iPhotossa voi kuvia myös lajitella tapahtumittain. Tosin silloin ei parane muutella iPhoton tiedostojen paikkoja käsin, itelläni iPhoto meni aikoinaan jotenki sekasin sen saurauksena.frozzu kirjoitti:Mites noi kuvat, jos haluaa jaotella ne (tietysti haluaa) eri tapahtumiin, onko helpoin tapa vaan tehdä eri kansioita? Vai onko macilla jokin oma "kikka" miten kannattaa tuo jako tehdä?
”Tyhmät kysymykset” käyttöjärjestelmistä
-
Re: "Tyhmät kysymykset" käyttöjärjestelmistä
Viesti Kirjoittaja Juice93 »
-
Viesti Kirjoittaja frozzu »
Latasin myös tuon Voikko-ohjelman, mutta nytkin tämä teksti näyttää vain punaista, vaikka Voikko pitäisi olla asennettu ja päällä. Kyllä tässä opettelussa ja säätämisessä menee aikaa. Vielä ei ainakaan tunnu kovinkaan käyttäjäystävälliseltä, kun joutuu yksinkertaisia asioita kokoajan googlettamaan. Mutta eiköhän se tästä vielä.
Saanko jotenkin kansion sisällä järjestettyä tiedostot, että ensin näkyisi kansiot ja sitten vasta nuo itse tiedostot, kuten windowsilla. Tuntuu oudolta ja tyhmältä kun kansiot on sikin sokin.
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Vaikea sanoa suoraan. mutta englanninkielisessä OS X:ssä on tuon kohdan alla nappi "Change all" eli suomeksi joten sellaista kuin "Vaihda kaikki". Sitä painamalla saa ohjelman oletusohjelmaksi.frozzu kirjoitti:Mites saan jonkun ohjelman oletusohjelmaksi? Olen tehnyt ohjeiden mukaan, että menee oikealla napilla "näytä tietoja" kohtaa, mutta en saa painettua sitä rastia, että tekee sen kaikkiin samanlaisiin tiedostotyyppeihin.
Voikon asentamisen jälkeen järjestelmä pitää bootata kerran.Latasin myös tuon Voikko-ohjelman, mutta nytkin tämä teksti näyttää vain punaista, vaikka Voikko pitäisi olla asennettu ja päällä.
Jos tämänkään jälkeen ei toimi, niin Safarissa voi mennä menun kautta (englanniksi) Edit => Spelling and Grammar => Show Spelling and Grammar ja sieltä valita kieli.. Mutta kokeile bootata ensin.
En ole itse käyttänyt kauheasti tuota Voikkoa (se on päällä silloin kun on ja yleensä olen välittämättä punaisesta), joten joku muu voi ehkä auttaa enemmän.
No, uudessa järjestelmässä pitää aluksi opetella uusia juttua.Kyllä tässä opettelussa ja säätämisessä menee aikaa. Vielä ei ainakaan tunnu kovinkaan käyttäjäystävälliseltä, kun joutuu yksinkertaisia asioita kokoajan googlettamaan. Mutta eiköhän se tästä vielä.
-
Joo siis toi Change all nappi löytyy, mutta se on ns. harmaana, eli sitä ei pysty painamaan. Mistä tämä johtuu?Thoth kirjoitti:
Vaikea sanoa suoraan. mutta englanninkielisessä OS X:ssä on tuon kohdan alla nappi "Change all" eli suomeksi joten sellaista kuin "Vaihda kaikki". Sitä painamalla saa ohjelman oletusohjelmaksi.
En ole itse käyttänyt kauheasti tuota Voikkoa (se on päällä silloin kun on ja yleensä olen välittämättä punaisesta), joten joku muu voi ehkä auttaa enemmän.
Tuota oikolukuako ei saa kokonaan pois päältä millään?
-
Valitse pois Safarissa menussa Edit => Spelling and Grammar => Check Spelling While Typing. (En tiedä, mikä tuo polku on suomeksi).frozzu kirjoitti: Tuota oikolukuako ei saa kokonaan pois päältä millään?
-
Itsellä on Google Chrome nyt käytössä ja sieltä löytyy tuo sama valikko, mutta vaikka painan tuota pois niin se ei mene. Ihme juttu. Sama kun tuo, että saisi käytettyä samaa ohjelmaa eri tiedostoissa. Ei pysty painamaan sitä nappia. Pitää varmaan bootata ja kokeilla vaikuttaako yhtään mitään.
EDIT: Ainakin nyt sain tuon napin painettua, että kaikki tiedostot menee samalla ohjelmalla. Tuota oikolukua en tunnu saavan pois kirveelläkään.
Mailista ainakin sain pois. Toivottavasti nyt toi oikoluku lähtee pois.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Kannattaa ladata TotalFinder (maksullinen), sillä saa kansiot näkymään aina ensimmäisenä.frozzu kirjoitti: Saanko jotenkin kansion sisällä järjestettyä tiedostot, että ensin näkyisi kansiot ja sitten vasta nuo itse tiedostot, kuten windowsilla. Tuntuu oudolta ja tyhmältä kun kansiot on sikin sokin.
Sisältää muitakin kivoja ominaisuuksia. Ostamisen arvoinen.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja e-mac »
Katsoin tuota unix-listausta oikeuksista (sen verran osaan tehdä, että käyn katselemassa systeemiä päätteellä ja voin editoida jotain jos pomminvarmasti tiedän, mitä teen). Listauksen ensimmäinen rivi näyttää tältä:
drwx---rwx+ 11 mie wheel 374 20 Syy 20:40 Desktop
Kysymys 1: Mikä toi wheel on? Käyttäjäryhmäkö? Mistä se tulee? Se kuulostaa vieraalta??
Kysymys 2: Haluan antaa käyttäjälle mie täydet oikeudet ja omistajuuden kaikkiin omassa käyttäjä-hakemistossaan oleviin tiedostoihin. Miten teen tämän näppärästi? Olen muuttanut oikeuksia joskus ylläpitäjänä liian tiukoiksi, mutta nyt haluaisin taas muuttaa niitä ja alan olla ihan sekaisin...
netissä vuodesta 1993
nyt käytössä iMac 20" / 2007; 2,4 GHz, 4 Gt
MacBook / 2017; 1,3 GHz, 8 Gt
iPad Mini2
-
Onko kyseessä Lion ja Filevault 2? Siinä tapauksessa koko levy on kryptattu. Kunhan asetat salasanat kuntoon ja asetukset niin, että aina kysytään salasanaa, niin ei pitäisi olla ongelmia.e-mac kirjoitti:Tyhmä kysymys käyttäjien oikeuksista. Yritän ymmärtää, miten omistajuudet ja oikeudet asetetaan Macissa. Koneena on Air ja käyttäjiä kaksi: ylläpitäjä ja "jokapäiväinen käyttäjä", jolla on rajatut oikeudet. Idea on siis se, että jos kone viedään, varas ei pysty tekemään juuri mitään tavallisen käyttäjän nimeltä "mie" tunnuksilla, ja ylläpitäjän tunnus+salasana ovat hankalat + FileVault on päällä. Mitään muita käyttäjiä tai ryhmiä ei ole.
Hmm, minullekin uusi tuttavuus. Kyseessä on siis tosiaan käyttäjäryhmä. Tuolla on jotain selitystä siitä: http://support.apple.com/kb/TA44217?viewlocale=en_US. Itselläni on ryhmänä "staff".Katsoin tuota unix-listausta oikeuksista (sen verran osaan tehdä, että käyn katselemassa systeemiä päätteellä ja voin editoida jotain jos pomminvarmasti tiedän, mitä teen). Listauksen ensimmäinen rivi näyttää tältä:
drwx---rwx+ 11 mie wheel 374 20 Syy 20:40 Desktop
Kysymys 1: Mikä toi wheel on? Käyttäjäryhmäkö? Mistä se tulee? Se kuulostaa vieraalta??
Noissa oikeuksissa alun kolme kirjainta ekan kirjaimen jälkeen "rwx" ovat siis käyttäjän oikeudet. Seuraavat kolme kirjainta "---" ovat ryhmän (wheel) oikeudet). Viimeiset kolme kirjainta "rwx" taas ovat muiden (kaikkien) käyttäjien oikeudet. Eli käyttäjällä "mie" on kaikki oikeudet, ryhmällä wheen ei mitään, ja kaikilla käyttäjillä taas kaikki oikeudet. Eli kaikki käyttäjät pääsevät muokkaamaan tuota kansiota...
En osaa auttaa tässä sen enempää.
Itse käytän Macia administraattorina. Mielestäni se ei ole iso uhka. Lionin Filevaultilla koko levy on kryptattu ja murtautujalle lävähtää aluksi vain ruutu, johon pitää logata.Kysymys 2: Haluan antaa käyttäjälle mie täydet oikeudet ja omistajuuden kaikkiin omassa käyttäjä-hakemistossaan oleviin tiedostoihin. Miten teen tämän näppärästi? Olen muuttanut oikeuksia joskus ylläpitäjänä liian tiukoiksi, mutta nyt haluaisin taas muuttaa niitä ja alan olla ihan sekaisin...
Komennolla chmod voi tietysti muuttaa vaikka mitä, mutta tahdon ensin tietää, millaisen setupin haluat.

-
Viesti Kirjoittaja Lare »
1. wheen oli itsellänikin. En enää muista mikä se on.e-mac kirjoitti:Kysymys 1: Mikä toi wheel on? Käyttäjäryhmäkö? Mistä se tulee? Se kuulostaa vieraalta??
Kysymys 2: Haluan antaa käyttäjälle mie täydet oikeudet ja omistajuuden kaikkiin omassa käyttäjä-hakemistossaan oleviin tiedostoihin. Miten teen tämän näppärästi? Olen muuttanut oikeuksia joskus ylläpitäjänä liian tiukoiksi, mutta nyt haluaisin taas muuttaa niitä ja alan olla ihan sekaisin...
2. Oletusarvoisesti ei tarvitse tehdä mitään. Oikeudet periytyy alaspäin, eli riittää että ylemmälle tasolle annat oikeudet. Oikeuksia on helpoin muuttaa BatChmod-ohjelmalla, ainakin OSX 10.6 asti Finder on kökkö tässäkin asiassa.
Koska käyttäjiä on 2, niin jaetussa (Shared) folderissa tein niin että loin uuden ryhmän "me2" Accounts/Käyttäjät(?) asetuksissa, joka on ryhmänä Share-hakemistoissa. Siellä on mm valokuvat yms. Me2-ryhmään kuuluvat nämä 2 tiliä. Lisäksi pöytäkoneessa on käyttäjätili vieraille, ja se ei pääse käsiksi jaettuun hakemistoon.
-
Lisää tuohon kohtaan 2. Jos Unixissa ylemmällä tasolla, esim Documents/, antaa oikeudet, niin ne oikeudet eivät "periydy" alitiedostoille ja alikansioille. Alitiedostot ja -kansiot voivat määritellä omat oikeutensa. Lähinnä ylätaso voi antaa tai estää pääsyn allaan oleviin tiedostoihin.Lare kirjoitti:1. wheen oli itsellänikin. En enää muista mikä se on.e-mac kirjoitti:Kysymys 1: Mikä toi wheel on? Käyttäjäryhmäkö? Mistä se tulee? Se kuulostaa vieraalta??
2. Oletusarvoisesti ei tarvitse tehdä mitään. Oikeudet periytyy alaspäin, eli riittää että ylemmälle tasolle annat oikeudet. Oikeuksia on helpoin muuttaa BatChmod-ohjelmalla, ainakin OSX 10.6 asti Finder on kökkö tässäkin asiassa.
Koska käyttäjiä on 2, niin jaetussa (Shared) folderissa tein niin että loin uuden ryhmän "me2" Accounts/Käyttäjät(?) asetuksissa, joka on ryhmänä Share-hakemistoissa. Siellä on mm valokuvat yms. Me2-ryhmään kuuluvat nämä 2 tiliä. Lisäksi pöytäkoneessa on käyttäjätili vieraille, ja se ei pääse käsiksi jaettuun hakemistoon.
Jos tahdot antaa kaikille oikeudet lukea kaikkia tiedostoja Documents/-hakemistossa, niin sen voi tehdä esimerkiksi komennolla "chmod -R a+rwx Documents". Tämä antaa kaikille mahdollisille tahoille oikeudet tehdä mitä vain kaikkiin Documents/-hakemiston tiedoston. Uusia tiedostoja varten sitten ehkä vielä säätää umaskia. Huom! Tuon komennon ajaminen ei ole välttämättä viisasta.
Itse tuossa tilanteessa (jos käytössä on Lion), loisin vain yhden administrator-tunnuksen ja käyttäisin sitä Filevaultin kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Niin minäkin e-macin tilanteessa. Samaan päädyin yhden käyttäjän kannettavassa. Melkoista säätämistä muuten.Thoth kirjoitti:Itse tuossa tilanteessa (jos käytössä on Lion), loisin vain yhden administrator-tunnuksen ja käyttäisin sitä Filevaultin kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja e-mac »
Kiitos kaikille vastauksista! Unohdin sanoa, että käyttis on Snowleopard. Sekalaisista syistä olen päätynyt siihen, että tällä kannettavalla on admin erikseen ja erikseen "arkikäyttäjä", jolla on rajoitetut oikeudet.Lare kirjoitti:Niin minäkin e-macin tilanteessa. Samaan päädyin yhden käyttäjän kannettavassa. Melkoista säätämistä muuten.Thoth kirjoitti:Itse tuossa tilanteessa (jos käytössä on Lion), loisin vain yhden administrator-tunnuksen ja käyttäisin sitä Filevaultin kanssa.
Kysymys: missä (finderissä) näkee ja voi hallinnoida noita käyttäjäryhmiä? En ole löytänyt yhtikäs mistään ryhmiä staff tai wheel, mistä ne näkee? Jos olen törmännyt niihin jonkun kansion tai tiedoston oikeuksissa, olen poistanut ne saman tien koska en ole niitä itse määritellyt (olen pitänyt niitä tietoturvariskeinä: oikeuksia käyttäjille joista en tiedä mitään
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
netissä vuodesta 1993
nyt käytössä iMac 20" / 2007; 2,4 GHz, 4 Gt
MacBook / 2017; 1,3 GHz, 8 Gt
iPad Mini2
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
arttula kirjoitti:Airdropista asiaa: Meillä on täällä viisi konetta, jotka kaikki ovat samassa langattomassa verkossa. Pitääkö tehdä jotain erityisiä säätöjä, jotta saisin Airdropin toimimaan ? Ei meinaan näy mitään missään koneessa, kun Airdropin käynnistää.
EDIT// Eikun tulihan se sieltä, kun malttoi odotella...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja darkgnome »
+1Kain kirjoitti:Kannattaa ladata TotalFinder (maksullinen), sillä saa kansiot näkymään aina ensimmäisenä.frozzu kirjoitti: Saanko jotenkin kansion sisällä järjestettyä tiedostot, että ensin näkyisi kansiot ja sitten vasta nuo itse tiedostot, kuten windowsilla. Tuntuu oudolta ja tyhmältä kun kansiot on sikin sokin.
Sisältää muitakin kivoja ominaisuuksia. Ostamisen arvoinen.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Suosittelen tuohon joko iPhotoa (tuli sen Macin mukana) tai maksullista Aperturea (63 €).frozzu kirjoitti:Mites noi kuvat, jos haluaa jaotella ne (tietysti haluaa) eri tapahtumiin, onko helpoin tapa vaan tehdä eri kansioita? Vai onko macilla jokin oma "kikka" miten kannattaa tuo jako tehdä?
-
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
-
-
Viesti Kirjoittaja wakio »
Tässä ohjeet ja Applen oma ohjelma asiaan: http://support.apple.com/kb/DL1433frozzu kirjoitti:Mites tuon OS X Lionin asennustikku tehdään? Tuossa kun ei ole enää asennuslevyä erikseen. Olisi kuitenkin hyvä olla varuilla tikulla tuo käyttöjärjestelmä. Osaako kukaan laittaa vaikka linkkiä ohjeisiin? Kiitos paljon neuvoista.
-
Viesti Kirjoittaja hpslm »
Kaikella ystävällisyydellä, älä hyvä ihminen peukaloi tiedosto-oikeuksia, jos *nix-järjestelmän rakenne on vieras. Opiskele ensin. Wheel on yksinkertaistetusti käyttäjäryhmä, jonka jäsenet voivat käyttää sudo-komennon kautta rootin oikeuksia. *unix järjestelmä on täynnä ryhmiä, joihin eri käyttäjät kuuluvat joista et tiedä mitään. Se ei ole siis käyttäjätunnus. Wheel ei ole tietoturvariski *nix-järjestelmissä.e-mac kirjoitti: Kysymys: missä (finderissä) näkee ja voi hallinnoida noita käyttäjäryhmiä? En ole löytänyt yhtikäs mistään ryhmiä staff tai wheel, mistä ne näkee? Jos olen törmännyt niihin jonkun kansion tai tiedoston oikeuksissa, olen poistanut ne saman tien koska en ole niitä itse määritellyt (olen pitänyt niitä tietoturvariskeinä: oikeuksia käyttäjille joista en tiedä mitään?? ).
OS X ilmeisesti käyttää Open Directorya, josta en tiedä käytännössä yhtään mitään, mutta epäilisin sinulla tarvitsevan olevan Server -versio, että suuremmin Open Directory hallinnoimaa Group-rakennetta pääsisit editoimaan. ( Lue /etc/groupin alku, ja sitten man DirectoryService vaikka ensin.) Käytännössähän tosin järjestelmäasetusten käyttäjät-kohdan "Salli käyttäjän hallinnoida tietokonetta" muuttaminen kielteiseksi poistaa ko. käyttäjän "wheel"-oikeudet.
Lue tämä NSA:n esite, jos haluat lisäkeinoja, mutta älä tee mitään mitä et ymmärrä. Tavallinen varas pysähtyy jo aivan varmasti filevaulttiin. Exploittien käyttöön pitänee olla aika motivoitunut hyökkääjä.
-
-
Viesti Kirjoittaja hyxal »
Kolmen sormen pyyhkäisy -> edellinen sivu selaimessa
(Olen rakastunut siihen, että ikkunoita on mahdollista siirrellä kolmella sormella, mutta saisiko jotenkin valittua, että tekstin maalaamisen sijaan, selainta käytettäessä kolme sormea -> edellinen.)
Kaksoisklikkaus yläreunasta -> ohjelman/kansion minimointi
(Saako tämän vielä jostain päälle?)
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka