USB3 toimii nyt Macilla
-
USB3 toimii nyt Macilla
Viesti Kirjoittaja Kim »
Tällainen on nyt ollut käytössä pari viikkoa 17" bookin kaverina ja toimii ihan loistavasti. Kopiointinopeuksia rajoittaa sisäinen levy n. 85 MB/s nopeuksiin. PC:llä olen päässyt 120 MB/s nopeuksiin USB3 joka on tasan sen mitä tavallinen 7200 rpm kovalevy antaa. Valmistajalla on myös Thunderbolt->Express Card mokkula joten sen saa toimimaan muissakin uusissa maceissa. Testattu OSX 10.6.8. Leijonakin on mutta en ole testannut.
Vertailun vuoksi USB2 levyllä pääsee 27 MB/s nopeuksiin ja FW800 RAID 0 levyllä olen mitannut 75 MB/s.
-
Re: USB3 toimii nyt Macilla
Viesti Kirjoittaja iPadi »
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
-
Viesti Kirjoittaja iPadi »
No arvaa luenko yleensä viestejä tarkkaanKim kirjoitti:Kun lukee viestin oikein tarkkaan niin huomaa että mainitsin että tuon kortin saa kiinni myöskin thunderbolttiin...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta parempi olisi, että nuo portit päivitettäisiin seuraavissa koneissa. Tai no, mulle on periaatteessa yks ja sama, koska on omista USB3 vehkeitä.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Aika hyvin kiteytetty yksi todennäköinen syy miksei Applella ja/tai Intelillä ole ollut kovin kiire USB3-tuen kanssa.iPadi kirjoitti:Tai no, mulle on periaatteessa yks ja sama, koska on omista USB3 vehkeitä.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
Ööh, miten Intel liitty siihen että Maceissa ei ole USB3??? Kun Apple tilaa USB3 töpselin niin Intel toimittaa sen seuraavana päivänä.atheos kirjoitti:Aika hyvin kiteytetty yksi todennäköinen syy miksei Applella ja/tai Intelillä ole ollut kovin kiire USB3-tuen kanssa.
Hinta on kyllä jo nyt hyvä syy hankkia tuo USB3 mokkula. Ulkoisten kovalevyjen hintaerot USB3 vs. FW800 vs. Thunderbolt on niin järkyttävät että jo yksi USB3 kovalevy tulee halvemmaksi mokkuloineen. Ja ihan turha odottaa thunderboltin halventumista kun USB3 datasiirto tulee käytännössä riittämään kovalevyille aika pitkään.
-
Viesti Kirjoittaja nobu178 »
Millaisella koneella ja millä käyttiksellä? Olen itse kokeillut kopiointinopeutta eSATA- ja USB 3.0-korttilla BootCampin Windows 7:ssä ja nopein tulos on eSATAn 80 MiB/s (ulkoiselta kovolta sisäiselle). USB 3.0:n paras tulos on 66 MiB/s sisäiseltä ulkoiselle ja 72 MiB/s toisin päin (CalDigitin ja akasan korteilla). OS X:n puolella samainen USB 3.0 -kokoonpano antaa tulokseksi 85-89 MiB/s ja 91-95 MiB/s. eSATA antaa kummassakin 103-106 MiB/s. Koneen levy on Scorpio Black 750GB ja ulkoinen kovo on Samsungin MP4 640GB. En ihmettele, jos toi 120 MB/s on jostain CrystalDiskMarkista tai jos koneessa on joko SSD tai 3,5-tuumainen levy, mutta 2,5-tuumaisen HDD:n kopiointinopeutena kuulostaa kyllä uskomattomalta.Kim kirjoitti:PC:llä olen päässyt 120 MB/s nopeuksiin USB3 joka on tasan sen mitä tavallinen 7200 rpm kovalevy antaa.
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
Win7 Ultimate 64 bit jossa käyttis SSD:llä ja kopioitu ihan livenä USB3 PCI-E kortin ja sisäisen RAID10 välillä. Ne RAID-pakan levyt antaa jokainen yksinään sen 120 MB/s mutta RAID10 tilassa sen 240 MB/s.nobu178 kirjoitti:Millaisella koneella ja millä käyttiksellä? Olen itse kokeillut kopiointinopeutta eSATA- ja USB 3.0-korttilla BootCampin Windows 7:ssä ja nopein tulos on eSATAn 80 MiB/s (ulkoiselta kovolta sisäiselle). USB 3.0:n paras tulos on 66 MiB/s sisäiseltä ulkoiselle ja 72 MiB/s toisin päin (CalDigitin ja akasan korteilla). OS X:n puolella samainen USB 3.0 -kokoonpano antaa tulokseksi 85-89 MiB/s ja 91-95 MiB/s. eSATA antaa kummassakin 103-106 MiB/s. Koneen levy on Scorpio Black 750GB ja ulkoinen kovo on Samsungin MP4 640GB. En ihmettele, jos toi 120 MB/s on jostain CrystalDiskMarkista tai jos koneessa on joko SSD tai 3,5-tuumainen levy, mutta 2,5-tuumaisen HDD:n kopiointinopeutena kuulostaa kyllä uskomattomalta.
On myytävän jos haluat ostaa: http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopi ... t=tehokone
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
-
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Kai sinulla sentään Visa Electron on?Ötsi Vik kirjoitti: Mä en pystynyt lataaman sieltä, koska Apple haluaa mun luottokorttitiedot, eikä mulla ole sellaista.

-
On toki. Kelpaako se vai? Tuolla sivulla oli nimittäin kuvat vain VISA, Master Card, etc. En siten edes yrittänyt Electronilla. Yritänpä uudestaan. Kiitos muistutuksesta, että tosiaan tuo Electronkin joskus toimii näihin.The raconteur kirjoitti:Kai sinulla sentään Visa Electron on?Ötsi Vik kirjoitti: Mä en pystynyt lataaman sieltä, koska Apple haluaa mun luottokorttitiedot, eikä mulla ole sellaista.
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
En tiedä mitä tuo thunderbolt -> Express Card bus mokkula maksaa, mutta saa se maksaa jonkun verran ja edelleen sen hankinta kannattaa koska USB3 levyt ovat niin paljon halvempia. Tuon Express Cardin tilasin Verkkokauppa.com:sta hintaan 78e. laCielta löytyi myöskin joku kortti mutta se toimi OSX:n alla ainoastaan LaCien omien levyjen kanssa. Tämä Sonnetin korttikin toimii ainoastaan massamuistien kanssa OSX:ssä. Se ei siis ole geneerinen USB3 väylä johon voisi työntää mitä tahansa kikkulaa.
Mulla on Electron tili appstoressa ja hyvin pelittää.
-
Mun MBP 15", i7, 2,2ghz, 5400rpm antaa vain n. 60MB/s. Miksiköhän noin paljon vähemmän, vaikka kone on kai melkein sama kuin sulla?Kim kirjoitti:Macbook Pro 17" uusimman mallin sisäinen levy (5400 rpm) antaa 85-90 MB/s.
Ja joo, kyllä se toimi tuolla Electronilla.
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
Selkeästi 2 tuumaa isompi näyttö on nopeampi?Ötsi Vik kirjoitti:Mun MBP 15", i7, 2,2ghz, 5400rpm antaa vain n. 60MB/s. Miksiköhän noin paljon vähemmän, vaikka kone on kai melkein sama kuin sulla?
http://dl.dropbox.com/u/11070818/DiskSpeedTest.png
-
Juuri tällaista arvelinkin. Voin mennä melkein takuuseen siitä, että samoilla ehdoilla Windows 7 on - olkoon se 64- tai 32-bittinen - vähintään 10-15 MiB/s hitaampi kuin OS X (10.6 / 10.7).Kim kirjoitti: Win7 Ultimate 64 bit jossa käyttis SSD:llä ja kopioitu ihan livenä USB3 PCI-E kortin ja sisäisen RAID10 välillä. Ne RAID-pakan levyt antaa jokainen yksinään sen 120 MB/s mutta RAID10 tilassa sen 240 MB/s.
60MB/s kuulostaa 500 Gt:n 5400rpm-levyn nopeudelta. Kokemusteni perusteella ainakin Samsungin teraisella 5400rpm-levyllä (HN-M101MBB) pääsee melkein tuohon Kimin tulokseen. Itselläni yksikään 750 Gt:n 5400rpm-levy (kokemuksia Seagatesta ja WD:stä) ei ole päässyt tuollaiseen siirtonopeuteen muussa kuin AJA System Testissä. No, AJA System Testissä kahden levyn RAID-kotelo (Samsung MP4 x 2) antaa eSATA:n kautta kirjoitusnopeudeksi 128 MiB/s ja lukunopeudeksi 156 MiB/s. Todellisuudessa (= tiedostonkopioinnissa) 106 MiB/s kummassakin on oma ennätykseni.Ötsi Vik kirjoitti:Mun MBP 15", i7, 2,2ghz, 5400rpm antaa vain n. 60MB/s. Miksiköhän noin paljon vähemmän, vaikka kone on kai melkein sama kuin sulla?Kim kirjoitti:Macbook Pro 17" uusimman mallin sisäinen levy (5400 rpm) antaa 85-90 MB/s.
-
750 Gt. Firewire-levy antaa melkein samat tulokset, eli sinne n. 62 nopeuteen päästään Read/Write.nobu178 kirjoitti:60MB/s kuulostaa 500 Gt:n 5400rpm-levyn nopeudelta.
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
Öööh, täh? Perustuu mihin? Tuo mun Buffalon 3 TB USB3 levy on täsmälleen yhtä nopea win7 ja OSX:ssä BM-ohjelman mukaan, myös samaa rautaa testattu eri käyttiksillä eikä muuta asiaa miksikään. Tuo BM-testiohjelma muuten tuntuu antavan tuloksia jotka ovat yhteneväiisä oikean elämän kanssa. Monet testiohjelmat antaa ihan liian hyvät tulokset joihin ei käytännössä ikinä pääse.nobu178 kirjoitti:Juuri tällaista arvelinkin. Voin mennä melkein takuuseen siitä, että samoilla ehdoilla Windows 7 on - olkoon se 64- tai 32-bittinen - vähintään 10-15 MiB/s hitaampi kuin OS X (10.6 / 10.7)
-
Minun piti tarkemmin sanoa, että kun tuota teran levyä käytetään sisäisenä, silloin toi Kimin tulos tiedostonkopioinnissa on mahdollinen kokemukseni perusteella. Sisäisen kovon pitää olla nopea, jotta datansiirto olisi nopea. Vaikka laittaisit SSD-levyn ulkoiseen koteloon, ei se nopeus kasva kuin naurettavan vähän, jos sisäinen kovo on hidas.Ötsi Vik kirjoitti:750 Gt. Firewire-levy antaa melkein samat tulokset, eli sinne n. 62 nopeuteen päästään Read/Write.nobu178 kirjoitti:60MB/s kuulostaa 500 Gt:n 5400rpm-levyn nopeudelta.
Tähänkin oli tarkennus paikallaan. Tarkoitin nimenomaan tiedostonkopiointia (samoilla ehdoilla /kokoonpanoilla). Niin kuin ylhäällä kirjoitin, kokeilin BootCampin Windows 7:llä. Koneeni kokoonpano ja käytetyt kortit ovat täsmälleen samat. Jos Windows 7 pystyy antamaan 5400rpm:n sisäisellä 2,5-kovolla tuollaisen nopeuden (siis 85-90 MB/s) tiedostonkopioinnissa, on se kyllä aikamoinen saavutus, jollaista en ole nähnyt mistään muusta kuin benchtesteistä tai BM:n tai AJAn kaltaisten ohjelmien tuloksista.Kim kirjoitti: Öööh, täh? Perustuu mihin? Tuo mun Buffalon 3 TB USB3 levy on täsmälleen yhtä nopea win7 ja OSX:ssä BM-ohjelman mukaan, myös samaa rautaa testattu eri käyttiksillä eikä muuta asiaa miksikään. Tuo BM-testiohjelma muuten tuntuu antavan tuloksia jotka ovat yhteneväiisä oikean elämän kanssa. Monet testiohjelmat antaa ihan liian hyvät tulokset joihin ei käytännössä ikinä pääse.
EDIT Vastaus Ötsi Vikille tarkennettu.
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
Mä en edelleenkään ymmärä mitä tässä on niin ihmeellistä tai vaikeata uskoa? Toi mun Macbookki antaa aivan samat tulokset riippumatta käyttiksestä. Siis Kopiointi USB3 ja sisäisen kovon välillä on tuo 85 MB/s sekä win7 että OSX:n alla minkä rajoittaa sisäinen 5400 rpm kovo.nobu178 kirjoitti:Tähänkin oli tarkennus paikallaan. Tarkoitin nimenomaan tiedostonkopiointia (samoilla ehdoilla /kokoonpanoilla). Niin kuin ylhäällä kirjoitin, kokeilin BootCampin Windows 7:llä. Koneeni kokoonpano ja käytetyt kortit ovat täsmälleen samat. Jos Windows 7 pystyy antamaan 5400rpm:n sisäisellä 2,5-kovolla tuollaisen nopeuden (siis 85-90 MB/s) tiedostonkopioinnissa, on se kyllä aikamoinen saavutus, jollaista en ole nähnyt mistään muusta kuin benchtesteistä tai BM:n tai AJAn kaltaisten ohjelmien tuloksista.
-
Kun sanot noin, uskon kyllä.Kim kirjoitti: Mä en edelleenkään ymmärä mitä tässä on niin ihmeellistä tai vaikeata uskoa? Toi mun Macbookki antaa aivan samat tulokset riippumatta käyttiksestä. Siis Kopiointi USB3 ja sisäisen kovon välillä on tuo 85 MB/s sekä win7 että OSX:n alla minkä rajoittaa sisäinen 5400 rpm kovo.
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Intel ei ole lisännyt piirisarjoihinsa natiivia USB3 tukea, vaan se vaatisi erillisen piirin, se liittyy siis läheisesti Inteliin.Kim kirjoitti:Ööh, miten Intel liitty siihen että Maceissa ei ole USB3??? Kun Apple tilaa USB3 töpselin niin Intel toimittaa sen seuraavana päivänä.atheos kirjoitti:Aika hyvin kiteytetty yksi todennäköinen syy miksei Applella ja/tai Intelillä ole ollut kovin kiire USB3-tuen kanssa.
Todenäköisesti syynä on halu saada thunderbolttia yleistymään. Yksi suurimmista syistä miksi Firewire jäi marginaaliseksi teknologiaksi oli että USB yleistyi samaan aikaan PC puolella, käytännössä kaikissa koneissa oli se kun se kuului suoraan emolevyjen oletussuunittelun piiriin. Firewire oli parempi, mutta USB2 oli "riittävä" ja valmiiksi olemassa.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka