Koska uusi MacBook Pro?
-
Re: Koska uusi MacBook Pro?
Viesti Kirjoittaja javanto »
-
Viesti Kirjoittaja Aries »
Voi olla tai sitten ei. Eli jyrkkä ehkä.javanto kirjoitti:Olen juuri suunnittelemassa elämäni ensimmäisen applen osto notebook pro joko 13" tai 15". Uskaltaako sitä vielä sijoittaa jos loppuvuodesta on tulossa uusia versioita?
Täältä saa valistuneita arvauksia siitä, milloin kannattaa tai ei kannata ostaa
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
-
Viesti Kirjoittaja kaffemi »
Eipä nämä aiemmat mallit napsahda kovinkaan käyttökelvottomiksi, vaikka uutta mallia puskeekin. Ja jälleenmyyntiarvokin on aika mainio puucee-puoleen verrattuna. Osta, kun konetta tarvit, sanon ma.javanto kirjoitti:Olen juuri suunnittelemassa elämäni ensimmäisen applen osto notebook pro joko 13" tai 15". Uskaltaako sitä vielä sijoittaa jos loppuvuodesta on tulossa uusia versioita?
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
http://www.macrumors.com/2011/10/13/new ... ming-soon/All current MacBook Pro models are constrained according to 9to5Mac, with the site claiming new part numbers have appeared in Apple's inventory system for all three MacBook Pro sizes: 13", 15" and 17". It was reported last month that Apple could be planning to bump processor speeds across the MacBook Pro line.
Earlier this year, MacRumors reported that a full redesign of the MacBook Pro line was forthcoming, although that was not expected until the debut of Intel's Ivy Bridge next year. Conversely, Ticonderoga's Brian White wrote in a research note last week that he believes "a new MacBook Pro will be launched over the next few weeks that will be lighter and thinner than its predecessor with the benefit of dropping the [optical disk drive]."
However, it's seems unlikely that this is the major update that we and Ticonderoga heard about. 9to5Mac claims the "new internal code names for the updated MacBook Pro line are K90IA (13 inch), K91A (15 inch), and K92A (17 inch)." The A designation suggests a minor update rather than a full-scale redesign.
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja veppis »
-
Viesti Kirjoittaja symbol »
Itse taas olen toivonut tätä jo pitkän aikaa. On itselläkin ties mitä CD:itä mutta niitä tulee ehkä räplättyä pari-kolme kertaa vuos joten eiköhän silloin jaksa sen ulkoisen aseman kaivaa esille. Toinen kovalevypaikka sen sijaan kiinnostaa huomattavasti enemmän. Myös optisen aseman tila voi tehdä lämpenemisongelmille ja erilliselle näytönohjaimelle ihmeitä. Tervetullut uudistus.veppis kirjoitti:Aika ikävää jos Apple meinaa jättää suurempinäyttöisistäkin (15" ja 17") MacBook Pro -malleista optisen aseman pois. Itselläni on jonkinnäköinen kasa CD- ja DVD-levyjä, joita tulee epäsäännöllisen säännöllisesti katseltua/kuunneltua tietokoneella. Onhan noita ulkoisia optisia asemia olemassa, mutta käteviä ne eivät ole. Hintakin on yleensä suurempi kuin sisäänrakennetulla ratkaisulla.
http://www.ahjopalo.com
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
-
Viesti Kirjoittaja skip »
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Viesti Kirjoittaja veppis »
Itse taas en tällä hetkellä tarvitse mitään teratavujen kovalevyjä vaan optisella asemalla on suurempi käyttöarvo. Näytönohjaimeksi riittää peruskäyttöön sopiva (mitä se nyt sitten onkaan), sillä pelaamisen hoidan muilla laitteilla (konsolilla) ja kuvankäsittelyä en työkseni tee nykyisessä tilanteessa.skip kirjoitti:Optiset asemat pois ja jotain paljon hyödyllisempää tilalle!
Olisi hyvä jos Apple tarjoaisi mahdollisuuden valita haluaako optisen aseman vai ei, mutta ainakin Mac minin uudistukset viittaavat siihen, että Apple uskoo vankasti erilaisten streaming- ja pilvipalveluiden korvaavan optiset tallenteet kokonaan tai lähes kokonaan. Ihan oikeutettu näkökulma kun katsoo esimerkiksi iCloudia, iTunes Storea, App Storea ja Apple TV:tä.
MacBook Pron hinnalla pitäisi tosiaan saada jo Blu-Ray -asema, mutta vaikka siitä onkin tullut de facto teräväpiirtoelokuvissa, niin useimmat valmistavat tuntuvat vielä jahkailevan kahden vaiheilla - päivittääkö DVD-asemat Blu-Rayhin vai jättääkö optinen asema kokonaan pois. Apple näyttää valinneen oman tiensä, aika näyttää mihin muut valmistajat päätyvät.
Siinä olen samaa mieltä, että jos vaihtoehtona on laittaa joku tallentava bulkki DVD-asema uuteen MacBook Prohon, niin silloin ehkä kannattaa käyttää se tila johonkin järkevämpään.
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Lähes kaikki Applen kannettavat ovat olleet noin tuuman paksuisia sitten PowerPC G4:koneiden tulon ja ihmiset ovat todenneet että tämä on hyvä paksuus eikä Apple ole ruvennut tekemään suurempia leikkauksia niin että saataisiin koneet ohuemmiksi. Tämä tietenkin ennen ultraportable-kone Air:ia jonka toisen sukupolven jälkeen kaikki haluavat poistaa koneistansa toimintoja niin että saataisiin koneet ohuemmiksi.
Itse voin omasta kokemuksesta todeta että 13" Pro on ihan tarpeeksi kevyt ja pieni matkakoneeksi ja 15" konekkin kulkee mukana kätevästi. 13" Air ei matemaattisestikkaan ole kauhean paljon kannettavampi kuin 13" Pro kun erot jäävät ihan oikesti ainoastaan puoleen tuumaan paksuutta ja 700 gramman painoeroon.
Eli se päivä kun Apple kajahtaa lopullisesti "estetiikka ennen käytettävyyttä"-mantraansa ja poistaa levy-asemat Pro koneista ennen kuin levyt alkavat ihan oikeasti olla historiaa, niin minä myyn mäkkini ja siirryn hackintosheihin tai Linuxiin.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Noin pienellä näytöllä kovinkaan moni huomaa mitään eroa.
Apple-TV ja sen semmoiset jotka on tarkoitettu viihdekeskuksiksi ovat sitten asia erikseen.
-
Viesti Kirjoittaja skip »
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Jos et näe eroa 1080p:n ja 480p:n välillä 15" Pro:n näytöllä, suosittelen että käyt optikolla...Kain kirjoitti:Minä en ainakaan näe mitään järkeä laittaa 15"-tuumaiseen koneeseen Blu-ray asemaa.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Ei ne mitään löytäneet, kun vuosi sitten kävin siellä.L_A_G kirjoitti:Jos et näe eroa 1080p:n ja 480p:n välillä 15" Pro:n näytöllä, suosittelen että käyt optikolla...Kain kirjoitti:Minä en ainakaan näe mitään järkeä laittaa 15"-tuumaiseen koneeseen Blu-ray asemaa.
-
Siinä tapauksessa suosittelen optikon vaihtoa tai ihan oikeasti side-by-side vertailua.Kain kirjoitti:Ei ne mitään löytäneet, kun vuosi sitten kävin siellä.
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
No onhan siinä selvä ero, mutta itse en näe järkeä siinä, että kannettavassa on Blu-ray-asema pelkkiä leffoja varten, koska blu-rayn hyödyt jää siinä kyllä minimiin. Itse katson blu-ray leffoja pelkästään sen takia, että saan HD-elokuvateatteriäänen ja että kuva näyttää tarkemmalta isolta ruudulta kotona. Mutta läppärissä en jaksaisi kyllä välittää kyseisestä ominaisuudesta niin paljoa, että olisin valmis maksamaan yhdestä leffasta 30€. Näyttää vähän suunta muutenkin siltä, että leffoja ruvetaan hommamaan ainakin osittain iTunesstoresta tai joltakin vastaavalta kilpailijalta. Eli HD-formaatin saa todennäköisesti halvemmalla tulevaisuudessa ostamalla netistä.L_A_G kirjoitti:Jos et näe eroa 1080p:n ja 480p:n välillä 15" Pro:n näytöllä, suosittelen että käyt optikolla...Kain kirjoitti:Minä en ainakaan näe mitään järkeä laittaa 15"-tuumaiseen koneeseen Blu-ray asemaa.
Myös omasta puolestani aseman voisi poistaa PRO:sta. Laittaisivat tosiaan vaikka akkuja sen tilalle tai ohuentaisiavat vaikka läppäriä. Omaan käyttööni merkittävin hyöty blu-ray-asemasta on, että voi polttaa omat prodaktioni bluraymuotoon. Mutta toisaalta teen nykyään prodaktioistani kuitenkin HD-tasoisen tiedoston. Eli oikeastaan Blu-raylle ei ole kuitenkaan tarvetta. Joten näen Blurayn ainoat hyödyt leffojen katselussa ja omien videoprodaktioiden tuotannossa. Mielestäni tähän tarkoitukseen riittää ulkoinenasema ihan hyvin. Viimeisen vuoden aikana olen tainnut käyttää optista-asemaa ainoastaan musiikkilevyjen tuontiin iTunesiin ja olen polttanut muutaman levyn. Eli itseäni ei haittaa jos asema jää pois.
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
-
Sen kun vaan kutsut minua vanhanaikaiseksi, mutta itse pidän fyysisestä mediasta ja siitä että fyysisen median kanssa omistat ihan oikeasti kopion kyesisestä teoksesta etkä vaan oikeutta katsoa teosta niin kauan kunnes teoksen omistaja haluaa että maksat teoksesta uudestaan (joka on siis ainoastaan ajan kysymys nykypäivän elokuvastudioiden kanssa). Fyysinen levy selviää kovalevyrikosta ja sillä ei ole latauspalevlua joka ennemmin tai myöhemmin tullaan sulkemaan (älä väitä vastaan, kaikki ihmisen luoma loppuu jossain vaiheessa, oli se sitten sivilisaatio tai jonkun firman palvelu).exlex kirjoitti:....
Applen hinnoilla blu-ray aseman sitäpaitsi pitäsisi olla vakio, eivät ne kuitenkaan niin paljoa nykyjään maksa ja iTunesista ei saa elokuvia 720p-resoluutiota parempana. Niin ja jos oikeasti maksaa 30e jostain perus hollywood tuotoksesta niin voi suoraan luokitella itsensä henkilöksi jolla on enemmän rahaa kuin järkeä, uusia julkaisuja kun saa ulkomailta alle 20e hintaan ja edes hiukan vanhempia julkaisuja saa vielä halvemmalla. Syy miksi en vielä omista montaa blu-ray elokuvaa on koska en omista TV:tä (opiskelijalle TV-lisenssi on taas yksi kustannus joka ei ole tarpeellinen) ja ainoa Blu-ray soittimeni on Playstation 3-pelikonsoli joka on huonosta luotettavuudesta tunnettua alkuperäistä mallia ja jos saisin blu-ray aseman tietokoneeseeni tulisin ostamaan paljon enemmän blu-ray elokuvia.
Sitäpaitsi Pro:ta ei saada yhtään ohueemmaksi poistamalla levy-asema, koneen maksimi-ohuutta on jo rajoittamassa monta enemän vaikuttavaa kertointa kuten esim. 2,5" kovalevy josta tuskin noin vaan siirrytään Air:in tapaiseen SSD-tikkuun Pro mallissa. Tietenkin SSD-tikulle varatun kolon lisääminen levy-asemattomaan malliin saattaisi olla ihan mahdollinen ratkaisu.
Niin ja miksi ihmeessä Pro:sta pitäisi tehdä Air:i? Eikö jo Air:i itsessään riitä?
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Mitä tulee uusiin MBP:n, niin itsekin ehkä ottaisin tuon dvd-aseman pois. Jos se antaisi lisätilaa liitännöille, niin olisi upea juttu. Niitä tarvitsen. Lisäksi jos olisi sisällä valmiina vaikkapa reilu 200 gigan SSD ja hyvä ja iso 7200 rpm-kovo, niin olisi nannaa.
-
Viesti Kirjoittaja Hiljaisuus »
Siinä mielessä minä näkisin ennemmin kannettavassa blu-ray-aseman vaikka vain leffoja varten, koska ei minulla ainakaan ole mitään mielenkiintoa ostaa samoista leffoista erikseen DVD-painoksia matka käyttöä varten, kun kotona katselen leffat kuitenkin blu-rayt.exlex kirjoitti: No onhan siinä selvä ero, mutta itse en näe järkeä siinä, että kannettavassa on Blu-ray-asema pelkkiä leffoja varten, koska blu-rayn hyödyt jää siinä kyllä minimiin. Itse katson blu-ray leffoja pelkästään sen takia, että saan HD-elokuvateatteriäänen ja että kuva näyttää tarkemmalta isolta ruudulta kotona.
Tokikin minullakin on reissu koneen Air, ja tässä Macbook prossakin, jonka ääressä nyt istun, olen vaihtanut kovalevyn paikalla SSD:n, ja DVD-aseman paikalla kovalevyn. Satunnaisia levyaseman tarpeita varten minulla on sitten juurikin ulkoinen bluray-asema.
Ja tähän väliin voisin sitten tuoda myös oman mielipiteeni keskusteluun, elikä minua ei yhtään haittaa, vaikka seuraavan sukupolven Macbook Prosta tuo sisäinen DVD-asema tippuisi, riippuen tietty mitä sillä saavutetaan.
Ompput: Mb Pro 17" unibody, 2.8 Ghz, 8 gb, 500 gb, anti-glare / Air 11", 1.6 Ghz, 4 gb, 128 gb
Palvelin: AMD 64 Laptop / FreeBSD
iPod/iPad/iPhone: 16 gb nano 5th gen violetti / 32gb wifi / 4 32GB musta
-
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
-
Hei brutukseni LAG. En kutsu sinua missään tapauksessa vanhanaikaiseksi, enkä ole edes viitannut tälläiseen (enkä todellakaan pidä sinua sellaisena). Copy / pastetin vain tuon aiheen tuosta otin kantaa siihen. Fyysinen media on mielestäni myöskin hyvä. Itselläni on DVD / Blu-ray leffoja hylly täynnä. Lähinnä yritin tässä sanoa, että mielestäni Blu-rayn / optisen aseman hyödyt koneessa on melko pienet, koska siitä on lähinnä hyötyä leffojen katselussa. Itse en mielelläni maksaisi siitä lisää, että koneessa on bluray-asema jota en tule koskaan tarvitsemaan. Uskon myös, että aika harva tarvitsee sitä läppärissään, joten sen voi mielestäni karsia pois ja lisätä sen tilalle jotain.L_A_G kirjoitti:Sen kun vaan kutsut minua vanhanaikaiseksi, mutta itse pidän fyysisestä mediasta ja siitä että fyysisen median kanssa omistat ihan oikeasti kopion kyesisestä teoksesta etkä vaan oikeutta katsoa teosta niin kauan kunnes teoksen omistaja haluaa että maksat teoksesta uudestaan (joka on siis ainoastaan ajan kysymys nykypäivän elokuvastudioiden kanssa). Fyysinen levy selviää kovalevyrikosta ja sillä ei ole latauspalevlua joka ennemmin tai myöhemmin tullaan sulkemaan (älä väitä vastaan, kaikki ihmisen luoma loppuu jossain vaiheessa, oli se sitten sivilisaatio tai jonkun firman palvelu).exlex kirjoitti:....
Jos Macbook Prohon tulee vielä tulevaisuudessa optinen-asema, niin ehdottomasti itsekkin toivon, että se olisi Blu-ray-asema.L_A_G kirjoitti: Applen hinnoilla blu-ray aseman sitäpaitsi pitäsisi olla vakio, eivät ne kuitenkaan niin paljoa nykyjään maksa ja iTunesista ei saa elokuvia 720p-resoluutiota parempana. Niin ja jos oikeasti maksaa 30e jostain perus hollywood tuotoksesta niin voi suoraan luokitella itsensä henkilöksi jolla on enemmän rahaa kuin järkeä, uusia julkaisuja kun saa ulkomailta alle 20e hintaan ja edes hiukan vanhempia julkaisuja saa vielä halvemmalla. Syy miksi en vielä omista montaa blu-ray elokuvaa on koska en omista TV:tä (opiskelijalle TV-lisenssi on taas yksi kustannus joka ei ole tarpeellinen) ja ainoa Blu-ray soittimeni on Playstation 3-pelikonsoli joka on huonosta luotettavuudesta tunnettua alkuperäistä mallia ja jos saisin blu-ray aseman tietokoneeseeni tulisin ostamaan paljon enemmän blu-ray elokuvia.
Jotenkin luulen että Itunesiin tulee pian 1080 videot myyntiin ja vuokrattavaksi. Myöskin veikkaan, että muillakin kilpailijoilla tulee pian vuokrauspalveluita. Esim. voihan makuunillakin tulla sellainen pian? How knows?
Jos Apple haluaa ohuentaa konetta, niin se on tuskin sille ongelma.L_A_G kirjoitti: Sitäpaitsi Pro:ta ei saada yhtään ohueemmaksi poistamalla levy-asema, koneen maksimi-ohuutta on jo rajoittamassa monta enemän vaikuttavaa kertointa kuten esim. 2,5" kovalevy josta tuskin noin vaan siirrytään Air:in tapaiseen SSD-tikkuun Pro mallissa. Tietenkin SSD-tikulle varatun kolon lisääminen levy-asemattomaan malliin saattaisi olla ihan mahdollinen ratkaisu.
Itse lähinnä olen miettinyt, että voisikohan tulevaisuudessa Macbook Pro ja AIR:i olla sama kone? Eli jos Apple saisi ajankuluessa tehtyä PRO:sta tarpeeksi ohuen tekniikan kehittyessä, niin AIR:ille ei olisi enää tarvetta. Mutta jos koneet pysyvät erillään toisistaan, niin tuskin Apple on PRO:ta pienentämässä ainakaan hurjasti, mutta veikaan että kone tulee silti pienemään. Veikkaan, että uusi Pro on ohuempi keulasta ja paksunee perää kohti. Eli kokonaan uusi tyylikäs design ja 2.5 tuumainen kovalevy mahtuu koneen taakse.L_A_G kirjoitti:Niin ja miksi ihmeessä Pro:sta pitäisi tehdä Air:i? Eikö jo Air:i itsessään riitä?
-
Et kutsunut, mutta lisäsin tuon alun sen varalle että joku oikeasti kutsuisi minua vanhanaikaiseksi koska olen vielä niin kiintynyt fyysiseen mediaan ja skeptinen digital-downloadia kohtaan. Kun puhut siitä että harva tarvitsee optisen aseman kannettavaan niin huomautan että kyllä suurin osa käyttäjistä käyttää levy-asemia ja se että eivät käyttäisi on jotain tulevasiuus-utopiaa 5-10 vuoden kuluttua. Tämä etenkin kun yhä useammat pitävät kannettavaa ainoana tietokoneenaan, toisin kuten sinä, jolla on iMac kotona ja Macbook Air matkalla.exlex kirjoitti:Hei brutukseni LAG. En kutsu sinua missään tapauksessa vanhanaikaiseksi, enkä ole edes viitannut tälläiseen (enkä todellakaan pidä sinua sellaisena). Copy / pastetin vain tuon aiheen tuosta otin kantaa siihen. Fyysinen media on mielestäni myöskin hyvä. Itselläni on DVD / Blu-ray leffoja hylly täynnä. Lähinnä yritin tässä sanoa, että mielestäni Blu-rayn / optisen aseman hyödyt koneessa on melko pienet, koska siitä on lähinnä hyötyä leffojen katselussa. Itse en mielelläni maksaisi siitä lisää, että koneessa on bluray-asema jota en tule koskaan tarvitsemaan. Uskon myös, että aika harva tarvitsee sitä läppärissään, joten sen voi mielestäni karsia pois ja lisätä sen tilalle jotain.
Kuten jo sanoin, kaikki eivät luota lataspalveluihin ja niiden pakollisiin DRM lukituksiin olivat ne kuinka hyviä ja tarjoisivat ne kuinka laadukasta materiaalia. 1080p-videon kanssa pitää myös muistaa että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole tarpeeksi nopeaa netti-yhteyttä 1080p-videon streamaamiseen ja kyseessä on palveluntarjoajan puoleltakin sen verran raskasta tavaraa että 1080p-streamia tarjoavat palevut ovat ihan oikeasti harvassa.exlex kirjoitti:Jos Macbook Prohon tulee vielä tulevaisuudessa optinen-asema, niin ehdottomasti itsekkin toivon, että se olisi Blu-ray-asema.
Jotenkin luulen että Itunesiin tulee pian 1080 videot myyntiin ja vuokrattavaksi. Myöskin veikkaan, että muillakin kilpailijoilla tulee pian vuokrauspalveluita. Esim. voihan makuunillakin tulla sellainen pian? How knows?
Niin ja mitä makuuniin tulee niin kyseistä lafkaa en sitten tue muuten kun ase ohimolla, se että firman perustaja ja toimitusjohtaja on ollut monta kertaa oikeuden määräämässä yrityskiellossa kertoo jotain firmasta ja sen käytännöistä.
Ainoana ongelmana keulasta ohenemisellä on se että akku ja kovalevy ovat juuri keulassa ja emolevyä sekä sen tuuletinratkaisua ei juuri voi paljoa ohentaa. Vaikka optien asema poistettaisiin emolevyn vierestä ja kovalevy siirrettäisiin sen paikalle, niin huomattava nokan ohentaminen vaatisi akun, Macbookkien rauta-kilpailuetu #1:n, leikkaamista ja kukaan tervejärkinen Apple-pomo ei tätä tekisi.exlex kirjoitti:Itse lähinnä olen miettinyt, että voisikohan tulevaisuudessa Macbook Pro ja AIR:i olla sama kone? Eli jos Apple saisi ajankuluessa tehtyä PRO:sta tarpeeksi ohuen tekniikan kehittyessä, niin AIR:ille ei olisi enää tarvetta. Mutta jos koneet pysyvät erillään toisistaan, niin tuskin Apple on PRO:ta pienentämässä ainakaan hurjasti, mutta veikaan että kone tulee silti pienemään. Veikkaan, että uusi Pro on ohuempi keulasta ja paksunee perää kohti. Eli kokonaan uusi tyylikäs design ja 2.5 tuumainen kovalevy mahtuu koneen taakse.
Eli omasta mielestäni sen kun vaan pidetään Macbook Air, Air:ina ja Macbook Pro, Pro:na - eikä ruveta leikkaamaan Applen kannettavien valikoimaa vielä lisää juuri sen jälkeen kun "tavisbookki" päätyi leikkuriin niin ettei se tallaisi 13" Air:in ja Pro:n varpaille.
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka