Ongelma: ystävä tuli kykään iPadinsa kanssa. Minulla on iMacilla kuvia ja pdf:ia, jotka haluaisin antaa hänelle mukaan. Ihan normaali, ymmärrettävä jokapäiväinen tilanne siis. Minä ehdotan, että siirretäänpä ne dokumentit vaika bluetoothilla. Ei ole iPadissa? Aha, ei sitten. iPad on siis enemmänkin jonkinlainen päätelaite kuin "tietokone"? Laitetaan kaapeli koneiden välille (onneksi oli mukana). Mitenkäs nämä tiedostot siirretään, iPad näkyy varmaan ikonina työpöydällä ja sinne raahataan ja pudotetaan halutut tiedostot? Ai ei näy vai? Pitää käynnistää iTunes? Mutta eihän tässä mitään musiikkia siirretä, vaan kuvia ja pdf:iä?
Lopulta löytyy iTunesista mahdollisuus siirtää "ostokset" iPadiin. Tiedostot eivät ole kuitenkaan ostoksia, ei onnistu. Jotain synkronointia ehdotetaan, eli siirrettävät tiedostot korvaisivat kaikki iPadilla olevat tiedostot? No EIKÄ! Lopulta selviää, että iPad voi olla liitettynä vain yhteen iTunes-kirjastoon kerrallaan, eli ystävän omaan koneeseen. Ja nyt ollaan minun koneellani. Eipä nyt muuteta yhtään mitään. Lopulta lähtän 31 dokumenttia sähköpostilla ties mitä kautta ja ne luetaan iMacin vieressä 40 cm päässä olevalla iPadilla. Tiedostot siirretty. Puuh.
Sama juttu toiseen suuntaan itse asiassa vähän aikaa sitten hautajaisissa, jossa sukulainen oli ottanut valokuvia kirkossa ja ladannut ne iPadilleen. Jotta sain ne mukaan kotona näytettäväksi, piti muistotilaisuudessa tehdä joku jippo muistitikun kanssa jotta sain ladattua ne MacBook Airilleni, joka oli mukana.
Minä en ymmärrä! Eikö iPadin pitäisi olla helppo, mukana aina kulkeva yleiskone, jolla voi tehdä kaikenlaista kevyttä? Kuitenkaan en voi lennossa helposti antaa kaverille luettavaa? Luulisi, että valokuvien jakaminen olisi juuri sellaista pientä arkista toimintaa, jota mukana kannettavan laitteen omistaja haluaisi tehdä? Tai kaveri olisi lähdössä matkoille ja haluaisin antaa mukaan pdf:n, jossa on vaikka kaupungin X kartta, tai pdf-muotoinen hotellivoucheri, tai jotain vastaavaa.
Miten Applen visionäärit ovat voineet tehdä tämän niin vaikeaksi, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin??