Mikä kone sekä videoeditointiin että musiikin tekoon?
Koko liikkuvan kuvan kirjo
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Mikä kone sekä videoeditointiin että musiikin tekoon?
Viesti Kirjoittaja Syksy2011 »
Millainen tietokone kannattaisi hankkia, jos aikeissa on käsitellä sillä sekä videoita että kuvia, ja lisäksi myös tehdä musiikkia esim. Garagebandilla tai Logicilla? Muistia pitäisi olla ilmeisesti riittävästi ja 2-ytiminen prosessori, näin olen ymmärtänyt? Mikä editointiohjelma on paras AVCHD-muotoisten videoiden editointiin? Olen ajatellut hankkia jonkun Canonin HD-kameran flashmuistilla, joten sellaisesta saisi ymmärtääkseni videot ulos joko HD- tai SD- muodossa (Mpeg4 tai Mpeg2?). Haluaisin mahdollisimman toimivan systeemin ja etenkin hyvälaatuista ääntä ulos.
-
Re: Mikä kone sekä videoeditointiin että musiikin tekoon?
Viesti Kirjoittaja exlex »
Jos haluat kiinteän pöytäkoneen, niin 27 iMac voisi olla hyvä valinta, koska siinä riittää potkua, muistia voi laittaa riittävästi sekä näytön koko on loistava tuossa käytössä. Itse en harkitsisi pöytäkoneenksi MacPro:ta tällä hetkellä, koska iMac on hintalaatusuhteeltaan parempi.
Toinen vaihtoehto on Macbook Pro esim. 15 tai 17 tuumainen versio.
Valitse koneeseen vähintään 4Gt muistia, mutta 8Gt voisi olla hyvä olla samantien, koska HD tasoinen video-editointi kaappaa nopeasti muistia. Myös SSD-levy voisi olla hyvä, mutta ei pakollinen. Jos nyt itselläni olisi valinta, niin 27 iMac, 256GT SSD-levy + normi 1Tt kovalevy rinnalle, i5 tai i7 prosessori, kummatkin hyviä.
Valitse koneeseen vähintään 4Gt muistia, mutta 8Gt voisi olla hyvä olla samantien, koska HD tasoinen video-editointi kaappaa nopeasti muistia. Myös SSD-levy voisi olla hyvä, mutta ei pakollinen. Jos nyt itselläni olisi valinta, niin 27 iMac, 256GT SSD-levy + normi 1Tt kovalevy rinnalle, i5 tai i7 prosessori, kummatkin hyviä.
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Tähän käy tänän päivänä melkein mikä softa vaan. Makuasia sitten, mitä tykkää käyttää eniten. Sinuna tutustuisin ensin ilmaiseksi muutamaan softaan ja ostat sitten sen, joka tuntuu luontevimmalta sinulle. Mä ehdottaisin sua koklaamaan Avid Media Composer:ia, Premier:iä ja Final Cut Pro:ta. Jokainen noista on pirun hyvä softa.Syksy2011 kirjoitti:Mikä editointiohjelma on paras AVCHD-muotoisten videoiden editointiin? Olen ajatellut hankkia jonkun Canonin HD-kameran flashmuistilla, joten sellaisesta saisi ymmärtääkseni videot ulos joko HD- tai SD- muodossa (Mpeg4 tai Mpeg2?). Haluaisin mahdollisimman toimivan systeemin ja etenkin hyvälaatuista ääntä ulos.
Mitä kameraan tulee, niin suosittelisin Canon:in 7D:tä. Aivan törkeen hyvä kamera HD-videoon. Ei kokorajoituksia klipeille, loistava kenno ja hintakaan ei tänä päivänä ole laatuun nähden paha.
Viimeksi muokannut Ötsi Vik, 14.9.2011 klo 12.29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Avidin tuoteet on kyllä aika turhan proo, jos ei ole ammattimainen editoija. Jos on ekaa kertaa pappia kyydissä, suosittelisin kokeilemaan macin mukana tulevaa iMovieta, ja testaamaan sitten Adobe Premiere Elementsiä. Pikku-Premieren kokeiluversion saa tuolta: https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/inde ... &loc=fi_fi
FinalCut Pro X:stä ei taida saada kokeiluversiota. Iso Premiere on tietty hyvä kans, mutta hintaa +kEUR.
FinalCut Pro X:stä ei taida saada kokeiluversiota. Iso Premiere on tietty hyvä kans, mutta hintaa +kEUR.
-
Mä nimenomaan suosittelisin tekemään toisin päin. Eli paras mahdollinen työkalu alle, johon budjetti ja henkinen takapuoli venyy. Siinä ne oppii samalla lailla kuin jonkun iMovienkin. Itse kun ekaa kertaa avasin iMovien, niin pelästyin sen hirveää kaaosta ja sitä, miten hiton vähän sillä voi tehdä ja kuinka rajoittunut se kaikin puolin on. Kun ensimmäistä kertaa muinoin avasin esim. Premier Pro:n joskus vuonna kivi, niin siinä oli heti kaikki jotenkin loogisesti käden ulottuvilla. Siis ensikosketus, ennen kuin olin paria pätkää enempää koskaan miktään leikannut. Leikkaaminen kuitenkin kiinnosti niin paljon, että ahmin ohjelmien manuaaleja aamupalalla, illalla ja selasin netin foorumeilta ohjeita ongelmatapauksia varten - joita ei vielä edes ollut!Fixx kirjoitti:Avidin tuoteet on kyllä aika turhan proo, jos ei ole ammattimainen editoija. Jos on ekaa kertaa pappia kyydissä, suosittelisin kokeilemaan macin mukana tulevaa iMovieta, ja testaamaan sitten Adobe Premiere Elementsiä.
Kyllä nuo kaikki "ammatti"softat oppii käden käänteessä, jos on motivaatiota. Jos on yks päivänkakkaran plösö, jonka pitää saada kaikki heti päivänkakkara nyt, niin sit asia on toinen. Sitten harkitsisin lopullista ratkaisua oman käden kautta.
Viimeksi muokannut Ötsi Vik, 14.9.2011 klo 20.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kiitos vastauksesta, itselläni pitäisi varmaan mieluummin olla helposti siirreltävä kannettava tai muuten mahdollisimman yhtenäinen systeemi, koska soittimeni, jota musiikin tekoon käyttäisin, on tällä hetkellä olohuoneessa, ja meillä pyörii 4 alle 6-vuotiasta tässä - joten pitäisi saada nostettua kone "turvaan" silloin kun ei sitä käytä. Tai sitten pitäisi rakennuttaa olkkarin kulmaan ikkunallinen studio. :-) Jos on erikseen näytöt ja ulkoiset kovalevyt yms. piuhojen kanssa, saattaa mennä turhan hankalaksi.exlex kirjoitti:Jos haluat kiinteän pöytäkoneen, niin 27 iMac voisi olla hyvä valinta, koska siinä riittää potkua, muistia voi laittaa riittävästi sekä näytön koko on loistava tuossa käytössä. Itse en harkitsisi pöytäkoneenksi MacPro:ta tällä hetkellä, koska iMac on hintalaatusuhteeltaan parempi.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
No sama fiilils mullakin iMoviesta.. Itse aloitin aikoinani Premierellä, joten sen työtavat on mulle "normaaleja" ja yksinkertaisia. FCP/FCE on sen jälkeen tuntunut kovin mutkikkaalta. Mutta kyllä mun mielestäni pro-ohjelmat nojaavat sellaiseen ajattelumalliin, jota harrastajalla ei välttämättä ole, ja tällöin jokin hiukan eri muotoon viilattu työmalli voi olla fiksumpi. Esimerkiksi Premiere oli mulle helppo koska Adoben grafiikkaohjelmat oli mulla hallussa, ja FCP tuntui hankalalta, koska olin tehnyt vanhanaikaista lineaariedittityötä noin 1 tunnin, ja tällöin sitä ammattivideotuntumaa oli hiukan vähemmän.Ötsi Vik kirjoitti:Mä nimenomaan suosittelisin tekemään toisin päin. Eli paras mahdollinen työkalu alle, johon budjetti ja henkinen takapuoli venyy. Siinä ne oppii samalla lailla kuin jonkun iMovienkin. Itse kun ekaa kertaa avasin iMovien, niin pelästyin sen hirveää kaaosta....Fixx kirjoitti:Avidin tuoteet on kyllä aika turhan proo....
-
Joo, olen katsellut myös noita järkkäreitä, mutta ymmärsin, että ne vaatisivat käsitarkennusta (aukko, valotusaika), ja haluaisin kuitenkin suht helppokäyttöisen, jonka käytössä voisin lähteä alkuun siitä, että automatiikka hoitaa homman, ja itse vain kuvaan; ja sitten myöhemmin alkaa opetella vaativampiakin juttuja. Canonin Legria HF-G10 olen vakavissani harkinnut tai jotain HF-S-sarjalaista. Onko itselläsi 7D? Kuinka helppoa videointi sillä on? Erityisesti toivoisin hyviä ja helppoja pimeä/hämäräkuvaus-ominaisuuksia.Ötsi Vik kirjoitti:
Tähän käy tänän päivänä melkein mikä softa vaan. Makuasia sitten, mitä tykkää käyttää eniten. Sinuna tutustuisin ensin ilmaiseksi muutamaan softaan ja ostat sitten sen, joka tuntuu luontevimmalta sinulle. Mä ehdottaisin sua koklaamaan Avid Media Composer:ia, Premier:iä ja Final Cut Pro:ta. Jokainen noista on pirun hyvä softa.
Mitä kameraan tulee, niin suosittelisin Canon:in 7D:tä. Aivan törkeen hyvä kamera HD-videoon. Ei kokorajoituksia klipeille, loistava kenno ja hintakaan ei tänä päivänä ole laatuun nähden paha.
Voiko noilla mainitsemillasi ohjelmilla helposti yhdistää omat musiikit videoihin? Entä voiko niissä yhdistää sekä videolle taltioitua ääntä että muuta musiikkiraitaa päällekkäin? Entä voiko niitä käyttää myös PC:llä? (meillä on tällä hetkellä toimistokäytössä PC, mutta olen ajatellut Macia toiseksi koneeksi, olen ymmärtänyt että musiikin teossa ainakin se olisi sujuvampi?)
-
Hassua, mun mielestä FCP on melkein sama kuin Premiere. Siis käyttöfiilikseltä. Mulla kesti viikko oppia se selkärankaan. Tosin päivät venyivät projektin myötä yli 10-tuntisiksiFixx kirjoitti:No sama fiilils mullakin iMoviesta.. Itse aloitin aikoinani Premierellä, joten sen työtavat on mulle "normaaleja" ja yksinkertaisia. FCP/FCE on sen jälkeen tuntunut kovin mutkikkaalta. Mutta kyllä mun mielestäni pro-ohjelmat nojaavat sellaiseen ajattelumalliin, jota harrastajalla ei välttämättä ole, ja tällöin jokin hiukan eri muotoon viilattu työmalli voi olla fiksumpi. Esimerkiksi Premiere oli mulle helppo koska Adoben grafiikkaohjelmat oli mulla hallussa, ja FCP tuntui hankalalta, koska olin tehnyt vanhanaikaista lineaariedittityötä noin 1 tunnin, ja tällöin sitä ammattivideotuntumaa oli hiukan vähemmän.Ötsi Vik kirjoitti:Mä nimenomaan suosittelisin tekemään toisin päin. Eli paras mahdollinen työkalu alle, johon budjetti ja henkinen takapuoli venyy. Siinä ne oppii samalla lailla kuin jonkun iMovienkin. Itse kun ekaa kertaa avasin iMovien, niin pelästyin sen hirveää kaaosta....Fixx kirjoitti:Avidin tuoteet on kyllä aika turhan proo....
-
Itselläni ei ole 7D:tä, mutta monessa tuotannossa olen sitä käyttänyt. Toki järkkäri vaatii aina paneutumista ja treenaamista, mutta sitten kun sen oppii, niin ei enää koskaan halua mitään automaattia. Ainakaan mä en. Pimeä/hämäräkuvaus tuolla on aivan loistava, juurikin tuon isohkon kennon takia. Suht pimeessä saa vielä hyvää matskua. Mitä tulee niihin halvahkoihin "HD"-videokameroihin, niin niissä ei ole true HD:ta. Eli niiden HD on useasti paskaa. Poikkeuksia toki on.Syksy2011 kirjoitti:Joo, olen katsellut myös noita järkkäreitä, mutta ymmärsin, että ne vaatisivat käsitarkennusta (aukko, valotusaika), ja haluaisin kuitenkin suht helppokäyttöisen, jonka käytössä voisin lähteä alkuun siitä, että automatiikka hoitaa homman, ja itse vain kuvaan; ja sitten myöhemmin alkaa opetella vaativampiakin juttuja. Canonin Legria HF-G10 olen vakavissani harkinnut tai jotain HF-S-sarjalaista. Onko itselläsi 7D? Kuinka helppoa videointi sillä on? Erityisesti toivoisin hyviä ja helppoja pimeä/hämäräkuvaus-ominaisuuksia.
Voiko noilla mainitsemillasi ohjelmilla helposti yhdistää omat musiikit videoihin? Entä voiko niissä yhdistää sekä videolle taltioitua ääntä että muuta musiikkiraitaa päällekkäin? Entä voiko niitä käyttää myös PC:llä? (meillä on tällä hetkellä toimistokäytössä PC, mutta olen ajatellut Macia toiseksi koneeksi, olen ymmärtänyt että musiikin teossa ainakin se olisi sujuvampi?)
Kaikki nuo mainitsemani ohjelmat ovat sellaisia, joilla voi lisätä ääntä. Monia raitoja. Lisäksi ne tukevat eri audio-pulg-in:ejä(omien efektien lisäksi), joten äänen muokkaus ja editointi niillä on myös aika kätevää. Kaikki kyseiset ohjelmat, FCP:tä lukuun ottamatta, ovat myös PC:lle. Itselläni on sekä Mac että PC, mutta video- ja äänityöt teen kyllä 100% Macillä. PC:llä taas kaikkea muuta.
Viimeksi muokannut Ötsi Vik, 15.9.2011 klo 13.31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
Tällä hetkellä paras hintalaatusuhteeltaan oleva pokkarikokoinen HD-videokamera markkinoilla on Panasonic HDC-SD900. Hakkaa jopa Canon LEGRIA HF G10 ylivoimaisesti. On myös reilusti halvempi. Hinta suomessa noin 830€ ja nettikaupoista saa varmasti halvemmalla. Kamera on voittanut melkein kaikki testit.Syksy2011 kirjoitti: Mikä editointiohjelma on paras AVCHD-muotoisten videoiden editointiin? Olen ajatellut hankkia jonkun Canonin HD-kameran flashmuistilla, joten sellaisesta saisi ymmärtääkseni videot ulos joko HD- tai SD- muodossa (Mpeg4 tai Mpeg2?). Haluaisin mahdollisimman toimivan systeemin ja etenkin hyvälaatuista ääntä ulos.
Mikä tulee videoeditointiohjelmaan, niin tämä on tietenkin aika pitkälti makuasioista, kun puhutaan AVIDista, Premieristä ja Final Cut Pro X:sta. Kaikki noi ohjelmat ovat loistavia ohjelmia. Mutta kerronpa kuitenkin oman kokemukseni. Itse en ole käyttänyt avidia, joten siitä en osaa kertoa. Mutta Premieriä ja FCPX olen käyttänyt ja käytän. Itse en pidä hirveästi Adoben Premieristä. Mielestäni se on jäykkä ja minulla on jäänyt siitä melko huono kuva, koska omistamani premierit ovat olleet epävaikaita ja muutenkin on jäänyt hirveän monimutkainen kuva ohjelmista. Samaa ovat valitelleet tuttuni.
Final Cut Prosta, minulla on taas aivan loistavat kokemukset, jopa uudesta X-versiosta. Itse asiassa minusta X-versio on paras käyttämäni videoeditointiohjelma! Ohejelma on loistava jos ei tarvitse seuraavia ominaisuuksia: monikamera ediotointi (tulee myöhemmin), XML-tiedostoja (tulee myöhemmin) ja vanhojen FCP versioiden projekteja ei tarvitse käyttää. Jos näille ei ole tarvetta, niin ohjelma on aivan upea! Me Like o lot! Mutta nämä on tottakai makuasioita.
Viimeksi muokannut exlex, 16.9.2011 klo 21.45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MBP 16” | iPhone 13 PRO | iPad mini | Watch 5 | TV - 4 gen
-
Itsekin voin varauksetta suositella FCP:ta. Olen vain testimielessä koittanut X-versiota ja se on hyvä. Nuo vielä puuttuvat ominaisuudet, joita "exlex" listasikin tuossa joitain, ovat kuuleman mukaan tulossa myöhemmin. Itselle esim. monikameraeditointi on oleellinen, mutta ei välttämättä aiheen aloittajalle. Intensiivisesti olen käyttänyt FCP 7-versiota(ja käytän), sekä Premieriä vuodesta 2003 lähtien. Premier on itselläni toiminut aina hyvin ja jotkin bugisuudet ovat joko korjaantuneet päivityksillä, tai sitten ne ovat olleet niin mitättömiä, että niiden kanssa on oppinut elämään, eivätkä ne ole hidastaneet tai vaikeuttaneet työskentelyä. Oli miten oli, niin kaikilla em. softilla teet aivan mitä vain itse haluat; rajat eivät tule vastaan, elleivät ne tule ensin käyttämässäsi koneessa. Siis paras mahdollinen mylly alle! Olen itse sitä koulukuntaa, joka ostaa mieluummin astetta paremman koneen kuin aivan välttämättä tarvitsisi. Silloin on kasvuvaraa niin softissa kuin käyttäjässäkin. Onnea koneen(koneiden) hankintaan!exlex kirjoitti:Mikä tulee videoeditointiohjelmaan, niin tämä on tietenkin aika pitkälti makuasioista, kun puhutaan AVIDista, Premieristä ja Final Cut Pro X:sta. Kaikki noi ohjelmat ovat loistavia ohjelmia. Mutta kerronpa kuitenkin oman kokemukseni. Itse en ole käyttänyt avidia, joten siitä en osaa kertoa. Mutta Premieriä ja FCPX olen käyttänyt ja käytän. Itse en pidä hirveästi Adoben Premieristä. Mielestäni se on jäykkä ja minulla on jäänyt siitä melko huono kuva, koska omistamani premierit ovat olleet epävaikaita ja muutenkin on jäänyt hirveän monimutkainen kuva ohjelmista. Samaa ovat valitelleet tuttuni.
Final Cut Prosta, minulla on taas aivan loistavat kokemukset, jopa uudesta X-versiosta. Itse asiassa minusta X-versio on paras käyttämäni videoeditointiohjelma! Ohejelma on loistava jos ei tarvitse seuraavia ominaisuuksia: monikamera ediotointi (tulee myöhemmin), XML-tiedostoja (tulee myöhemmin) ja vanhojen FCP versioiden projekteja ei tarvitse käyttää. Jos näille ei ole tarvetta, niin ohjelma on aivan upea! Me Like o lot! Mutta nämä on tottakai makuasioita.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka