Graafisen alan ammattilaiset: kertokaa lyhyesti kuinka teillä menee kuvatuotantoketju.
Itse olen ajatellut toteuttaa sen näin:
1) kuvaoriginaali avaamttomana talteen (digikuva ja skannatut)
2) Adobe rgb/300 ppi kuva psd-muodossa maksimikoossa säätötasoin (ns. tuotantokuva)
3) rgb kuva värierotellaan jokaista käyttöä varten 1:1 kokoon + omat tarvittavat säädöt (sanomalehti, aikakauslehti, offset), myös satunnaiset netti ja muut sähköiset kuvat tuottaisin myös tuosta valmiiksisäädetystä psd- tuotantokuvasta
Voiko ketjua enää yksikertaistaa tai helpottaa tulevien käyttöjen kannalta? Itse teen pääosin printtiä.
Järkevä kuvatuotantoketju?
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
Järkevä kuvatuotantoketju?
Viesti Kirjoittaja mareta »
-
Re: Järkevä kuvatuotantoketju?
Viesti Kirjoittaja Jamac »
1) Mulle kuvat tulee pääosin digipokkari jpg:nä
2) Kuva fotariin yleensä kuvissa sRGB ja annan sen olla, jos ei ole profiilia niin yleensä isken siihen sRGB:n kun silloin kuva on tullut kuitenkin vielä huonommasta digipokkarista. Jos kuva on tuotekuva tai muuten "ammattikuva" ja ei ole profiilia niin isken siihen Adobe RGB:n.
3) Perussäädöt layereillä + flatten
3,5) Joskus myös kontrastikorjausta Unsharp Maskilla
4) Harkinnanvarainen terävöitys: Omppu+J -> High tPass -> Layer Mode Hard light -> Opasiteetti 30-45%, flatten
5) Konvertointi sen lehden CMYK-profiiliin mihin matsku menossa
6) Tiffiksi
edit: en enää downsamplaa kuvia 1:1 kokoon, annan sen homman Distillerile. Mun normaali hommissa ainakaan ei maksa vaivaa. Jokin valokuvakirjatasoinen proggis olisi sitten eri juttu.
2) Kuva fotariin yleensä kuvissa sRGB ja annan sen olla, jos ei ole profiilia niin yleensä isken siihen sRGB:n kun silloin kuva on tullut kuitenkin vielä huonommasta digipokkarista. Jos kuva on tuotekuva tai muuten "ammattikuva" ja ei ole profiilia niin isken siihen Adobe RGB:n.
3) Perussäädöt layereillä + flatten
3,5) Joskus myös kontrastikorjausta Unsharp Maskilla
4) Harkinnanvarainen terävöitys: Omppu+J -> High tPass -> Layer Mode Hard light -> Opasiteetti 30-45%, flatten
5) Konvertointi sen lehden CMYK-profiiliin mihin matsku menossa
6) Tiffiksi
edit: en enää downsamplaa kuvia 1:1 kokoon, annan sen homman Distillerile. Mun normaali hommissa ainakaan ei maksa vaivaa. Jokin valokuvakirjatasoinen proggis olisi sitten eri juttu.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Re: Järkevä kuvatuotantoketju?
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
mareta kirjoitti:Graafisen alan ammattilaiset: kertokaa lyhyesti kuinka teillä menee kuvatuotantoketju.
Itse olen ajatellut toteuttaa sen näin:
1) kuvaoriginaali avaamttomana talteen (digikuva ja skannatut)
2) Adobe rgb/300 ppi kuva psd-muodossa maksimikoossa säätötasoin (ns. tuotantokuva)
3) rgb kuva värierotellaan jokaista käyttöä varten 1:1 kokoon + omat tarvittavat säädöt (sanomalehti, aikakauslehti, offset), myös satunnaiset netti ja muut sähköiset kuvat tuottaisin myös tuosta valmiiksisäädetystä psd- tuotantokuvasta.
Voiko ketjua enää yksikertaistaa tai helpottaa tulevien käyttöjen kannalta? Itse teen pääosin printtiä.
1) Mulla menee CDlle ja DVDlle karsittu raakamatsku. Tässä mä olen vilpittömästi huono, esim. lätkäkuviin ei tule pelaajien nimiä ym. mikä tarkoittaa että mun kuva-arkistossa on valtaosa kuvia joilla mä en tee yhtään mitään kun en jaksa/kerkiä/kykene käymään niitä tarvittaessa läpi.
2-3) Näähän riippuu ihan tilaajasta ja sen tarpeista; esim. Väli-Suomen Median Sunnuntaisuomalaiseen teen hommia seuraavasti; kuvaan RAW-muodossa, josta "tuotantokuva" 180 dpin kokoisena ja fyysisesti "tarpeeksi" isona kuvankäsittelyyn. Poikkeuksia lukuunottamatta kaikki kuvat samassa koossa eteenpäin, koska taittajan unelmia ei voi aina aavistaa.. Huolellinen kuvankäsittely erittäin miedolla terävöityksellä ja kuvat jpegginä eteenpäin. Runsas ja monipuolinen valikoima kuvia takaa sen, että kuvankäsittelyyn menevä aika on omasta selkänahasta!
Täs tapauksessa värierottelu hoituu vastaanottajan autorepron toimesta. Usein sen laadusta tulee sanomista, esim. valkoisesta päästä häviää välillä ihan tolkuttomasti sävyjä. Vika ei ole mun kuvissa eikä graafikossa eikä meidän työnkulussa vaan mitä ilmeisemmin ronskissa painoprosessissa..
Mutta kuten sanottu, kullekin tilaajille sitä mitä tilaaja tarttee. Tilausta "Käyt siellä ja räpsit jotain, ei tartte olle kovinkaan kummoinen kuva" ei oteta vastaan..
Black cats matter!
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka