Puolitoista vuotta on ollut Macbook käytössä ja alusta asti on ollut seuraavanlainen ongelma. Kun kannen laittaa kiinni pitäisi koneen mennä tuutimaan, mutta aina toisinaan menee jumiin eikä konetta saa toimimaan kuin käynnistämällä uudestaan. Näyttö pysyy mustana, valkoinen ledi ei vilku vaan palaa kirkkaana, mikään näppäin/näppäinyhdistelmä ei auta paitsi virtanapin pitäminen pohjassa 5 sekuntia.
Kone menee jumiin epäsäännöllisesti, voi toimia kuukaudenkin ongelmitta, tai jumittaa kaksi kertaa päivässä. Tämä on siis ollut siis alusta asti, niin tiikerissä kuin leopardissa. Kummatkin käyttikset on asennettu uudestaan, leopardi puhtaalle pöydälle, levyoikeudet tarkastettu säännöllisesti jne.
Tämän kanssa on kyllä oppinut elämään, mutta olisiko jollain mitään vinkkiä mitä voisi vielä tehdä?
MacBook jumittuu
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
Re: Macbook jumittuu
Viesti Kirjoittaja Levian »
En, mutta justiinsa nollasin. Kiitti neuvosta, toivotaan, että auttoi.AppleFarmer kirjoitti:Oletko kokeillut nollata koneen SMC:n?
-
Re: MacBook jumittuu
Viesti Kirjoittaja walt-teri »
Mulla melkein...siis vain melkein sama ongelma. Mutta tässä tapauksessa kävi näin:
Surffailin tavalliseen tapaani netissä ja sitten firefox meni jumiin...no samalla sitten meni safarikin jumiin ja yht´äkkiä oli koko kone niin tiltissä kuin mahdollista. Nooh, odottelin siinä hetken ja sitten näppäränä poikana otin virrat pois, hei sehän auttaa aina. Mutta ei auttanut, lähti käyntiin, tuli alkuääni ja sitten ruutu vain jäi valkoiseksi. Sitten päätin että s**t*n* nyt lähtee akku irti, sehän on vähän kuin last resort jos se ei toimi. No ei toiminut, taas alkuääni ja ruutu jää valkoiseksi (kuulostaa että kone raksuttaa n.3 kertaa ja neljäs raksahdus ->game over) ja siinä se sitten seisoo vaikka maailman tappiin saakka ruutu valkosena ja mun naama punasena.
Onko mitään toivoa pelastaa Macbookiani 2,0Ghz 1,25G vuosimallia 2006? Mitään vinkkejä?
Ps. En tiedä/muista missä OS-X dvd on...
Pps. Windows-kiintiö alkaa olla aika täynnä.
Surffailin tavalliseen tapaani netissä ja sitten firefox meni jumiin...no samalla sitten meni safarikin jumiin ja yht´äkkiä oli koko kone niin tiltissä kuin mahdollista. Nooh, odottelin siinä hetken ja sitten näppäränä poikana otin virrat pois, hei sehän auttaa aina. Mutta ei auttanut, lähti käyntiin, tuli alkuääni ja sitten ruutu vain jäi valkoiseksi. Sitten päätin että s**t*n* nyt lähtee akku irti, sehän on vähän kuin last resort jos se ei toimi. No ei toiminut, taas alkuääni ja ruutu jää valkoiseksi (kuulostaa että kone raksuttaa n.3 kertaa ja neljäs raksahdus ->game over) ja siinä se sitten seisoo vaikka maailman tappiin saakka ruutu valkosena ja mun naama punasena.
Onko mitään toivoa pelastaa Macbookiani 2,0Ghz 1,25G vuosimallia 2006? Mitään vinkkejä?
Ps. En tiedä/muista missä OS-X dvd on...
Pps. Windows-kiintiö alkaa olla aika täynnä.
-
Viesti Kirjoittaja Modesty_B »
Mulla musta MacBook late 2006 toimi puolitoistavuotta aivan täydellisesti, kunnes kovalevy hajosi ja vaihdettiin (meni tuotevastuuseen. Sen jälkeen mulle kanssa ilmestyi samantyyppinen vika, että kun koneen kannen laittoi kiinni, se ei enää herännyt kuin irrottelemalla akkua ja painamalla useaan kertaan virtanappulaa pitkään. Ärsyttävä vika, kun tapahtuu vain välillä. Samalla se alkoi buuttailemaan itseään ihan kesken kaiken käytön. Eikun kone huoltoon.
Emolevyn vaihto ja nyt itsekseen buuttailu loppui, mutta edelleen kone hyytyi satunnaisesti, kun kannen laittoi kiinni. Eikun kone huoltoon. Muistien vaihto. Edelleen hyytyilee kun kannen sulkee. Eikun kone huoltoon.
Koneen kokonaishuoltosaldoksi tuli, että koneestani vaihdettiin kerran akku, kaksi kertaa emolevy, kerran kovalevy, kaksi kertaa muistit ja jokin sleep-option kikkula (?), sekä tekivät asennuksia ja päivityksiä minkä keksivät, mutta vika vain jatkui. Vannoin, että se oli ensimmäinen ja viimeinen mäkki mitä mulle tulee, mutta nyt sain 4kk huoltokierteen jälkeen vihdoin uuden MacBookin. Toivottavasti se toimii edes hieman kauemmin.
Onkohan muilla ollut MacBookeissa tuota kannen sulkemisongelmaa?
Emolevyn vaihto ja nyt itsekseen buuttailu loppui, mutta edelleen kone hyytyi satunnaisesti, kun kannen laittoi kiinni. Eikun kone huoltoon. Muistien vaihto. Edelleen hyytyilee kun kannen sulkee. Eikun kone huoltoon.
Koneen kokonaishuoltosaldoksi tuli, että koneestani vaihdettiin kerran akku, kaksi kertaa emolevy, kerran kovalevy, kaksi kertaa muistit ja jokin sleep-option kikkula (?), sekä tekivät asennuksia ja päivityksiä minkä keksivät, mutta vika vain jatkui. Vannoin, että se oli ensimmäinen ja viimeinen mäkki mitä mulle tulee, mutta nyt sain 4kk huoltokierteen jälkeen vihdoin uuden MacBookin. Toivottavasti se toimii edes hieman kauemmin.
Onkohan muilla ollut MacBookeissa tuota kannen sulkemisongelmaa?
-
Viesti Kirjoittaja omenankuori »
Hei kaikki te joilla on vialliset Late 2006 2.0 ghz macbookit. Myykää mulle laite.
Kiitos
Kiitos
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Pojalla on sellainen, tosin ehjä. Jäi vapaaksi kun hän osti mun vanhan MBP:n. Jos kiinnostaa, pistä yksäri.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka