Apuva! MacBook ei starttaa?!
-
Apuva! MacBook ei starttaa?!
Viesti Kirjoittaja Nazaron »
Kiitos jo etukäteen:)
-
Re: Apuva! macbook ei starttaa?!
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Painathan C nappulaa kun olet kokeillut koneen mukana tulevaa levyä? Eli levy sisään buutti ja C nappi pohjaan kun näkyy omppulogo.?
-
-
Pidäthän C.tä siis pohjassa? Ei riitä omien kokemuksien mukaan painallus, vaan on pitänyt pitää pohjassa C nappia jonku aikaa.Nazaron kirjoitti:Olis tarvinnut ostaa:P jos on varaa ostaa macit ym. ni on varaa ostaa kyl alkuperänenkin:D kokeilin sitä C.täkin painaa mut ei lähe:/
-
Ja jos tänään lähtee noilla toimimaan niin menen appstoresta ostamaan sen Lionin samantein
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
-
-
Siis painoin vaan C-tä pohjassa ja ruutu meni mustaks kun se luki levyä:/ eli siis se ei tehny mitään ja en koskenu mhinkään.. Sit ku se oli ollu tunnin musta, heitin sen napista kiinni ja levy ulos ja starttasin napista ni ei ladannu enää järjestelmääjomppeli kirjoitti:Miten käynnistit lion levyn? Mitä se kerkes tehdä?
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
-
Sillä mä nyt olen yrittänytkin mut sit ku omppulogon latausympyrä ja logo katoo ni kuvaa ei tuu näyttöön. Sillain olen ymmärtänyt että oikeudet on menny sekasin, mutta en ole macien kanssa paljon vielä pelaillut niin oon aika surkee vielä pelailemaan..Kain kirjoitti:Yritä käynnistää Snow Leopardin asennuslevyltä kone ja kokeile oikeuksien korjausta levytyökalulla.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
-
No minun tuurillani varmasti teinkin, mutta siis en ole kauan vielä pelannut macien kanssa ja tarkoitus oli siis vaan polttaa dvdlle järjestelmä ja ostaa siihen lisenssi, mulla on maailman hitain netti meinaan niin sen takia en jaksanut sitä ladata kun kaverilla oli se valmiiks poltettuna. No itseasiassa vahinko tuli maksamaan varmasti huomattavasti enemmän, koska koneella on todella tärkeitä tiedostojaMacFinn kirjoitti:heh, vanha kansa sanois mukaillen näin: 23 euron säästö teki 230 euron vahingon...
Ka siis taustavalo palaa toki jo alussa kun omppulogo tulee näkyviin
-
Kokeilin ja altin kanssa antaa vaihtoehdot että starttaa osX levyltä tai kovalevyltä mutta jos starttaan levyltä, ruutu menee pimeeks.. Koitin tsiigailla fikkarin kanssa posottamalla omenalogoon läppärin takaa ja ei näkynyt mitään ruudussa sitten kokeilin näytön edestä koko ruudun eikä mittään näkynytjomppeli kirjoitti:Ihan hatusta vedetty mutta kokeile käynnistää ALT pohjassa. Kun ruutu menee mustaksi kokeille lisätä kirkkautta, osoita taskulampulla näyttöön jos siellä on jokin käynnissä mutta taustavalo on kaputt. Ei oikein tule järkevää mieleen, gurut korjatkoon jos oon väärässä mutta eikös koneen pitäis käynnistyä alkuperäiselle asennuslevylle vaikka kovalevy olis pimahtanut?
-
Tai siis ihan sama starttaanko alkuperäseltä dvdltä vai kovalevylltä niin tulos on sama:/Nazaron kirjoitti:Kokeilin ja altin kanssa antaa vaihtoehdot että starttaa osX levyltä tai kovalevyltä mutta jos starttaan levyltä, ruutu menee pimeeks.. Koitin tsiigailla fikkarin kanssa posottamalla omenalogoon läppärin takaa ja ei näkynyt mitään ruudussa sitten kokeilin näytön edestä koko ruudun eikä mittään näkynytjomppeli kirjoitti:Ihan hatusta vedetty mutta kokeile käynnistää ALT pohjassa. Kun ruutu menee mustaksi kokeille lisätä kirkkautta, osoita taskulampulla näyttöön jos siellä on jokin käynnissä mutta taustavalo on kaputt. Ei oikein tule järkevää mieleen, gurut korjatkoon jos oon väärässä mutta eikös koneen pitäis käynnistyä alkuperäiselle asennuslevylle vaikka kovalevy olis pimahtanut?
-
Jos se käynnistyy, niin sen ei pitäs olla rautavika.
-
Valitettavasti mulla ei ole ainootakaa. Linuxin levyä enään:( mulla oli kyllä joskus ubuntu lelyllä ja putty tikulla, mutta oon hävittäny ne sen jälkeen kun hommasin macbookin:(Kain kirjoitti:Kokeile käynnistää Linux tikun tai DVD:n kautta.
-
Jaa…Nazaron kirjoitti:Valitettavasti mulla ei ole ainootakaa. Linuxin levyä enään:( mulla oli kyllä joskus ubuntu lelyllä ja putty tikulla, mutta oon hävittäny ne sen jälkeen kun hommasin macbookin:(Kain kirjoitti:Kokeile käynnistää Linux tikun tai DVD:n kautta.
Sano sille kaverillesi, että tekee sinulle semmoisen.
Jos onnistut käynnistämään Linuxin kautta, niin ehkä pystyt pelastamaan ne tärkeät tiedostot koneesi uumenista.
-
Olen tällähetkellä reissussa ja tarvisin ne tiedostot huomiseksi.. En edes halua kertoo kuinka tärkeitä ne tekstitiedostot on.. Ja toki ulkoinen kovo meni paskaksi eilen ja sielä oli ainoat kopiotKain kirjoitti:Jaa…Nazaron kirjoitti:Valitettavasti mulla ei ole ainootakaa. Linuxin levyä enään:( mulla oli kyllä joskus ubuntu lelyllä ja putty tikulla, mutta oon hävittäny ne sen jälkeen kun hommasin macbookin:(Kain kirjoitti:Kokeile käynnistää Linux tikun tai DVD:n kautta.
Sano sille kaverillesi, että tekee sinulle semmoisen.
Jos onnistut käynnistämään Linuxin kautta, niin ehkä pystyt pelastamaan ne tärkeät tiedostot koneesi uumenista.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
-
Nyt ei tule enään alotuslogoakaan näyttöön? Pysyy kokonaan mustana eikä starttaakermit kirjoitti:Heti virtanamiskan jälkeen cmd+optio+p+r -nappulat pohjaan ja pidät niin kauan, että starttiääni on kuulunut kahdesti.
-
Tai siis kun starttaan koneen niin alkuääni kuuluu mutta ruutu on pimeenäNazaron kirjoitti:Nyt ei tule enään alotuslogoakaan näyttöön? Pysyy kokonaan mustana eikä starttaakermit kirjoitti:Heti virtanamiskan jälkeen cmd+optio+p+r -nappulat pohjaan ja pidät niin kauan, että starttiääni on kuulunut kahdesti.
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=fi_FI
Jos ei vieläkään mitään niin vaikuttas että p*skana olisi. Itse lähtisin noiden kikkailujen jälkeen testaamaan eri muisteilla ja mahdollisesti ilman kovalevyä tms, akulla ja ilman jne.
Tavalliset PC-koneet harvemmin kosahtaa oli käyttis hankittu mistä hyvänsä mutta sellainen linkki on tullut vastaan jossa Mac Mini sekosi Ubuntutestin jälkeen eikä enää pelittänyt. Vaikuttaa kyllä kummalta kun luulisi tuohon "vihannestilaan" pääsemisen vaativan biosin muokkausta tai Macin tapauksessa EFI:n.
Boottaava Linux-tikku on helppo tehdä Windows-koneessa Universal USB Installer -ohjelmalla.
-
-wk- kirjoitti:Aikas jännä jos noin, SMC:n resettiä vois kokeilla:
http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=fi_FI
Jos ei vieläkään mitään niin vaikuttas että p*skana olisi. Itse lähtisin noiden kikkailujen jälkeen testaamaan eri muisteilla ja mahdollisesti ilman kovalevyä tms, akulla ja ilman jne.
Tavalliset PC-koneet harvemmin kosahtaa oli käyttis hankittu mistä hyvänsä mutta sellainen linkki on tullut vastaan jossa Mac Mini sekosi Ubuntutestin jälkeen eikä enää pelittänyt. Vaikuttaa kyllä kummalta kun luulisi tuohon "vihannestilaan" pääsemisen vaativan biosin muokkausta tai Macin tapauksessa EFI:n.
Boottaava Linux-tikku on helppo tehdä Windows-koneessa Universal USB Installer -ohjelmalla.
Eipähän tuo tuosta herännyt:( ainut mitä mietin, että voisko olla niin et tuo luulis jostain kumman syystä että minidisplayportissa olis näyttö kiinni ja käyttäis sitä jostain täysin tuntemattomasta syystä oletuksena? Vaikka luulis että nuo temput mitä kokeilin niin nollais kyllä sellaset asetukset?
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka