Terve,
Voisiko joku ystävällinen selittää mulle selkokielellä mikä ero on POP ja IMAP protokollilla?
Molempien hyödyt ja haitat?
Haluan ymmärtää, kun ton meilin ja Lionin kanssa on ollut tota ongelmaa sisäänkirjautumisessa ja postien noutamisessa päivittämisen jälkeen aikalailla.
Miksi Mail toimii nyt Imappina, mutta ei edelleenkään Poppina - niinkuin ennen päivitystä toimi ( Welhon palvelin ).
Vielä oudompaa on se, että iPhone toimii täydellisesti Poppi asetuksilla.
Kiitos ja kumarrus.
Selittäkää mulle IMAP/POP!
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
Selittäkää mulle IMAP/POP!
Viesti Kirjoittaja SanttuS »
-
Re: Selittäkää mulle IMAP/POP!
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
fi.wikipedia.org/wiki/IMAP
fi.wikipedia.org/wiki/POP3
fi.wikipedia.org/wiki/POP3
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Peruserohan on se, että POP lataa viestit sille koneelle, miltä otat yhteyden eikä postipalvelimelle jää mitään. (voi olla, että tämä on valinnainen, en ole käyttänyt POPia viiteentoista vuoteen, jos on niin ero hämärtyy)
MIMEssä taas on päinvastoin, kaikki viestit ovat palvelimella ja lukuohjelma vain tekee tilapäisiä kopiota viesteistä. Voit siis lukea viestejä mitä erilaisimmilla oohjelmilla ja koneilla. Jos haluat arkistoida viestejä paikallisesti, se täytyy tehdä erikseen kopioimalla. Alkuperäiset täytyy erikseen hävittää.
Tämä on mentaalimallini, kansiot kuten 'luonnokset', 'lähetetyt' jne käyttätyvät sitten sen mukaan miten postiasetuksissa määrittelet. Ja se miten Microsoft Exchangen MIME-rajapinta käyttäytyy on sitten asia erikseen.
MIMEssä taas on päinvastoin, kaikki viestit ovat palvelimella ja lukuohjelma vain tekee tilapäisiä kopiota viesteistä. Voit siis lukea viestejä mitä erilaisimmilla oohjelmilla ja koneilla. Jos haluat arkistoida viestejä paikallisesti, se täytyy tehdä erikseen kopioimalla. Alkuperäiset täytyy erikseen hävittää.
Tämä on mentaalimallini, kansiot kuten 'luonnokset', 'lähetetyt' jne käyttätyvät sitten sen mukaan miten postiasetuksissa määrittelet. Ja se miten Microsoft Exchangen MIME-rajapinta käyttäytyy on sitten asia erikseen.
Viimeksi muokannut homenamsi, 8.12.2011 klo 17.06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Tarkoitit ilmeisesti IMAP:issa?homenamsi kirjoitti:..MIMEssä taas on päinvastoin..
Käytän sekä IMAP että POP -protokollia. POP -protokolla on kylläkin osittain menettänyt merkityksensä koska levytilat ovat email-palvelimilla niin suuria, tai niillä ei käytännössä ole kattoa lainkaan, että IMAP on usein itsestäänselvä vaihtoehto.
POP -protokollaa käytettäessä email-palvelimen levytila vapautuu joko heti, tai määrätysti hieman myöhemmin, kun viesti luetaan (esim. 2 viikkoa lukemisen jälkeen). Jos ei lueta, niin postilaatikko toki täyttyy ja lisäviestejä ei voida toimittaa. Jos viestejä luetaan säännöllisesti niin ongelmia ei tule, protokolla huolehtii että laatikossa on tilaa (ainakin jos sille ei toisin määrätä). Jos emailia tarvitsee käyttää kovin useilla laitteilla, ongelmia voi syntyä (ks. hieman alempana)
IMAP -protokollassa pitää käyttäjän itse olla aktiivinen, tai ainakin määrätä levytilaa vapautuvaksi tietyin ehdoin, mikäli se uhkaa täyttyä kun luettuja tai lukemattomia viestejä ei itse siirretä talteen tai poisteta. Ne eivät siirry automaattisesti roskiin tai arkistoon protokollan puolesta. Ylläpitotoimia tulee siis suorittaa.
Sähköpostipalveluista ainakin gmail on käytännössä rajaton, ja käyttäisin IMAP:ia sen kanssa. Se kuitenkin on POP koska muuta ei ollut tarjolla joskus. Nykyään taitaa olla yleisesti IMAP -käytössä sekin ihmisillä.
Joillakin yliopistoilla on yhä aneemiset saähköpostilaatikkojen kokorajat. Ehkä POP olisi joillekin käyttäjille silloin perusteltu protokolla. Lukee vaan posteja säännöllisesti ja asiat pysyvät kunnossa. Postien varakopiot tallentuvat omalle koneelle. Ongelma tulee jos käyttää useita laitteita epäsäännöllisin vaäliajoin postien lukemiseen. Tällöin viestit myös pirstoutuvat usealle eri laitteelle. Varakopiointi ja arkistointi on hankalaa tai josksu jopa mahdotonta.
IMAP taas on selkeä varakopioitava. Viestit tallennettaan jollekin levy-/muistitilalle, yleensä omalle kotikoneelle, ja ne ovat sitten siellä kaikki siististi ja organisoidusti varakopioituna ja tallennettuna. Siitä huolimatta vaikka viestejä olisi luettu satunnaisesti iPhonella, kirjaston tietokoneella, omalla kotikoneella tai kaverin luona webmail -ohjelman läpi. Tai yliopiston käytävän päätteen PINE:llä. Tai vaikkapa kaikilla niillä sekaisin ja päällekkäin parin viikon ajan.
Vaikka toisaalta, eiköhän IMAP -laatikoissakin saa siivottua automaattisesti asioita kun levytila uhkaa täyttyä. Tehdään ensin automaattinen analyysi jollakin serveriskriptillä tai email-ohjelmalla, ja lähettämällä kyseisen protokollan käskyjono että siivoappa vähän. Itse teen sen kuitenkin aina käsin.
Kutakuinkin näin olen ainakin itse asian sisäistänyt, ja vähintäänkin vaikuttaisi siltä että näin ne myös toimivat.
edit. pari asiaa unohtui. IMAP viestin luettuasi, missä tahansa ja millä koneella tahansa, se merkkautuu luetuksi. Se on luetuksi merkattu myös kun katsot sitä myöhemmin uudelleen jollain toisella asiakasohjelmalla. POP ei näin tee ennekuin luet sen viestin uudelleen sillä toisella koneella. Googlen gmail ei taida kyllä olla ihan perinteinen POP-asiakasohjelma, koska viestejä ei poisteta käytännössä koskaan, koska levytila on niin iso. Ne on määrätty pysyväksi siellä ilmeisesti kunnes levytila ylittyy. Ja sehän ei ihan helposti ylity.
Viimeksi muokannut mikastus, 8.12.2011 klo 20.08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka