kk80 kirjoitti:
N900 on tosin nauttinut aktiivisesta puhelinta kehittäneestä yhteisöstä, joten ehkä sama toistuu N9 kohdalla.
Eikös se ole Nokian vastuulla kehittää sitä laitetta? Tuollainen epämääräinen yhteisö ei palvele mitenkään suurta yleisöä. Kukaan ei ole vastuussa mistään ja yhteisökin on pahimmillaan sitä, että "jos olet noin idiootti niin myy N900 ja osta Android tai jokin muu vesilelu".
Minun näkökulmasta suurin osa oikeasti hienoista kolmannen osapuolen globaalin tason oivalluksista on tapahtunut iOS:n ekosysteemissä ja se on myös kehittäjän kannalta paras alusta. Korjatkaa tosin, jos olen väärässä. Haluan tietää, jos asia on toisin.
Pakko vielä kommentoida edelliseen kirjoitukseen. App Storen ideologian toimivuus on ihan omasta filosofiasta kiinni. Mielestäni on kerrassaan kummallista että yleisesti hyväksytään se, että Apple saa yksittäisena diktaattorina hyväksyä ja olla hyväksymättä AppStoren kautta jaeltavat sovellukset. Eipä tuo asia tosin taida olla sen paremmin WP leirissäkään. Android on kyllä markkinoilla olevista ekosysteemeistä vähiten säännöstelty -asia jolle ainakin itse annan arvoa.
Avoimuus on ehdottomasti positiivinen asia. Mutta se on äärimmäisen hankala toteuttaa oikein. Voisi siis sanoa, että kauneus on siinäkin, ettei siinä ole mitään oikeaa tapaa, mutta kyllä siihen oikeasti pitää löytää joku tolkku, kun puhutaan massoista. En lyttää itse avoimuutta vaan sitä miten se on tähän asti hoidettu. Naurettavin esimerkki on se miten eräs Googlen edustaja lähestyi tätä asiaa: "Voit ottaa Androidin lähdekoodin ja kääntää sen itse helposti". Niin entä sitten?
Applen suljettu järjestelmä sisältää juuri tuon välillä satunnaiselta tuntuvan syrjimisen, mutta se on silti keskimäärin toimiva. En hyväksyisi sitä, että yritys ilkeyttään tekisi jotain, mutta itse näen siinä myös sen ydinidean.