Hei,
olen tässä jo pidempään duunaillut nettisivuja MySQL tietokannoilla.
Haluaisin kuitenkin oppia miten tuo tietokanta rakennetaan omalle koneelle ja miten tietokanta siirretään myöhemmin nettiin.
Olen yrittänyt googlettamalla tätä selvittää, mutta en oikein pääse logiikasta selvyyteen.
Ihan siis rautalangasta väännettyjäneuvoja kaipailen...
Ja ilmaisella ja simppelillä systeemillä. Kyselyt tietokantaan teen Selaimen yli...
MySQL palvelin sivujen rakentamiseen
Xcode, Mac OS X Server sekä muuta hauskaa ja hyödyllistä
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
MySQL palvelin sivujen rakentamiseen
Viesti Kirjoittaja OlliU »
-
Re: MySQL palvelin sivujen rakentamiseen
Viesti Kirjoittaja kuokka »
Taitaa helpoin tapa olla asenataa Mamp, Wamp, Lamp tms.. paketti joka sisältää itsessään MySql:n Apachen ja phpMyAdmin jne.. (katso: http://www.mamp.info/en/mamp/index.html) Toki em. ohjelmat voi asentaa ja konfiguroida erikseenkin, mutta aloittelijalle suosittelen tuollaista pakettia.
Mikäli nyt ymmärsin oikein sinulle riitää tehdä kyselyitä kantaan? Em. työkaluilla saat helpotusta tarpeisiisi. Jos haluat tehdä www-sivuja, jotka generoidan kannassa olevasta datasta, niin tuossa paketissa on PHP asennettuna. PHP:ta tein aiemmin työkseni, mutta siitä alkaa olla jo lähemmäs 5 vuotta, mutta voin kokemuksesta sanoa sen olevan melko helppoa ja hauskaa puuhastelua. Jos kieli ei ole tuttu, niin php.net:stä löytyy hyvää dokumentaatiota.
Mikäli nyt ymmärsin oikein sinulle riitää tehdä kyselyitä kantaan? Em. työkaluilla saat helpotusta tarpeisiisi. Jos haluat tehdä www-sivuja, jotka generoidan kannassa olevasta datasta, niin tuossa paketissa on PHP asennettuna. PHP:ta tein aiemmin työkseni, mutta siitä alkaa olla jo lähemmäs 5 vuotta, mutta voin kokemuksesta sanoa sen olevan melko helppoa ja hauskaa puuhastelua. Jos kieli ei ole tuttu, niin php.net:stä löytyy hyvää dokumentaatiota.
-
Juu tuon verran olen päässyt kärryille, mutta mikä noista ohjelmista toimii parhaiten Leijonassa?
Ja nuo ohjelmat siis käynnistetään ja ne käynnistävät minkä?
Ja missä se sijaitsee?
Ja kuinka se kanta kopioidaan palvelimelle, jossa on nuo phpAdmin työkalut...
Ja Drupalia käytän siis kyselyiden tekemiseen kantaan...
Ja nuo ohjelmat siis käynnistetään ja ne käynnistävät minkä?
Ja missä se sijaitsee?
Ja Drupalia käytän siis kyselyiden tekemiseen kantaan...
-
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Mulla on MAMP Leijonassa. MAMP on Ohjelmat-kansiossa ja siellä on alikansiossa "htdocs" kaikki lokaalit nettisivustot, joiden kanssa leikin hiekkalaatikolla. Toisessa alikansiossa "db" on sisällä kansio "mysql", jossa on mysql-tietokannat. MAMP-ohjelman dokumentaatiosta selviää rakenne. MAMP:n juurihakemimsto on määritellään asetuksissa. Mulla se näkyy tällaisena "h t t p : / / localhost:8888/" (harvensin alkua, jottei vahingossa näkyisi urlina). Lokaaleja MySQL-tietokantoja hallitsen sivulta "h t t p: / / localhost:8888/bin/phpMyAdminForPHP5/", josta tietokantojen hallintaohjelma käynnistyy.
Kannan kopiomista en enää valitettavasti muista, kun niiden siirtämisestä on kulunut kovin paljon aikaa. Muistaakseni tein sen webhotellin ohjauspaneelin kautta siten, että avasin mySQL-ohjelman nettisivuston hallintasivuilta ja pyysin luomaan tietokannan ja johon hain sitten omalla koneellani olleen toimivaksi todetun kannan ihan webhotellin palveluntarjoajan käyttöön antamilla hallintatyökauluilla (mulla on vanhana Suncometin asiakkaaana käytössä parilla sivustolla Plesk, enkä ole viitsinyt päivittää cPaneliin, joka on toinen vaihtoehto).
Kannan kopiomista en enää valitettavasti muista, kun niiden siirtämisestä on kulunut kovin paljon aikaa. Muistaakseni tein sen webhotellin ohjauspaneelin kautta siten, että avasin mySQL-ohjelman nettisivuston hallintasivuilta ja pyysin luomaan tietokannan ja johon hain sitten omalla koneellani olleen toimivaksi todetun kannan ihan webhotellin palveluntarjoajan käyttöön antamilla hallintatyökauluilla (mulla on vanhana Suncometin asiakkaaana käytössä parilla sivustolla Plesk, enkä ole viitsinyt päivittää cPaneliin, joka on toinen vaihtoehto).
-
Viesti Kirjoittaja kuokka »
Vähän kirjoituksesta paistaa läpi, että on puurot ja vellit sekaisin, joten pieni varmistus, että puhumme samoista asioista. MySql on tietokanta, phpMyAdmin on front-end mysql:lle. Drupal on cms, eli content management system, joka käyttää MySql:ää tietokantanaan.Drupal on koodattu PHP:lla, joka generoi html sivuja, joita voidaan sitten katsella web selaimessa.
Mitä tarkoitat kannan kopioimisella? Onko sinulla olemassa jossakin valmis tietokanta, jonka haluat siirtää uudelle tietokantapalvelimelle?
Asiaan:
Kannan siirtäminen MySql palvelimelta toiselle:
http://www.tutorialspoint.com/mysql/mys ... export.htm
Eli ensin ajetaan dump -file alkuperäiseltä palvelimelta tiedostoon, josta se sitten ajetaan uudelle palvelimelle. En muista / osaa sanoa, kuinka tämä onnistuu phpMyAdminilla. Pikainen googletus paljasti tällaista: http://fragments.turtlemeat.com/mysql-d ... yadmin.php
Mitä tarkoitat kannan kopioimisella? Onko sinulla olemassa jossakin valmis tietokanta, jonka haluat siirtää uudelle tietokantapalvelimelle?
Asiaan:
Kannan siirtäminen MySql palvelimelta toiselle:
http://www.tutorialspoint.com/mysql/mys ... export.htm
Eli ensin ajetaan dump -file alkuperäiseltä palvelimelta tiedostoon, josta se sitten ajetaan uudelle palvelimelle. En muista / osaa sanoa, kuinka tämä onnistuu phpMyAdminilla. Pikainen googletus paljasti tällaista: http://fragments.turtlemeat.com/mysql-d ... yadmin.php
-
Viesti Kirjoittaja kurkinen »
OlliU kirjoitti:Ja nuo ohjelmat siis käynnistetään ja ne käynnistävät minkä?
Ja missä se sijaitsee?
Itseäni vaivasivat nämä samat kysymykset siinä vaiheessa, kun olin suunnittelemassa siirtyväni nettisivujen teossa SQL-tietokantoihin. Kyllähän ne selviävät ajan kanssa mutta…
…itse päädyin käyttämään pääasiassa tekstitiedostoja tiedon tallentamiseen, myöhemmin myös XML-formaattia. Alussa hommat olivat varsin yksinkertaisia, mutta vuosien kehittelyn tuloksena olen saanut jo muutaman isonkin järjestelmän pystyyn (toki kaikkien näiden käyttäjämäärät ovat vähäisiä, esim. saattaa olla vain yksi ylläpitäjä, jne.).
Tietokannoissa (SQL, Access, jne.) minua häiritsee eniten se, että ne ovat tavallaan "olemattomia", ts. ne eivät ole yksi tai kaksi tiedostoa, jotka voisi siirtää helposti paikasta toiseen, vaan ne ovat tietoKANTA.
-
Viesti Kirjoittaja juksu »
Kyllähän sen kannan saa dumpattua tiedostoksi kopioimista/siirtämistä varten, joten ei tuo oikeasti ole ongelma. Tiedostojen kanssa lukitukset muodostuvat ongelmaksi jos dynaamista verkkopalvelua on rakentamassa.kurkinen kirjoitti: Tietokannoissa (SQL, Access, jne.) minua häiritsee eniten se, että ne ovat tavallaan "olemattomia", ts. ne eivät ole yksi tai kaksi tiedostoa, jotka voisi siirtää helposti paikasta toiseen, vaan ne ovat tietoKANTA.
-
Hyvä nyt alkaa selvenemään.
Eli sivuja rakentaessa omalla koneella.
Mamp käyntiin ja luodaan tietokanta hallintaohjelmassa.
Rakennan saitin ja sitten:
? Kuinka helpoiten siirrän valmiin sivuston? Onko tähän joku softa, joka osaisi taikoa kannan vaikka XML tai Exel muotoon?
Ja ilmeisesti tuolla phpMyAdminissa on joku upload toiminto?
Lopuksi vain drupal FTP:llä siirto ja asetuksista viittaus oikeaan kantaan salasanoineen. Ja avot
Ja olen siis tehnyt varsin paljon drupal saitteja, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että suoraan netissä saitin väsääminen vie liikaa aikaa latauksien odotteluun.
Mun mielestä nykyään kannattaa pienemmissä sivuissa käyttää jotain julkaisujärjestelmää niin pääsee paljon vähemmällä työllä.
Tein meinaan yhdet sivut 8 tunnissa siitä kun sain graafikolta PSD filun.
Pari softavinkkiä vielä julkaisujärjestelmiin Drupal, Joomla, WordPress, Blogger:
1. Artiseer - teet template tiedostot hetkessä.
2. CSSEdit - teet pikku muokkaukset etsimättä koodista mikä div mikäkin on...
Mut siis jos joku viitsisi vielä vastata tuohon siirtokyssäriin...
Kiitti.
Eli sivuja rakentaessa omalla koneella.
Mamp käyntiin ja luodaan tietokanta hallintaohjelmassa.
Sitten asennan Drupalin ja viittaan kantaan tuon polun avulla. (Tää polku oli yksi asia mitä en tiennyt kuin laitetaan...)Juhani L kirjoitti: MAMP:n juurihakemimsto on määritellään asetuksissa. Mulla se näkyy tällaisena "h t t p : / / localhost:8888/" (harvensin alkua, jottei vahingossa näkyisi urlina). Lokaaleja MySQL-tietokantoja hallitsen sivulta "h t t p: / / localhost:8888/bin/phpMyAdminForPHP5/", josta tietokantojen hallintaohjelma käynnistyy.
? Kuinka helpoiten siirrän valmiin sivuston? Onko tähän joku softa, joka osaisi taikoa kannan vaikka XML tai Exel muotoon?
Lopuksi vain drupal FTP:llä siirto ja asetuksista viittaus oikeaan kantaan salasanoineen. Ja avot

Ja olen siis tehnyt varsin paljon drupal saitteja, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että suoraan netissä saitin väsääminen vie liikaa aikaa latauksien odotteluun.
Tossa ei oo mitään järkeä...kurkinen kirjoitti:…itse päädyin käyttämään pääasiassa tekstitiedostoja tiedon tallentamiseen, myöhemmin myös XML-formaattia. Alussa hommat olivat varsin yksinkertaisia, mutta vuosien kehittelyn tuloksena olen saanut jo muutaman isonkin järjestelmän pystyyn (toki kaikkien näiden käyttäjämäärät ovat vähäisiä, esim. saattaa olla vain yksi ylläpitäj
Mun mielestä nykyään kannattaa pienemmissä sivuissa käyttää jotain julkaisujärjestelmää niin pääsee paljon vähemmällä työllä.
Pari softavinkkiä vielä julkaisujärjestelmiin Drupal, Joomla, WordPress, Blogger:
1. Artiseer - teet template tiedostot hetkessä.
2. CSSEdit - teet pikku muokkaukset etsimättä koodista mikä div mikäkin on...
Mut siis jos joku viitsisi vielä vastata tuohon siirtokyssäriin...
Kiitti.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Nyt on kieltämättä aika hankala pysyä kärryillä, kun vilahtelee jotain exceliä ja xml:ää selostuksessa.OlliU kirjoitti:Sitten asennan Drupalin ja viittaan kantaan tuon polun avulla. (Tää polku oli yksi asia mitä en tiennyt kuin laitetaan...)
Tietokantahan sirretään phpmyadminilla niin, että valitset haluamasi tietokannan->export ja valkkaat sopivan pakkauksen compression kohdasta, muihin rakseihin ei pitäisi olla suurta tarvetta yleensä koskea. Sitten palvelimen puollella kirjautuminne phpmyadminiin import ja choose file, jossa valkkaat juuri tekemäsi exportin. Ja sitten uploadataan itse drupal/mikänytonkaan kansio palvelimelle jollain ftp/sftp clientillä (ja vaihdetaan sen configissa mysql käyttäjä, tietokanta ja salasana kohdilleen, ne eivät välttämättä ole samat kuin kotikoneella).
Omasta mielestäni siirto onnistuu helpommin command lineltä. Ainakin jos tietokanta on suurehko, niin phpmyadmin voi jäätyä. Ainakaan nykyisen proggiksen vain noin 10miljoonaa riviä sisältävä tietokanta ei oikein phpmyadminin kautta siirry. Ja command lineltahan homma sujuu.
mysqldump -u username -p tietokannannimi>export.sql
sitten upataan export.sql (pakattuna) palvelimelle ja
mysql -u username -p tietokannannimi<export.sql vaatii toki ssh accessin palvelimelle, mutta kaipa tuo nykyään lähes kaikissa on
En tajua, mitä excel/xml tässä yhteydessä tarkoittaa tai mitä tällä yritetään saavuttaa.
Kantaan ei drupalissa viitata "polulla", vaan tietokannan nimellä.
Homma tuntuu olevan kokolailla hakusessa, mutta eiköhän se siitä.
Viimeksi muokannut gramdel, 17.9.2011 klo 1.02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja kurkinen »
OlliU kirjoitti:Tossa ei oo mitään järkeä...kurkinen kirjoitti:…itse päädyin käyttämään pääasiassa tekstitiedostoja tiedon tallentamiseen, myöhemmin myös XML-formaattia. Alussa hommat olivat varsin yksinkertaisia, mutta vuosien kehittelyn tuloksena olen saanut jo muutaman isonkin järjestelmän pystyyn (toki kaikkien näiden käyttäjämäärät ovat vähäisiä, esim. saattaa olla vain yksi ylläpitäj
Ehkei kannattaisi olla noin ehdoton kommentissaan, vaikka siihen saatan toisaalla itsekin sortua.
"…mitään järkeä" tarkoittaisi, että asia on kaikilta näkökulmilta täysin toivoton, mahdoton, hallitsematon. Kyseisessä XML-projektissa en ole tekemässä mitään valmista kahdeksassa tunnissa. Kyseessä on projekti, joka on elänyt jo lähes viisi vuotta. Muistini mukaan siinä on ollut kolme pääpäivitystä ja muutamia pienempiä, ja homma on ns. harrastusprojekti.
Nopeus voi olla tekijä menestymiseen, mutta joskus kannattaa hieman viivytellä, niin voi tulla uusia ajatuksia.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka