Kumpi MacBook Pro? 13" vai 15"
-
Kumpi MacBook Pro? 13" vai 15"
Viesti Kirjoittaja javanto »
Kiitoksia etukäteen vinkeistä
-
Re: Mikä macbook pro 13" vai 15"
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Mutta kuten sanoin, kun sinulla ei ole käyttöä erilliselle näytönohjaimelle, niin 13" kone on tarpeeksi päytevä käyttöösi.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Miten onnistuu 13" mallien liittäminen taulutelevisioon elokuvien katselua ajatellen (HD)?
Saako myös äänen siirrettyä televisioon.
Vielä 13" mallien eroavaisuuksista. Onko konkreettista eroa tehojen suhteen vai vain hinnassa?
Paljon on kysymyksiä, mutta kun olen tekemässä 3v diiliä hankinnasta kun on mahdollisuus saada korottomana osamaksuna kymen puhelimelta. Tietysti pitää olla laajakaista asiakas...
-
Viesti Kirjoittaja MacMan_Tre »
Kotona tulee käytettyä lähes poikkeuksetta 13" koska on vaan niin näppärän kokoinen. 15" alkaa olemaan aika raskas napata syliin sohvalle jne. 15" käytän ainostaan silloin jos muokkailen digikuvia.
Mulla on 15":ssa ssd-levy, mutta 13" ei. Siinä kyllä huomaa huikean eron. Jos vaan tilan puolesta riittää niin kannattaa kyllä ottaa SSD:llä. Kone on kyllä huikeasti nopeammin käytössä kuin normi HDD:llä oleva.
Tohon käyttöön kyllä ehdottomasti ottaisin 13". Itsellä on 2.4GHz malli ja oikein mainiosti on pyörittänyt HD-laatuisia leffoja. Kuvan ja äänen saat helposti siirrettyä HDMI:llä telkkariin tai näyttöön esim. tällaisella adapterilla,
http://www.dealextreme.com/p/mini-displ ... 080p-27549
Tohon vaan hdmi-piuha kiinni.
Itse ottaisin kyllä hiukan paremmin prosessorin sijasta sen SSD:n. Saat sillä selkeästi enemmän nopeutta peruskäyttöön kuin vähän nopeammalla prossulla. Itse en ole huomannut mitään eroa 13" 2.4GHz ja 2.66 i7:n välillä normaalissa käytössä (paitsi se SSD:n tuoma), mutta iMoviesta exportatessa tietysti i7 on nopeampi. Noissa jutuissa mitä tohon olet luetellut et saa juurikaan hyötyä paremmasta prossusta tai erillisestä näyttiksestä.
-
Nopeampi näytönohjain (malleissa joissa ei siis ole erillistä näytönohjainta käytetään siis prosessoriin sisäänrakennettua näytönohjainta) näkyy lähinnä näytönohjainta rasittavissa ohjelmissa jotka ovat aika suurelta osalta pelejä. Joitain muita tehtäviä kuten esim. video-enkoodausta voi tietenkin myös tehdä näytönohjaimella mutta kaikissa tämän hetken Macbookeissa on prosessorit jotka ovat tarpeeksi tehokkaita pyörittämään kaikkia nykyisin käytössä olevia formaatteja ja resoluutioita prosessorilla ilman näytönohjaimen apua.javanto kirjoitti:kertoisitteko aloittelijalle, että mitä konkreettista hyötyä on erillisestä näytönohjaimesta mikä löytyy 15" malleista.
Kaikissa Applen tämänhetkisissä kannettavissa on Mini DisplayPort-portti johon saa HDMI adapterin jolla saa äänetkin siirrettyä. Virrallinen Applen liitin maksaa 30€, mutta epä-virallisen mokoman voi saada niin halvalla kuin 7€ sisältäen rahdin.javanto kirjoitti:Miten onnistuu 13" mallien liittäminen taulutelevisioon elokuvien katselua ajatellen (HD)? Saako myös äänen siirrettyä televisioon.
Kaikissa 15" malleissa on 4-ydinprossut (8 jos laskee loogiset ytimet Hyper Threadiningin kautta) ja jonkinmuotoinen erillinen näytönohjain samalla kun kaikissa 13" Malleissa on 2-ydinprossu (4 jos laskee loogiset ytimet Hyper Threadiningin kautta) sekä prosessoriin integroitu näytönohjain. Nämä, hinta ja näytön koko ovat pää-asialliset erot 13" ja 15" mallien välillä toimintojen suhteen, jotkut saattavat varmaan ruveta huomauttamaan että 15" malli on myös aika paljon painavampi, mutta itse en pidä sitä kauhean painavana kun itse kannan mukanani 15" konetta lähes päivittäin.javanto kirjoitti:Vielä 13" mallien eroavaisuuksista. Onko konkreettista eroa tehojen suhteen vai vain hinnassa?
Jaa... Onko perushinta sama kuin muilla kauppiailla ja onko hintaan leivottu muita lisä-maksuja? Itse olen aina skeptinen näiden "Osta nyt! Maksa myöhemmin" tarjousten suhteen.javanto kirjoitti:Paljon on kysymyksiä, mutta kun olen tekemässä 3v diiliä hankinnasta kun on mahdollisuus saada korottomana osamaksuna kymen puhelimelta. Tietysti pitää olla laajakaista asiakas...
Tuo skeptisuus tulee tosin äidin opettamasta mantrasta että ainoat asiat jotka kannattaa ostaa osa-maksulla on asunto ja auto.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Re: Kumpi MacBook Pro? 13" vai 15"
Viesti Kirjoittaja solly »
Itse keväällä juuri hankin kannettavaa, lähes samoilla tarpeilla kuin sinä, mutta päädyin lopulta Prohon, joka oli silloin juuri päivitetty, toisin kuin Air, ja koska tarvitsen musiikin tekemiseen Firewire liitäntää (jota Airissa ei ole) ja optista asemaa DVD:iden katseluun matkoilla.
Jos tosiaan olet kolmen vuoden maksusitoumusta tekemässä, niin kannattaa miettiä tarkkaan mitä itse haluaa ja tarvitsee, sen takia toin tän Airinkin esille

MacBookPro 13" (Early 2011)
-
-
Itse en kyllä maksaisi 300 euroa tosta prosessoripäivityksestä (ja hiukan isommasta kovalevystä).javanto kirjoitti:13" mallia myydään kahta versiota onko näissä konkreettista eroa tehoissa kuin hinnan erotus 300€
Kuten jo useampaan kertaan todettu niin ota ennemmin sillä rahalla SSD niin saat selkeästi lisää nopeutta koneeseen.
-
tuleeko se SSD normaalin kovalevyn tilalle vai rinnalle. Aika arvokas 256gb tietää +650€
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Kannattaa hankkia se ihan erikseen niin tulee huomattavasti halvemmaksi eikä Applelta tilauksen yhteydessä. Ja se tosiaan asennetaan sen koneessa olevan levyn tilalle.javanto kirjoitti:Kiitos vinkistä
tuleeko se SSD normaalin kovalevyn tilalle vai rinnalle. Aika arvokas 256gb tietää +650€
-
Tilalle..se levyn vaihto on aika helppo tehdä itsekin jos on touhuillut vähänkin koneiden kanssa, mutta jos ei tunnut omalta jutulta niin kannattaa kysyä esim. mcaresta minkä hintaiseksi vaihto tulisi. Toi 650 euroa on kyllä ryöstöhinta. Esim. Jimmsiltä saat Crucialin 256GB:n SSD:n 365euroa ja asennus ei voi 100 euroa enempää olla.javanto kirjoitti:Kiitos vinkistä
-
Täytyy sanoa, että kyllä on hyvä, kun on tälläisiä keskustelupalstoja olemassa.
-
Tietysti hiukan riippuu ohjelmasta minkä verran tarvitaan. Itse olen editoinut iMoviella Canon 550d:n full-HD videota ihan kivasti 4GB:llä, mutta ei ole kokemusta miten esim. Premiere käyttäytyisi.
-
Itse en kyllä suosittele Air:ia kun kannettavuudessa 13" Air:in ja 13" Pro:n kanssa ei juuri ole huomattavia eroja ellei ole laiska tai invalidi.solly kirjoitti:En tiedä ampuuko pahasti ohi, mutta oletko miettinyt 13" Airia? Malli on kuitenkin päivitetty ihan äskettäin, näppärämpi se on liikuttaa mukana, ja lisäks SSD kovalevy (ylempänä mainittu) on vakiovaruste. Prossu ei ole yhtä kova kun Prossa, eikä akun kesto, eikä liitännät, mutta kuvailemaasi käyttöön uskoisin hyvin riittävän kuitenkin. Ilmeisesti myöskään tarvetta ei ole optiselle asemalle?
Itse keväällä juuri hankin kannettavaa, lähes samoilla tarpeilla kuin sinä, mutta päädyin lopulta Prohon, joka oli silloin juuri päivitetty, toisin kuin Air, ja koska tarvitsen musiikin tekemiseen Firewire liitäntää (jota Airissa ei ole) ja optista asemaa DVD:iden katseluun matkoilla.
Jos tosiaan olet kolmen vuoden maksusitoumusta tekemässä, niin kannattaa miettiä tarkkaan mitä itse haluaa ja tarvitsee, sen takia toin tän Airinkin esille
Air:illa on mainitsemiesi rajoituksien lisäksi muisti kolvattuna emolevylle (eli ei ole päivitettävissä) ja SSD on eksoottinen tikku jota ei löydy jokaisesta tietotekniikka-liikkeestä ja korvaavien mokomien hintaan on leivottu Apple extra jopa silloin kun kyseessä ei edes ole Applen virallinen vara-osa.
Se että pitäisi miettiä tarkaan että mitä ostaa kun on ostamassa osamaksulla on kyllä täyttä hölynpölyä jos puhuu Air:ista (ultraportablesta) pääosin työpöytäkäyttöön...
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Voisiko vetää yhteen, että mackbook pro 13" karvahattumalli mihin hankin lisää muisita 2x4gb. ja jos rahkeet riittää niin SSD kiintolevy.
-
Oletteko edelleen sitä mieltä, että 13" olisi minulle sopiva, jos tarkennan kriteerejä.
Kannettavuudessa pää paino omakotitalon sisällä tapahtuva liikuteltavuus. noin kerran viikossa kouluun/hotelliin.
Adobe lightroomin käyttö.
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Ehdottomasti kyllä, koska sinulla oli tarkoitus se tarvittaessa ulkoiseen näyttöön liittää. Jos oikeasti kannettavan haluaa niin ei kannata 15":sta ottaa. Käytössä ei kuitenkaan ole hirveämmin eroa, että onko näytössä 13" va 15", mutta kuljetuksessa sen kyllä huomaa.javanto kirjoitti:Kyllä on vaikea päättää.
Oletteko edelleen sitä mieltä, että 13" olisi minulle sopiva, jos tarkennan kriteerejä.
Kannettavuudessa pää paino omakotitalon sisällä tapahtuva liikuteltavuus. noin kerran viikossa kouluun/hotelliin.
-
Jos vaan pystyt irroittamaan sen verran ylimääräistä niin ota vaan siihen se ssd-levy koska se nopeuttaa oikeasti todella paljon sitä konetta, etenkin tossa lightroom käytössä missä pitää saada kuvien previewtä mahdollisimman nopeasti.
-
Viesti Kirjoittaja juhani k »
Kuvankäsittelyyn riittää paremmin kuin hyvin.
Yleensä käynnissä yhtäaikaa Photoshop CS4 (useita layereita), Bridge, Safarissa välilehtiä auki (Youtubesta musiikkia ym.). Ei pätkimistä. Loistava laite kaikenpuolin

En ole koskaan käyttänyt SSD-levyä, mutta kyllä tämä tavallisellakin levyllä, ainakin muistinlisäyksen jälkeen joutuisasti toimii..
-
Viesti Kirjoittaja solly »
Kommentoidakseni tohon työpöytäkäyttöön, niin käsitykseni oli, että laite on paljon liikkeessä, mutta:L_A_G kirjoitti:Itse en kyllä suosittele Air:ia kun kannettavuudessa 13" Air:in ja 13" Pro:n kanssa ei juuri ole huomattavia eroja ellei ole laiska tai invalidi.solly kirjoitti:En tiedä ampuuko pahasti ohi, mutta oletko miettinyt 13" Airia? Malli on kuitenkin päivitetty ihan äskettäin, näppärämpi se on liikuttaa mukana, ja lisäks SSD kovalevy (ylempänä mainittu) on vakiovaruste. Prossu ei ole yhtä kova kun Prossa, eikä akun kesto, eikä liitännät, mutta kuvailemaasi käyttöön uskoisin hyvin riittävän kuitenkin. Ilmeisesti myöskään tarvetta ei ole optiselle asemalle?
Air:illa on mainitsemiesi rajoituksien lisäksi muisti kolvattuna emolevylle (eli ei ole päivitettävissä) ja SSD on eksoottinen tikku jota ei löydy jokaisesta tietotekniikka-liikkeestä ja korvaavien mokomien hintaan on leivottu Apple extra jopa silloin kun kyseessä ei edes ole Applen virallinen vara-osa.
Se että pitäisi miettiä tarkaan että mitä ostaa kun on ostamassa osamaksulla on kyllä täyttä hölynpölyä jos puhuu Air:ista (ultraportablesta) pääosin työpöytäkäyttöön...
Eli ilmeisesti liikuteltavuus ei olekaan niin suuressa osassa koneen hankinnassa. Pakko myöntää, että muistikampojen kolvaus unohtui, enkä tiennyt Airin SSD levyn poikkeavan normaaleista. Kuitenkin, kun itsellä on kone lähes päivittäin liikkeessä, niin taivun invalidismiin/laiskuuteen, vaikka kyseessä onkin vain vajaa 700 gramman, eli noin kolmanneksen painoero Pron ja Airin välillä.javanto kirjoitti:Kyllä on vaikea päättää.
Edelleen, nyt mainituin lisäkriteerein, suosittelisin itsekin sitä 13" Prota.
MacBookPro 13" (Early 2011)
-
Kuten jo aiemmin sanoian: Molemmat koneet ovar ihan tarpeeksi kannettavia, mutta 13" malli on tehoiltaan riittävä ja huomattavasti halvempi. Mallien erotuksella saa tietenkin huomattavasti nopeamman prosessorin ja kunnon näytönohjaimen sekä isomman näytön, mutta sinun henkilökohtaiseen käyttöön halvempi 13" kone on riittävä.javanto kirjoitti:Kyllä on vaikea päättää.
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
hyvältä vaikuttaa
kiitoksia vinkeistä
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka