Macin sammuttaminen vs. nukuttaminen?
Keskustelua kannettavista
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Macin sammuttaminen vs. nukuttaminen?
Viesti Kirjoittaja laakson »
Minulla on MacBook Pro. Onko se syytä sammuttaa joka ilta kuten yleensä tehdään PC:lle? Olen yleensä vain laittanut kannen kiinni ja kone on mennyt nukkumaan. Olen ajatellut, että tällainen tapa on nimenomaan Macille ominainen. Joku on väittänyt, että tämä vie tolkuttomasti sähköä. Tuskinpa vain, mutta mikä on oikea menettelytapa.
Viimeksi muokannut Macco, 12.9.2011 klo 18.47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: MACIN SAMMUTTAMINEN
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
OLET TOIMINUT AIVAN OIKEIN, KANNEN SULKEMINEN RIITTÄÄ. Seuraavaksi voisit kokeilla ottaa pienet kirjaimet käyttöön otsikossakin, täällä kuullaan vähemmälläkin huutamisella. 

Viimeksi muokannut KunkkuJ, 12.9.2011 klo 17.29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
-
Re: MACIN SAMMUTTAMINEN
Viesti Kirjoittaja Kain »
Voin sanoa, että harva Mac-käyttäjä jaksaa sammuttaa koneensa.
Minä joka olen päivittäin MBP äärellä, niin erittäin harvoin jaksan sammuttaa konetta, ellen sitten joudu rakkaasta koneesta viikoksi eroon.
Minä joka olen päivittäin MBP äärellä, niin erittäin harvoin jaksan sammuttaa konetta, ellen sitten joudu rakkaasta koneesta viikoksi eroon.
Jos ihmiset saisivat sateenkaaren eläintarhaan, niin he tekisivät sen.
-
Re: Macin sammuttaminen vs. nukuttaminen?
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Mäkki herää unitilasta noin sekunnista eikä ota tästä minkäänlaista vauriota samalla kun sammuttamisessa ja käynnistämisessä kestää monta kymmentä kertaa enemmän. Mieti sinä siinä että kumpi on fiksumpi vaihtoehto...
Itse en sammuta konetta muutoin kuin päivitysten (about 1-2 kuukauden välein) ja raudan sorkkimisen (esim. kovalevyn vaihto tai RAM muistin lisääminen) yhteydessä jonka takia kone on saanut jopa 2 kuukauden uptime-ennätykset.
Ainoa tuntemani mäkkikäyttäjä joka sammuttaa tietokoneensa eikä vaan laita sitä nukkumaan on oma äiti, joka tosin käyttää konetta tunnin tai pari päivässä, jos käyttää ollenkaan. Tosin kone on lähes koko ajan töpselissä kiinni, eli unitliasta olisi hyötyäkin, mutta hänestä eivät ole Macintosh LC:llä ja PC:llä hankitut vanhan ajan tavat vielä karisseet.
Itse en sammuta konetta muutoin kuin päivitysten (about 1-2 kuukauden välein) ja raudan sorkkimisen (esim. kovalevyn vaihto tai RAM muistin lisääminen) yhteydessä jonka takia kone on saanut jopa 2 kuukauden uptime-ennätykset.
Ainoa tuntemani mäkkikäyttäjä joka sammuttaa tietokoneensa eikä vaan laita sitä nukkumaan on oma äiti, joka tosin käyttää konetta tunnin tai pari päivässä, jos käyttää ollenkaan. Tosin kone on lähes koko ajan töpselissä kiinni, eli unitliasta olisi hyötyäkin, mutta hänestä eivät ole Macintosh LC:llä ja PC:llä hankitut vanhan ajan tavat vielä karisseet.
Macbook Pro (mid 2011) 15" - 2,0 GHz Core i7 - 4Gt - 500Gt (7200RPM) - Radeon HD 6490M
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Sähköä esim. uusin MBP 17" vie sammutettuna 0,34 W ja nukkuen 1,28 W. Saa kauan sammuttaa nukuttamisen sijaan, että huomaa eron sähkölaskussa...laakson kirjoitti:Minulla on MacBook Pro. Onko se syytä sammuttaa joka ilta kuten yleensä tehdään PC:lle? Olen yleensä vain laittanut kannen kiinni ja kone on mennyt nukkumaan. Olen ajatellut, että tällainen tapa on nimenomaan Macille ominainen. Joku on väittänyt, että tämä vie tolkuttomasti sähköä. Tuskinpa vain, mutta mikä on oikea menettelytapa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
No eipä sitä PC:täkään ole pakko sammutella, ainakin tämä oma Dell herää ihan tarpeeksi nopeaa vaikka onkin jo vanha kone. Lepotilassa koneet vievät todella vähän virtaa kun ei ole tuulettimet, kovalevyt sun muut päällä, en siis huolestuisi sähkönkulutuksen suhteen. Tosin jos on etukäteen selvää ettei konetta tarvitse pitkään pitkään aikaan niin kyllä minä sen sammuttaisin.laakson kirjoitti:Minulla on MacBook Pro. Onko se syytä sammuttaa joka ilta kuten yleensä tehdään PC:lle? Olen yleensä vain laittanut kannen kiinni ja kone on mennyt nukkumaan. Olen ajatellut, että tällainen tapa on nimenomaan Macille ominainen. Joku on väittänyt, että tämä vie tolkuttomasti sähköä. Tuskinpa vain, mutta mikä on oikea menettelytapa.
Viimeksi muokannut -wk-, 12.9.2011 klo 20.17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Windowskoneen nukuttamisesta jäänyt aika huonoja muistoja 
Kyllähän se nukahti, mutta herättyään flippasi ja kone oli buutattava kuitenkin.
Kone menee nukkumaan. Sammutan vain mikäli liitän fw-äänikortin tai päivitysten yhteydessä.

Kyllähän se nukahti, mutta herättyään flippasi ja kone oli buutattava kuitenkin.
Kone menee nukkumaan. Sammutan vain mikäli liitän fw-äänikortin tai päivitysten yhteydessä.
Jos ihminen olisi tarkoitettu etenemään juoksemalla, ei evoluutio olisi kehittänyt meille liikkumista varten polttomoottorikäyttöisiä kulkimia, eikä fossiilisia polttoaineita. - Hatey
http://sisainenaani.com
http://sisainenaani.com
-
Viesti Kirjoittaja skip »
Itse en ole tainnut Windows XP:n jälkeen tietokonetta sammutella ollenkaan, jos ei siihen erityistä tarvetta ole ollut. En muista sammuttelinko Windows 98:llakaan. En näe mitään syytä sammuttaa mitään tietokonetta "turhaan".-wk- kirjoitti:No eipä sitä PC:täkään ole pakko sammutella, ainakin tämä oma Dell herää ihan tarpeeksi nopeaa vaikka onkin jo vanha kone. Lepotilassa koneet vievät todella vähän virtaa kun ei ole tuulettimet, kovalevyt sun muut päällä, en siis huolestuisi sähkönkulutuksen suhteen. Tosin jos on etukäteen selvää ettei konetta tarvitse pitkään pitkään aikaan niin kyllä minä sen sammuttaisin.laakson kirjoitti:Minulla on MacBook Pro. Onko se syytä sammuttaa joka ilta kuten yleensä tehdään PC:lle? Olen yleensä vain laittanut kannen kiinni ja kone on mennyt nukkumaan. Olen ajatellut, että tällainen tapa on nimenomaan Macille ominainen. Joku on väittänyt, että tämä vie tolkuttomasti sähköä. Tuskinpa vain, mutta mikä on oikea menettelytapa.
Haluatko Dropboxin ja puoli gigaa bonus-tilaa ilmaiseksi? Klikkaa tästä:
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka