Kolmen vuoden ikäinen MBP on alkanut pikku hiljaa vähän tahmaantumaan, eli käyttis on selkeästi hidastunut - ei nyt mihinkään Windows5v.-meininkiin, mutta kuitenkin. Onko OS X:lle jotain tällaisia "siivouskikkoja" joilla konetta saisi vähän taas nopeutumaan ja käyttöä sujuvoitumaan? Winukka-puolellahan ainakin muutama vuosi sitten oli tapana asennella käyttis uudestaan, kun kone kävi kovin hitaaksi.
Olen syöttänyt silloin tällöin tätä "sudo blaa blaa weekly"-rimpsua ja vähentänyt indeksoinnin kohteita, mutta siihenpä huoltotoimet ovat jääneet. Olen myös tosi peruskäyttäjä, eli kaikki tällaiset terminaali-jutut ovat melko hepreaa eli mahdolliset vastaukset rautalankamallilla kiitos
mjoo, ei ihan kauheasti kannata alkaa tähän vaivaa näkemään. Mulla oli enemmänkin mielessä jotkut "yleisvinkit" aiheesta...Ei tämä mitenkään valtavasti häiritse, sen verran usein rantapallo kuitenkin pyörii, että sen huomaa ja tosiaan huomattavasti enemmän kuin aluksi. Etenkin konetta käynnistäessä tuntuu hitautta, vaikka indeksointi esim. loppuu niin silti esim. Safarilta kestää ensimmäisten ikkunoiden auki saaminen melko kauan (30sek>1min)
tässä nyt kuitenkin hieman infoa, kovo on ainakin täydenlainen (37 gigaa vapaana 200sta/200sta)
Model Name: MacBook Pro
Model Identifier: MacBookPro4,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2.4 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache: 3 MB
Memory: 4 GB
Bus Speed: 800 MHz
Boot ROM Version: MBP41.00C1.B03
SMC Version (system): 1.27f3
Serial Number (system): W8838196YJX
Hardware UUID: 3AAB912B-61C5-5420-9725-FD3206300FAC
Sudden Motion Sensor:
State: Enabled
kallekilponen kirjoitti:Kovalevy ei ole vielä hälyyttävän täynnä. Semmoinen 10% on hyvä pitää vapaana, että riittää swappaustilaa ym, mutta tuon pitäisi vielä riittää.
Tuosta tosiaan selvisi koneesi malli, mutta vielä jos kertoisit RAM:in määrän sekä OS X version.
Muistiahan näkyy olevan 4 gigaa.
Tuo indeksointi mua lähinnä mietityttää. Ei ainakaan mun koneet indeksoi joka käynnistyksen yhteydessä. Se kyllä saattaa olla jumissa oleva prosessi. Lähtisin sitä rantapalloa etsimään Järjestelmän Valvonnan kautta, mikä prosessi syö sitä tehoa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
kallekilponen kirjoitti:Kovalevy ei ole vielä hälyyttävän täynnä. Semmoinen 10% on hyvä pitää vapaana, että riittää swappaustilaa ym, mutta tuon pitäisi vielä riittää.
Tuosta tosiaan selvisi koneesi malli, mutta vielä jos kertoisit RAM:in määrän sekä OS X version.
Muistiahan näkyy olevan 4 gigaa.
Uups. Hukkui kaiken muun datan sekaan.
Tuo indeksointi mua lähinnä mietityttää. Ei ainakaan mun koneet indeksoi joka käynnistyksen yhteydessä. Se kyllä saattaa olla jumissa oleva prosessi. Lähtisin sitä rantapalloa etsimään Järjestelmän Valvonnan kautta, mikä prosessi syö sitä tehoa.
Ei tosiaan ihan normaalia toimintaa ole… Voi vaan olla järjestelmän valvonta vaikea saada auki, jos safarikaan ei onnistu käynnistymään siinä vaiheessa. Safe bootiakin voisi toki kokeilla.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
mikä toi järjestelmän valvonta on enklanniksi? Päivitys ei kauheasti innostaisi, koska kaikki mitä tällä koneella "oikeasti" teen pelaa loistavasti tämänhetkisellä käyttiksellä. iMacissa on snow leopard ja joissain softissa on selkeästi enemmän bugeja siinä käyttiksessä.
Kapteeni kirjoitti:mikä toi järjestelmän valvonta on enklanniksi? Päivitys ei kauheasti innostaisi, koska kaikki mitä tällä koneella "oikeasti" teen pelaa loistavasti tämänhetkisellä käyttiksellä. iMacissa on snow leopard ja joissain softissa on selkeästi enemmän bugeja siinä käyttiksessä.
Activity Monitor se on alkukielellä.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen