Ei vissiin tästä aiheesta vielä ole ollut puhetta.
Eli onko saatavilla mitään suomenkielisiä Podcasting ohjelmia? Musaa, puhetta, kaikki käy... Lontoonkieliset musaohjelmat on aika kovassa kulutuksessa ollut itsellä mutta ne kulttuuri ja muut ohjelmat meinaa olla vähän "ei niin lähellä mua"...tietenkin kunnon kosmopoliittia kiinnostaa Sussexin kaupunginteatterin näytelmäarviot. Mutta not for me, sen verran juntti pitää olla että selekiää suomea pitäs lähetysten olla
YLE yrittää ainakin jotain vääntää podcasting-muotoon. tekijänoikeusongelmat tietty vaikeuttaa musan ja esim. radioteatterin levittämistä. propsit kuitenkin YLE:lle että yrittävät pysyä kehityksessä mukana. http://inkkari.yle.fi/nettilinkki/uutinen.php?id=3175
BrianJohnson kirjoitti:Kumma ettei aihe ole herättänyt enempää keskustelua.
Joo, siirrän tämän yleiskeskusteluun niin voisi tarttua enemmän. Podcasting kun ei vaadi iPodia ja Podcasting itsessään ei ole ohjelma niin yleiskeskustelu voisi sopia..
En tiedä, miten on muilla, mutta itselleni ei oikein enää tuo radio-formaatti iske, edes pod-castina. Tuollakin ylen sivuilla varmasti olisi ihan mielenkiintoista asiaa (mm. taloussanomalehtikatsaukset) tarjolla podcastina, mutta noi jutut on niin paljon kätevämpää itse lukea netistä.
Sinänsä hienoa, että Yle kokeilee podcasteja, mutta Yle voisi kyllä aloittaa ne irtisanomiset tuolta radion puolelta...
Tuosta YLE:n kokeilusta vasta itse loppujen lopuksi tajusin mistä podcastingissa on kyse.
Esim. musiikki-video on varmasti makea katseltava, mutta miksei sitten radiolähehetystä mukaileva podcast? YLE:hän tekee sen tosi yksinkertaisesti muuntamalla äänen QuickTimen toistavaan muotoon. Minä olen nyt ottanut podcastingin vakavaksi vaihtoehdoksi julkaistakseni tekeleitäni. Musavideon sijasta teenkin oman "radiolähetyksen" jossa julkaisen haluamani materiaalin, ihan vaikka omilla kotisivuillani. Se on yksi lisä tähän mediatulvaan.
YLE:n irtisanomiset on kyllä erittäin valitettava asia. Huomasin kyllä mikä merkitys oli viime tiistain(6.9.) lakolla; oli aikaa kerrankin syödä rauhassa, lukea lehdet, ulkoiluttaa koiraa...
iMac G4 1,25 Ghz 17"(Late 2003, Leopard+YellowDog Linux)
iMac C2D 24"(Late 2006, Lion)
MacBook Pro 13" (mid 2010, Yosemite)
Time Capsule 1TB
Apple TV3
iPhone 6 (16GB Space Gray)
iMac Retina 5K 27"(Late 2014, Yosemite)
Eiköhän tuo podcasting rupea pikku hiljaa lisääntymään, kun nyt vain tästä alkuhämmästyksestä selvitään. Sillä vielä suurin osa omasta kaveripiiristä on autuaan tietämättömiä koko ilmiöstä.
Ehkä täytyy vääntää oma podcast, että saa kaverit innostumaan...
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen.
Hiukan pähkäilin että mitenkäs nuo toimii, kun siellä on noita Podcastingin tilausosoitte-linkkejä. Niistä avautuu vaan tekstitiedoston näköinen rimpssu http/: osoitteita ja sen sellaista... Sormi meni suuhun... Öö mutta sitten kekkasin että se osoite näkyy selaimen osoiterivillä, ja se linkistä näkyviin tuleva rimpssu on (katsokaa Sisältö->Näytä lähdekoodi) se itse xml-muotoinen Podcasting-tiedosto (jossa on viittaukset ko. mp3 tiedostoihin Ylen servereillä).
JOTEN: Kopsatkaa se osoite siitä selaimen osoiteriviltä (xml-päätteinen osoite).
Ja sitten ilmeisesti Podcastingin tilaus onnistuu menemällä iTunesin Podcasteihin (vasemman reunan lista) ja valitsemalla ylävalikosta Lisäasetukset->Tilaa podcast ja sitten laittaa sen osoiteten siihen.
YLEX-aamut olisi ihan kiva saada podcastina, mutta tietty hohto tietysti häviää, jos (ja kun) musat poistetaan. Noita tulee muuten niin harvoin kuunneltua, tulee hieman huonoon aikaan.
YLE ei olekaan kokonaan dementiassa? Hienoa, mutta riittämätöntä. Heti koko vanha kuunnelma-arkisto Podcastingiksi. Eh, tai laittaisivat kaupan pystyyn, minä vaikka maksaisin Sinuhesta ja muista klassikoista.
Kysyin tänään YLEltä voisiko Alivaltiosihteereitä ja Koe-eläinpuistoa saada Podcastingeina. Vastaus oli ettei ole mahdollista ainakaan tällä hetkellä. Asiaa kai kuitenkin tutkitaan, koska en ole ainoa kyseisiä ohjelmia toivonut.
Mielipiteeni on voinut muuttua, muttei se tosiasia että olen oikeassa.