS X:lle että Windowsille. Paitsi että siinäkin on edelleen tukku liukuvia muuttujia koska ei kukaan käytä koneellaan vain yhtä ainoaa softaa tai työskentele käyttämättä samalla lukuisia käyttöjärjestelmän ominaisuuksia.
-
Kai se on sitten käyttäjästä kiinni, kumpaa arvostaa enemmän.atheos kirjoitti:Nyt menee metsään ja lujaa. Luovalla alalla kaikkein tärkeintä on softa, jonka käyttö on helppoa ja intuitiivista, joka ei jarruta työskentelyä eikä aiheuta ajatuskatkoksia huonon workflown tai epävakauden takia. Konetehoilla ei ole yhtään mitään merkitystä jos softa on jarruttava tekijä.
Minä itse valitsisin mieluummin tehokkaamman koneen, mutta tietenkin teen vain grafiikkaa.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
-
Sanoisin, että on hölmö punnitus, kun ei ole Photoshoppia molemmissa vaakakupeissa. [:|]atheos kirjoitti:Entä jos vaakakupissa on tehokas kone ja GIMP vai hitaampi kone ja Photoshop?
En ole kylläkään GIMPiä käyttänyt, joten en tiedä miten hyvin sillä grafiikan teko onnistuu.
EDIT: Niin ja tokihan tässä on kyse OS X - ja Windows-käyttöjärjestelmistä.
-
Kunhan Garageband ja iMovie pyörii ongelmitta niin ei ongelmia. En ole mikään vakavasti otettava editoija.
Ihan vain huvikseni olen ostamassa. En mitenkänn työasioihin (olen vasta 12-vuotias. :_D)
EDIT: Ja mitään raskaita pelejä en pelaa. Raskaimmat ovat suunnilleen Sims 4 ja ehkä vielä joskus laneilla COD kakkosta.
Tällä olen pärjäillyt tähän mennessä ihan hyvin.
Jos kone hidastuu iän myöta vaihdan uuten, kun In The Groove ja nettiselain ei enää toimi. Ja siihen menee kauan.
//Ja maksimisaldo nousee nyt kahteensataan.
-
Viesti Kirjoittaja Nikon »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja asalone »
Mielipiteitä. Tästä voi toki olla keskustelua, mutta heittäkää siihen linkkiä alle niin pääsen lueskelemaan. Kiitos.
2,4 GHz Intel Core 2 Duo • 4 Gt RAM • OSX Yosemite
-
Viesti Kirjoittaja Sleepperi »
Noihin käyttöihin et kummoista näytönohjainta tarvitse. Levytila on myöskin halpaa kuin saippua. Sen kyttääminen onko koneessa 300 vai 750GB levy oletuksena menettää merkityksensä kun ostaa halvan ulkoisen 1.5-2TB levyn ja tuuppaa kiinni.
Uuteen Maciin pääsisit järkevimmin kiinni Mac Minin kanssa, joko perusmalli + muistipäivitys, tai se vähän parempi malli, tai serveri eli quadcore. Sitten lisävarusteita (mutta ei Applelta!) sen mukaan mitä sinulla ei ole ennestään eli näyttö/näppis/hiiri. Hintaa tulee 700-1300e.
On myös hyvä peliliike kytätä uudehkoja n. vuoden ikäisiä käytettyjä. Olet aika vahvalla pohjalla, jos otat sellaisen käytetyn missä on takuuta tai Applecarea jäljellä.
-
Tuli myös mieleen sellainen kysymys tosta iMacista, että toi on varmaan vanhempi iMac ---> http://www.multitronic.fi/?prod=MC510RS%2FA
Onko toi prossu jotenkin merkittävästi huonompi mitä näissä uusissa malleissa?
-
Näkemyksesi Ministä muuttunee hiukan, kun kerron että halvimman uuden Minin prosessori on nopeampi kuin tuon linkkaamasi 2010 iMacin.asalone kirjoitti:Nii toi Minikin tosissaan... Ite oon sitä pitänyt vähän leluna ja pelkästään hyvänä mediakeskus- ja surffailukäytössä.
Tuli myös mieleen sellainen kysymys tosta iMacista, että toi on varmaan vanhempi iMac ---> http://www.multitronic.fi/?prod=MC510RS%2FA
Jos haluat 27" näytön, niin pidä mielessä että Delliltä saat Applen näyttöä vastaavan alle 700 eurolla. Hyvä 23-24" näyttö on hintaluokassa 300 euroa.
-
Okei. No hyvä että on valaistu minua tältäkin alueelta.Sleepperi kirjoitti:Näkemyksesi Ministä muuttunee hiukan, kun kerron että halvimman uuden Minin prosessori on nopeampi kuin tuon linkkaamasi 2010 iMacin.asalone kirjoitti:Nii toi Minikin tosissaan... Ite oon sitä pitänyt vähän leluna ja pelkästään hyvänä mediakeskus- ja surffailukäytössä.
Jos haluat 27" näytön, niin pidä mielessä että Delliltä saat Applen näyttöä vastaavan alle 700 eurolla. Hyvä 23-24" näyttö on hintaluokassa 300 euroa.
-
Mitä mieltä olisitte tästä:
MacMini 2.5GHz 4 gb = 800e
+
Tämmönen näyttö = 209
=
1010 pyöreästi laskettuna.
Prossua ja jotain voi ehkä nostaa jos ihan välttämätöntä.
Näyttö silti vähän mietityttää. Näyttö ei tulisi raskaaseen pelaamiseen.
Ja kun tuossa uudessa MacMinissä ei vissiin ole dvd asemaa niin jostain ulkoinen dvd-asema? Jos combo niin plussaa. Kunhan hinta ei mene satasen yläpuolelle(?)
-
Lisäpanostamisella prossuun ei ole mitään vaikutusta suurimmalle osalle käyttäjistä.ArttuM kirjoitti:MacMini 2.5GHz 4 gb = 800e + Tämmönen näyttö = 209
...
Prossua ja jotain voi ehkä nostaa jos ihan välttämätöntä.
Mietityttää missä suhteessa? Tuo minkä valkkasit on hyvä melkein hommaan kuin hommaan. Jos toimit tekstin parissa, niin seuraava vaihtoehto olisi joku edullinen 1920x1200 IPS -näyttö, mikä maksaa vain vähän enemmän (?), mutta parannuskaan ei ole suuren suuri. Ison edistysaskeleen saa vain menemällä 27" -luokkaan ja 1440p -resoon, hinnat alkaen ~650e.Näyttö silti vähän mietityttää. Näyttö ei tulisi raskaaseen pelaamiseen.
Sis. toimituskulut, komboasema on noin 45e:Ja kun tuossa uudessa MacMinissä ei vissiin ole dvd asemaa niin jostain ulkoinen dvd-asema? Jos combo niin plussaa. Kunhan hinta ei mene satasen yläpuolelle(?)
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... -DVD-asema
Ja lukeva Blu-Ray asema noin 90e:
http://www.pixmania.com/fi/fi/7172774/a ... srcid=1157
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Tuo näyttö näyttää varsin hyvältä hintaisekseen, kelpaa kuvia katsella. Asiallinen testi: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_ips231p.htm
Ainut tuossa on ilmeisesti ettei pelikäytössä ihan parasta a-luokkaa mutta eiköhän siinäkin pärjäile.
CD/DVD-asemaa varmaan tarvitsee enää omien ja kirjaston levyjen rippaukseen? Eli kannattaa funtsia onko edes tarpeen. Jos on niin tuo riittänee: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... -DVD-asema eli halvallakin pärjää.
-
Pelilevyt? Ja tietenkin leffojen katselu ja polttaminen.Fixx kirjoitti: CD/DVD-asemaa varmaan tarvitsee enää omien ja kirjaston levyjen rippaukseen? Eli kannattaa funtsia onko edes tarpeen.
//Ja Blu-Ray on siinä kipurajalla.
EI ole HDMItä eikä USB paikkoja.Sleepperi kirjoitti:Mietityttää missä suhteessa? .
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Minin mukana tulee kait hdmi>dvi-sovitin, eikö?ArttuM kirjoitti:EI ole HDMItä eikä USB paikkoja.Sleepperi kirjoitti:Mietityttää missä suhteessa? .
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka