Siri ei tosin ymmärrä suomea.Trollaaja kirjoitti:Mikä on ero ohikulkijan näkökulmasta? Sirille puhutaan normaalia puhekieltä, jota puhuisit kaverille puhelimessakin. Esim: "Muistuta minua, että soitan puolen tunnin päästä tyttöystävälleni." Eihän tuossa ole mitään outoa, voisit sanoa noin toiselle ihmisellekin. Eivät ohikulkijat tiedä, kenelle puhut, eikä heitä kiinnosta.OsteriOssi kirjoitti:Jotenkin ihmisten mielipide muuttuu kun juttelet puhelimelle etkä handsfreen kautta toiselle ihmiselle.Le Corbusier kirjoitti:OsteriOssi kirjoitti:tuleehan nytkin jo noita mikkiin puhuvia kulkijoita tuolla vastaan joka päivä. Nothing new.Tai sellaisen vaikutelman olen saanut nyt tässä muutaman päivän aikana kommentteja lueskellessani.
Siri - tulevaisuutta vai turhuuksien rovio
-
Re: Siri - tulevaisuutta vai turhuuksien rovio
Viesti Kirjoittaja Pomzzi »
-
Viesti Kirjoittaja wohhey »
Tämä mullistaa kyllä oman kalenterin, koska jos sovit puhelimessa kaverin kanssa jonkun asian, voit parissa sekunnissa tehdä merkinnän kalenteriin esim. tapaamisesta, leffasta yms yms ilman että puhelin kädessä. On se nytkin helppoa mutta siri tekisi siitä vain niin paljon helpompaa.
Muistutuksen tallentaminen ääniohjauksella myöskin todella hyvä ja tarpeellinen varsinkin itselle.
En tajua miksi täällä on osa niin vanhollisia ja heitä kiinnostaa mitä tuntemattomat ihmiset kadulla ajattelevat heistä kadulla. Hands free on loistava keksintö ja sitä käytän koko ajan. "Soita (nimi)".
"On noloa puhua ilman että luuri on korvalla"
MacBook Pro 16" (2019)
iPhone 12 Pro Max
PSN: CruelPorkkana
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Tekoälyn ja perinteisen tietokoneen ero on, että se oppii s i n u n puhetyylisi. Se on se äly siinä tekoäly-sanassa.carrbon kirjoitti:
Kuinka moni käyttää puhuessaan kirjakieltä? En minä ainakaan..
-
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Ja tämä versio Siristä tekee sen?Le Corbusier kirjoitti:Tekoälyn ja perinteisen tietokoneen ero on, että se oppii s i n u n puhetyylisi. Se on se äly siinä tekoäly-sanassa.carrbon kirjoitti:
En siis missään nimessä väitä, etteikö tuo olisi tulevaisuutta, joskus.
-
Viesti Kirjoittaja kari.patila »
Siinä keynotessahan Forstall sanoi aika selkeästi, että tunnistus paranee sitä mukaa kun Siri oppii käyttäjän ääntä enemmän ja enemmän. Eri asia sitten miten toimii ensimmäisen kotimaisen kanssa. Tätä ajatellen olisi varmaan kannattanut aikoinaan osallistua niihin ääntämistutkimuksiin, mihin tälläkin foorumilla haettiin osanottajia.carrbon kirjoitti:Ja tämä versio Siristä tekee sen?Le Corbusier kirjoitti:Tekoälyn ja perinteisen tietokoneen ero on, että se oppii s i n u n puhetyylisi. Se on se äly siinä tekoäly-sanassa.carrbon kirjoitti:
-
Nimenomaa kirjoitin tuossa hieman aikaisemmin, että tämä versio tulee aiheuttamaan lähinnä hymähdyksiä - niin kuin juuri todistit..carrbon kirjoitti:Ja tämä versio Siristä tekee sen?Le Corbusier kirjoitti:Tekoälyn ja perinteisen tietokoneen ero on, että se oppii s i n u n puhetyylisi. Se on se äly siinä tekoäly-sanassa.carrbon kirjoitti:
Tuosta voi katsoa videota Siristä, tosin lavastetusta tilanteesta tietenkin kyse. Jos kuitenkin näin voi puhua, niin näyttääkö tuo sinusta jotenkin pelleltä?
http://macmaa.com/2011/10/05/katso-esit ... more-21268
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Minä näkisin, että tuommoisesta ominaisuudesta voisi olla huomattavasti hyötyä. Mutta vain, jos se:Le Corbusier kirjoitti:
Tuosta voi katsoa videota Siristä, tosin lavastetusta tilanteesta tietenkin kyse. Jos kuitenkin näin voi puhua, niin näyttääkö tuo sinusta jotenkin pelleltä?
a) todella toimii
b) toimii myös suomenkielellä.
Muussa tapauksessa sen käyttö tulee kyllä jäämään todella vähäiselle.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Näytätkö minulle sen kohdan, jossa minä olen sanonut että puhuminen puhelimelle näyttää pelleltä? Ainoa asia mitä olen epäillyt, on Sirin toiminnallisuus suomen puhekielen kanssa.Le Corbusier kirjoitti:Tuosta voi katsoa videota Siristä, tosin lavastetusta tilanteesta tietenkin kyse. Jos kuitenkin näin voi puhua, niin näyttääkö tuo sinusta jotenkin pelleltä?
Tästä kiitos. Jos tuo todella oppii suomen puhekielen onnistuneesti, niin thumbs up ja varmasti löytää ihmiset.kari.patila kirjoitti:Siinä keynotessahan Forstall sanoi aika selkeästi, että tunnistus paranee sitä mukaa kun Siri oppii käyttäjän ääntä enemmän ja enemmän. Eri asia sitten miten toimii ensimmäisen kotimaisen kanssa. Tätä ajatellen olisi varmaan kannattanut aikoinaan osallistua niihin ääntämistutkimuksiin, mihin tälläkin foorumilla haettiin osanottajia.
-
Miksi epäilet, ettei näin kävisi tulevaisuudessa?carrbon kirjoitti: Ainoa asia mitä olen epäillyt, on Sirin toiminnallisuus suomen puhekielen kanssa.
-
No voi hyvä luoja että pitää nyt vääntää.Le Corbusier kirjoitti:Miksi epäilet, ettei näin kävisi tulevaisuudessa?carrbon kirjoitti: Ainoa asia mitä olen epäillyt, on Sirin toiminnallisuus suomen puhekielen kanssa.
EDIT: Näytätkö vielä sen kohdan jossa sanoin puhelimelle puhumisen näyttävän pelleltä?carrbon kirjoitti:En siis missään nimessä väitä, etteikö tuo olisi tulevaisuutta, joskus.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
E2: idiootilta -> pelleltä
-
Kyllä nyt ymmärrän.carrbon kirjoitti:No voi hyvä luoja että pitää nyt vääntää.Le Corbusier kirjoitti:Miksi epäilet, ettei näin kävisi tulevaisuudessa?carrbon kirjoitti: Ainoa asia mitä olen epäillyt, on Sirin toiminnallisuus suomen puhekielen kanssa.
carrbon kirjoitti:En siis missään nimessä väitä, etteikö tuo olisi tulevaisuutta, joskus.
En uskonut, että kysyt niin hassuja, että kun puhutaan iiphönen puheentunnistavan tekoälyn ensimäisestä versiosta, niin pohdit sitä toimiiko se jo suomeksi?
My mistake.
Tätä mahdollisuutta en ottanut huomioon.
-
Viesti Kirjoittaja kari.patila »
En kyllä itse pidättele hengitystä kotimaisen kielipaketin aikataulun suhteen. Alussa Tulee vain englanti, ranska ja saksa. Muista ei ollut puhetta muuten kuin että ovat työn alla.carrbon kirjoitti:Tästä kiitos. Jos tuo todella oppii suomen puhekielen onnistuneesti, niin thumbs up ja varmasti löytää ihmiset.kari.patila kirjoitti:Siinä keynotessahan Forstall sanoi aika selkeästi, että tunnistus paranee sitä mukaa kun Siri oppii käyttäjän ääntä enemmän ja enemmän. Eri asia sitten miten toimii ensimmäisen kotimaisen kanssa. Tätä ajatellen olisi varmaan kannattanut aikoinaan osallistua niihin ääntämistutkimuksiin, mihin tälläkin foorumilla haettiin osanottajia.
Selkeyden vuoksi: en siis tarkoittanut, että esim. englannin kielisen paketin voisi opettaa tunnistamaan suomalaista puhekieltä.
-
En tietenkään oleta, että tuo englanninkielinen Siri ymmärtäisi suomea. Tarkoitin myöhemmin julkaistavaa suomenkielistä versiota Siristä ja sitä, tuleeko se ymmärtämään myös suomen puhekieltä, vai pelkkää kirjakieltä. Jälkimmäisessä tapauksessa se lienee hyödytön monille.
kari.patila onneksi ymmärsi tämän.
-
Ensimmäisen sivun viimeisessä viestissä vihjaat, että kirjakielen puhuminen puhelimeen olisi jotenkin erikoista - jotain mitä s i n ä et tee.carrbon kirjoitti:
EDIT: Näytätkö vielä sen kohdan jossa sanoin puhelimelle puhumisen näyttävän pelleltä?
Mielestäni tämä kommentti oli perustelematonta, asiaan liittymätöntä ja lisäksi turhamaista. Sirivideossahan tuo puhuminen näytti aivan normaalilta, siksi pyysin tarkistamaan mielipiteesi.
-
Miksi sitten odotat, että se tulee suomenkielelle, jos et kerran itse puhu sitä ja se on hyödytön sinulle ja "monille muille"?carrbon kirjoitti:Väännetään siis lisää Le Corbusierille:
...tuleeko se ymmärtämään myös suomen puhekieltä, vai pelkkää kirjakieltä. Jälkimmäisessä tapauksessa se lienee hyödytön monille.
Sen sijaan sinulle on tärkeintä, että se osaa jotain suomenkieltä muistuttavaa läppää..
Onko tämä todellakin nyt se tärkein pointti koko tekoälykeskustelussa?
-
Le Corbusier kirjoitti:Ensimmäisen sivun viimeisessä viestissä vihjaat, että kirjakielen puhuminen puhelimeen olisi jotenkin erikoista - jotain mitä s i n ä et tee.carrbon kirjoitti:
EDIT: Näytätkö vielä sen kohdan jossa sanoin puhelimelle puhumisen näyttävän pelleltä?
Mielestäni tämä kommentti oli perustelematonta, asiaan liittymätöntä ja lisäksi turhamaista. Sirivideossahan tuo puhuminen näytti aivan normaalilta, siksi pyysin tarkistamaan mielipiteesi.
Ei tässä nyt oikein tiedä itkeäkö vaiko nauraaLe Corbusier kirjoitti:Miksi sitten odotat, että se tulee suomenkielelle, jos et kerran itse puhu sitä ja se on hyödytön sinulle ja "monille muille"?carrbon kirjoitti:Väännetään siis lisää Le Corbusierille:
...tuleeko se ymmärtämään myös suomen puhekieltä, vai pelkkää kirjakieltä. Jälkimmäisessä tapauksessa se lienee hyödytön monille.
Sen sijaan sinulle on tärkeintä, että se osaa jotain suomenkieltä muistuttavaa läppää..

Perustelematonta, asiaan liittymätöntä? Mielestäni tuollaisen ominaisuuden käyttöasteen kannalta olennaista on se, toimiiko se yleisessä käytössä ja sillä kielellä, mitä ihmiset puhuvat. [edit]En siis tarkoittanut, että sen pitäisi osata vain puhekieltä, vaan myös sitä.[/edit] (Ilmeisesti sinun mielestäsi riittää, että siellä on suomi tuettujen kielien listalla, ja ihan sama toimiiko se IRL vai ei.)
Turhamaista? Voi kuule. Minä olen sitä mieltä, että toisten ihmisten "pilkkaaminen" / eriarvoistaminen heidän puhetapansa perusteella on takapuoli sekä naurettavaa, minkä vuoksi en sitä itse tee. (Sinä sen sijaan ilmeisesti halveksut ihmisiä, jotka käyttävät puhekieltä eivätkä suomenkieltä puhuessaan. Vinkki: se termi on suomen puhekieli.)
Ilmeisesti olisi täytynyt kirjoittaa viestin perään jonkinlainen disclaimer. My mistake.
Ei todellakaan, eiköhän tämä ollut tässä - tuollaisia johtopäätöksiä tekevän kanssa en halua keskustella enempää. (Suluissa kirjoitetut johtopäätökset on vedetty samalla perusteella kuin sinunkin - ilman perusteita siis.)Le Corbusier kirjoitti:Onko tämä todellakin nyt se tärkein pointti koko tekoälykeskustelussa?
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »

Ollaas rauhassa ja irti toistenne kuontalosta!
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Trollaaja »
Siristä ilmiönä puhuttaessa on mielestäni kuitenkin epäolennaista alkaa keskustella suomen tuesta, kun suomea puhuvia on alle promille maailman väkiluvusta. Ainakin englanniksi tuolle voi puhua aivan luontevasti alusta alkaen.
-
Viesti Kirjoittaja floodi »
-
Viesti Kirjoittaja OsteriOssi »
En tiedä. Ei mulla ole tuota vastaan siis mitään. Kunhan nyt kertasin millaisen kuvan olen saanut ihmisten reaktiosta Siriin. Osa ylistää, osa (imo typerykset) eivät halua puhua jollekin teknolaitteelle kuin ihmiselle.Trollaaja kirjoitti: Mikä on ero ohikulkijan näkökulmasta? Sirille puhutaan normaalia puhekieltä, jota puhuisit kaverille puhelimessakin.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
-
Viesti Kirjoittaja TR8 »
Ainaki speech-to-text ratkasu löytyy Cydiasta, mutta toimii kai vähän heikosti..tuomaril kirjoitti:Erittäin tervetullut ominaisuus! Itse en todellakaan häpeä sanella puhelimelle komentoja. Toivottavasti Siri ymmärtää suht normaalia puhekieltä että ei tartte täyttä kirjakieltä puhumaan. Toivotaan että Siri tulee myös nopeati Cydian kautta ladttavaksi iPhone neloseen. 8)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka