MacBook Air vai MacBook Pro
-
Re: MacBook Air vai MacBook Pro
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Mitä kysymykseesi tulee niin 15" Pro:ssa on huomattavasti Air:ia nopeammat 4-ydinprossut (jotka hyper threadinging avualla toimivat 8-ydin prossuina) kuin Air:in 2-ydinprossut (jotka toimivat 4-ydinporssuina samalla tekniikalla) ja kunnon näytönohjaimet joiden tehoja paremmin koodatut media-ohjelmat osaavat hyödyntää. Mitä Pro:n SSD:hen ja ylimääräiseen RAM-muistiin tulee niin lisävarusteita ei kannata koskaan ostaa suoraan valmistajalta, koska valmistajat repivät suuret voitot valinnaisialla ekstroilla. Vaikka monet niin sanovat, niin tähän ei sorru ainoastaan Apple, vaan myös lähes kaikki suoraan asiakkaille myyvät PC valmistajat (ainoa tietämäni firma joka ei tee tätä on pikkufirma joka ei myy eurooppaan) sekä monet muut eri aloilla olevat firmat (esim. autonvalmistajat).
Itse en kyllä suosittele Air:ia työpöytäkäyttöön sitten missään nimessä (kysessähän on kone jossa on tehty lukuisia teknisiä leikkauksia painon ja koon vähentämiseksi) ja voin omasta kokemuksesta todeta että kyllä myös 15" Pro kulkee mukana melko näppärästi.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja solly »
Aikaisemmin ketjussa puolsin Airia liikuteltavuuden takia (koska sorrun invalidismiin jnegrewi kirjoitti:-- Sitten koneen käyttötarpeesta:
Kone tulee kotioloissa puuhasteluun. Musiikki-juttuja on PC:llä tullut tehtyä ja myös kuvankäsittely kuuluisi tulevan koneen työtehtäviin. Ketjun alkupään viesteistä poiketen ehkä hieman raskaampaan käyttöön, mutta mutta. Auttakaa & kertokaa valaisevaa mielipidettä.

Osta Pro.
EDIT: Katos, ei tää ollukaa enää se sama "Air vai Pro" -ketju, jossa Airia oon puoltanut

MacBookPro 13" (Early 2011)
-
Viesti Kirjoittaja grewi »
Enköhän tuohon Pron tule hommaamaan, vaikka tuo Airin kätevyys hotsittaiskin (ehkä?) i7:lla.. No kah, eihän se kun ostaa pois ja sitten avot!
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja grewi »
Jesajah-blesajah! Nyt uus Pro ja eka postaus Homppuun. Kiitti kamut jeesistä - täältä saa kyllä hyvin (perusteltua) tukea päätökseen, mikäli käy empimään.solly kirjoitti: Osta Pro.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja jhns »
-
Viesti Kirjoittaja Josse »
-Tyhmä kysymys enkä jaksa nyt iphonella ottaa selvää eikös mbpro ole myös 13 tuumaisena? Mitä eroa esim. 15 tuumaiseen sitten?
-itse tarvitsen superdrive asemaa jota ei airissa ole toki mahis hankkia ulkoinenkin.
- itsellä käyttö perus tarpeet surffailu jonkin verran kuvia käsiteltyä tulee ja sillontällöin finalcut prolla eddausta. Ja tärkein tulee mieleen esimerkiksi final cut pron renderoinnissa kumpi on nopeampi? Air vai pro? Esim vaikuttaako tämä ssd muisti siihen mitenkään? Onhan se hienoa kun kone käynistyy 1 sekunnissa mutta kyllä minä jaksan käynistyksiä odottaa jne. Mutta fcp renderoinissa joskus kärsivällisyys pettää.
Itsellä kone istuu pääosin kotona, mutta pöytäkonetta en halua! Joskus otan sitä mukaan mökille tms.
Minun hinta olisi maksaa laitteesta noin 1200€
Jos joku viitsii valaista minua mikä mulle olis paras vaihtoehto niin kertokaas jotain juttuja! Tai siis hyviä ja huonoja puolia noista mun muutamasta kriteeristä!
-
Nyt äkkiä muistellen 2010-mallissa on huomattavasti nopeammat prosessorit, tosin hiukan hitaampi näytönohjain, jonkin verran hitaampi SSD-levy ja siinä on ainoastaan normaali DisplayPort-liitäntä (eikä yhdistettyä Thunderbolt-DisplayPort-liitäntää).jhns kirjoitti:Onko mitää ideaa ostaa Macbook airista late 2010 malli? kuinka vanhentunutta rautaa kyseisessä mallissa uuteen verraten?
Eli itse en suosittele 2010-mallin Air:in hankkimista ellei sitä saa todella suurella alennuksella (tyyliin ainakin 400€).
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Kuten nimestäkin voi päätellä 13" Pro:ssa on pienempi näyttö, sen lisäksi 13" mallissa on tuplaydinprosessorit (15" ja 17" malleissa on neliydinprosessorit) ja prosessoriin integroitu näytönohjain (joka tosin ei niin hidas kuin luulisi) erillisen piirin sijaan.Josse kirjoitti:-Tyhmä kysymys enkä jaksa nyt iphonella ottaa selvää eikös mbpro ole myös 13 tuumaisena? Mitä eroa esim. 15 tuumaiseen sitten?
Itse arvoisin että kannettavien kanssa on vielä sillä tavalla että pullonkaula ei istu kovalevyn puolella, vaan prosessorin puolella ja Pro:lla on jonkin verran nopeammat prosessorit kuin Air:in vastaavat matalavirtamallit. Pro:honkin saa SSD:n asennettua kun kyseinen ottaa ihan standardeja 2,5" SATA-levyjä, jopa Air:ia nopeammankin levyn. Applelta en suosittele että ostat ylimääräisenä ekstrana kun kaikilla tietokonevalmistajilla on niin että he ottavat aikamoisia ryöstöhintoja valinnanvaraisista lisävarusteista.Josse kirjoitti:- itsellä käyttö perus tarpeet surffailu jonkin verran kuvia käsiteltyä tulee ja sillontällöin finalcut prolla eddausta. Ja tärkein tulee mieleen esimerkiksi final cut pron renderoinnissa kumpi on nopeampi? Air vai pro? Esim vaikuttaako tämä ssd muisti siihen mitenkään? Onhan se hienoa kun kone käynistyy 1 sekunnissa mutta kyllä minä jaksan käynistyksiä odottaa jne. Mutta fcp renderoinissa joskus kärsivällisyys pettää.
No miksi ihmeessä sitten edes mietit ultrakevyttä matkalaiskonetta jossa on ultrakevyeen matkakoneen teknisten rajoitteiden takia tehdyt design-ratkaisut?Josse kirjoitti:Itsellä kone istuu pääosin kotona, mutta pöytäkonetta en halua! Joskus otan sitä mukaan mökille tms.
Älä edes mieti Air:ia, suuntaa katseesi 13" ja 15" Pro:ta kohden sekä mieti että onko se kannettavuus niin pakollinen juttu, jos ei niin katso myös iMac:in perään (kun sinä haluat tehoja jotta Final Cut renderöinnit lyhentyisivät ja pöytäkoneena iMac on tietenkin kannettavia tehokkaampi).Josse kirjoitti:Jos joku viitsii valaista minua mikä mulle olis paras vaihtoehto niin kertokaas jotain juttuja! Tai siis hyviä ja huonoja puolia noista mun muutamasta kriteeristä!
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Airilla hoitaa vallan mainiosti nuo kysyjän haluamat toimenpiteet. Itselläkin on Air 13" hoitamassa monenmoisia juttuja niin kuvan- kuin videokäsittelynkin suhteen, ei toki ainoana koneena, mutta tuollakin pärjäisi ulkoisen näytön kanssa vallan hyvin ainoana koneena. Suorituskyky ei ole vielä tullut pullonkaulaksi kertaakaan edes RAW -kuvien kanssa, puhumattakaan full hd avchd-videoista.
Toki kone on matkakäytössäkin aina silloin tällöin ja sehän on parasta siihen mitä markkinoilla on, mutta onhan se kaunis ja toimiva paketti kotonakin. Mukavan oloinen sohvalla, sängyllä, pöydällä jne. ja resot eivät ole yhtä muinaishistorialliset kuin esim. susiturhassa 13" MBP:ssa. Toimii myös mukavasti ns. leffakoneena jos niikseen tulee, hdmipiuha adapterin avustuksella vaan vahvariin ja 55" on ihan mukava näyttö sille.
-
Viesti Kirjoittaja aapota »
-
Jankkaamista ja floodaamista?mika_t kirjoitti:Mikä missio Lagilla on Pro -malliston puolesta? Ketju toisensa perään samaa jankkaamista, luulisi kannan jo tulleen selväksi kaikille? Jokaisella toki oikeus näkemykseensä, mutta ketjujen totaalinen floodaaminen samalla jauhamisella ei ole kenenkään etu, vaan ihmiset tarvitsevat erilaisia näkemyksiä aiheista.
Ööh... Olen aina yksinkertaisestivaan vastannut kysymyksiin ja jatkoviestit näistä ovat olleet keskustelua argumenteilla jotka ottavat huomioon kysyjän käytön. Itse en kutsuisi muiden asettamiin kysymyksiin vastaamista ja vastauksien argumentointia teknisten speksien ja kysyjän käyttöjen perusteella jankkaamisena. Enhän minä missään nimessä estä teitä esittämästä näkökantaanne, tämähän on kuitenkin avoin keskustelupalsta. Se että olen tämän alueen aktiivisimpia postaajia saattaa saada postini jossa vastaan yhteen todella usein kysyttyyn kysymykseen (noin 2-3 kertaa viikossa) näyttämään floodila, mutta ne eivät kylla sitä ole.
Juttuhan viestissäni ei ollut se että Air:i ei pystyisi suoriutumaan kyseisen foorumilaisen käytöstä, vaan se että tehokkaampana koneena Pro yksikertaisesti hoituu hommasta jonkin verran paremmin eikä Air:in lisäkannettavuudesta ole juuri työpöytäkäytössä paljoa hyötyä. Juuri sen takia suosittelin miettimään että onko kannettava absoluuttisen pakollinen ja jos ei niin harkitsemaan iMaccia.mika_t kirjoitti:Airilla hoitaa vallan mainiosti nuo kysyjän haluamat toimenpiteet. Itselläkin on Air 13" hoitamassa monenmoisia juttuja niin kuvan- kuin videokäsittelynkin suhteen, ei toki ainoana koneena, mutta tuollakin pärjäisi ulkoisen näytön kanssa vallan hyvin ainoana koneena. Suorituskyky ei ole vielä tullut pullonkaulaksi kertaakaan edes RAW -kuvien kanssa, puhumattakaan full hd avchd-videoista.
Juttuhan tässä oli että viimesin "hompun useimmin kysytyimmän kysymyksen" kysyjä ei olisi hankkimassa konetta matka-käyttöön, vaan yksinkertaisesti työpöytäkäyttöön sekä muutamaa mökkimatkaa vuodessa varten kovaa matkailukättöä varten leikatun (eri leikattujen aspektien listaa on tullut esitettyä sen verran monta kertaa että sen uudelleen esitteleminen on turhaa) mallin hankkiminen on vähän kun yksilapsinen perhe hankkisi 8-paikkaisen tila-auton.mika_t kirjoitti:Toki kone on matkakäytössäkin aina silloin tällöin ja sehän on parasta siihen mitä markkinoilla on, mutta onhan se kaunis ja toimiva paketti kotonakin. Mukavan oloinen sohvalla, sängyllä, pöydällä jne. ja resot eivät ole yhtä muinaishistorialliset kuin esim. susiturhassa 13" MBP:ssa. Toimii myös mukavasti ns. leffakoneena jos niikseen tulee, hdmipiuha adapterin avustuksella vaan vahvariin ja 55" on ihan mukava näyttö sille.
Tuo näytön resoluutio on tietenkin yksi etu, mutta en ole koskaan kuullut siitä että 13" Pro:n resoluutio olisi jotenkin haitannut ihmisten koneen käyttöä. Niin ja kyllä Pro:kin iskeytyy TV:seen ja vahariin ihan samalla tavalla kuin Air:i.
Kuten sigustakin voi lukeakkin, niin itsellä on tällä hetkellä käytössä 15" Pro joka repussaan käy mukana luennoilla ja matkoilla ihan mainiosti painostaan ja koostaan huolimatta, eli Air:i ei ole missään nimessä ainoa valinta jos konetta on tarkoitus siirrellä paikasta toiseen.
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Itselle esim. 13" MBP:n reso ja ylimääräinen lasi näytön edessä on ehdoton turn-off enkä voi ymmärtää kuka semmoista roskaa v. 2011 enää voisi ostaa, minulla on ollut paremmat näytöt läppäreissä jostain 99-00 paikeilta.
Airin valtti kokonsa ja kauneuden osalta ole pelkästään kannettavuudessa, sitä on mukava siirrellä myös himassa paikasta toiseen paria sormea käyttäen, ei paina eikä lämpene sylissä jne. Usbien vähyyskään ei haittaa työpöytäkäytössä, tarvittaessa piuha ulkoiseen näyttöön ja kas, tuli neljä nopeaa aktiivista porttia lisää tai vaihtoehtoisesti usb-hubi. En siis itse pysty jakamaan näkemystäsi siitä, että kone olisi vain ja ainoastaan matkakäyttöön tehty laite, sen verran hyvin itsekin pärjään sillä useissa eri tehtävissä. Ainoa mihin siitä ei ole on lähinnä pelaaminen surkean näytönohjaimen takia, Civ 5 pyörii, mutta siihen se jääkin sitten.
Moninäyttöympäristöön Airista ei ole, se tukee vain yhtä ulkoista näyttöä, mutta väitän, että kovin helposti MBP:n tehoa ei huomaa Airiin nähden useissakaan toimenpiteissä ja kukaan tuskin muutenkaan tulee ostaneeksi mielessään tehokonetta, osti sitten Airin tai MBP:n?
Ja kyllähän 15" liikuttaa sitäkin vallan mainiosti, minulla on ollut jo vuosia erilaisia 15.4" Lenovoja duunikäytössä ja sitä ennen Dellit yms. olivat samaa kokoluokkaa. Toki Air oli juuri päättyneellä kuukauden Aasian kiertueella mukavampi, mahtui hyvin repun juomarakkotaskuun suojapussin kera. 8)
-
Viesti Kirjoittaja Esa66 »
"MC504K/A Apple MacBook Air 13.3" 1.86GHz Intel Core 2 Duo
* 2GB RAM; 256GB Flash; GeForce 320M; Glossy-näyttö
799 eeroa"
iPhone 14+
-
Mutta tähän en saanut vastausta: final cut pron renderoinnissa kumpi on nopeampi? Air vai pro? Esim vaikuttaako tämä ssd muisti siihen renderointiin mitenkään?
Laitan vielä tähän käyttöni:
-ajattelin asentaa tämän windowsin systeemin että voin samalla käynnistellä windows ohjelmia osx käyttis kuitenkin siinä päällä. Eli tarkoitus olisi pyörittää pokeriohjelmaa exe tiedostona ja lisäksi tälläistä holdem manager ohjelmaa exenä, jonka lisäksi minulla on n. 4 pokeri pöytää auki! Pokeri aiheiselta foorumilta sanottiin että kyllä pyörittää helposti näitä!
-sitten se finalcutin käyttö! Ei mitään suurempia eddaus projekteja, mutta pientä kikkailua!
- muuten surffausta ja kuvien käsittelyä ja muuta pientä!
Sitten kysymykseen tulee että kumpi parempi minulle? Tämä 13 tuumainen i5 vai i7? Edellämainittu maksaa sen 1200 ja jälkimmäinen 1500€ eroaako miten paljon?? Pärjäisinkö tuolla i5 mallilla?
Vai onko parempi ostaa joku 2010 malli?
Kiitoksia vastanneille! Ja anteeksi näistä tietäville kun kysyn tyhmiä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Pro on nopeampi. SSD nopeuttaa myös jonkin verran.Josse kirjoitti:Mutta tähän en saanut vastausta: final cut pron renderoinnissa kumpi on nopeampi? Air vai pro? Esim vaikuttaako tämä ssd muisti siihen renderointiin
Tämä on hankalampi. Mulla on itselläni 15" i7 ja kaverilla 15" i5. Lähes samoja juttuja teemme koneillamme, emmekä ole vielä havainneet kummempia eroja. Tosin rasitus ei vielä mitään megasuurta ole ollutkaan; muutama iso PT-projekti (n. 80-100 raitaa ja läjä plugareita) ja muutama suht iso Logic-projekti, jossa kasa softasyniä. HD-kuvaa tällä on leikattu kahteen elokuvaan Final Cut Pro 7:lla. Jouhevaa toimintaa, paitsi silloin, kun osa matskuista oli ulkoisella USB2-asemalla.Josse kirjoitti:Sitten kysymykseen tulee että kumpi parempi minulle? Tämä 13 tuumainen i5 vai i7? Edellämainittu maksaa sen 1200 ja jälkimmäinen 1500€ eroaako miten paljon?? Pärjäisinkö tuolla i5 mallilla?
-
Jees kiitos paljon! Näillä tiedoilla tuo 13 i5 tuntuu olevan minun juttuni! Sitten vielä sellainen ongelma kun vuoden jälkeen varmaan olen hankintoja tekemässä niin tiedä sitten koska uudet mbproot tulossa? Pitääpä kollata nettiä läpi kannattaako mun vielä odottaa uutta!? Koska nämä nykyset macbookit on tullut ulos?Ötsi Vik kirjoitti:Pro on nopeampi. SSD nopeuttaa myös jonkin verran.Josse kirjoitti:Mutta tähän en saanut vastausta: final cut pron renderoinnissa kumpi on nopeampi? Air vai pro? Esim vaikuttaako tämä ssd muisti siihen renderointiin
Tämä on hankalampi. Mulla on itselläni 15" i7 ja kaverilla 15" i5. Lähes samoja juttuja teemme koneillamme, emmekä ole vielä havainneet kummempia eroja. Tosin rasitus ei vielä mitään megasuurta ole ollutkaan; muutama iso PT-projekti (n. 80-100 raitaa ja läjä plugareita) ja muutama suht iso Logic-projekti, jossa kasa softasyniä. HD-kuvaa tällä on leikattu kahteen elokuvaan Final Cut Pro 7:lla. Jouhevaa toimintaa, paitsi silloin, kun osa matskuista oli ulkoisella USB2-asemalla.Josse kirjoitti:Sitten kysymykseen tulee että kumpi parempi minulle? Tämä 13 tuumainen i5 vai i7? Edellämainittu maksaa sen 1200 ja jälkimmäinen 1500€ eroaako miten paljon?? Pärjäisinkö tuolla i5 mallilla?
-
Viesti Kirjoittaja T0mi »
Kluuvin vartijat ja Tectorin henkilökunta ryssivät touhun niin lahjakkaasti kuin ikinä saattaa. Kauppakeskuksen sivuovella jonottaneet päästettiin hähähää-tyyliin kauppakeskuksen tiloihin (ja Tectorin ovien eteen) muutamaan minuuttia ennen kuin pääovilla jonottaneet. Pääoven kärkipää (jossa itsekin olin) ei tietenkään halunnut lähteä ryysäämään sivuovelle, koska olivat jonottaneet jo jonkin aikaa, ja varmasti ajattelivat pääovien aukevan samaan aikaan. Meni 3-4 minuuttia, ja pääovet olivat yhä lukossa... Ei voisi huonommin vartijoiden osalta hommaa hoitaa. Taisi Securitaksen vartijat hoitaa kauppakeskuksen vartiointia.Esa66 kirjoitti:Klo 1000 kluuvissa(tector) näköjään kohtuu hintaan Airia tyrkyllä, vanha malli, muttei hintakaan ihan hirveä ole
"MC504K/A Apple MacBook Air 13.3" 1.86GHz Intel Core 2 Duo
* 2GB RAM; 256GB Flash; GeForce 320M; Glossy-näyttö
799 eeroa"
Tectorin myymäläpäällikkö kävi kyllä ilmoittamassa n. 10 minuuttia ennen ovien aukeamista, että laitteita ei riitä kaikille, ja että Tectorin ovilla jaetaan sitten jonotusnumerot. Seuraavalla kerralla ne vuoronumerot voisi jakaa jo siinä ulkona jonottaville asiakkaille, että tällainen farssi ei toistu!

-
Enhän minä sanonut ettei Air:i pystyisi suoriutumaan työpöytäkäyttöön, vaan että sen hankkiminen juuri ja tasan siihen käyttöön on vähän hölmöä. En myöskään puhunut coupeen ostamisesta räkänokkaperheelle, vaan tila-auton ostamisesta yksilapsiselle perheelle.mika_t kirjoitti:En tiedä mistä ammennat nuo harhaluulot, että Airia ei voisi pitää ns. työpöytäkäytössä tai esim. ainoana koneena kun ihmiset, jotka siis omistavat ko. laitteen, tulevat sillä toimeen.Se ei siis ole sama kuin coupen ostaminen räkänokkaperheelle. Eli tästä syystä pidän kommenttejasi vähän jyrkkinä ja jankkaamisenakin, koska vaikka miten yrittäisi perustella jotain muuta, sinä tiedät laitetta omistamattomana, että se on huono johonkin käyttöön vaikka laitteen omistava henkilö väittäisi toista. Keskustelupalstahan tämä tosiaan on, mutta siihen kuuluu erilaiset näkökannat, sinusta ei siis sovi, minusta ja monesta muusta sopii.
Ideana siinä vertauskuvassa on että tila-auto ostetaan (nimensä mukaisesti) tilan takia ja sellaisen ostaminen perheeseen jolla ei ole tarvetta sen tarjoamalle tilan määrälle ei ole kaikkein fiksuin päätös kun perhe pärjää paremmin pienemmällä autolla. Tästä tarpeisiin tarpeeksi hyvin sopivasta autosta näkisi paremmin ulos (etenkin taakseppäin ja takaviistoon), ei kokonsa takia olisi yhtä hankala parkkeerata, olisi pienemmän massan ja ilmavastuksen takia pienempi kulutus sekä varustetasoon nähden matalempi hinta.
Laitteiden tarkempia speksejä tutkiminen ja omistajien kanssa puhuminen sekä jotenkin vastaavien laitteiden omistaminen on kyllä mielestäni ihan tarpeeksi syytä miksi saisi puhua laitteiden käytöstä ja se että minulla ei olisi pätevyyttä puhua Air:in käytettävyydestä koska en omista sellaista on täyttä pötyä ja yritys argumenttieni heikentämiseen vasta-argumenttien puutteen takia.
Tuskimpa... Ehkä resoluutioon nähden, mutta värinäytöllisissä Applen kannettavissa on aina ollut keskivertoa paremmat näytöt väritoistoon ja muihin aspekteihin nähden. Mitä näytön edessä olevaan lasiin tulee niin Air:issa olisi sellainen jos Pro:n lasiratkaisu mahtuisi yläkannen sisään, mutta kun ei mahdu niin Air:issa on käytetty näytön pinnalle laitettua muovikalvoa saman effektin aikaansaamiseksi.mika_t kirjoitti:Itselle esim. 13" MBP:n reso ja ylimääräinen lasi näytön edessä on ehdoton turn-off enkä voi ymmärtää kuka semmoista roskaa v. 2011 enää voisi ostaa, minulla on ollut paremmat näytöt läppäreissä jostain 99-00 paikeilta.
Sitäpaitsi se että tykkäkö n.s glossy-näytöstä vai ei on enemmän tai vähemmän makukysymys sillä jotkut pitävät siitä samalla kuin toiset inhoavat sitä. Itse olin skeptinen kun hankin ensimmäisen glossynäytöllisen laitteen koska mattanäyttöä ei ollut silloin tarjouksessa, mutta nykyjään valitsisin glossynäytöllisen laitteen jos minun pitäisi valita kahden samanhintaisen sekä kaiklla tavoin identtisien, paitsi näytön pinnoitukselta eriävän koneen välillä.
Huomautettakoon että 13" Pro:n ja 13" Air:in paino-ero on ainoastaan 700 grammaa ja koko-ero puoli tuumaa paksuudessa (muuten puhutaan samankokoisesta laitteesta). Ellei ole täydessä rapakunnossa, laiska tai invalidi, näiden kahden koneen kuljettamisessa lyhyiden matkojen suhteen ei ole kauhean suuria eroja. Taas, en missään vaiheessa sanonut ettei Air:i kykenisi tekemään samoja asioita kuin Pro, vaan että Air:in hankkiminen käyttöön joka ei sisällä tehtävää jota varen se on erikoissuuniteltu, on vähän hölmöä (ihan kuten tila-auton hankkiminen kun ei ole tarvetta sen tarjoamalle tilalle).mika_t kirjoitti:Airin valtti kokonsa ja kauneuden osalta ole pelkästään kannettavuudessa, sitä on mukava siirrellä myös himassa paikasta toiseen paria sormea käyttäen, ei paina eikä lämpene sylissä jne. Usbien vähyyskään ei haittaa työpöytäkäytössä, tarvittaessa piuha ulkoiseen näyttöön ja kas, tuli neljä nopeaa aktiivista porttia lisää tai vaihtoehtoisesti usb-hubi. En siis itse pysty jakamaan näkemystäsi siitä, että kone olisi vain ja ainoastaan matkakäyttöön tehty laite, sen verran hyvin itsekin pärjään sillä useissa eri tehtävissä. Ainoa mihin siitä ei ole on lähinnä pelaaminen surkean näytönohjaimen takia, Civ 5 pyörii, mutta siihen se jääkin sitten.
Voin ihan omasta kokemuksesta sanoa ettei se 15" Pro:kaan kauhean paljon paina kun sitä siirtelee edes takaisin kämpän sisällä ja pitää sylissä (kirjoitan tätä juuri nyt kyseinen kone sylissä). Mitä lämmöntuottoon tulee, niin eihän sitä yleensä tehdä paljoa rasittavia tehtäviä sylikäytössä (Applen koneethan yleensä käyvät kuumana ainoastaan rasittavia tehtäviä tehdessä) enkä siten voi allekirjoittaa väitettä Pro:iden kuumana käymisestä sylikäytössä.
Palaten tila-autoesimerkkiini, tila-autoa voi käyttää kauppa-kassina, mutta sen parkkeeraamisen hankaluuden takia se hoituisi helpommin farmarilla tai kombilla (nimimerkki kaksilapsisesta ja Nissan Cherry:llä liikkuneesta perheestä tullut) samalla tavalla kuin Air:ia voi käyttää työpöytäkoneena, mutta työpöytäkäytössä pääsisi helpommalla Pro:lla.
Niin ja mitä tulee IO:hon niin Thunderbolt-liitäntäisiä näyttöjä josta puhuit on markkinoilla tällä hetkellä tasan yksi, 1000€ hintainen Applen 27" Cinema Display ja FireWireä (jota tämän tapauksen Final Cut Pro editoija saattaa hyvinkin käyttää) ei saa tällä hetkellä Air:iin muuten kuin mainitsemallani Cinema Displaylla ja tulevaisuudessa mitä luultavammin Thunderbolt liitäntäisellä ulkoisella kovalevyllä (tällä hetkellä edes halvimmillaan yli 800€ hintaisella Promise Pegasuksella ei ole FireWire hubia sisäänrakennettuna).
Ehkä ei normikäytössä (13" Pro:n karvalakkimalli on muistaakseni noin 10-15% 13" Air:in karvalakkimallia nopeampi), mutta Air:illa on omat rajoituksensa joista monet ihmiset eivät ihan oikeasti tykkää (toisin kuten valitettavan suuri osa Air:in omistajista luulee, ihmiset käyttävät vielä optisia levyasemia). 13" Air:i on jo vakiovarustuksella kalliimpi kuin Pro ja puutteiden korvaaminen lisävarusteilla maksaa vielä lisää.mika_t kirjoitti:Moninäyttöympäristöön Airista ei ole, se tukee vain yhtä ulkoista näyttöä, mutta väitän, että kovin helposti MBP:n tehoa ei huomaa Airiin nähden useissakaan toimenpiteissä ja kukaan tuskin muutenkaan tulee ostaneeksi mielessään tehokonetta, osti sitten Airin tai MBP:n?
Juuri tullaisesta käytöstähän minä puhuin Air:in tarkoitettuna käyttönä ja totesin että Pro selviytyy tavallisesta työpöytäkäytöstä (johon suurin osa "Air vai Pro"-kysymyksen kysyjistä, viimeisin mukaanlukijen, on ollut konetta ostamassa) paremmin ja halvemmalla.mika_t kirjoitti:Ja kyllähän 15" liikuttaa sitäkin vallan mainiosti, minulla on ollut jo vuosia erilaisia 15.4" Lenovoja duunikäytössä ja sitä ennen Dellit yms. olivat samaa kokoluokkaa. Toki Air oli juuri päättyneellä kuukauden Aasian kiertueella mukavampi, mahtui hyvin repun juomarakkotaskuun suojapussin kera. 8)
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja js »
Jonkinlaista pientä nopeuspäivitystä on läpi malliston ilmeisesti lähiaikoina odotettavissa mutta suuremmat muutokset taitavat olla luvassa vasta kun Ivy Bridge -arkkitehtuuri tulee käyttöön (Intelin aikataulun mukaan ilmeisesti Q2/2012).Josse kirjoitti:Sitten vielä sellainen ongelma kun vuoden jälkeen varmaan olen hankintoja tekemässä niin tiedä sitten koska uudet mbproot tulossa? Pitääpä kollata nettiä läpi kannattaako mun vielä odottaa uutta!? Koska nämä nykyset macbookit on tullut ulos?
Nämä nykyiset ovat mallia "Early 2011" ja julkaistiin helmikuun 2011 lopulla.
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
Please älä heitä tälläisiä typeriä kommentteja kiitos. Varsinkin, kun sinulla ei ole mitään hajua mitä olisin sanonut. Tässä tämä mielipiteeni LAG typerän kommentin jälkeen.L_A_G kirjoitti:Tuohon "Onko Air:ista mihinkään" komenttiin exlex tulee aika varmaan tarttumaan kuin sika limppuun ja mankumaan siitä kuinka über siisti kone 13" Air on ja kuinka helposti se kulkee mukana (ikään kun 13" Pro ei kulkisi yhtä mukavasti).
Eli jos vaihtoehtoina on 15-tuumainen PRO ja 13-tuumainen AIR, niin koneet ovat hieman eri sarjassa. 15-tuumainen PRO on mielestäni jo yhdenasteen enemmän ammattikone / pöytäkoneen korvaaja, kun AIRi on suunnattu ihmiselle, joka arvostaa todella helppoa liikuteltavuutta. Mutta pitää myös ottaa huomioon koneiden hintaero. 15-tuumainen PRO on jo selkeästi kalliimpikin. Eli 15-tuumainen PRO painii jo mielestäni kovemmassa sarjassa.
Ja haluan ehdottomasti korostaa ihmisille jotka miettiävät voiko AIR:ia käyttää ainoana koneena, että 13-tuumainen AIR:i toimii loistavasti siinä käytössä (mm. muutamalla tutulla on näin, eivätkä ole valittaneet mitään), mutta tietyin rajoituksin ja ne eivät sovi kaikille, johtuen laitteen pienen koon tuomista puutteista (liittimien määrä, DVD-aseman puute). Jos joutuisi ostamaan nyt itselleni ainoaksi koneeksi läppärin ja erillisen näytön, niin ostaisin 13-tuumaisen AIR:in parhaimmalla kokoonpanolla ja Apple Thunderbolt-displayn.
En tiedä mistä LAG:in, niin käsittämättömän jyrkkä kanta AIR:ia kohtaan syntyy. Konehan on ihan loistava, mutta tottaikai PRO:lle on paikkansa ja varsinkin noille isompinäyttöisille. Itse pidän PRO:ta aivan huippuna koneena, varsinkin noita isompia, mutten dissaa niitä missään suhteessa, kun LAG:illä on joku ihmeen pakkomielle dissata AIR:ia. PRO ja AIR ovat ihan huippuja, mutta palvelevat vain eri asiakaskuntia.
Mutta kyseiselle henkilölle, joka mietti näitä konevaihtoehtoja. Jos vaihtoehdot ovat käyttöösi 15-tuumainen Pro ja 13-tuumainen AIR, niin näistä on mielestäni helppo valita. Toi PRO ehdottomasti, koska se on jo lähempänä ammatti / yritys / tehokäyttäjän konetta (Jos haet sellaista). Jos vaihtoehtoina olisi 13-tuumainen PRO ja AIR, niin sitten koneet pitäisi puntaroida liittimien ja DVD-aseman välisenä sotana, tässä vaiheessa jos AIR:in liittimillä yms. pärjäisi, niin ehdottomasti AIR. Nyt, kun tulee toi päivitys Macbook Pro:hon, niin asetelma saattaa muuttua taas 13-tuumaisen PRO:n puoleen. Katsotaan mitä sieltä on tulossa. Voi tulla osalle porukalle hätä, kun toi Macbook Pro uudistuu vajaan vuoden sisään, kun on aika todennäköistä että Apple heivaa tuon DVD-aseman koneesta lentoon. Millaistahan narinaa se tulee aihuttamaan.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja harri »
Noin ala-arvoisen surkeasti järjestettyä tapahtumaa en ole vielä koskaan elämässäni nähnyt. Nythän jonoon joskus klo 9-10 välillä tulleet ryysivät sellaisten ohi jotka olivat olleet jonossa jo ennen seitsemää. Organisoimne itse pääovelle (joka oli Tectorin ilmoituksessa ilmoitettu "viralliseksi" osoitteeksi) jonotusnumerosysteemin, jossa kaikille ensin tulleelle jaettiin paperiset jonotusnumerot. Informoimme asiasta puhelimella Tectorin henkilökuntaa ennen kauppakeskuksen ovien avaamista ja saimme vastauksen tyyliin "meitä ei pätkääkään kiinnosta kuka on tullut ensin jonoon, kunhan vain saamme Macimme myytyä".T0mi kirjoitti:Esa66 kirjoitti:euraavalla kerralla ne vuoronumerot voisi jakaa jo siinä ulkona jonottaville asiakkaille, että tällainen farssi ei toistu![/size][/b]
Minä olen tottunut oikeudenmukaiseen kohteluun ja sivistyneeseen käyttäytymiseen, mutta näköjään tuollaiset periaatteet on nykyään vedetty alas vessanpöntöstä. Kyynärpäätaktiikka on ilmeisesti se ainoa oikea hyväksytty nykytoimintamalli. Jos Tector olisi vähääkään välittänyt asiakkaistanne, olisi laitettu sivuoville laput "Tectorin tuotteiden jonotus pääovella, Aleksi 9" ja ottaneet VAIN siellä kauimmin jonottaneet aikajärjestyksessä numerojärjestyksessä (koska meillä sellaiset alkupään osalta oli). Lisäksi ilmoituksissa olisi voinut mainita "mahdollinen jono osoitteeseen Aleksi 9", jolloin kaikki olisivat tulleet jonottamaan samaan paikkaan.
Todella amatöörimäistä toimintaa Tectorin taholta ja seurauksena pahaa mieltä kaltoin kohdelluilta asiakkailta. Se tuskin oli tarkoitus, mutta näin se nyt vaan meni. Alkupään jonossa oli esim. varta vasten Tampereelta tullut kaveri, joka oli ollut jonossa jo klo 8 ja jäi hännille "kyynärpääjonossa" Tectorin lasiovella. Veikkaan että hän monen muun lailla oli Tectorin asiakas viimeistä kertaa.
-
Juuri tämän takia olen lähinnä suositellut lähinnä 13" Pro:ta kun suurimmalla osalla kysyjistä ei ole ollut tarvetta 15" mallin tarjoamalle huomattavasti nopeammalle prosessorille, kunnon näytönohjaimelle ja isommalle näytölle. 13" Pro on paitsi halvempi kuin vastaava Air, se ei ole samalla tavalla suunniteltu että kaikki mikä on voitu leikata pois, on lekattu pois, joka tekee siitä enemmän yleiskoneen kuin Air:i joka on selvästi suunniteltu paljon matkustavan seuralaiseksi.exlex kirjoitti:Eli jos vaihtoehtoina on 15-tuumainen PRO ja 13-tuumainen AIR, niin koneet ovat hieman eri sarjassa. 15-tuumainen PRO on mielestäni jo yhdenasteen enemmän ammattikone / pöytäkoneen korvaaja, kun AIRi on suunnattu ihmiselle, joka arvostaa todella helppoa liikuteltavuutta. Mutta pitää myös ottaa huomioon koneiden hintaero. 15-tuumainen PRO on jo selkeästi kalliimpikin. Eli 15-tuumainen PRO painii jo mielestäni kovemmassa sarjassa.
Toimiihan se Air:i pöytäkäytössä hyvin, mutta 13" Pro tekee saman homman halvemmalla ja ilman Air:in suunnittelijoiden ultrakannettavuuden takia tekemiä ratkaisuja jotka ovat monille ihan oikeasti puutteita.exlex kirjoitti:Ja haluan ehdottomasti korostaa ihmisille jotka miettiävät voiko AIR:ia käyttää ainoana koneena, että 13-tuumainen AIR:i toimii loistavasti siinä käytössä (mm. muutamalla tutulla on näin, eivätkä ole valittaneet mitään), mutta tietyin rajoituksin ja ne eivät sovi kaikille, johtuen laitteen pienen koon tuomista puutteista (liittimien määrä, DVD-aseman puute). Jos joutuisi ostamaan nyt itselleni ainoaksi koneeksi läppärin ja erillisen näytön, niin ostaisin 13-tuumaisen AIR:in parhaimmalla kokoonpanolla ja Apple Thunderbolt-displayn.
Mitä konevalintaasi tulee niin sen kun vaan ostat, suurimmalla osalla kannettavien ostajista ei ole tarvetta 27" IPS-panelinäytölle ja heidän käytössä 13" Pro kulkee mukana ihan yhtä hyvin. Eli suurimmalle osalle tietotekniikkaratkaisunsa yhden kannettavan ympärille rakentavista 13" Pro ja joku 23" kokoinen 200-300€ maksava näyttö selviytyisi hommasta ihan hyvin ellei paremmin ja melkein 700-800€ halvemmalla.
Enhän minä ole koskaan sanonut etteikö Air:illa olisi markkinoita, mutta olen nevuonut ihmisiä joille yleiskäytännöllisempi 13" Pro sopisi paremmin että "Hankkikaa Pro, älkääkä Air:ia koska Pro sopii paremmin juuri teidän käyttöön". Yksikertaistettuna koko juttu tässähän on ollut että meidän välillämme on ollut erimielisyys siitä missä Pro:n ja Air:in asiakaskuntien raja menee.exlex kirjoitti:En tiedä mistä LAG:in, niin käsittämättömän jyrkkä kanta AIR:ia kohtaan syntyy. Konehan on ihan loistava, mutta tottaikai PRO:lle on paikkansa ja varsinkin noille isompinäyttöisille. Itse pidän PRO:ta aivan huippuna koneena, varsinkin noita isompia, mutten dissaa niitä missään suhteessa, kun LAG:illä on joku ihmeen pakkomielle dissata AIR:ia. PRO ja AIR ovat ihan huippuja, mutta palvelevat vain eri asiakaskuntia.
Omasta mielestäni Air:i on kevyt matkakone niille jotka tarvitsevat koneen joka käy vaikka kuinka kauan standby-tilassa ja jotka matkaavat niin pitkiä matkoja ja raahaavat mukanaan sen verran paljon tavaraa että puoli tuumaa paksuutta ja 700 grammaa painoa alkaa tuntumaan. Muille pienikokoista kannettavaa etsiville 13" Pro sopii mainiosti ja vähän enemmän tehoa etsiville 15" malli sopii mainiosti.
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja sebulban »
Miten niin halvempi? Näytä mulle se 13 MBpro jossa on SSD (kuten airissa) ja samalla halvempi. Ostan sellainen samointeinL_A_G kirjoitti:13" Pro on paitsi halvempi kuin vastaava Air
iMac 2008 24/2.8/4/SSD/nvidia - iPhone 3GS 32gb - iPhone 4S 64gb - iPad 2 16gb
MBA 2011 13/ i7/1.8/4/256 with Thunderbolt dsp -MBP Retina
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Näytä mulle se 13 Air jossa on 500GB + 120GB samassa kuoressa.sebulban kirjoitti:Miten niin halvempi? Näytä mulle se 13 MBpro jossa on SSD (kuten airissa) ja samalla halvempi. Ostan sellainen samointeinL_A_G kirjoitti:13" Pro on paitsi halvempi kuin vastaava Air
-
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Luonnollisesti 8GB muistilla höystettynä. 8)Kain kirjoitti:Näytä mulle se 13 Air jossa on 500GB + 120GB samassa kuoressa.sebulban kirjoitti:Miten niin halvempi? Näytä mulle se 13 MBpro jossa on SSD (kuten airissa) ja samalla halvempi. Ostan sellainen samointeinL_A_G kirjoitti:13" Pro on paitsi halvempi kuin vastaava Air
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka