Uuden Mac minin osto
-
Uuden Mac minin osto
Viesti Kirjoittaja napakettu »
Elikkä ajatuksenani olisi hankkia uudeksi koneekseni mac mini korvaamaan vanha Pc:ni. Sillä tekisin kevyttä kuvankäsittelyä/videoeditointia lisäks kaikki nämä perus office hommat, irkkaus messenger netti yms.. Mac miniä olen katsellut halvan hinnan suhteen sopivan hyvin ensimmäiseksi mäkiksini. Ajattelin ihan hankkia halvimman karvalakki minin johon kaveriksi sitten jossai vaiheessa 250gb ulkoinen kovalevy. Mukaan myös applen keybordi ja logitechin usb hiirihän minulla jo on (turha suosittella applen mighty mousea tai 1 nappista hiirtä).
1. Onnistuvatko nuo kaikki edellä mainisetvat hommani hyvin minillä?
2. Minulla on mahdollisuus käyttää joko 17" tai 19" putki näyttöä toimiiko mini hyvin 1600x1200 resoluutiolla?
3. Olen alle 18 vuotias lukiolainen kyselin opiskelija alennusta Officelinestä, mutta sitä kuulemma heiltä saa vain yli 18 vuotias opiskelija?
4. Miten kauan powerpc pohjaiselle minille löytyy ohjelmia kun apple kuitenkin siirtyy intelin prossuihin ensi vuonna?
Siinä nyt ensimmäiset mieleeni tulleet kysymykset.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Uuden Mac minin osto
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
4. Kyllä PowerPC Maceille tullaan tekemään ohjelmia vielä vuosien päästä. Näitä Power PC koneita on maailmalla niin paljon, että olisi poliittinen itsemurha tehdä toisin. Ne ohjelmathan tullaan tekemään Universal Binaries versioina, eli ohjelmasta tulee Intel ja Power PC-versio.
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Kyllä alennuksen saa tietääksen esim. lukiolaiset. Kyselin tätä kuukausi sitten KampusDatasta mutta en ole vielä ehtinyt kokeilla.napakettu kirjoitti: 3. Olen alle 18 vuotias lukiolainen kyselin opiskelija alennusta Officelinestä, mutta sitä kuulemma heiltä saa vain yli 18 vuotias opiskelija?
-
Joo no itse kyselin, että saanko alennusta kun olen lukiolainen. Vastaukseksi sain, että pitäisi olla 18vuotias opiskelija, että mene ja tiedä sitten..CaptainNapalm kirjoitti:Kyllä alennuksen saa tietääksen esim. lukiolaiset. Kyselin tätä kuukausi sitten KampusDatasta mutta en ole vielä ehtinyt kokeilla.napakettu kirjoitti: 3. Olen alle 18 vuotias lukiolainen kyselin opiskelija alennusta Officelinestä, mutta sitä kuulemma heiltä saa vain yli 18 vuotias opiskelija?
-
Osaisko joku tuohon näyttö juttuun sanoa mitään, olen lukenut jostain kokemuksista , että joillakin kun resoluutio on korkeampi kuin 1024x760 niin kuva huononee selvästi?napakettu kirjoitti: 2. Minulla on mahdollisuus käyttää joko 17" tai 19" putki näyttöä toimiiko mini hyvin 1600x1200 resoluutiolla?
-
Ei kenellekään tietoa?napakettu kirjoitti:Osaisko joku tuohon näyttö juttuun sanoa mitään, olen lukenut jostain kokemuksista , että joillakin kun resoluutio on korkeampi kuin 1024x760 niin kuva huononee selvästi?napakettu kirjoitti: 2. Minulla on mahdollisuus käyttää joko 17" tai 19" putki näyttöä toimiiko mini hyvin 1600x1200 resoluutiolla?
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Yleensä kun nostaa resoluutiota korkeammalle kuin mihin putki oikeasti riittää, niin kuva huononee selvästi[:P]napakettu kirjoitti:Osaisko joku tuohon näyttö juttuun sanoa mitään, olen lukenut jostain kokemuksista , että joillakin kun resoluutio on korkeampi kuin 1024x760 niin kuva huononee selvästi?napakettu kirjoitti: 2. Minulla on mahdollisuus käyttää joko 17" tai 19" putki näyttöä toimiiko mini hyvin 1600x1200 resoluutiolla?
Valitettavasti en ole kokeillut miniä suuremmalla kuin 1024x768 mutta vakea uskoa, että se siitä mihinkää huononee, jos itse näyttö vain kykenee.
-
-
Viesti Kirjoittaja TommiK »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Kannattaa tuota putkea käytännössä koittaa miltä se 1600x1200 kuva näyttää. Monille 19" putkille tuo resoluutiotuki luvataan, mutta se ei tarkota sitä että kuva olisi kovin siedettävä. Itsellä on huonoja kokemuksia edukkaista 19" putkista ja tuosta resoluutiosta.
-
Viesti Kirjoittaja Julius »
MacBook Pro 13" Retina i5 / 8GB / 250GB SSD
iMac 24" 3.06GHz C2D / 6GB / 750GB (Early 2008)
Mac Mini 2.4GHz C2D / 8GB / 256GB SSD (Mid 2010)
iPhone 11 Pro Max 64GB
-
Viesti Kirjoittaja Elroy »
-
Viesti Kirjoittaja jPastro »
-
Viesti Kirjoittaja mareta »
Jätin näytökseni melko vanhan 19 tuumaisen möhkälenäytön ja erinomaisesti on pelannut. Lienee hyvä näyttö. Mielestäni käytän korkeampaa resoluutiota, en kuitenkaan 1600 x 1200. Pitää tarkistaa.
Itse käsittelen kuvia ja taitan, enkä ole toiminnassa huomannut mitään ongelmaa. Ihan käypä kotioloissa, töissä on sitten järeemmät koneet.
Uskon, että vaihto prossuissa ei ihan heti vaikuta, koneiden käyttöikä on kuitenkin aika pitkä. Ja mukava se pitkällä tähtäimellä on, että asiat kehittyvät.
-

Ohjelmienki asentelu hyvin onnistunut, paitsi windows media playeria en saanut asennettua. Pääte oli joku kumma .bin. Dmg päätteiset ohjelmat on helppo asentaa, mutta mitenkä muiden kanssa sitten?
Voiko kansiossa tiedostojen kuvakkeiden koko muuttaa esimerkiksi puumaiseksi niinkuin windowsissa?
19" Näyttökin hyvin (vga) toiminut 1600x1200 pelittää vallan hyvin

Windowsia ei pahemmin enää tee mieli käyttää, on tämä Tikru kuitenkin paljon parempi [H]
-
Lataa se tästä: www.macupdate.com/info.php/id/6326
Suurin osa ohjelmista asennetan juuri raahaamalla ne Ohjelmat-kansioon, tai sitten käytetään Installeria.
Kansiot puumaiseksi....tarkoitatko siis näkymää, eli näkisit kansiohierarkian? Jos tarkoitat tätä, niin paina (Kun sulla on Finder-ikkuna auki) Näkymää ikkunan yläpalkissa. (Katso kuvani).

-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Älä kuitenkaan poista mitään suomen paketteja...muuten voi tulla uudelleenasennus eteen.
Saat muuten noihin Finderin ikkunoiden yläpalkkiin lisää ikoneja valitsemalla ikkunan, ja Ylävalikosta Sisältö >> Muokkaa työkalupalkkia. Jos et siis jo tiennyt...
-
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Veijo-kissa »
Vaimolla oli mennyt windows-kone töissä sekaisin kun hän oli lätkäissyt siihen kiinni jälkikäteen litteän näytön. (Niin, vika ei ole vaimossa ;-) Macciin asennellessani en ole missään vaiheessa mitään ongelmia. Varmaankaan ei meillä tule ongelmia minkään suhtreen jos ostan mac minin ja liitän siihen muualta edullisesti ostamani vaikkapa Samsungin 300 e näytön?
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Ei varmasti tule.Veijo-kissa kirjoitti:Näyttäisi toimivan hyvin tuo minimäkkikin kommenteista päätellen. Kannanpa itsekin kuitenkin kysymyskorteni kekoon. Mulla on töissä 15" PowerBook G4, ja ajattelin hommata myös kotiin sekä velipoialle Applet. Vaihtoehtoja olisi, mutta parhaiten hinta-tarvesuhde toteutuu miniMacin kohdalla.
Vaimolla oli mennyt windows-kone töissä sekaisin kun hän oli lätkäissyt siihen kiinni jälkikäteen litteän näytön. (Niin, vika ei ole vaimossa ;-) Macciin asennellessani en ole missään vaiheessa mitään ongelmia. Varmaankaan ei meillä tule ongelmia minkään suhtreen jos ostan mac minin ja liitän siihen muualta edullisesti ostamani vaikkapa Samsungin 300 e näytön?
Kannattaa pitää huoli että näytössä on DVI-liitäntä. Saa parempaa vastinetta rahoilleen, kun kuvanlaatu on silminnähden parempi. Joillakin vga-liitäntäisillä näytöillä on ollut minin kanssa ongelmaa (lähinnä hieman huonotasoista kuvaa) itselläni on ollut mini kiinni kolmessa näytössä: 2xCRT näytössä ja yhdessä TFT-näytössä, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka