(Mitkä ovat parhaat) multimediapöntöt steroideilla?
-
(Mitkä ovat parhaat) multimediapöntöt steroideilla?
Viesti Kirjoittaja MacRotta »
Tämä voi kuulostaa jotenkin sopimattomalta, jopa masokistiselta. Sanon sen kuitenkin. Minulla on ajatuksena ostaa pari Genelecejä tai sitten vähän pienempi pari Genelecejä ja toinen niistä malliston alapään ufosubbareista. Näistä tulisi tietokoneeseen kaiuttimet, joilla olisi tarkoitus kuunnella musiikkia, katsoa leffoja ja päästellä kaikki muutkin äänet. Yksi lisämahdollisuus on ottaa ne mukaan viikonlopun viettoon tai johonkin retriittiin ja pitää siellä illan elokuvan ämyreinä. Toinen lisämahdollisuus on tökätä ne sähköpianoon kiinni.
Haluaisin tiedustella sitä, jos en ole jo jossain samanlaisessa aloituksessa aikaisemmin tiedustellut, että miten ne Genelecin yleisimmät ämyrit eroavat toisistaan? 6010A, 8020B, 8030A, 8040A ja 8050A. Toki basson ulottuvuutta tulee lisää ja tehoa enemmän. Mutta käytännössä? Onko jollain ollut pienemmät Genelecit, jotka on vaihtanut suurempiin? Miltä tuntuu 8020B parin päivittäminen 8030A:ksi? Entä siitä pykälä ylöspäin?
Jos budjetti on 1 kiloeuro, niin silloin se on joko 8030A pari tai 8020B ja pienempi ufosubbari. Jos on 2 kiloeuroa niin se on varmaan 8030A pari ja suurempi ufosubbari. Vai tekisikö joku toisin? Ennen kuin alan yrittämään Genelecejä lainaan tai liikkeestä kotiin koekuunteluun niin tahtoisin vähän huijata ja kuulla oikeat vastaukset etukäteen.
Kuuntelin pitkän tovin Amphionin Ioneja liikkeessä ja tulin tulokseen että ne ovat makuuni liian kirkkaat soinniltaan. Niissä tuntui siltä, että diskantti oli irti kaikesta muusta äänestä ja suunnilleen peitti muut äänet alleen. Tai ääni oli jotenkin "poikki" niin, että diskantti oli "erillään" kaikesta muusta. Olen kokenut, että Genelecit, sanottiin niitä miten tahansa kirkkaiksi muuten, eivät tee tätä "katkosta" musiikkiin. Eli vaikka kysymykseni koskee ensisijaisesti Genelecejä, niin jotain muuta saa ehdottaa, mutta ei enää Ioneja.
-
Re: (Mitkä ovat parhaat) multimediapöntöt steroideilla?
Viesti Kirjoittaja Jone »
-
Mistä Genelecin mallista ihmiset täällä keskimäärin haaveilisivat jos nyt saisivat vaikka 2/3 haaveensa hinnasta kattavan veronpalautuksen? 8050A on liian iso työpöydälle ja joillekin seinillekin. Voiko joku Genelecin edustajan tutun kaveri livauttaa minulle privassa että mikä noista malleista on eniten valmistettu?
-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
-
Jotta tulos olisi tilastollisesti mahdollisimman oikea, otan ensimmäisen ja viimeisen tilaustapahtuman mukaan niin, että niiden lukumäärästä lasketaan vain puolet ja aikaväli toisen pois sulkien. Logiikka on, että nämä tapahtumat edustavat ajassa puolikasta kumpaankin suuntaan itsensä ympäriltä.
Muita vaihtoehtoja olisi ottaa a) vain vanhin mutta ei uusinta tai toisinpäin ja laskea aikaväli näiden erotuksesta, toinen mukaan ja toista ei, b) ottaa vanhin ja uusin, laskea aikaväli nämä mukaan lukien, c) ottaa vain keskimmäiset, laskea aikaväli ensimmäisestä ja viimeisestä ne pois lukien.
6010A hopea otetaan esimerkiksi. Sitä on 13.9.2011 ja 13.10.2011 tilattu kumpanakin päivänä 2 kappaletta ja siinä välissä 5 kappaletta 3 erässä. Laskutavat tuottaisivat seuraavat lukumäärät: a) 7 kappaletta 30 päivässä, b) 9 kappaletta 31 päivässä, c) 5 kappaletta 29 päivässä ja valitussa tavassa 7 kappaletta 30 päivässä.
6010A hopea, 7 kappaletta 30 päivässä
6010A mattamusta, 8 kappaletta 4 päivässä
6010A musta, 8 kappaletta 7 päivässä
6010A valkoinen, 8 kappaletta 3 päivässä
6010A kiiltävä, 4 kappaletta noin puolessa vuodessa
4020A mattamusta, myyty 6 kappaletta 17 kuukaudessa, loppu
8020B mattamusta, 9,5 kappaletta 24 päivässä
8020B musta, 7 kappaletta 28 päivässä
8020B valkoinen, 8 kappaletta 30 päivässä
5040A subbari, mattamusta, 4 kappaletta 20 päivässä
5040A subbari, musta, 4 kappaletta 67 päivässä
5040A subbari, valkoinen, 4 kappaletta 25 päivässä
4030A mattamusta, myyty kerran viime syksynä 2 kappaletta
8030A mattamusta, 7,5 kappaletta 24 päivässä
8030A musta, 8 kappaletta 83 päivässä
8030A valkoinen, 7,5 kappaletta 82 päivässä
8040A mattamusta, 8 kappaletta 30 päivässä
8040A musta, myyty kerran kesällä 2 kappaletta
8040A valkoinen, 8 kappaletta 84 päivässä
8050A mattamusta, 8 kappaletta 220 päivässä
8050A musta, myyty kerran alkukesästä 2 kappaletta
8050A valkoinen, 4 kappaletta 9 kuukaudessa
Mitä yhteenvetoja näistä voi tehdä? 8020B kaikkia värjeä menee vajaa 10 kappaletta kuukaudessa. 8030A enää mattamustaa menee se määrä, muita värejä pitää myydä 3 kertaa kauemmin. 8040A on mattamustana yllättäen yhtä suosittu kuin 8030A, mutta 8040A:n muiden värien myynti vain puolet 8030A:n muiden värien myynnistä.
Yllättäen 6010A:n myynnin suuruusluokka on 180 kappaletta kaikkia värejä kuukaudessa. Se on enemmän kuin 6 kertaa 8020B:n kaikkien värien myynti.
Subbareita menee noin 10 kappaletta kuukaudessa. Jokaista subbaria kohden on karkeasti 2 pääkaiutinta. Joskus on 5, mutta jätän sen nyt pois laskuista. Se tarkoittaa, että 6010A ja 8020B seteistä noin kymmenesosassa on mukana Genelecin tämä malli. Sen verran olisi voinut veikatakin.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Naavanka_ »
Omassa musa/elokuva käytössä toimii todella hyvin, onhan näillä miksailtukin mutta siitä en tiedä sen enempää

Toimii kohtuullisesti ilman erillistä suppasta, tokihan semmoinenkaan ei olisi pahitteeksi kun ei nämä kovin alas edes pääse.
Varsinkin Genelecejä ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota pöntön sijoitteluun koska refleksiaukothan pöhisevät taaksepäin.
Kitararomut
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
En muuten usko täysin että vain niin koska itse jos kotistudiooni olisin Genelec tuotteita ostamassa verkkokauppao olisi mukavan lähellä itselle. Mutta jo siksi en että nyt jo kelpaavat ja sitten toisekseeen Gneelcin äänenlaadusta olen kuullut joltain komentteja jotka kielii sävystä jonka takia suosinen muita.Jone kirjoitti:^^Melkoista tilastointia ja kertonee ko kaupan myynnistä "jotain" Painopiste asiakkaissa on "tietty" ja samoin on mallitkin tällä ostajakunnalla. Ikinä en ole kuullut että äänen ammattilainen olisi ostanut Genelecin sarjaa verkkokaupasta. Oletankin ettei nuo ostomäärät yms oikein korreloi sitä mikä malli on suosittu studioissa/kotistudioissa. Luulen että nuo ostokset päätynevät kotiäänentoistoon.
-
Haluaisitko jakaa kuulemasi kommentit Genelecien äänenlaadusta.jpq kirjoitti:En muuten usko täysin että vain niin koska itse jos kotistudiooni olisin Genelec tuotteita ostamassa verkkokauppao olisi mukavan lähellä itselle. Mutta jo siksi en että nyt jo kelpaavat ja sitten toisekseeen Gneelcin äänenlaadusta olen kuullut joltain komentteja jotka kielii sävystä jonka takia suosinen muita.Jone kirjoitti:^^Melkoista tilastointia ja kertonee ko kaupan myynnistä "jotain" Painopiste asiakkaissa on "tietty" ja samoin on mallitkin tällä ostajakunnalla. Ikinä en ole kuullut että äänen ammattilainen olisi ostanut Genelecin sarjaa verkkokaupasta. Oletankin ettei nuo ostomäärät yms oikein korreloi sitä mikä malli on suosittu studioissa/kotistudioissa. Luulen että nuo ostokset päätynevät kotiäänentoistoon.
Tokihan nuo ovat todella "kovat" kuunneltavat varsinkin jos on joihinkin perus kotistereoihin tottunut.
Kitararomut
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Itsellä on hyvälaatuiset no parhaat kajarit jotka olen tavannu omat halvat aktiivimonitorit. näillä voin kuunella paljon parmemin eräitä juttuja jota vanhoilla pakettistereo kaijuttimilal en voinut.Naavanka_ kirjoitti:Haluaisitko jakaa kuulemasi kommentit Genelecien äänenlaadusta.jpq kirjoitti:En muuten usko täysin että vain niin koska itse jos kotistudiooni olisin Genelec tuotteita ostamassa verkkokauppao olisi mukavan lähellä itselle. Mutta jo siksi en että nyt jo kelpaavat ja sitten toisekseeen Gneelcin äänenlaadusta olen kuullut joltain komentteja jotka kielii sävystä jonka takia suosinen muita.Jone kirjoitti:^^Melkoista tilastointia ja kertonee ko kaupan myynnistä "jotain" Painopiste asiakkaissa on "tietty" ja samoin on mallitkin tällä ostajakunnalla. Ikinä en ole kuullut että äänen ammattilainen olisi ostanut Genelecin sarjaa verkkokaupasta. Oletankin ettei nuo ostomäärät yms oikein korreloi sitä mikä malli on suosittu studioissa/kotistudioissa. Luulen että nuo ostokset päätynevät kotiäänentoistoon.
Tokihan nuo ovat todella "kovat" kuunneltavat varsinkin jos on joihinkin perus kotistereoihin tottunut.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
On. Valitettavasti en voi kertoa sitä sinulle, sillä joutuisin sen jälkeen tappamaan sekä sinut, että itseni. Aluitusviesti ei myöskään käsittele stereoita, joten tuo otsikon kirjoitusasu on aivan oikein.amanita kirjoitti:Koska ainoat tietämäni steroidit ovat biokemiallisia yhdisteitä, kysyn ennen kuin muutan otsikkoon sanan "stereoilla", jotta onko muusikkopiireissä jokin jokanaiselle tuntematon salatieteinen merkitys mainituille steroideille?
-

Mielivaltaista moderointia...
Kitararomut
-
- Ylläpitäjä
Milloin olet olettamasi poistetun viestin kirjoittanut? Ainakaan minä en ole poistanut tästä ketjusta mitään, ainoastaan ihmetellyt multimediapönttösteroideja.Naavanka_ kirjoitti:Poistettiinko viestini?
-
Muistaakseni eilen illalla kirjoittelin liittyen Genelecien testaukseen ja pönttöjen saundiin.amanita kirjoitti:Milloin olet olettamasi poistetun viestin kirjoittanut? Ainakaan minä en ole poistanut tästä ketjusta mitään, ainoastaan ihmetellyt multimediapönttösteroideja.Naavanka_ kirjoitti:Poistettiinko viestini?
Voin olla myös väärässä, ehkä olen enemmän sekaisin kuin oletin

Kitararomut
-
- Ylläpitäjä
Jospa olet tehnyt saman kuin minä valitettavan usein; olet katsonut viestisi esikatselussa, ja unohtanut lähettää sen. Tutkin ylläpidon toimet kahdelta päivältä, eikä silmiini osunut tämän salaperäisen ketjun kohdalta poistoja. Nyt olen kyllä satsannut ketjun hyväksi niin paljon, että nuo mystiset pönttösteroidit tulisi kyllä jo selvittää juurta jaksain tai edes puusta katsoen minullekin. 8)Naavanka_ kirjoitti: Muistaakseni eilen illalla kirjoittelin liittyen Genelecien testaukseen ja pönttöjen saundiin.
-
Hohoamanita kirjoitti:Jospa olet tehnyt saman kuin minä valitettavan usein; olet katsonut viestisi esikatselussa, ja unohtanut lähettää sen. Tutkin ylläpidon toimet kahdelta päivältä, eikä silmiini osunut tämän salaperäisen ketjun kohdalta poistoja. Nyt olen kyllä satsannut ketjun hyväksi niin paljon, että nuo mystiset pönttösteroidit tulisi kyllä jo selvittää juurta jaksain tai edes puusta katsoen minullekin. 8)Naavanka_ kirjoitti: Muistaakseni eilen illalla kirjoittelin liittyen Genelecien testaukseen ja pönttöjen saundiin.

Taisin vahingossa pistääkin YVtä kun piti lainata.
Noh, ensi kerralla paremmin

Kitararomut
-
Seuraava askel voisi olla vaihtoehtojen pohtiminen Geneleceille. Eli muita pieniä aktiivisia monitoreita ja niiden valmistajia.
Profelin tuotteet tiedän jo. Ne ovat nättejä, eikä äänen laadussakaan varmasti ole huomauttamista, mutta subbari on niiden kanssa pakollinen ja minä en tullut ihastuneeksi yhteenkään heidän subbareistaan.
-
Behringer on ainakin yksi vaihtoehto, löytyy isompaa sekä pienempää pönttöä ja kaikki ovat ihunan halpojaMacRotta kirjoitti:Siksi "multimediapöntöt steroideilla" koska 1) käyttötarkoitus on sama kuin multimediapöntöillä, mutta 2) sillä nimellä kulkevien markettiromujen laatu ei riitä, eli 3) etsin siihen tarkoitukseen selvästi laadukkaampia kaiuttimia. Ja 4) en kuitenkaan voinut puhua monitorikaiuttimista, koska 5) silloin keskustelu olisi vetänyt puoleensa niitä, jotka suosittelevat aitoon kotistudioon sopivia kaiuttimia.
Seuraava askel voisi olla vaihtoehtojen pohtiminen Geneleceille. Eli muita pieniä aktiivisia monitoreita ja niiden valmistajia.
Profelin tuotteet tiedän jo. Ne ovat nättejä, eikä äänen laadussakaan varmasti ole huomauttamista, mutta subbari on niiden kanssa pakollinen ja minä en tullut ihastuneeksi yhteenkään heidän subbareistaan.

Näitä siis vaikkapa www.thomann.de tai www.stpaulssound.fi
Tietysti KrKt ovat yksi vaihtoehto, tosin ei läheskään yhtä tarkat kuin vaikkapa Genet mutta kestää kuuntelua ja ovat aika nättejä.
Adameja on paljon kehuttu vaikkakin nauhadiskantti jakaa mielipiteitä.
Villinä korttina Monkey Bananat http://www.thomann.de/fi/monkey_banana_turbo_4_red.htm
On niin rumat että on jo tyylikkäät.
Tässä nyt muutama esimerkki.
Jos vain mahdollista niin kannattaa käydä kuuntelemassa liikkeessä näitä, tai vielä parempi jos saisi kotiin testiin jossa olisi tuttu kuuntelutila.
Kitararomut
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
http://sisainenaani.com
-
Mikä KRK mallisto kyseessä vs. Genelec?redhat kirjoitti:KRK:t passaa musa- ja leffakäyttöön oikein mainiosti. Juu eivät tosiaan ole niin tarkat ja analyyttiset kuin Genelecit, botnaosastolla on aika paljon korostusta mutta sehän on viihdekäytössä hyvästä.
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
KRK rp6 rokit g2. Tuollaiset oli aikaisemmin, nyt 8040:t.Jone kirjoitti:Mikä KRK mallisto kyseessä vs. Genelec?redhat kirjoitti:KRK:t passaa musa- ja leffakäyttöön oikein mainiosti. Juu eivät tosiaan ole niin tarkat ja analyyttiset kuin Genelecit, botnaosastolla on aika paljon korostusta mutta sehän on viihdekäytössä hyvästä.
http://sisainenaani.com
-
KRK 390 € vs. Genelec 1758 € tietty pitää kuuluakin jo jossakin.redhat kirjoitti:KRK rp6 rokit g2. Tuollaiset oli aikaisemmin, nyt 8040:t.Jone kirjoitti:Mikä KRK mallisto kyseessä vs. Genelec?redhat kirjoitti:KRK:t passaa musa- ja leffakäyttöön oikein mainiosti. Juu eivät tosiaan ole niin tarkat ja analyyttiset kuin Genelecit, botnaosastolla on aika paljon korostusta mutta sehän on viihdekäytössä hyvästä.
Ei ihan yleisesti voi sanoa että esim KRK ei ole merkkinä tarkka tai että siinä on korostumia jne.. Tässä yhteydessä malli on syytä kertoa jossa on havainnut moista käytöstä. Itse vaihdon pääkuuntelun Genelecistä > KRK.
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka