Thoth kirjoitti:Siinä kuitenkin kerrotaan, miten Kindlen DRM:n saa purettua helposti.
Tarkkaan ottaen ei, tuo prosessihan on kaikkea muuta kuin helppo, lisäksi pidän tuota vielä väittämänä, ennen kuin kokeilen. Voihan olla että tuo ei toimikaan, aikamoinen virityshän on jo tuo emo-ohjelma. Ja jos se toimisi, luulisi hakkerisaittien olevan täynnä Jobsin kirjaa nyt. Näistä asioista on liikkeillä paljon väärää tietoa. Tässä esim. toinen näkemys ratkaisusi toimivuudesta:
"It seems like this method is, unfortunately, no longer functional. We'll update again if that changes, but for now it looks like you're stuck with DRM."
http://lifehacker.com/5733075/how-to-re ... dle-ebooks
Thoth kirjoitti:
En nyt jaksa tutkia enempää, miten Applen DRM:n saa purettua.
Ehkä konsensus nyt vain on se, ettei sitä saa kräkättyä, ja hyvä niin. Ihmisten halu maksaa vähenee dramaattisesti, jos sama asia onkin ilmaiseksi saatavilla.
Thoth kirjoitti:
Kuitenkin, olen esimerkiksi $20 tuosta Steve-kirjasta, ja tahdon, että voin lukea sitä myös 20 vuoden kuluttua.
Tarkoitatko, että oletat HTML-standardiin perustuvan tekniikan olevan lukukelvotonta 20 päästä? Atomisota?
Noh, ongelmahan on että emme oikeasti tiedä, totta, mutta todennäköistä on, että standardi on vakiintunut ja lukukelpoinen. Avoimeen muotoonhan tuo perustuu, + tekijänsuojaus. Ja onhan 90-luvun DRM (Mobi) sähkökirjat yhä luettavia, vaikka 20 vuotta on kulunut.
Thoth kirjoitti:
Kyllä, ja minä jätän useimmat sähköiset kirjat ostamatta sen vuoksi, että ne ovat liian kalliita.
Kuten varmaan paljon muutakin digisisältöä, onneksi kaikki eivät kuitenkaan ajattele niin, sähkökirjat myyvät hyvin Amazonilla. Semmoinen 10 taalaa tuntuu olevan jonkinmoinen raja. Menestyskirjoista otetaan enemmän, ehkä tämä Jobsin kirja on hyvä malli; se maksaa A:ssa sähköisenä 13.79 ja kirjana 17.88. En usko että painamis- ja logistiikkakustannukset ovat hirveän paljon enempää kuin tuo erotus. Muut kustannuksethan ovat melko samoja. Minä ostin kirjan digitaalisena, koska paperikirjoja ei oikein mahdu enää mihinkään. Yritin kyllä tilata ensin paperisena, mutta systeemi ei toiminut, sähköinen versio oli saman tien laitteessani ilman matkustelua.
Thoth kirjoitti:Pari edellistä päivää olen vapaa-ajallanit opetellut uutta build-järjestelmää nimeltään Gradle. Siihen on saatavilla melko hyvä opas ilmaiseksi. Huomasin, että O'Reillyllä on myös tarjolla kirja tuon opastukseen. Huomasin lisäksi, että se on saatavilla myös Kindle-editionina. Olin melkein valmis ostamaan kirjan, mutta kun huomasin, että hinta on sama kuin kovakantisena ($20? tms), jätin ostamatta. Esimerkiksi $3-5 olisin ostanut samantien, ja niin olisi varmaan moni muukin..
Eli DRM:n olemassaolo ei olekaan nyt se issue (O´Reillyn kirjoissahan ei ole sellaista), vaan se, että haluaisit vain saada 80 % alennuksen sisällöstä, jostakin tarkemmin määrittelemättömästä syystä. Ei tuollaisella summalla tuoteta laadukkaita opaskirjoja, sorry. USA:ssa oppikirjat ovat aika kalliita, me muut maksamme niiden ilmaismonistamisen, kun painos jää pieneksi. Tietokirjailijat eivät elä näilläkään taksoilla, vain parikymmentä prosenttia elättää itsensä kirjoittamisella. Sinun mallissasi ehkä joka sadas, se olisi kulttuurimme tuho.
Mutta O´Reillystä vielä, olen ostellut sieltä ja niillä on semmoinen hinnoittelu että painetun kirjan mukana saa sähköversion, joka on erinomainen seikka hakua ja muuta ajatellen, esim hintaan 30 dollaria, sitten jos ostaa vain sen sähköversuon, se on tyyppiä 17 dolsua.
Thoth kirjoitti:
Saan monistaa paapperikirjaani niin moneksi kappaleeksi kuin tahdon.
Niin, omin lupinesi, lain mukaan et tietenkään saa.