Hoi.
Meillä on edessä muutto joka edellyttää pientä lentomatkaa. Mitenkäs me nyt saadaan tämäarmas koneemme mukaan, kun käsimatkatavaroiden senttimetrit paukkuu yli? Onko ideoita? Saako tota jalkaa ruuvattua jotenki irti? sittenhän se mahtuisi..
hipics kirjoitti:Jos alkuperäinen laatikko löytyy sisältöineen, niin sinne vaan ja helposti särkyvänä ruumaan.
No eihän sitä löydy. Ja mä en tiedä oikein voisko siihen ruumaan, tai siis ruuman lomassa työskenteleviin ihmisiin, luottaa, vaik oliskin helposti särkyvänä maksettu. Olin jo varautunut ottamaan sen kainaloon käsimatkatavarana, mutta mittanauha toi yllätyksen.
Olis tärkeä saada tämä ehjänä perille, kun mulla ei never ever ole varaa hankkia uutta konetta
viipukka kirjoitti:Hoi.
Meillä on edessä muutto joka edellyttää pientä lentomatkaa. Mitenkäs me nyt saadaan tämäarmas koneemme mukaan, kun käsimatkatavaroiden senttimetrit paukkuu yli? Onko ideoita? Saako tota jalkaa ruuvattua jotenki irti? sittenhän se mahtuisi..
Jalan saa ruuvattua irti. On pienihkö operaatio, mutta kyllä sen ihan siististi saa irti.
iPhone 6 4,7" 64 Gb
Musical Fidelity M1-HPA & Genelec 4030 & Grado RS1i
Genelec 1238SAM & Meridian 518
Kannattaa aloittaa ottamalla yhteys lentoyhtiöön ja kysymällä saako konetta ylipäänsä ottaa käsimatkatavaroihin ja pyytää asialle vahvistusta. Rajoitukset eivät ole intuitiivisesti selviä ja tarkastajat arpovat vähänkään harvinaistempien tavaroiden kohdalla. Jos turvatarkastaja päättää että pöytäkone ei mene käsimatkatavaroihin niin siinä ei auta vaikka omien selvitysten mukaan olisit oikeassa jos haluat ehtiä lennollesi. Muunmuassa puista 15 x 20 x 20cm laatikkoa on arvottu tarkastuksissa niin että meinasin myöhästyä lennolta ja välille on jäänyt 100g hieman jäistä hirvenleikkelettä (sulana saa viedä). Sateenvarjo menee läpi kaikenkokoisena ja vaikka millä päätyterällä mutta tuhat muuta vastaavaa taas ei.
Jos homma on ok niin sitten varmistat millä konetyypillä lentosi ovat ja mahtuuko iMac penkin alle tai ylälokeroon. Jos ei mahdu niin sittenhän henkilökunta voi tuomita käsimatkatavarasi ruumaan (jätät laukun koneen ulkopuolelle, joku käy heittämässä sen ruumaan ja saat sen laskeutuessa koneen ulkopuolelle). Laukkusi voidaan tuomita ruumaan myös ihan silmämääräisellä arviolla portilla vaikka olisikin lentoyhtiön rajoissa. Riippuu täysin konetyypistä ja virkailijasta.
Ruuma on tietenkin se varmin ratkaisu. Hyvin pakattuna ja särkyväksi merkattuna riski hajoamiselle on pieni. Meneehän se (pika)postikin lentorahtina. Hyvin pakattuna tarkoittaa että vahvaan pahvilaatikkoon josta nurkat vahvistettu, reilusti kuplamuovia sisällä ja riittävästi kelmua ulkopuolelle. Tätä on tullut jonkin verran harjoiteltua viime aikoina ja pahvilaatikoihin pakattuihin tavaroiden kanssa ei ole tullut tappioita eivätkä jostain syystä ole jääneet välillekään.
Mikäli on mahdollisuus lentää businessluokassa tai omistaa ylemmänluokan kanta-asiakaskortin niin muutto helpottuu huomattavasti. Tällöin saat käsimatkatavaroihin yhden laukun ja salkun ja saat ne aina 'takkikaappin' koneen etuosaan kunhan vaan kysyt. Tällöin koko ei tule esteeksi. Ruumaan meneviin laatikoihin saat priority teipit joka tuntuu toimivan paremmin kuin fragile teippi.
Viimeksi muokannut sttt, 8.10.2011 klo 15.09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mikäli iMaccisi menee ruumaan, suosittelen erittäin vahvasti mieluummin liioittelemaan pakkaamisen kanssa kuin vähättelemään särkymisen mahdollisuutta. Voin kertoa, ettei sillä "fragile"-, tai "priority"-matkatavaratagilla välttämättä ole minkäänlaista merkitystä tai arvoa sen yksittäisen kuormaajan kannalta joka iMac-laatikkosi runnoo laukkujen sekaan Tetrispalikan lailla..
Huomioithan myös, että kastumisen mahdollisuus on olemassa mikäli kone on ns. irtokuormattava, eli matkatavara ei kulje matkatavarakonteissa.