Sysoosi kirjoitti:Heh, eihän tätä nyt voi Macbookiin suoraan verrata vaan pikemminkin ajatella ihan itse miten se avaamismekanismi toimisi iPhone 4:ssä. Toisaalta, jos ihan oikeasti haluat lähteä tähän leikkiin niin Macbook Air. Ja juuri edellisessä Macbook Pron rakenteessa siinä akussa oli turhan paljon ylimääräistä kuorta viemässä tilaa itse kennoilta.
Jos osaisivat tehdä takakannellisesta rakenteen yhtä ohuen ja jämäkän niin miksei, mutta epäilen siihen tulevan AINA pientä klappia ainakin ajan mittaan. Tuo nykyinen design ei sietäisi moista epätäydellisyyttä. Tiedän, että se on vähän naurettavaa, mutta tästä pikkutarkkuudesta Apple tunnetaan muutenkin. Lopputuloksena iPhone 4 on helposti laadukkaimman tuntuinen palikka, johon olen törmännyt.
Veikkaan, että tuo lisäkapasiteetin luku on vähän suurempi kuin 1%, koska ne kannelliset on aina suunniteltu ihan eri tavalla sisältä. Eikös irtoakku tarvii myös vähän suojaavan koteloinnin? Tuo nykyinen näyttää sellaiselta aivan vähimmäiseltä suojaukselta, kun siihen ei kerta pääse virallisesti käsiksi. Niiden pitäisi vielä ujuttaa se akku jotenkin väleihin niin kiinteän akun potentiaali tulisi käytettyä.
Sitä en kiellä, etteikö tämä tuottaisi edes vähän rahaa Applelle. En kylläkään jaksa uskoa, että puhutaan mistään suurista summista. Toisaalta business is business ja raha on tärkein asia.
Silloin kun käytin powerbookkia, niin mulla oli aina repussa vaihtoakku. Oli vanhempi, alkuperäinen ja siksi jo kulunut, mutta monessa tilanteessa kätevämpi kuin virtalähteen virittely. Ja kun matkan molemmissa päissä oli virtalähde, ei niitä tarvinnut pakata mukaan ollenkaan, kun oli hätävara aina repussa.
Mutta siis vertailua vaikeuttaa se, ettei tarjolla ole ollut nykyteknologialla toteutettua vaihdettavaa akkua.
Ennen unibodya akku oli wanhanaikainen sylintereistä tehty, jossa oli paljon hukkatilaa.
Eikä ole kovin vaikea laskea paljonko milli alumiinikuorta kuluttaa akun tilavuutta. Ja kun homma otetaan huomioon koko laitteen designissa, ei toista suojaavaa kerrosta itse laitteeseen tarvita. Toisaalta eipä sekään juuri mitään kuluttaisi.
Apple ei tietenkään muistuta siitä, että vaihdettava nykyakku olisi monelle fiksumpi vaihtoehto.
Kun tapana ei ole tarjota niitä vaihtoehtoja. Parempi, ettei asiakas ala miettimään, mitä oikeasti tarvitsisi.
Mun mielestä akullisten laitteiden käyttökokemus on tällä hetkellä kaukana optimista.
Enkä keksi asialle oikein muuta selitystä, kuin akunvaihdon merkitys laitemyynnin kasvattamisessa.
Miksi muuten kiinteiden akkujen tullessa Applen tuotteisiin, Apple ei pitkään aikaan suostunut vaihtamaan akkuja ollenkaan?
Sekondaarinen syy lienee helpompi (=halvempi) tapa saada aikaan kiinteitä muotoja.
Mutta powerbookin vaihdettava akku oli mielestäni hyvä esimerkki siitä, kuinka homma voidaan hoitaa hyvin.
Vuosien käytön ja kymmenien akunvaihtojen jälkeen ei mitään klappia tai löysyyttä.
Eli homma varmasti olis mahollista toteuttaa luuri-kokoluokassakin, jos sitä perinteistä perfektionismiä vielä Appleltä löytyisi.
Kun akku on sisäinen ja kuluu vähitellen, alkaa koko laite tuntua "vanhentuneemmalta" nopeammin, jolloin alitajunta alkaa jo haaveilla uudesta mallista. Jos käytössä olisi useampi kätevästi vaihdettava akku, olisi käyttökokemus alusta loppuun tasaisempi, eikä hinkua uuteen malliin synny niin nopeasti.
Oma lukunsa tähän on sitten myöskin noi akkujenvaihdon hinnat, joka entisestään madaltaa kynnystä uuden hankkimiseen. Mutta vaikka Noksuihinkin voi vaihtaa akun itse, eikä se maksa paljoa, niin varmasti niissäkin on siirrytty "sisäiseen" akkuun, jotta päivittäiskäytössä akunvaihto jäisi pois, jolloin taas käyttökokemus ohjaa uuden luurin hankintaan.
Sama hommahan toimii kiinteän muistin ja muistikorttien välillä. Tosin noiden noksujen kanssa riittävästi taistelleena, on huomannut, että vaihdettavien muistikorttien ongelma on myös yhteensopivuus. Mitä hyötyä on vaihdettavasta kortista, jos luuri ei sujuvasti osaa käyttää aikaisempaa suurempaa korttia? Ehkä ideana on vain häivyttää TCO-hinta tai sitten on oikeasti merkittävä kuluttajasegmentti, joka ei muistia mihinkään käytä ja siksi pärjää sillä naurettavalla myyntipakkauksen kortilla.
Seuraavaksi Apple varmaan poistaa vaihdettavat akut näppiksistä, hiiristä ja trackpadeistä.
Ja hehkuttaa hommaa parantuneen käyttökokemuksen nimissä.
Vaikka akkuteknologia onkin kehittynyt, niin mielestäni käyttäjäkokemuksen kannalta sisäisiin ja varsinkin kiinteisiin sisäisiin akkuihin olisi pitänyt siirtyä paljon myöhemmin, jos silloinkaan ja mielellään tarjota vaihtoehto, niille jotka sitä kokevat tarvitsevansa.
Suostuuhan Apple tarjoamaan muutamaa mäkkimalliakin mattanäytöllä, vaikka tuplapeili on mukamas niin paljon upeempi.
Silloin kun Applen myynti oli kymmenesosa nykyisestä tai vielä vähemmän sekä osat vähemmän mainstream-kamaa, erittäin rajoitettu mallivalikoima oli taloudellisesti perusteltavissa, mutta nykyään se voi olla enää vain ideologinen mantra tai liiallista perfektionismia katteen viilauksessa.
Kun laitteita myydään kymmeniä miljoonia, ei kappalehinnat olisi sen korkeampia muutamien miljoonienkaan erille.
Jotenkin kummallista kuinka paljon on tarjolla kalliita ja kömpelöitä mobiileja latauslaitteita, kun homma hoituis ihan vaan vaihtoakulla. Esim. nykyisessä iP-designissa vaihtoakku voisi olla takalasin kokoinen, näköinen ja painoinen.
Ja sitten vielä vähän on-topickia, ettei ihan kaikkien hihat pala:
onkohan kukaan jälleenmyyjä/operaattori kertonut mitään 16Gt/32Gt-4-mallin myynnin jatkumisesta?
Tai sitä koska julkistavat 4S-mallien hinnat?