Voi helkutti, kun tuon olisin tiennyt jo vuonna 2003 kun aloin näitä kuljetella... olisin säästynyt paljolta... eiku eihän ne mitään oo vahingoittunu...phiidii kirjoitti:Ei onnistu, kiitos kuitenkin vaivannäöstä. Itseäni varten en näitä kyselly, sillä en koskaan sammuttele konettani. Verkkokaupassa oli joku kundi opastanut kaveria että kone kannattais sammuttaa kuljettamisen ajaksi ettei kovalevy vahingoitu..mac_tumpelo kirjoitti:En ole löytänyt muuta keinoa kunphiidii kirjoitti:Uus MB pro käynnistyessään avaa kaikki ohjelmat, jotka oli auki kun koneen sammutti. Sammuttaessa se kysyy, että avataanko kaikki ikkunat uudestaan käynnistäessä. Jos tästä ottaa raksin pois niin se ei avaa. Mutta mistäs sais laitettuu ton oletukseks että se ei avaa niitä, ettei tarttis aina sammuttaessa ottaa tota raksia pois?
pienellä scriptillä käynnistyksessä poistetaan /Users/*/Library/Preferences/ByHost/com.apple.loginwindow.* tiedostot.
Ruksi jää paikoilleen mutta kone käynnistyy aina puhtaalla pöydällä. Onnistuuko Terminaalin käyttö, kerron lisää?
”Tyhmät kysymykset” Mac-ongelmista 3
-
Re: "Tyhmät" kysymykset 3
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
-
Viesti Kirjoittaja Murmeliina »
tyhmä kysymykseni liittyy mac book airini näyttöön. Siihen ilmaantuu parin millin mittaisia naarmulta näyttäviä mustia viivoja aina silloin tällöin. Kumma homma onkin, että kyseessä ei ole mikään oikea naarmu, sillä ajan kuluessa se häviää, ja ilmaantuu sitten jonnekkin muualle. Mistä kummasta moinen voi johtua?
-Murmeliina
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Kuulostaa sille, että kyseessä on rautavika.Murmeliina kirjoitti:Heippa kaikille,
tyhmä kysymykseni liittyy mac book airini näyttöön. Siihen ilmaantuu parin millin mittaisia naarmulta näyttäviä mustia viivoja aina silloin tällöin. Kumma homma onkin, että kyseessä ei ole mikään oikea naarmu, sillä ajan kuluessa se häviää, ja ilmaantuu sitten jonnekkin muualle. Mistä kummasta moinen voi johtua?
-Murmeliina
-
Viesti Kirjoittaja depthi »
Sisässä siis heti koneen saatuani siihen vaihtamani 750gb kovo, käyttis 10.6.8.
-
Viesti Kirjoittaja skip »
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Niin, olin juuri tulossa kirjoittamaan, että sepä kummasti vapautti 150Gb tilaa.skip kirjoitti:Oletko roskiksen tyhjentänyt?

![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
edit: Oikeestaanpas voisin kysyä samalla vaivalla, kun samaan aiheeseen liittyy:
Minulla on musiikkia mp3-tiedostoina n. 120-130Gb. Käytännössä musiikki vie tilaa kuitenkin yli kaksinkertaisen määrän. Itunes -> Itunes media -> Music -kansio sisältää genreittäin listattuna n. 160 Gb tavaraa. Itunes -> Itunes music -kansio sisältää n. 124Gb (mikä vaikuttaisi "oikealta" määrältä). Mistäs tämä johtuu? Voiko jomman kumman sisällön kenties poistaa?
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Mulla ei edes ole tuollaista iTunes Media-kansiota, joten villi veikkaus että toi iTunes Music on se missä ne sun musat oikeasti on. Käy vilkaisemassa iTunesissa kappaleista missä ne sijaitsee Finderissa (oikea hiirenkorva ja Show in Finder).depthi kirjoitti:Minulla on musiikkia mp3-tiedostoina n. 120-130Gb. Käytännössä musiikki vie tilaa kuitenkin yli kaksinkertaisen määrän. Itunes -> Itunes media -> Music -kansio sisältää genreittäin listattuna n. 160 Gb tavaraa. Itunes -> Itunes music -kansio sisältää n. 124Gb (mikä vaikuttaisi "oikealta" määrältä). Mistäs tämä johtuu? Voiko jomman kumman sisällön kenties poistaa?
-
Kyllä ne polut näyttävät järjestäen vievän Itunes Media -> Music -kansioon. Hämmentää myös nuo kansioiden koot, koska Itunes ilmoittaa kaiken sisällön vievän n. 140Gb. Tällä perusteella tuon Itunes median voisi mahdollisesti poistaa, mutta kirjasto ja soittolistat ovat sen verran pitkän ja hartaan viilauksen tulosta, että joudun laitoshoitoon, jos noille jotain käy. Eipä tässä levytilan puolesta tällä hetkellä ole akuuttia tarvetta poistaa kumpaakaan, mutta jollakulla on hallussaan solidia tietoa, niin valaiskaas.Anniel kirjoitti:Mulla ei edes ole tuollaista iTunes Media-kansiota, joten villi veikkaus että toi iTunes Music on se missä ne sun musat oikeasti on. Käy vilkaisemassa iTunesissa kappaleista missä ne sijaitsee Finderissa (oikea hiirenkorva ja Show in Finder).depthi kirjoitti:Minulla on musiikkia mp3-tiedostoina n. 120-130Gb. Käytännössä musiikki vie tilaa kuitenkin yli kaksinkertaisen määrän. Itunes -> Itunes media -> Music -kansio sisältää genreittäin listattuna n. 160 Gb tavaraa. Itunes -> Itunes music -kansio sisältää n. 124Gb (mikä vaikuttaisi "oikealta" määrältä). Mistäs tämä johtuu? Voiko jomman kumman sisällön kenties poistaa?
-
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Ahaa, tuo on siis Lionin mukana tullut muutos.MacFinn kirjoitti:Vanhemmissa versioissa se oli iTunes Music, nykyään iTunes Media.
Olisiko niin että depthin koneella tiedostot ovat sitten jostain syystä kahdentuneet? Missä tuo Music-kansio muuten sijaitsee?
-
Mulla on kyllä iTunes Music kansio, eikä iTunes Media kansiota lainkaan. Lion käyttiksenä. Tosin itse en anna iTunesin käpistellä ja järjestellä musiikkikansioitani, joten iTunes Music kansio on mulla yleensä melko tyhjä (iTunes Storen ostokset menevät sinne tietenkin oletuksena, mutta siirtelen ne sieltä pois muualle melkein heti aina).Anniel kirjoitti:Ahaa, tuo on siis Lionin mukana tullut muutos.MacFinn kirjoitti:Vanhemmissa versioissa se oli iTunes Music, nykyään iTunes Media.
Olisiko niin että depthin koneella tiedostot ovat sitten jostain syystä kahdentuneet? Missä tuo Music-kansio muuten sijaitsee?
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
-
Viesti Kirjoittaja matiikkanero »
Eli onko kukaan muu huomannut, että maccia käyttäessä hiiressä on hyvin kummallinen kiihtymis juttu eli välillä saa hiirtä koko pöydän edestä raahata että liikuu sentin ja silloinki nykii tai sitten hiiri menee niin nopeasti toiseen päähän ettei sitä huomaakkaan...
Minulla on ollut 4 eri mac tietokonetta ja olen käyttänyt sitten ainakin 2 kertaa tuon verran eri hiiriä + bootcampillä asentanut windowsin,
jossa hiiri tuntuu taas tottelevan minua.
eli yksinkertaisesti kun yrität hiirtä sulkemisrastiin siirtää niin tuntuu se välillä niin kikkailulta eli kertokaa, että kannattaako mennä hoitoon vai laittaa jotain asetuksia ?
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Syy: Hymiö vaihdettu alun perin tarkoitetuksi.
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja anoc »
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Juu.anoc kirjoitti:macbook pron kyljessä on melkein huomaamaton nappi jolla saa koneen sammuessa ollessa katsottua akun varauksen. Tekeekö sillä jotain muuta ?
Älä huoli. Se on ihan normaalia.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Monen moista alustaa puupöydistä pelihiirimattoon. Yhdellä tuttavalla oli sama ongelma ja sai sen jostain hiiren valmistajan omasta ohjelmasta poistettua niin sanottua kiihtyvyyttä. mutta siis aika outoa jos kukaan ei tätä huomaa. Itse olen käyttänyt macia 2 vuotta ja en ole löytänyt keinoa saada hiirtä toimimaan kunnolla.amanita kirjoitti:Oletko koettanut vaihtaa hiiren kipittelyalustaa, kutsuvat sitä matoksi?![]()
Syy: Vaihdoin lainauksen hymiön alun perin tarkoittamakseni
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Toki on olemassa lisäohjelmia joilla ominaisuuden saa ainakin pienemmälle jos ei kokonaan pois (esim. Steermouse).
-
Hiiren kiihdytys on erilainen OS X:llä kuin Windowsilla. Itselläni meni melko kauan, että totuin OS X:n kiihdytykseen. OS X:llä hiirtä hitaasti liikuttamalla kursori liikkuu huomattavasti vähemmän kuin Windowsilla vastaavassa tilanteessa. Nopeammin tempoessa kursori taas kulkee nopeammin kuin Windowsilla vastaavassa tilantessa. Steermouse-ohjelmalla sai ainakin ennen säädettyä hiiren kiihdytystä. Itsekin sitä käytin noin vuoden muistaakseni. Nyt on jäänyt asentamatta. Pitäisikin selvittää, voiko lisenssin myydä eteenpäin, niin voisin sen mielelläni vaikka sinulle myydä (jos olet kiinnostunut).matiikkanero kirjoitti:Monen moista alustaa puupöydistä pelihiirimattoon. Yhdellä tuttavalla oli sama ongelma ja sai sen jostain hiiren valmistajan omasta ohjelmasta poistettua niin sanottua kiihtyvyyttä. mutta siis aika outoa jos kukaan ei tätä huomaa. Itse olen käyttänyt macia 2 vuotta ja en ole löytänyt keinoa saada hiirtä toimimaan kunnolla.amanita kirjoitti:Oletko koettanut vaihtaa hiiren kipittelyalustaa, kutsuvat sitä matoksi?![]()
Edit: Olinpas hidas. Ei pitäisi "tehdä" neljää asiaa "samanaikaisesti".
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Syy: Lainauksen hymiö muutettu alun perin tarkoittamakseni
-
Mutta suuret KIITOKSET!! olen ihan oikeasti kikkaillut tuon kanssa jo liian kauan.
yhdessä vaiheessa olin jopa 2 kk pc-käyttäjä mutta sitten tuli taas ostettua mac ja luultavasti tulee pysymään niin (:
-
Viesti Kirjoittaja Neiti-Ehtivä »
-
Ei tarvita. Siitä löytyy täältäkin oma ketju siitä miten moinen temppu tehdään.Neiti-Ehtivä kirjoitti:Hei!! Ongelmani liittyy iPhone 4, haluaisin latailla ilmaisia pelejä ja näin, sen lisäksi voisin ladata Facebook sovelluksen.. Mutta kysyy Apple Id :tä, johon näköjään tarttee luottokortin mitä mulla ei ole... Pitääkö siis olla luottokortti tuohon?
Tässä Applen ohjeet:
http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=fi_FI
-
Viesti Kirjoittaja Neiti-Ehtivä »

-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Mulla on kaksi usb-levyä jotka meinaan jollain usb-splitterillä - hubilla laittaa kiinni Airport Extremeen.
1. Levy yksi on tarkoitus toimia talouden Timecapsule - Timemachine levynä tallentaen iMacIn ja läppärin backupit langattomasti
2. Levy kaksi olisi takoitus olla ns Media ja Storage levy eli leffat, kuvat, musat saa sieltä steemattua verkon kaikille laitteille kätevästi.
Tenkkapoo tuleevastaan kun haluasin varmistaa myös tuon AEssa kiinni olevan Media ja Storag-elevyn. Miten on? Levyssä yksi olisi tilaa kakkoslevyn varmuuskopiontiin mutta timemachine ei defaultisti anna moista vaihtoehtoa. Tietääkö joku fiksun tavan ratkaista pulma?
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka