AutoCAD for Mac
-
AutoCAD for Mac
Viesti Kirjoittaja banger »
Olen tässä luultavasti ostamassa uutta macbook prota ja haluaisin tietää pyöriikö kyseinen ohjelma miten tämän hetkisillä mbp:llä.
Kysessää on siis ihan karvalakkimalli:
2.4GHz dual-core
Intel Core i5
4GB 1333MHz
500GB 5400-rpm1
Intel HD Graphics 3000
Pitäis kouluhommia tehdä Cadilla aika paljon, eikä vanha mid 2007 macbookkini pysty ohjelmaa pyörittämään ollenkaan.
Ohjelman saan ihan ilmaiseksi opiskelijatunnuksilla autodeskin sivuilta.
Eli kysyn onko kellään kokemusta autocadista macbook prolla? Tai ohjelman mac versiosta yleensä?
-
Re: AutoCAD for Mac
Viesti Kirjoittaja Kain »
-
Viesti Kirjoittaja jiik »
EDIT: Eiku tässähän on siis NVidian GeForce 9600M GT -näytönohjain, jonka kaverina vielä tuo integroitu GeForce 9400M.
- Siemens-Neste Oyj
-
Viesti Kirjoittaja Veeti »
-
Viesti Kirjoittaja banger »
Käyn luultavasti huomenna ostamassa uuden mbp:n ja ilmoittelen tänne miten ohjelma toimii.
-
Viesti Kirjoittaja OmenaOnPunainen »
Ammattitasoista, yleiskäyttöistä CAD-ohjelmaa Macintoshiin tarvitsevien kannattaisi tutustua Vectorworksiin. Vahvimmillaan arkkitehtuurissa, showbisneksessä ja puutarhuroinnissa.
-
Viesti Kirjoittaja kuda »
Kokemukset ovat valitettavasti huonot nimenomaan Prolla, iMacissa toimii sitten paremmin. Softa on minulla yksinkertaisesti epävakaa , niin epävakaa, että se on jäänyt lojumaan kiintolevylle lähes käyttämättömänä ja ajan ACADia virtuaalikoneen puolella. Hassua on lisäksi se, että ilman updateja softa toimii jotenkuten parilla hotfixillä mutta päivitys saa sen kaatumaan takuuvarmasti muutaman minuutin sisään käynnistämisestä. Lisäksi rantapalloilu raskaiden kuvien kohdalla on ihan säännöllistä, jo avaaminen antaa odotuttaa puhumattakaan, että kuvaa pitäisi jotenkin muokata. Näitä ongelmia ei ole virtuaalikoneen puolella. Myöskään kaikki kolmannen osapuolen lisäpalikat eivät toimi, tarvitsemistani ei juuri mikään muutamaa LISP pätkää lukuun ottamatta. Koneessa Snow Leopard, i5 ja 8 gigaa.banger kirjoitti:Moro!
Olen tässä luultavasti ostamassa uutta macbook prota ja haluaisin tietää pyöriikö kyseinen ohjelma miten tämän hetkisillä mbp:llä.
Kysessää on siis ihan karvalakkimalli:
2.4GHz dual-core
Intel Core i5
4GB 1333MHz
500GB 5400-rpm1
Intel HD Graphics 3000
Pitäis kouluhommia tehdä Cadilla aika paljon, eikä vanha mid 2007 macbookkini pysty ohjelmaa pyörittämään ollenkaan.
Ohjelman saan ihan ilmaiseksi opiskelijatunnuksilla autodeskin sivuilta.
Eli kysyn onko kellään kokemusta autocadista macbook prolla? Tai ohjelman mac versiosta yleensä?
Jos 2D CAD riittää hyvä, valikoiltaankin hyvin AutoCadimainen vaihtoehto on ilmainen Draftsight.
Edit: Vedetään hiukan takaisin. Snow Leopardiin tuli jokin aika sitten näytönohjaimen päivitys. Asensin nyt sitten updatet cadiin ja softa ei tuntuisi kaatuvan heti kättelyssä ainakaan kaikilla niillä kommervinkeillä millä sen ennen sai aina nurin. Tämä siis parin minuutin pikakokeilulla. Saas nähdä nyt. Edelleen kuitenkin esim. yksinkertainen 2d-kuva kaataa cadin kun elementtejä on 100000+. Kyseessä on fonttien konvertointi cadiin jolloin elementtien määrä nousee älyttömäksi. Elementtien määrän vähentäminen ei vain onnistu kun softa skippaa sitä yrittäessä. Tätä ei tapahdu win-versiossa vaikka virtuaalikone ei anna XP:ssä muistia käyttööni kuin hiukan alle 2.5 gigaa.
-
Tässä oli kuitenkin käsittääkseni kysymys AutoCADin Macintosh-versiosta.kuda kirjoitti:ajan ACADia virtuaalikoneen puolella
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc ... eID=123112
-
Ei kaada, jos CAD on Vectorworks.kuda kirjoitti: Edelleen kuitenkin esim. yksinkertainen 2d-kuva kaataa cadin kun elementtejä on 100000+. Kyseessä on fonttien konvertointi cadiin jolloin elementtien määrä nousee älyttömäksi.
-
On ja sen epävakauden takia käytän pääasiassa AutoCad 2009 versiota virtuaalikoneessa (XP), 2012 versio Macille on koneille asennettu. OS X version lisenssi oli työnantajan hukkainvestointi tämän hetkisen tilanteen valossa. Voi olla, että minulla nyt jostakin syystä tökkii tavallista enemmän mutta Autodeskin foorumeilla samoista ongelmista valitellaan joita minulla on. Windows versio ei kaadu minullakaan noihin 100000+ elementtiin.OmenaOnPunainen kirjoitti:Tässä oli kuitenkin käsittääkseni kysymys AutoCADin Macintosh-versiosta.kuda kirjoitti:ajan ACADia virtuaalikoneen puolella
"joskin AutoCADiin on laajin valikoima kolmansien osapuolien vertikaalisovelluksia."
Ja tämän vuoksi Vectorworks ei käy. Meillä on Windows versioon 25000 euron lisäpalikat, osin räätälöidyt ratkaisut.
-
kuda kirjoitti:On ja sen epävakauden takia käytän pääasiassa AutoCad 2009 versiota virtuaalikoneessa (XP), 2012 versio Macille on koneille asennettu. OS X version lisenssi oli työnantajan hukkainvestointi tämän hetkisen tilanteen valossa. Voi olla, että minulla nyt jostakin syystä tökkii tavallista enemmän mutta Autodeskin foorumeilla samoista ongelmista valitellaan joita minulla on. Windows versio ei kaadu minullakaan noihin 100000+ elementtiin.OmenaOnPunainen kirjoitti:Tässä oli kuitenkin käsittääkseni kysymys AutoCADin Macintosh-versiosta.kuda kirjoitti:ajan ACADia virtuaalikoneen puolella
Nyt luulisin, että asia tuli riittävän selväksi - noin alunperinkin kirjoitit, mutta lievän monimutkaisesti!
Aivan - nyt tämäkin on selvä asia."joskin AutoCADiin on laajin valikoima kolmansien osapuolien vertikaalisovelluksia."
Ja tämän vuoksi Vectorworks ei käy. Meillä on Windows versioon 25000 euron lisäpalikat, osin räätälöidyt ratkaisut.
Toinen juttu on, että joku muu CAD ei kaikilla toimialoilla tarvitse lisäpalikoita, jos perusohjelmassa on oikeat ominaisuudet. AutoCADistä ei saa esim. ArchiCADille kilpailukykyistä arkkitehtisuunnitteluun vaikka olisi kuinka paljon lisäpalikoita (Autodesk on yrittänyt...) tai Vectorworksille kilpailukykyistä teatterivalaistuksen suunnitteluun.
Meni hiukan ohi aiheen, mutta kokemukseni mukaan AutoCADiä tarjotaan ja hankitaan silloinkin, kun parempi ohjelma olisi olemassa.
-
Viesti Kirjoittaja xedson »
Itselläni on opiskelija lisenssillä joten en aijo tuhlata tonneja muihin ohjelmistoihin, kun koululla on kuitenkin Autocadit. Ilmaisohjelmistoista olen muutamia mm. DraftSight, AutoCad WS kokeillut mutta en tykännyt.
Pääsiassa pyörittelen karttoja ja rakennuspiirrustuksia eli pysytään kohtuu kevyessä 2D ja 3D editoinnissa; eli keskimäärin 15 000 elementissä

Yleensä tiedostoja on auki 2-5 kpl.
-
Talonrakennusalalla AutoCAD on kuolemaa tekevä dinosaurus, johon opiskelijan ei kannata paljoa satsata. Pientalopuolella Vertex on käsittääkseni edelleen nousussa, isommissa projekteissa puolestaan tulevaisuus on BIM-ohjelmissa (ArchiCAD, Revit, Vectorworks ja Bentley sekä toimialakeskeiset ohjelmat kuten Tekla Structures.)xedson kirjoitti:Pääsiassa pyörittelen karttoja ja rakennuspiirrustuksia eli pysytään kohtuu kevyessä 2D ja 3D editoinnissa; eli keskimäärin 15 000 elementissä
Karttapuolella, ml. kaavoitus ja maisemasuunnittelu, esim. kunnat ovat jakautuneet kahteen leiriin: AutoCAD ja Microstation, mutta vahvalla GIS-painotuksella, esim. ArcGISiä hyödyntäen - ja sehän ei toimi Macintoshissa. Itse asiassa ei ole mitään oikeaa ja käyttökelpoista GIS-softaa Macille; Vectorworks on tällä hetkellä lähimpänä sellaista!
-
Viesti Kirjoittaja xedson »
Itse olen sitämieltä että AutoCAD yms. sen pohjaisita ohjelmistoista ei ole mahdollista hetkessä luopua, opiskelijana suosittelen sen opettelun kunnolla koska sen monikäyttömahdollisuudet ovat valtavat. Aina kantakartoista, arkkitehtikuviin, rakennesuunnitteluun kuin maisemasuunnitteluun; itse olen sillä harratanut teräs ja puurakenteiden suunnittelua paljon.OmenaOnPunainen kirjoitti: Talonrakennusalalla AutoCAD on kuolemaa tekevä dinosaurus, johon opiskelijan ei kannata paljoa satsata. Pientalopuolella Vertex on käsittääkseni edelleen nousussa, isommissa projekteissa puolestaan tulevaisuus on BIM-ohjelmissa (ArchiCAD, Revit, Vectorworks ja Bentley sekä toimialakeskeiset ohjelmat kuten Tekla Structures.)
Karttapuolella, ml. kaavoitus ja maisemasuunnittelu, esim. kunnat ovat jakautuneet kahteen leiriin: AutoCAD ja Microstation, mutta vahvalla GIS-painotuksella, esim. ArcGISiä hyödyntäen - ja sehän ei toimi Macintoshissa. Itse asiassa ei ole mitään oikeaa ja käyttökelpoista GIS-softaa Macille; Vectorworks on tällä hetkellä lähimpänä sellaista!
Tänäpäivänä kun ei kaikki kuvat työmaalla tule mittamiehille asti, on pakko olla ohjelmisto joka on hyvin hallussa ja sen käyttö nopeaa.
Totta että karttapuolella on suuntautuminen GIS-ohjelmistoihin. Mutta AutoCAD tulee pyörimään rinnalla pitkään koska loppupeleissä sen muokkausmahdollisuudet ovat eriluokkaa kuin GIS-ohjelmistoissa.
Itse ajattelen mittamiehen / kartoittajan sekä suunnittelijan näkökulmista asioita eli tavalla että kuvat on helposti käännettävissä maastomittausohjelmiston kautta tallentimelle ja siitä takymetriin / GNSS-laitteelle.
Tosiasiahan on se että Windows on vielä niin suuri toimija yrityspuolella että ohjelmat tulevat pitkään olemaan poikkeuksia lukuunottamassa vain windows alustalle.
-
Viesti Kirjoittaja maicon »
Onko palstalla halukkaita opettajia? Ja pitäisikö tälläinen ilmoitus laittaa kauppapaikan puolelle?
-
AutoCadin oppii ihan oppaista, on mallia rautalankaa ja sitten jo hiukan käyttäneille tarkoitettua opuksia. Jos kaiken haluaa tietää sitten "Raamattu" AutoCad (vuosiluku) for dummies. Macillekin löytyy myös ihan ok opas, Mastering AutoCad for Mac (?). Autocadinkaan suurin kynnys ei ole ohjelman komentojen ja niiden parametrien oppiminen vaan sen alan osaaminen johon sitä käyttää....maicon kirjoitti:Itselläni on macbookki ja autocad 2011 macillekin löytyy. Nyt olisin halukas oppimaan AutoCADin peruskäytön, tai itse asiassa tarkemmin sanottuna tarve on avopuolisollani. Mitä olen katsonut netistä kursseja niin alle 1000 €:lla ei tunnu saavan mitään. Olisin valmis maksamaan kohtuullisesti yksityisopetuksesta. Asumme Helsingissä.
Onko palstalla halukkaita opettajia? Ja pitäisikö tälläinen ilmoitus laittaa kauppapaikan puolelle?
-
Toimialasta riippuen... Talonrakennuksessa AutoCAD on edelleenkin kuoleva dinosaurus eikä edes piirustusohjelmana tältä vuosisadalta.xedson kirjoitti:Itse olen sitämieltä että AutoCAD yms. sen pohjaisita ohjelmistoista ei ole mahdollista hetkessä luopua, opiskelijana suosittelen sen opettelun kunnolla koska sen monikäyttömahdollisuudet ovat valtavat.
Kun opiskelija on aikanaan alansa ammattilainen, tilanne on toinen - joskin on todennäköistä, että vielä monta vuotta CAD-piirtäjille on kysyntää työmarkkinoilla. Rinnakkaisammatissa, tekstinkäsittelyssä, kysyntää ei enää ole.
Paremmat ohjelmat nimittäin alkavat olla kunkin ammatin varsinaisten osaajien käytettävissä ja käytössä, joten operaattoritasoisten teknikoiden tarve lähestyy nollaa.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka