Suomeksi vai englanniksi?
Sana on (melkein) vapaa.
-
Re: Suomeksi vai englanniksi?
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Kyllä Suomessa pitää puhua Suomea kaikille ja jopa turisteille. Tietenkin autamme heitä sillä kielellä mitä osaamme puhua. Suomenkieli on rikkaus ja meidän tulee sitä vaalia kuten hatey sanoi, koska muuten kielemme katoaa. Äkkiä laki joka estää tämän amerikaskeidan leviämisen ja mieluiten ennen vuodenvaihdetta. Englanttia on hyvä osaata, että pärjäämme tuolla suuressa maailmassa ja osaamme käyttää tekniikkaa, koska niissä ohjekirjat on yleensä englanniksi. Dubbaukset on kuitenkin karmeita Suomeksi. Katsokaa tämä video missä retku arvostelee Super nalle piirretyn. http://www.youtube.com/watch?v=7-5BvjR4Y5I
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.
-
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
Tuo yläluokkapaska oli siitä Kirjasta. En mä sitä itse keksinyt.skip kirjoitti:mikaw_:n yläluokkapaskan/elitismin kanssa olen täysin eri mieltä, mutta muuten miehellä kyllä tuntuu olevan ihan ok pointteja, jotka ovat kuitenkin ilmaistu tavalla, josta ei kovinkaan helpolla saada järkevää keskustelua aikaan.
Tätä en itse kuitenkaan hae. Lähestymme samaa asiaa jokseenkin eri puolilta.skip kirjoitti:Enkä todellakaan haaveile mistään ylemmyydestä, vaan tasa-arvosta, rauhasta ja yhteisestä hyvästä. Oma identiteettini on aika paljon turhempi kuin nuo edellä mainitsemani asiat. Siitähän niitä konflikteja saadaan aikaan, kun kaikki haluavat vain olla oma ryhmänsä oman identiteettinsä kanssa, jolloin kunnollista yhteisymmärrystä ei ikinä pääse syntymään. Ja totta helvetissä haluan jotain parempaa kuin itse olen. Aina pitäisi pitää suunta parempaan päin, toimia sen mukaan, että koko ihmiskunnan tulevaisuus on parempi, eikä tuijottaa vaan omaan napaansa/Suomeen/Eurooppaan/tms.
Viimeksi muokannut mikaw_, 24.11.2011 klo 14.00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
Niin se tässä onkin yksi osa ongelmaaamanita kirjoitti:Otsikon aihe ei virittänyt minua pohtimaan genetiikkaa. En tässä yhteydessä oivalla logiikkaasi suomen kielen säilyttämisen tärkeyden ja genetiikan välillä.

-
Viesti Kirjoittaja janosh »
tämä ketju alkaa mennä todella mielenkiintoiseksi, sen sijaan että ratkaisisimme ja löytäisimme vastauksia, me tunnumme löytävän vain uusia ja uusia kysymyksiä, asioita jotka kaipaavat määrittelyä.
Ensin, kysykäämme kaipaako suomenkieli säilyttämistä, ja jos kaipaa, kuinka se voi säilyä maailman globalisaation paineessa?
Mitä on elitismi? onko se sitä että osaa vierasta kieltä, tai ehkä jopa useampia? Ja jos haluamme vältää tätä kahtiajakautumista kansassa, lisäämmekö koulutusta, ja jopa opetamme maahanmuuttajille tätä kieltä, suomea, parannammeko sosiaalisia olosuhteita jotta maan ja ehkä maailman kahtiajakautuminen voidaan välttää?
Ehkä vältämme elitismin vähentämällä koulutusta? Takaamme koulutuksen vain niille joilla on varmasti varaa maksaa siitä. Tai ehkä emme kouluta ensinkään, tai jos koulutamme, niin uudelleen koulutammeko ne elitistit. Voisimmeko lähettää poliitikkojamme tai kansan keskuudesta valitun ryhmän Kambozaan. Siellä oli semmoinen pol-pot. Punaiset khmerit uudelleen kouluttivat kansaa, tuloksena upeita pyramideja! naapurimaassa oli semmoinen Josif Vissarionovits. Myös hänellä oli jänniä ja ovelia keinoja elitismi poppoolle..
Myös genetiikka kaipaa ratkaisua, ehkä kallonmuoto kertoo kuka on rikollinen, Vai otammeko kaikilta bio-tunnisteen henkilö paperiin, semmoiset jotka eivät ole geneettisesti kelvollisia, voisivatko he kantaa vaikka vaatteissaan jotain tunnistetta? Olisko määrätyn värinen kaksois-helix sopiva. Valkoinen niille jotka ovat läpäisseet seulan, keksikää itse lisää. Tässä jännä tehtävä iltapuhteeksi.
Saksalaisilla oli tähän joku systeemi. Silloin ennen...
Oliko meillä vielä jotain? olenko unohtanut, enkö vain muista?
Tai voisiko ihmiskunta vain yrittää oppia virheistään? Olla ihminen ihmiselle? Ojentaa käden sille joka käden ojennusta kaipaa?
Homo homini lupus... Tai jotain sinnepäin. Olenko elitisti? Olen, sillä minulla on aikaa, kirjoitella tänne huippukalliilla mikrotietokoneella, sen sijaan että istuisin kerjäämässä kadun kulmassa, peläten Doc martensin tylpän kärjen terveisiä..
Ensin, kysykäämme kaipaako suomenkieli säilyttämistä, ja jos kaipaa, kuinka se voi säilyä maailman globalisaation paineessa?
Mitä on elitismi? onko se sitä että osaa vierasta kieltä, tai ehkä jopa useampia? Ja jos haluamme vältää tätä kahtiajakautumista kansassa, lisäämmekö koulutusta, ja jopa opetamme maahanmuuttajille tätä kieltä, suomea, parannammeko sosiaalisia olosuhteita jotta maan ja ehkä maailman kahtiajakautuminen voidaan välttää?
Ehkä vältämme elitismin vähentämällä koulutusta? Takaamme koulutuksen vain niille joilla on varmasti varaa maksaa siitä. Tai ehkä emme kouluta ensinkään, tai jos koulutamme, niin uudelleen koulutammeko ne elitistit. Voisimmeko lähettää poliitikkojamme tai kansan keskuudesta valitun ryhmän Kambozaan. Siellä oli semmoinen pol-pot. Punaiset khmerit uudelleen kouluttivat kansaa, tuloksena upeita pyramideja! naapurimaassa oli semmoinen Josif Vissarionovits. Myös hänellä oli jänniä ja ovelia keinoja elitismi poppoolle..
Myös genetiikka kaipaa ratkaisua, ehkä kallonmuoto kertoo kuka on rikollinen, Vai otammeko kaikilta bio-tunnisteen henkilö paperiin, semmoiset jotka eivät ole geneettisesti kelvollisia, voisivatko he kantaa vaikka vaatteissaan jotain tunnistetta? Olisko määrätyn värinen kaksois-helix sopiva. Valkoinen niille jotka ovat läpäisseet seulan, keksikää itse lisää. Tässä jännä tehtävä iltapuhteeksi.
Saksalaisilla oli tähän joku systeemi. Silloin ennen...
Oliko meillä vielä jotain? olenko unohtanut, enkö vain muista?
Tai voisiko ihmiskunta vain yrittää oppia virheistään? Olla ihminen ihmiselle? Ojentaa käden sille joka käden ojennusta kaipaa?
Homo homini lupus... Tai jotain sinnepäin. Olenko elitisti? Olen, sillä minulla on aikaa, kirjoitella tänne huippukalliilla mikrotietokoneella, sen sijaan että istuisin kerjäämässä kadun kulmassa, peläten Doc martensin tylpän kärjen terveisiä..
Anteeksi, olette erehtyneet henkilöstä.
-
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... n#p1249884Mikael K. kirjoitti:Saisiko perusteluja, kiitos. Mistä lainaus on kotoisin? En löytänyt sitä vaikka yritin etsiä.ManiMicci kirjoitti:Mikael K. kirjoitti: Kieli luo identiteetin.dipadaapa.jpg
Kieli on olennainen työkalu, niin että ilman sitä et voi vaihtaa ajatuksiasi ja pohtia sitä mistä identiteetti muodostuu. On varmasti totta, että ilman kieltä voi kokea tunteita tms. Joka tapauksessa kieli on olennainen väline siinä suhteessa, että sen avulla saa ajatuksensa järjestykseen ja nimettyä ne. Ilman kieltä et voisi olla myöskään erimielinen. Tai jos olisit niin et voisi ainakaan ilmaista erimielisyyttäsi ymmärrettävällä tavalla.
Lapsi alkaa kehittämään kielellisiä valmiuksiaan parin vuoden nurkilla ja jos ajatuksesi pitäisi paikkansa ihmistoukat olisivat sitä ennen pelkkiä kommunikointiin kykenemättömiä "tyhjiä tauluja". Minätietoisuuden puute tekisi heistä kyvyttömiä tiedostamaan omaa olemassaoloaan, halujaan ja tarpeitaan saati ilmaisemaan niitä edes itkemällä.
Sinun kannattaisi ehkä keskustella asiasta jonkun äitiydestä kokemuksia omaavan naisihmisen kanssa.
En kyseenalaista kielen välinearvoa identiteetin kehittymisessä, mutta ainakaan omalla kohdallani sen rooli ei ole kovinkaan merkittävä. Ei ainakaan seksuaalisen identiteetini eikä tunne-elämäni kannalta. Veikkaisinpa meidän kaikkien kokeneen tunteita, joita on ollut äärimmäisen vaikea ilmaista sanoin, eli ne olivat olemassa ennen sanoja ja kykenevät myös elämään ilman niitä.
P.S.
Suosittelen sinua pitämään kielen keskellä suuta jos satut esittämään mielipiteitäsi afasiapotilaille, saattavat vetää herneen nenuunsa.
It’s better to be a warrior in a garden than a gardener in a war.
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Mitäs pahaa minä olen tehnyt sinulle, kun asenteesi on jatkuvasti noin kielteinen?ManiMicci kirjoitti:http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... n#p1249884Mikael K. kirjoitti:Saisiko perusteluja, kiitos. Mistä lainaus on kotoisin? En löytänyt sitä vaikka yritin etsiä.ManiMicci kirjoitti:Mikael K. kirjoitti: Kieli luo identiteetin.dipadaapa.jpg
Kieli on olennainen työkalu, niin että ilman sitä et voi vaihtaa ajatuksiasi ja pohtia sitä mistä identiteetti muodostuu. On varmasti totta, että ilman kieltä voi kokea tunteita tms. Joka tapauksessa kieli on olennainen väline siinä suhteessa, että sen avulla saa ajatuksensa järjestykseen ja nimettyä ne. Ilman kieltä et voisi olla myöskään erimielinen. Tai jos olisit niin et voisi ainakaan ilmaista erimielisyyttäsi ymmärrettävällä tavalla.
Lapsi alkaa kehittämään kielellisiä valmiuksiaan parin vuoden nurkilla ja jos ajatuksesi pitäisi paikkansa ihmistoukat olisivat sitä ennen pelkkiä kommunikointiin kykenemättömiä "tyhjiä tauluja". Minätietoisuuden puute tekisi heistä kyvyttömiä tiedostamaan omaa olemassaoloaan, halujaan ja tarpeitaan saati ilmaisemaan niitä edes itkemällä.
Sinun kannattaisi ehkä keskustella asiasta jonkun äitiydestä kokemuksia omaavan naisihmisen kanssa.
En kyseenalaista kielen välinearvoa identiteetin kehittymisessä, mutta ainakaan omalla kohdallani sen rooli ei ole kovinkaan merkittävä. Ei ainakaan seksuaalisen identiteetini eikä tunne-elämäni kannalta. Veikkaisinpa meidän kaikkien kokeneen tunteita, joita on ollut äärimmäisen vaikea ilmaista sanoin, eli ne olivat olemassa ennen sanoja ja kykenevät myös elämään ilman niitä.
P.S.
Suosittelen sinua pitämään kielen keskellä suuta jos satut esittämään mielipiteitäsi afasiapotilaille, saattavat vetää herneen nenuunsa.
Asiaan. Yritin välttää liiallisen yksipuolisuuden kirjoittamalla: On varmasti totta, että ilman kieltä voi kokea tunteita tms. Ehkä en ilmaissut itseäni riittävän painokkaasti. Täydennyksesi on kuitenkin hyvä, niin että aihetta ei tarkastella liian yksipuolisesti. Tässä asiayhteydessä kieli on kuitenkin korvaamaton. Ilman sitä ajatuksia on mahdoton vaihtaa. Jos ajatellaan aihetta subjektin näkökulmasta niin silloin tilanne on mitä ilmeisimmin monimutkaisempi. En tiedä tarkalleen miten tietoisuus kehittyy ja millaisia vaiheita siinä mahdollisesti on.
Ajattelen kuitenkin niin, että kieli on niin kiinteä osa meitä jokaista, että ilman sitä on mahdoton elää. Tähän liittyvät mielestäni myös tunteet. Niiden nostaminen tietoisuuteen vaikuttaa siihen, että ne on pakko sanoittaa. Jokin pinna alla myllertävä voima, jota ei saa sanoitettua on mielestäni tuhoisa. Se jäytää reikiintyneen hampaan tavoin eikä siitä saa otetta ennen kuin sen voi kuvata tai sanoittaa jotenkin. Tässä mukaan tulee myös taide, kun jostakin on helpompi piirtää tai maalata kuva kuin sanoa se. Joka tapauksessa se jokin nousee tietoisuuteen ja tulee näin käsitellyksi. Saattaa olla, että ajattelen monia asioita kielen kannalta, kun se on minulle tärkeä väline saada selkeys ajatuksiini ja tunteisiini.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka