MacBook Pro kannettavat ylikuumevat yli 100°C!
-
Re: MacBook Pro kannettavat ylikuumevat yli 100°C!
Viesti Kirjoittaja symbol »
http://www.ahjopalo.com
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Jos ihmettelette miksi minulla on 3 tietokonetta noin lyhyeeltä aikaväliltä, niin siihen on hyvä selitys jota en viitsi tässä vaiheessa ruveta esittämään.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja bogey »
2x yes nousi 85 asteeseen.
Millä muuten näkee prossun sen hetkisen nopeuden, MSR tool ei näyttänyt toimivan Lionissa.
-
Viesti Kirjoittaja Esa66 »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tämä viesti ei sisällä sarkasmia etc! Kyseessä olevia ongelmia vain ei ole ilmaantunut
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
iPhone 14+
-
Viesti Kirjoittaja bogey »
Milä katsot lämpötiloja?Esa66 kirjoitti:^minulla on ihan sama kone, enkä saa oikein mitenkään yli 60asteen lämpöjä. Tuuletin ei huuda ja kaiken lisäksi tämä on nahkasissa suojakuorissa. Samanikäinen MBA 13" tuhisee kyllä jo ihan tämänkin edestä Mites tämä nyt pitäisi ottaa? Pitäisikö minun etsiä netistä joku ohjelma, jolla saan koneeni sulamaan ja puhaltimet huutamaan hoosiannaaNytkin pyörii pari elokuvaa, toinen netistä, taustalla sekä käkkärimuunnos ja cpu a sensorin lämpö 47astetta ja kovalevy 31astetta, celciusta siis
Tämä viesti ei sisällä sarkasmia etc! Kyseessä olevia ongelmia vain ei ole ilmaantunut
Importoin vaan muutaman kuvan aperturella (51 kuvaa) ja lämmöt nousi 85'C:een. Viiden minuutin jäähdyttelyn jälkeen normaalissa surffailu käytössä, tätä viestiä kirjoittaessa nyt 54'C
Onkohan koneessani jotain vikaa vai näyttääkö tuo iStat pro väärin?
-
Viesti Kirjoittaja Esa66 »
iPhone 14+
-
Viesti Kirjoittaja Delli »
Jos ei tee koneella mitään niin iStat näyttää n. 40℃ mutta lämmöt saa nousemaan lähelle 90℃ riippuen siitä mitä tekee.(ei millään testiohjelmalla vaan normaaleilla ohjelmilla)Esa66 kirjoitti:^minulla on ihan sama kone, enkä saa oikein mitenkään yli 60asteen lämpöjä. Tuuletin ei huuda ja kaiken lisäksi tämä on nahkasissa suojakuorissa. Samanikäinen MBA 13" tuhisee kyllä jo ihan tämänkin edestä Mites tämä nyt pitäisi ottaa? Pitäisikö minun etsiä netistä joku ohjelma, jolla saan koneeni sulamaan ja puhaltimet huutamaan hoosiannaaNytkin pyörii pari elokuvaa, toinen netistä, taustalla sekä käkkärimuunnos ja cpu a sensorin lämpö 47astetta ja kovalevy 31astetta, celciusta siis
Normaali nettiselailu niin lämmöt on lähellä 50℃ ja nyt tätä kirjoitettaessa 45℃, muita ohjelmia ei ole auki kuin Safari.
Nämä lämmöt ovat ihan normaaleja.
iPad (2024) 64GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2024, Apple Watch 9.0 44mm
-
Viesti Kirjoittaja mikklotj »
Mutta, tässä koneessa lämmöt pysyy alle 90c kokoajan.
-
Viesti Kirjoittaja Warm_T »
Viestiketjussa on demonstroitu kuinka prosessorin lämpötilaa on saatu laskettua joissakin tapauksessa huomattavasti poistamalla ylimääräinen tahna:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1105643
Sivulla 7 kuvia pahimmasta päästä, esim:
http://forums.macrumors.com/attachment. ... 1300405113
PS. En ole yllyttämässä ketään korjaamaan itse tuota ongelmaa. Jos et tiedä mitä teet niin silloin kannattaa jättää tekemättä.
-
Viesti Kirjoittaja silma »
nuo lämmöt siis omilla koneilla.
-
Viesti Kirjoittaja lurks »
Parhaimmillaan (pahimmillaan) olen koneen saanut 105 celsiukseen cappaamaan, kerran olen koneen saanut pakkosammuttamaan itsensä.
Hiemanhan tuo v-tyttää, ja välillä tekisi mieli napata PH00 käteen ja vaihtaa jotkut pätevämmät (ja oikeat määrät) lämpötahnaa piireihin...
Todistusaineistoa kiinalaisten liukuhihnapoikien tahnanlevityskyvyistä löytyy mm. ifixitista, my2011macbookpro:sta, ja vihaisista asiakkaista, joille sellainen "vähän huonommin levitetty tahna" on sattunut. Vähän olen kahden vaiheilla, käytänkö kaapissa olevaa Arctic Silver 5:sta, vai ostanko Jimmsistä Coollaboratoriesin uutta Liquid Ultraa.. saanut varsin hyviä arvosteluja maailmalla, mutta en tiedä miten moinen reagoi läppärin ahtaissa oloissa.
-
Viesti Kirjoittaja honpsu »
Ei sitten ole tullut mieleen laittaa konetta huoltoon?lurks kirjoitti:Malli: 15" 2010-mid (MBP6,2)
Parhaimmillaan (pahimmillaan) olen koneen saanut 105 celsiukseen cappaamaan, kerran olen koneen saanut pakkosammuttamaan itsensä.
Hiemanhan tuo v-tyttää, ja välillä tekisi mieli napata PH00 käteen ja vaihtaa jotkut pätevämmät (ja oikeat määrät) lämpötahnaa piireihin...
Todistusaineistoa kiinalaisten liukuhihnapoikien tahnanlevityskyvyistä löytyy mm. ifixitista, my2011macbookpro:sta, ja vihaisista asiakkaista, joille sellainen "vähän huonommin levitetty tahna" on sattunut. Vähän olen kahden vaiheilla, käytänkö kaapissa olevaa Arctic Silver 5:sta, vai ostanko Jimmsistä Coollaboratoriesin uutta Liquid Ultraa.. saanut varsin hyviä arvosteluja maailmalla, mutta en tiedä miten moinen reagoi läppärin ahtaissa oloissa.
iPhone 4 32Gb
-
Takuuaika ummessa valitettavasti, enkä lähde maksamaan uudesta logicboardista vaadittua hintaa (joka on suurimmalla todennäköisyydellä diagnosoitu "vialliseksi osaksi"), kun tiedän vian olevan heatsinkkejen huonossa kiinnityksessä.honpsu kirjoitti:Ei sitten ole tullut mieleen laittaa konetta huoltoon?lurks kirjoitti:Malli: 15" 2010-mid (MBP6,2)
Lähiaikoina joko avaan itse, ja vaihdan tahnat, tai jos joku ns. 2nd hand applehuolto suostuu ottamaan asian kontolleen, voin siitä hyvin maksaa sen 80eur-100eur.
-
Viesti Kirjoittaja honpsu »
Takuu on edelleenkin vain valmistajan/jälleenmyyjätahon myöntämä ylimääräinen vapaaehtoinen kiva lisä lakisääteisten vastuiden päälle. Yli 1000euron kannettavan oletettu käyttöikä on ainain sen ~3vuotta, jonka aikana tuotteessa esiintyvät selkeät virheet on valmistajatahon korjattava virhevastuun piikkiin. Jos kone ei kestä 100% kuormitusta, ei kone todellakaan vastaa speksejä -> tuotteessa on virhe.lurks kirjoitti: Takuuaika ummessa valitettavasti, enkä lähde maksamaan uudesta logicboardista vaadittua hintaa (joka on suurimmalla todennäköisyydellä diagnosoitu "vialliseksi osaksi"), kun tiedän vian olevan heatsinkkejen huonossa kiinnityksessä.
Lähiaikoina joko avaan itse, ja vaihdan tahnat, tai jos joku ns. 2nd hand applehuolto suostuu ottamaan asian kontolleen, voin siitä hyvin maksaa sen 80eur-100eur.
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/d7d ... passa+.pdf
iPhone 4 32Gb
-
Viesti Kirjoittaja kahvikuppi »

-
Tappeli se (Hount siis) takuun kanssa sen verran että kone kävi takuun maksaessa (jopa takuun loputtuakin jos oikein muistan) huollossa vaikka kuinka monta kertaa (emolevy vaihdettiin muistaakseni kaksi kertaa), kone vaihtui jopa uudempaan takuun piikkiin yhden kerran. Tosin lopulta kun ongelma ei korjaantunut (ja jatkuvat korjaukset olivat varmaan maksaneet heille monta kertaa enenmmän kuin asiakas oli alunperin maksanut koneestaan) Apple käski käänytä vakuutusyhtiön puoleen.kahvikuppi kirjoitti:^Eikö se yksi sankari jo tapellut tuon takuun kanssa ja mikä oli tulos? Apple ei kanna vastuuta näistä ja onhan se nähty kun vakuutusyhtiöiden piikkiin heitetään kaikki Applen tuotteet kun takuu on mikä on.
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja paatsari »
-
Viesti Kirjoittaja iFoure »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)

-
paatsari kirjoitti:Mulla on pari vuotta vanha MB Pro 15" ja ihmettelin viikkoja, kun tuulettimet huutaa armoa pienestä Safari-selailusta. Syy löytyi Samsungin laserprintterin Smart Panel -ohjelmasta, joka vei 98% prossatehoista, vaikka printteri ei edes ole kiinni. Smart Panel pois ja lämmöt ovat pysyneet aisoissa ja tuulettimet hiljaa.
Joillekin varmasti hyviä ohjeita, mutta itsellä lämpötilat puhuvat silti karua kieltään. Koneessa on kaksi SSD levyä, jotka tuottavat vähemmän lämpöä kuin normaali HDD sekä Superdrive, olen puhdistanut koneen paineilman avulla, tuulettimet ovat täysin toimintakuntoiset, ja teen OS:n täydellisen uudelleenasennuksen suht usein (ilman TimeMachinea, suurimman osan ajasta, sanokaa että minulla on liikaa aikaa).iFoure kirjoitti:En nyt tiedä, että onko tämä ihan turhaa/hassua sanoa, mutta kannattaa avata mbp:n takakansi ainakin kerran jos ei sitä koskaan ole tehnyt. Minä kun tuossa vähän aikaa sitten ostin uudet muistit omaan mäkkiin ja avasin koneen sisukset ekaa kertaa sitten oston, niin yllätyin miten yllättävän paljon töhnää ja pölyä oli koneen pohjakannessa kiinni. Oletin kannen tietenkin olevan puhdas kun se tehtaalla on koottu, mutta likainen se oli jostain syystä
. Ei pieni töhnä pohjakannessa varmaan paljoa vaikuta koneen suorituskykyyn, mutta ei sen puhdistamisestakaan haittaa ole
Tästä huolimatta, ns. raskaassa käytössä (graafinen sovellus kuten World of Warcraft päällä), saan CPU lämpötilan ilman vaivaa 98-asteeseen. (Tämä esim battlegroundeilla, vaikkei ruudulla ihan hirveän montaa laskettavaa kohdetta ((lue: graafisia efektejä)) edes ole.)
Eli seuraava askel on tosiaan löytää huolto, joka suostuu vaihtamaan lämpötahnat parempiin, ja oikeaan määrään.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
.
Viesti Kirjoittaja pmu »
Syy: Palautettu kirjoittajan sääntöjenvastaisesti poistama tämänkin viestin teksti
-
Viesti Kirjoittaja symbol »
Tätä odottelen itsekkin. Varmasti voisi voltteja laskea ihan hyvällä kädellä.pmu kirjoitti:Onko kukaan löytänyt mitään "undervolting" softaa i5 / i7 MBP koneille? Haussa siis "coolbook" tyylinen softa.
http://www.ahjopalo.com
-
Viesti Kirjoittaja lassekuu »
Mistä koneeni lämpeneminen johtuu? muutenhan koneet on samanlaisia, paitsi kuoret.
Kone on putsattu pölyistä kovon vaihdon yhteydessä.
-
Applella on tehty design moka kun on odotettu että yleinen käyttö kuormittaisi koneita vähemmän kun mitä se nyt tekee kiitos huonosti portattujen kolmansien opapuolien pluginien ja tehty kannettavia jotka käyvät hiljaisina ja ehkä vähän liian kuumina pienessä tai vaihtelevassa rasituksessa sekä kuumina ja äänekkäinä jatkuvassa kovemmassa rasituksessa.
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja lassekuu »
-
Jos koneet ovat eri mallia niin saataa olla niin että eukon kone on tehokkaampi eikä rasitu samassa määrin eikä siten tuota yhtä paljon lämpöä. Jos ne ovat samaa mallia niin silloin voi olla että sinun koneessa on joko pölyn tukkimat tuulettimet, liikaa piitahnaa prosessorilla tai molemmat. Myös eri selaimilla ja niiden asetuksilla voi tietenkin olla eroa, mutta siitä en osaa sanoa tarkemmin.
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka