Säästöt.hatey kirjoitti:^Minä tykkäsin kouluruuasta kouluaikoinani. Olikohan minussa jotain vikaa silloin?
Ruokatopic
-
Re: Ruokatopic
Viesti Kirjoittaja iDock »
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Ei alkaisi maittamaan koskaan. Itse ennemmin kuolen kun kosken kouluruokaan ja moni muu vanhempi/nuorempi on samaa mieltä. Monelle kouluruoka on pyhä ja sitä ei muka saisi kritisoida. En edes itse osaa tehdä niin huonoa sapuskaa ja perunatkin onnistuvat paremmin kuin moni muukin. Tietenkään samalla summalla en pysty tekemään. Kumiperunat eivät ole legenda vaan täyttä totta. Ruoka oli monesti jopa haaleaa kun sitä sai. Meidän aikaan osa opettajista syötti väkisin, jos lautanen ei ollut tyhjä ja tätä tapahtu 80 luvun puolellakin.Tauvo kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että pistää ihmetyttämään, kun teinit ottavat puolikkaan lusikallisen ruokaa lautaselleen ja levittävät sen siihen niin, että näyttää kuin olisi syöty enemmän. Silloin tekisi mieli sanoa, että toivottavasti saat seuraavan kerran ruokaa vasta huomenna.KunkkuJ kirjoitti:Sinä et kuulukaan siihen pullamössösukupolveen.Tauvo kirjoitti:Kummallista. Minun mielestä kouluissa on ihan hyvä ruoka. Välillä tulee niissäkin käytyä ja yleensä tuolloin tarjotaan ruokaa. Aina on maistunut.
Kuinkahan monta päivää menisi ennen kuin alkaisi ruoka maistumaan...
Pullamössösukupolvi on näitä 50 ja 60 luvun kasvatteja. Nyky nössöt eivät ole edes pullamössöä koskaan syöneet. Sitä maitokahviin pilkottua pullaa jota mummoni joskus syö muisteluiden kunniaksi.
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Tuntuu kyllä aika usein olevan niin, että jollei hauku kouluruokaa on joku pahasti vialla. Tottakai pahaa ruokaa saa kritisoida, mutta itse olen viimeksi saanut pahaa ruokaa koulussa silloin, kun joku valopää keksi laittaa porkkanoita hernekeittoon.M.P.T kirjoitti:Monelle kouluruoka on pyhä ja sitä ei muka saisi kritisoida.
-
Viesti Kirjoittaja Pomzzi »
-
Mitäh? Tuollaista ei olltu minun aikana ollenkaan. Porkkanoita hernekeitossa... urgh... En muista kyllä nykynuorten haukkumaa tillilihaakaan olleen. Makaroonilaatikko kuuluu top herkkuihin, mutta koulussa se oli järkyttävää. Minun aikana oli kerran ranskalaisia koulussa jonkun usa teeman takia ja nekin oli kamalia. Porkkanan palanen saatiin joskus kun oli "kasvista palana" merkitty kalenteriin. Veriletut olivat sellaisia mitkä ei maittaneet ja sitä sai seuraavanakin päivänä. Arvaa rakastanko verilettuja? Todellakin. Tuli monesti santsattuakin. Puuropäivistä puhuttiin, että tulisi viikottaiseksi, mutta ei. Noh. Onneksi noissa isompien poikien koulussa sai aamuisin puuroa *slurps*Tauvo kirjoitti:Tuntuu kyllä aika usein olevan niin, että jollei hauku kouluruokaa on joku pahasti vialla. Tottakai pahaa ruokaa saa kritisoida, mutta itse olen viimeksi saanut pahaa ruokaa koulussa silloin, kun joku valopää keksi laittaa porkkanoita hernekeittoon.M.P.T kirjoitti:Monelle kouluruoka on pyhä ja sitä ei muka saisi kritisoida.
Luuletko, että pysyvät? Jo meidän aikaan nassikat meni koulun rajojen ulkopuolelle tupakalle. Fyssan opettaja kyyli kiikareilla aina jostain ikkunasta ja pojat jäi kiinni. Olisi ollut riskittömämpää niidenkin polttaa koulun nurkan takana. Lähimpään kauppaan koulusta oli noin 2km. Eli moni kävi kotona syömässä silloin. Kotona oli monen hyvä käydä kun vanhemmatkin olivat kotona, mutta eräs tyttö kävi mummonsa luona syömässäPomzzi kirjoitti:Ainoa ongelmani kouluruokailuissa on se, että ruokailun aikana ei saa poistua koulun alueelta (ainakaan peruskoulussa). Jos koululla ei kerran ole varaa tarjota parempaa ruokaa, antakaa nyt perhana koululaisille mahdollisuus ostaa sitä itse. Kaupan patonki on kouluruokaan verrattuna paljon terveellisempää sekä paremman makuista, eikä se maksa koululle mitään.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja TR8 »
Johtunee varmaan siitä että oppilaat ovat koulun vastuulla koulupäivän ajan. Lukiossa ja amiksessa tilanne toinen, siellä ei enää valvota ja voi mennä ja tulla miten haluaa.Pomzzi kirjoitti:Ainoa ongelmani kouluruokailuissa on se, että ruokailun aikana ei saa poistua koulun alueelta (ainakaan peruskoulussa). Jos koululla ei kerran ole varaa tarjota parempaa ruokaa, antakaa nyt perhana koululaisille mahdollisuus ostaa sitä itse. Kaupan patonki on kouluruokaan verrattuna paljon terveellisempää sekä paremman makuista, eikä se maksa koululle mitään.
Kyllä se kouluruoka on minustakin pahaa. Pinaattilätyt sentää maistuu siellä. Yksi asia ihmetyttää kyllä kouluruuassa. Miksi salaatteihin yms pitää tunkea kaikkea eksoottista, mitä kukaan ei syö ja mikä maksaa? Esimerkkinä Punakaalimustaherukkasalaatti. Kuka kouluikänen tollasta syö?
Tekis oikeesti vaikka ihan perus makaroonilaatikkoa jne, mitä koululaiset söis, mutta ei.
-
Viesti Kirjoittaja darthmother »
Kuoleepi sitä maailmassa ihmisiä ylensyömntiin ja lihavuuteenkin, varmaan juuri äskenkinKunkkuJ kirjoitti:Tuonkin viestin kirjoittamisen aikana kuoli muutama lapsi nälkään jossakin päin maailmaa (yhden arvion mukaan joka viides sekunti kuolee jossakin lapsi nälkään)..Kain kirjoitti:Koulun makaroonilaatikkoa, yöks.
Oli päälystetty jollain kananmunasörsselillä.
Sinä saat kouluruuan ilmaiseksi. Saisiko edes vähän suhteellisuuden tajua näihin ruokakommentteihin?
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Kasvishernekeittoon laitetaan näköjään porkkanaa.Tauvo kirjoitti: Tottakai pahaa ruokaa saa kritisoida, mutta itse olen viimeksi saanut pahaa ruokaa koulussa silloin, kun joku valopää keksi laittaa porkkanoita hernekeittoon.
En nyt ihan ymmärtänyt mikä tuossa on eksoottinen ainesosa, hyvin suomalaisiahan nuo ovat.TR8 kirjoitti: Esimerkkinä Punakaalimustaherukkasalaatti. Kuka kouluikänen tollasta syö?
Niinhän ennen olikin, oppikoulussa. Pullaa ja cocacolaa käytiin hakemassa kaupasta.Kain kirjoitti:Tai voisihan kouluruuasta tehdä "vapaaehtoista", ne maksaa jotka syö.
Kouluruoasta on mussutettu aina, nyt kun omat lapset ovat koulussa niin ruokalaistasta päätelleen asiat ovat menneet parempaan suuntaan. Toisaalta todellisuus taitaa olla hieman toinen kun ruokalista, ruoka on mautonta. Toisaalta taas, epäilen että ruokakulttuurin romahdus on aiheuttanut sen että edellisen kommentin tapaisia "valituksia" alkaa esiintyä. Ruoan skaala on kaventunut. Suomalainen koululainen kenties pyörtyisi kun näkisi mitä kaikkea ranskalaisissa kouluissa syödään, katkarapua, pinaattia, papuja, camembertia, kalaa, kukkakaalia jne
http://www.lyon.fr/static/vdl/contenu/e ... _10_11.pdf
.
-
Viesti Kirjoittaja TR8 »
Lähinnä tarkotin eksoottisella tota makuyhdistelmää. Anteeksi olen sitä sukupolvea joka tuo sanoille uusia merkityksiä.eskofot kirjoitti:En nyt ihan ymmärtänyt mikä tuossa on eksoottinen ainesosa, hyvin suomalaisiahan nuo ovat.TR8 kirjoitti: Esimerkkinä Punakaalimustaherukkasalaatti. Kuka kouluikänen tollasta syö?
Olen vain miettinyt sitä, että kannattaako tollasiin käyttää sitä rahaa jos loppujen lopuksi suurin osa menee hukkaan.. Lapset (minä mukaan lukien) kun tuntuvat haluavan tuttua ja turvallista

Aiheeseen liittyen, nyt tekisi mieli jonkin sortin patonki. Harmillista kun ei ole nyt yhtään patonkia kotona..
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Ok. Mutta olisiko siis niin, että jos kaalisalaatissa olisi puolukoita niin se ei olisi "eksoottinen" yhdistelmä?TR8 kirjoitti: Lähinnä tarkotin eksoottisella tota makuyhdistelmää. Anteeksi olen sitä sukupolvea joka tuo sanoille uusia merkityksiä.
Niinno, tähän yritin viitata tuolla ranskalaisen koulun ruokalistalla, selvästikin kyse on tottumiskysymyksestä. Ja kun koululla on myös kasvatuksellinen tehtävä, niin en näe ihan yksiselitteisen järkeväksi tarjoomuksia jotka vain vahvistavat sitä mikä tuntuu olevan vikana. Siinä nimittäin käy niin, että... no en nyt saarnaa enempää, katsoo terveystilastoja.TR8 kirjoitti:Olen vain miettinyt sitä, että kannattaako tollasiin käyttää sitä rahaa jos loppujen lopuksi suurin osa menee hukkaan.. Lapset (minä mukaan lukien) kun tuntuvat haluavan tuttua ja turvallista
-
Kuitenkin välillä koulusta saa hyvääkin ruokaa - se vaihtelee. Useimmiten on kuitenkin em. perunoita ja rasvakastiketta, mitä kukaan näkemäni ei ole syönyt erityisemmin.
Toimiva ratkaisu voi olla joko a) laadun parantaminen tai b) ruokatuntien säilyttäminen mutta oppilaat saisivat itse hoitaa eväät/ruokansa.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »

-
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Miten tuo muka onnistuu? Ei se toiminut meidän aikaankaan vaikka opettaja otti nenästi kiinni ja työnsi väkisin ruokaa suuhun. Osa opettajista oli kovempikouraisia ja osa vähemmän. Kuvittele mitä käy kun se nassikka kasvaa ja antaa opettajalle selkään ekaluokalla kärsimänsä kohtalon viimeisenä koulupäivänä. Aina sitten nälkäpäivä keräyksen tullessa otteet koveni kaikilla. Sanoin jo silloin, että ei ole minun ongelma jos nälkää näkevät. Ei ne saanut minua syömään kaikkea vaikka oli millainen opettaja ja siksi varmaan nenänikin on kuin peruna kun kiinni on pidetty.KunkkuJ kirjoitti:Perskules, vanha hyvä käytäntö takaisin! Lasten on syötävä kouluruokansa, tai sitten itkettävä ja syötävä!
Ja kaiken kruunaa aku ankka. Ei ruoka ole mitään ilman kunnon sivistystähatey kirjoitti:Pikamakaroonia, mallia rakettispagetti ja Heinzin ketsuppia. Taas jaksaa huomiseen.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Aika mauttomiahan ne ovat, lihaa on hyvin niukasti mutta makaronia senkin edestä. Ohimennen näin kun ruokalaan toimitettiin ruoka-aineksia, HK:lta näyttivät lihapullat tulevan eli samaa tavaraa mitä einespaketeissa.
Mut joo, päättäjäthän käy ravintolassa päivittäin joten eihän kouluruoka heitä kosketa.
http://sisainenaani.com
-
Oot sitten kiskonut kiskonaulan kiskoista.hatey kirjoitti:Pikamakaroonia, mallia rakettispagetti ja Heinzin ketsuppia. Taas jaksaa huomiseen.
-
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
KunkkuJ kirjoitti:Perskules, vanha hyvä käytäntö takaisin! Lasten on syötävä kouluruokansa, tai sitten itkettävä ja syötävä!
Meillä oli vielä jotain tuollaista meininkiä. Muistan, kun meillä oli jotain keittoa, jossa oli paljon keitettyjä vihanneksia. Kun muut olivat jo lähteneet, niin minä vielä yritin syödä niitä vihanneksia lautaseltani. Jokaisella yrityksellä tuli oksemisrefleksi. Olin yksin koko ruokailutilassa. Lopulta joku keittäjä tuli sanomaan, että ei minun tarvitse syödä sitä kaikkea.
Siitä lähtien olen inhonnut keitettyjä vihanneksia. Limaisia, iljettäviä. Hyi.
Edit: Tai no, olen kyllä oppinut syömään niitä nyt aikuisemmalla iällä.
-
Niin, mutta juna.hatey kirjoitti:^Se on muotonsa puolesta oivallinen korkinavaaja ja painonsa pitää Aku Ankan taskukirjan auki. Kätevä keittiötarve-esine siis.
-
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka