Minulla on ollut tämä Imac G5 @ 2Ghz /1GB/Tiger 10.4.2 jo parisen viikko käytössä. (Hei! Olen DHL.. ja olen ... uusi ...Mac-käyttäjä )
Ongelmanani on ollut aivan ihmeellisen huono toiminta PC:n kanssa. PC on A64 2800+/1GB/100MB-verkko/Windows Xp home, jolla olen pitänyt yhtä kansiota jaettuna lähiverkkojakoja varten. Koko verkko siis koostuu iMacistä, ja tuosta PC:stä. Ne on toisissaan kiinni D-linkin 10/100MB 5-porttisella kytkimellä. Kytkimen kautta kulkee myös RJ-45 piuha ADSL-lootaan.
Ennen PC-läppärillä siirsin ihan hyvin dataa verkossani. Tavaraa siirtyi sellainen 3800kb/sec, ja väliä ei siis ollut kumpaan suunta dataa kulki. Lähiverkon toimintaan toisella koneella tapahtuva perussurffaaminen ei vaikuttanut.
Nyt yhteys PC<->Mac tahmaa. Normaali siirtonopeus on 61kb/sec tai 820kb/sec. Joskus nopeus hyppää sinne 3800kt/sec, mutta se on hyvin harvoin. Nopeus on joko noista kolmesta vaihtoehdoista yksi. Useinmiten tuo 61kb/sec. En tiedä mistä nuo siirtorajat johtuu, koska samat asetukset on edelleen PC-koneessa. Jos toinen kone alkaa ihan surffailla, niin toisen koneen lähiverkko vetää selvästi jumiin. En voi tajuta mistä se johtuu kun minulle 512/512 ADSL, tuskin se paljoa tuosta 100MB-verkosta vie kapasiteettia. Oudointa on tosiaan tuo täysin randomista toimiva nopeus. Nyt se saattaa aluksi olla tuo 61kt, mutta sitten tunnin päästä toimii taas ihan normaalisti vaikka ihan täyttä vauhtia taas.
Siirsin testiksi jaot Mac:ille, mutta nopeusongelma ei korjaannu. Tällä hetkellä minulla on jaettuna oleva kansio pääkoneellani tässä Macillä. Kummassakin koneessa sama käyttäjätunnus/salasana. Olen laittanut sharing-kohtaan ruksit personal file sharing, sekä windows sharing kohtaan. Käytän sharepoints nimistä ohjelmaa, jolla olen määritellyt ainoastaan yhden kansion mikä on jaoltaan SMB-tyyppinen ja ainoastaan minun tunnuksilla pääsee. Onko mitään merkitystä onko AFS-päällä?
Kytkin näyttää Macin, sekä PC:n olen 100MB yhteyden omaavia. Olen testannut vaihtaa ethernet-asetuksia system preferencesistä 10/100MB - half/full duplexiksi, mutta ei mitään vaikutusta. 10Mb:ksi muutettuna kytkin kyllä tunnistaa.
PC:lläni on Kerio personal firewall 2.1.5, josta noita siirtonopeuksia olen katsellut. PC-palomuurissa siis on reikä lähiverkon kannalta ainoastaan yhdelle ip-osoitteelle, ja se on tämän Macin osoite (Macillä ei paloamuuria käytössä... olisiko syytä?). Netlimiteriä tai muita kaistanrajoitusohjelmia ei ole koneella ole. PC:n asetuksia on pällistelly, mutta niistä en ole mitään keksinyt.
Uskon vakaasti, että vika on Macissä ja olen testannut vaikka mitä. Luin, että Mac saisi lisäpotkua Broadband optimizerialla (http://www.enigmarelle.com/broadbandoptimizer.py) , mutta ei mitään vaikutusta.
Sellaisen homman huomasin, että jos koneiden välinen nopeus sattuu olemaan siirron aikana 61kt/sec, niin ottamalla kytkimestä jomman kumman koneen irti, ja laittamalla samantien takaisin - yhteys useasti nousee 820kt/sec.
Voisiko olla, että Mac ei vaan tykkää kytkimestäni? Vai onko kyseessä Apple-väen kevyt jippo patiistaa ostamaan kotikäyttöön useampia Macejä, jos haluaa käyttää laitteita lähiverkossa.
Nimimerkki: Ihan-pihalla-miten-tässä-voisi-toimia-jotta-daattapurskeet-rullaisia-lähiverkossani-kuin-unelma.
Mac ja PC verkossa - Hidas siirtonopeus.
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
Mac ja PC verkossa - Hidas siirtonopeus.
Viesti Kirjoittaja DHL »
-
Re: Mac ja PC verkossa - Hidas siirtonopeus.
Viesti Kirjoittaja nege »
Voisiko olla mahdollista, että tavara liikkuu tuon ADSL-boksin kautta?? Tuo 61 Kt/s kuulostaisi 512/512 -yhteyden nopeudelta. Mainitsit myös, että siirto hidastuu, jos toisella koneella surffailee..
Mitä jos kokeilisit ihan testin kannalta kytkeä koneet suoraan toisiiinsa ilman kytkintä?
Mitä jos kokeilisit ihan testin kannalta kytkeä koneet suoraan toisiiinsa ilman kytkintä?
-
Re: Mac ja PC verkossa - Hidas siirtonopeus.
Viesti Kirjoittaja DHL »
Ostin tänään SMC Barracade reitittemen (SMC7004VBR) tuon D-linkin tilalle. Maksoi 41 euroa, ei ollut edes paha sijoitus. Nyt homma toimii, kun erottelin lähi- ja ulkoverkon erillisiksi. Lähiverkko varmaan pissi jotenkin tuon kytkimen takia, kun se data kiersi jostain hevonkuusen kautta toiselle koneelle.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka