Luuletko oikeasti, että pidemmän koulutuksen valinneilla suurimpana syynä on ollut raha ja pyrkimys kerätä mahdollisimman paljon omaisuutta?kurkinen kirjoitti:Kun olet heidät saavuttanut, niin silloinko olet tyytyväinen elämässäsi tekemiisi ratkaisuihin? Taloudellisen omaisuuden kokoaminen on ihmiselämän tarkoitus, sinun näkökulmasta? Toivottavasti elämäsi on ollut mukava, ja jatkuukin sellaisena.
Kysy mitä vaan mistä vaan!
-
KunkkuJ
Re: Kysy mitä vaan mistä vaan!
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
Thoth
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Omalla paikkakunnallani (Myllykoskella) osa kavereista meni tosiaan amikseen ja sitten töihin tehtaalle. Monella on jo omakotitalot sun muut, mutta eipä muuten näytä tulevaisuus niin selkeältä.arttula kirjoitti:Eipä ole minun luo tuo yhteiskunnan palkkajärjestelmä, mutta pientä katkeruutta tunsin joskus niitäperuskoulun yläasteella olleita kavereitani kohtaan, jotka eivät menneet lukioon ja edelleen yliopisttoon, vaan lähtievät heti oppisopimuskoulutukseen. Kun valmistuin, heillä oli omakotitalot (velattomat), kesämökit ja veneet. Ei toiki kaikilla. Minulla oli vaan vuosia istuttuna koulun penkillä, ja isot opintolainat. En tiedä, olenko vieläkään saavuttanut noita muutamia kokonaisansioissa. Joskus varmaan saavutan, mutta aikaa siihen vielä menee.
Minulla on myös hieman humanistista piirrettä, ja ymmärrän kouluttautumisen olevan jotain sellaista, jota tehdään omasta mielenkiinnosta.
-
Thoth
Miten tuo liittyy kurkisen tekstiin?KunkkuJ kirjoitti:Luuletko oikeasti, että pidemmän koulutuksen valinneilla suurimpana syynä on ollut raha ja pyrkimys kerätä mahdollisimman paljon omaisuutta?kurkinen kirjoitti:Kun olet heidät saavuttanut, niin silloinko olet tyytyväinen elämässäsi tekemiisi ratkaisuihin? Taloudellisen omaisuuden kokoaminen on ihmiselämän tarkoitus, sinun näkökulmasta? Toivottavasti elämäsi on ollut mukava, ja jatkuukin sellaisena.Minä en tuohon usko. Aika paljon näen esimerkiksi lääkärikunnassa (joihin olen valitettavasti viime aikoina joutunut aivan liikaa tutustumaan) ihmisiä, jotka selvästi nauttivat työstään ja tuskin tekevät sitä vain rahasta. Niinhän se on sairaanhoitajillakin, valinta vain on paljon helpompi, kun he eivät sitä rahaa saa kuin nimellisesti.
-
KunkkuJ
Mietippä sitä. Jos se vaikka lopulta valkenisi.Thoth kirjoitti: Miten tuo liittyy kurkisen tekstiin?
-
iDock
Viesti Kirjoittaja iDock »
Selkeä viittaushan tuo oli kunkulta.KunkkuJ kirjoitti:Mietippä sitä. Jos se vaikka lopulta valkenisi.Thoth kirjoitti: Miten tuo liittyy kurkisen tekstiin?
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
Thoth
Kurkinen ei sanonut, että pidemmän koulutuksen valinneilla suurimpana syynä on hankkia rahaa, jne. Hän viittasi Arttulan viestiin, jonka mukaan Arttula koki katkeruutta siitä, että jotkut hänen yläasteella tuntemat kaverit saivat parempaa liksaa kuin hän.KunkkuJ kirjoitti:Mietippä sitä. Jos se vaikka lopulta valkenisi.Thoth kirjoitti: Miten tuo liittyy kurkisen tekstiin?
-
kurkinen
Viesti Kirjoittaja kurkinen »
Thoth kirjoitti:Kurkinen ei sanonut, että pidemmän koulutuksen valinneilla suurimpana syynä on hankkia rahaa, jne. Hän viittasi Arttulan viestiin, jonka mukaan Arttula koki katkeruutta siitä, että jotkut hänen yläasteella tuntemat kaverit saivat parempaa liksaa kuin hän.KunkkuJ kirjoitti:Mietippä sitä. Jos se vaikka lopulta valkenisi.Thoth kirjoitti: Miten tuo liittyy kurkisen tekstiin?
Bingo, ainakin yksi lukija on ymmärtänyt kolmesta lauseesta muodostamani viestin!
Hieman syvällisemmin:
Käsitykseni mukaan suomalaista koulutusjärjestelmää on kehitetty etenkin 1970-1980-luvuilla siihen suuntaan, että minkä tahansa taustan omaava henkilö voi kouluttautua haluamalleen alalle. Näin ainakin teoriassa. Näinollen jokainen voi valita, tuleeko hänestä akateeminen, duunari, palveluammattilainen, maanviljelijä… Yleensä ammatteja vertaillaan keskusteluissa kahdella mittarilla: palkalla ja vaadittavalla koulutuksella. Siitähän täälläkin on ollut sotaa, ja toisten mielestä näiden pitää kulkea käsi kädessä, toisten mielestä kouluttamattomalla on oikeus tienata jopa enemmän. Silloin hän kyllä yleensä hikoilee enemmän (lähteenä tämä ketju).
Ja miten tämä liittyi minun kommenttiin?
Siten, etten todellakaan ymmärrä, jos joku kokee jo lukiossa tai yliopistossa katkeruutta luokkakavereitaan kohtaan, jotka valitsivat toisin. Vielä enemmän ihmettelen, että ilmeisesti vuosikymmenten jälkeen asia painaa, että jokohan sitä massia on nyt kertynyt enemmän. Vanha viisaus: mitään et ota mukaasi täältä lähtiessäsi. Joten tee sellaiset valinnat, joista olet iloinen valinnan tekohetkellä. Äläkä katsele taaksepäin, ei se siitä paremmaksi muutu.
Koulutusta on, massiakin riittävästi, muttei ole koskaan tullut mieleen vertailla tai katkeroitua toisten paremmasta flaksista.
-
arttula
Viesti Kirjoittaja arttula »
En tunne enää katkeruutta heitä kohtaan. Jokainen tekee omat valintansa. En olisi varmasti näinkään tyytyväinen elämääni, jos pyörittäisin sorvia päivät pitkät, koska koen nykyisen työni tuovan minulle enemmän sellaisia haasteita, joita kaipaan. Katkeruus tuolloin vuosikymmeniä sitten oli lähinnä taloudellisiin seikkoihin liittyvää. Samanlaista, joista täällä M.P.T valitteli - tosin käänteisesti. Siitä tuo kommentti, jonka kärkkäästi ymmärsit väärin. Enkä minusta varmasti edes olisi tullut hyvää sorvinpyörittäjää. Taipumuksemme ovat erilaisia.kurkinen kirjoitti:
Ja miten tämä liittyi minun kommenttiin?
Siten, etten todellakaan ymmärrä, jos joku kokee jo lukiossa tai yliopistossa katkeruutta luokkakavereitaan kohtaan, jotka valitsivat toisin. Vielä enemmän ihmettelen, että ilmeisesti vuosikymmenten jälkeen asia painaa, että jokohan sitä massia on nyt kertynyt enemmän. Vanha viisaus: mitään et ota mukaasi täältä lähtiessäsi. Joten tee sellaiset valinnat, joista olet iloinen valinnan tekohetkellä. Äläkä katsele taaksepäin, ei se siitä paremmaksi muutu.
Koulutusta on, massiakin riittävästi, muttei ole koskaan tullut mieleen vertailla tai katkeroitua toisten paremmasta flaksista.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
kurkinen
arttula kirjoitti:Siitä tuo kommentti, jonka kärkkäästi ymmärsit väärin. Enkä minusta varmasti edes olisi tullut hyvää sorvinpyörittäjää. Taipumuksemme ovat erilaisia.
Ok. Toisaalta olen lukenut muiden ketjujen viestejä, jotka ovat valitettavasti tukeneet näkemystäni, että massi on sinulle jollain erikoisella tavalla tärkeää. Tottakai se on jokaiselle, mutta yritän kuitenkin pitää asiat arvojärjestyksessä. Ehkä tässä olisi jo uuden ketjun sauma: elämäsi tärkeimmät arvot.
-
arttula
Ei raha ole minulle tärkeää, mutta se on, että pystyn maksamaan laskuni. Jos viittaat tuohon autoketjuun, niin ajelen kalliilla autolla, koska minulla on autoetu työpaikalta. Silloin voi ajella sellaisilla autoilla, joihin ei muutoin ikinä olisi varaa. Tosin tuon auton leasing -maksut + muut kulut vähennetään suoraan tienatusta tulosta, joten kyseessä ei edes ole "kunnon" autoetu. Mutta saanpahan ainakin auton, jollaisella on kiva ajella.kurkinen kirjoitti:arttula kirjoitti:Siitä tuo kommentti, jonka kärkkäästi ymmärsit väärin. Enkä minusta varmasti edes olisi tullut hyvää sorvinpyörittäjää. Taipumuksemme ovat erilaisia.
Ok. Toisaalta olen lukenut muiden ketjujen viestejä, jotka ovat valitettavasti tukeneet näkemystäni, että massi on sinulle jollain erikoisella tavalla tärkeää. Tottakai se on jokaiselle, mutta yritän kuitenkin pitää asiat arvojärjestyksessä. Ehkä tässä olisi jo uuden ketjun sauma: elämäsi tärkeimmät arvot.
-
kurkinen
arttula kirjoitti:Ei raha ole minulle tärkeää, mutta se on, että pystyn maksamaan laskuni.
Niinhän se on, että raha kannattaa käyttää omaksi hyväkseen. Joku ehkä tykkää kerätäkin sitä ihan vain keräämisen vuoksi, mutta yleensä sillä on hyvä tehdä jotain hankintoja. Jotka vievät omia unelmia eteenpäin. Autoasia ymmärretty, kiitos selvityksestä (ehkä siitä on ollut jo aikaisemmin puhe, mutten ole sitä huomannut).
-
arttula
Käärinliinoissa ei ole taskuja, joten en kerää rahaa vieäkseni sitä hautaan. Perillisiä ei ole, eikä tule, joten siksi on syytä käyttää kaikki rahat tarkkaan pois omana elinaikanani.kurkinen kirjoitti:arttula kirjoitti:Ei raha ole minulle tärkeää, mutta se on, että pystyn maksamaan laskuni.
Niinhän se on, että raha kannattaa käyttää omaksi hyväkseen. Joku ehkä tykkää kerätäkin sitä ihan vain keräämisen vuoksi, mutta yleensä sillä on hyvä tehdä jotain hankintoja. Jotka vievät omia unelmia eteenpäin. Autoasia ymmärretty, kiitos selvityksestä (ehkä siitä on ollut jo aikaisemmin puhe, mutten ole sitä huomannut).
-
arisel
Viesti Kirjoittaja arisel »
Anniel kirjoitti:Miksi täällä kovin moni kirjoittaa viestin alkuun ^-merkin viitatessaan edelliseen viestiin? Siis toimiihan se yhden kerran ja olen itsekin tuota joskus käyttänyt mutta tuollaiset ^^^^-litaniat alkavat olla jo todella rasittavia ja sekavia. Käyttäkää sitä lainausnappulaa ja niitä quoteja, jooko.
Nimenomaan edelliseen viestiin viitattaessa pikkumerkki on ok, ja toiseen vielä käsitettävissä, mutta viittaaminen johonkin viidenteen viestiin takanapäin kannattaa tehdä lainaamalla.iDock kirjoitti:^ Toi yläkulma (vai mikä lie) on vaan jotenki selkeempi tapa viitata edelliseen kirjoittajaan. Tietty jos viitattava viesti on liian kaukana niin siitä tulee sekava.
^-merkin käyttöä puoltaa se, että edellinen viesti normaalisti on hyvin näkyvissä, eikä sitä tarvitse mistään etsiä - ja sama teksti käytännössä peräkkäin kahdessa viestissä ei aina tunnu ihan viisaalta. Poikkeuksena tietysti eri sivulle tuleva viittaus.
En kyllä ihmettele Annielin hermostumista, jos on käytetty montaa väkästä.
-
kurkinen
arttula kirjoitti:Perillisiä ei ole, eikä tule, joten siksi on syytä käyttää kaikki rahat tarkkaan pois omana elinaikanani.
Olen pahoillani tälle ketjulle, kun olen niin paljon kirjoittanut OT:ta.
Mikset suunnittele testamenttaavasi omaisuuttasi johonkin (yleis)hyödylliseen tarkoitukseen?
-
arttula
Voisin niin tehdäkin, mutta en usko, että minulta kovin paljon tulee jäämään.kurkinen kirjoitti:arttula kirjoitti:Perillisiä ei ole, eikä tule, joten siksi on syytä käyttää kaikki rahat tarkkaan pois omana elinaikanani.
Olen pahoillani tälle ketjulle, kun olen niin paljon kirjoittanut OT:ta.
Mikset suunnittele testamenttaavasi omaisuuttasi johonkin (yleis)hyödylliseen tarkoitukseen?
-
kerabit
Viesti Kirjoittaja kerabit »
Adelen Lada 2011
-
Tauvo
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Varmaan kaikki me arvostamme kädentaitoja, mutta ilman niitä kovimpia valopäitä olisimme aikamoisia "alkuasukkaita" kaikki. Suuret mielet ovat tehneet myös paljon hyvää sen pahan ohella. Minä arvostan myös modernin teknologian mukana tulleita elämisen laatua kohentavia asioita.kerabit kirjoitti: Itse arvostan kovasti kädentaitoja. Pauligin kahvimainoksissa esiintyneet on hyvä esimerkki.
Arvostan toki niitäkin, jotka kaikesta siitä modernista hapatuksesta kieltäytyvät. Minä nyt elän kuitenkin keskellä kaupunkia ja se on ihan oma valintani.
-
kerabit
Adelen Lada 2011
-
Thoth
Kiitos. Teemme parhaamme. 8)Tauvo kirjoitti:Suuret mielet ovat tehneet myös paljon hyvää sen pahan ohella.
-
kurkinen
Mitkä ammatit voi lukea kädentaitoihin kuuluviksi?
Onko vain perinteiset höyläys, veisto, leipominen, puutarhanhoito vai voisiko tähän kuulua mitkään tietotekniset alat? Ja jos niin mitkä?
Onko kädentaito todellakin pelkkää kädenhallintaa vai voiko se sisältää syvällistä ajatusprosessia?
-
iDock
Viesti Kirjoittaja iDock »
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
Thoth
Minulle tulee mieleen kädenhallintaa vaativasta mestarillisesta työstä jotain zen-tyylistä juttua. Tekijä tekee vain työtään työn vuoksi. Tietoteknisillä aloilla, esimerkiksi ohjelmoidessa, voi päästä samankaltaiseen "flow"-tilaan.kurkinen kirjoitti:Yritän jatkossa pysyä tämän ketjun sisällössä kiinni:
Mitkä ammatit voi lukea kädentaitoihin kuuluviksi?
Onko vain perinteiset höyläys, veisto, leipominen, puutarhanhoito vai voisiko tähän kuulua mitkään tietotekniset alat? Ja jos niin mitkä?
Onko kädentaito todellakin pelkkää kädenhallintaa vai voiko se sisältää syvällistä ajatusprosessia?
-
kerabit
Aion katsastaa molemmat leirit ennen ajasta ikuisuuteen siirtymistä. Ja tuo ristiriitahan kylvetään lukio, ammattikoulu aikana.iDock kirjoitti:Miksi monesti akateemisesti koulutetut ihmiset arvostelevat matala-tason koulutusta ja matala-tason koulutuksen saaneet arvostelevat akateemisesti koulutettuja henkilöitä? Ilman kuitenkaan tätä kumpaakin ammattiryhmää yhteiskunta ei pyöri
Adelen Lada 2011
-
KunkkuJ
-
hatey
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka