Mennäänpä suoraan asiaan:
Käytössä on pari vuotta vanha MBPro ja syksyllä ostettu Airport Express, jolla olen luonut langattoman verkon. Verkkokaapeli menee suoraan seinään ja netti on TOAS:n nopea verkko (Sppedtest.netin mukaan sisäänpäin liikkuu tavaraa 43 MB/s ja ulos 45 MB/s). Asun keskustayksiössä, ja kone havaitsee kymmeniä muitakin langattomia verkkoja.
Kun soittelen Skypellä videopuheluita, niin vastakkaisella puolella ollut henkilö on usein sanonut, että videokuva on huonolaatuinen, ja että yhteys oli parempi kesällä, jolloin surffailin omakotitalossa halvemman reitittimen ja hitaamman netin päässä. Itse en ole huomannut videokuvan laadussa tai netin nopeudessa puutteita.
Onkohan syy Skypen heikkoon signaaliin vastaanottavan käyttäjän yhteydessä, Skypen servereissä vai omassa netissä? Kuulostaa oudolta että Applen oma reititin olisi merkittävästi huonompi kuin Prismasta ostettu halpismalli jota kesällä käytin.
iStumblerin diagnostiikan mukaan langattoman signaalin vahvuus on luokkaa 50-65% ja kohina 13%. Reititin on samassa huoneessa alle 5 metrin päässä koneesta, eikä koneen ja reitittimen välillä ole esteitä. Miksei signaallin vahvuus ole lähempänä 100 prosenttia ja onko nämä ihan normaali signaalin vahvuus yksiössä? Olen manuaalisesti valinnut verkollelle kanavan, joka on suurin piirtein vähinten käytössä muissa läppärin havaitsemissa verkoissa.
Itse en siis ole huomannut langattomassa verkossa puutteita, ja on täysin mahdollista, että Skypen videopuhelut takkuaa aivan muista syistä kuin omasta kotiverkostani.
Airport Express ja signaalin vahvuus
Verkkoasiat, langattomat tukiasemat, mifit, mokkulat ja muut puhelimet
1 viesti
• Sivu 1/1
-
Airport Express ja signaalin vahvuus
Viesti Kirjoittaja bnbx »
1 viesti
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka