iMac 27" ja pöytäresonoinnin eliminointi
-
Viesti Kirjoittaja Blastbeat »
paitsi...
Mulla on ollut kone nyt n. 3 tuntia putkeen päällä ja se alkoi äsken AIVAN yhtäkkiä pitämään tasaista huminaääntä, hiljaista mutta ärsyttävää. Osaisiko joku kertoa täällä että onko koneen humina normaalia vai kuinka? Kokeilin käynnistää uudelleen yms. mutta sama jatkuu.
Syy: Otsikon hienosäätöä, samanaiheiset ketjut yhdistetty ja uuden ketjun otsikointi muokattu
Mid 2009 13" MacBook Pro, 2.26 Ghz Intel Core 2 Duo, 8 GB DDR3, 160 GB HD, NVIDIA GeForce 9400M 256 MB |
iPhone 6 64 GB | AppleTV 2 gen
-
Re: outo ääni upouudessa imacissa!!!
Viesti Kirjoittaja iPadi »
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja egoste »
-
Voi siis hyvinkin olla että ylireagoin....mutta aina tällaiset hieman ahdistaa.
Mid 2009 13" MacBook Pro, 2.26 Ghz Intel Core 2 Duo, 8 GB DDR3, 160 GB HD, NVIDIA GeForce 9400M 256 MB |
-
-
Viesti Kirjoittaja waiski »
Nosta konetta ylöspäin ts. kevitä pöydän pinnasta, häviääkö ääni? Jotkut 27" yksilöt resonoivat pöydän pintaan, mulla oli vasta kolmas tarpeeksi hiljainen:(Blastbeat kirjoitti:Tänään saapui upo uusi 27" i7 mid 2011 imacinni. Hyvin on kone pelannu ja sain vaihdettua itse muistitkin nätisti.
paitsi...
Mulla on ollut kone nyt n. 3 tuntia putkeen päällä ja se alkoi äsken AIVAN yhtäkkiä pitämään tasaista huminaääntä, hiljaista mutta ärsyttävää. Osaisiko joku kertoa täällä että onko koneen humina normaalia vai kuinka? Kokeilin käynnistää uudelleen yms. mutta sama jatkuu.
waiski
iPhone 16 Pro Max 256Gt
Apple Watch Ultra 2
Apple TV 4K 128Gt 3. Gen.
-

-
Re: Outo ääni upouudessa iMacissa!!!
Mä jouduin venaamaan konetta useamman viikon ja olen todella kypsynyt jos uuden saamisessa kestää kauan. Miten helvetissä applella voi olla tällasia ongelmia top of the line imaceissa!??? Oikeesti! Tää on just tätä mun tuuria. Pikkasen sylettää tällanen!
-
Sitten noin muutaman tunnin käytön jälkeen alkoi koneen suunnalta kuulua hiljainen, mutta ärsyttävän tasainen buzzzzz/hmmmmm ääni. Olin tietysti ihan paniikissa eka, mutta etsiskeltyäni tietoa netin ihmemaasta selvisi, että ääni johtuu mitä ilmeisimmin siitä, että kone resonoi pöydän kanssa. Kokeilin sitten nostaa konetta ilmaan ja kappas - ääni hiljenee heti.
Nyt kysysin vinkkejä tämän äänen eliminoinniksi. Onkon joku onnistunut tässä? Mulla on kone puupöydällä nurkassa eikä sitä muuallekaan pienehkössä kaksiossani oikein voi laittaa. Itse mietistkelin huopatassujen (niitä jota laitetaan esim. sohvan jalkojen alle) asettamista iMacin "jalan" jokaiseen kulmaan, että koneen saisi hieman ilmaan. Mahtaakohan auttaa? Ainakaan pyyhkeet ja lehdet eivät auttaaneet alkuunkaan.
EDIT: ja mitä ilmeisemmin resonoinn aiheuttaa SATA-kovoni (eli normi kovo; mulla on myös SSD tässä). Äsken ääni nimittäin lakkasi yhtäkkiä, kun olin surffaillut noin tunnin netissä. Heti kun käynnistin iPhoton, jonka kirjasto on normikovolla, alkoi ääni taas.
-
Viesti Kirjoittaja iPadi »
No jos et jaksa viedä tota huoltoon, kokeileppas laittaa hiirimatto koneen ja pöydän väliin.Blastbeat kirjoitti:Lueskelin asiasta eri lähteistä... ja aika monella ollut sama ongelma. Eli iMac 27 ollu hiljainen muutaman tunnin ja sitten alko resonointi.
Mä jouduin venaamaan konetta useamman viikon ja olen todella kypsynyt jos uuden saamisessa kestää kauan. Miten helvetissä applella voi olla tällasia ongelmia top of the line imaceissa!??? Oikeesti! Tää on just tätä mun tuuria. Pikkasen sylettää tällanen!
-
Re: iMac 27" ja pöytäresonoinnin eliminointi
Viesti Kirjoittaja Fakap »
-
iPadi kirjoitti:No jos et jaksa viedä tota huoltoon, kokeileppas laittaa hiirimatto koneen ja pöydän väliin.Blastbeat kirjoitti:Lueskelin asiasta eri lähteistä... ja aika monella ollut sama ongelma. Eli iMac 27 ollu hiljainen muutaman tunnin ja sitten alko resonointi.
Olen kokeillut kaikennäköistä aina huopatassuista lehtiin ja pyyhkeisiin. Sain äänen hiljenemään noin puoleen alkuperäisestä laittamalle alle kirjan ja sen päälle vielä ohuen valokuvakehyksen lasilevyn. Ei ollenkaan ärsytä niin paljon enää...mutta en panisi pahakseni, jos sen vielä hiljaisemmaksi saisi.
Ääni johtuu tosiaan kovalevystä. Mulla on tässä SSD ja ja SATA-kovo. Aluksi ääntä ei tietysti kuulunut, koska kaikki koneen jutut oli aluksi tietysti asennettu ssd:lle. Vasta sitten kun laitoin kovolle tavaraa se alkoi ääntely. Ja jos en käytä kovalevyä about puoleen tuntiin se menee valmiustilaan ja ääni lakkaa... ja kun taas avaan vaikka itunesin (library normikovolla) kovo käynnistyy taas.
Täytyy yrittää kehitellä jotain tai ostaa uus pöytä. En nyt viitsisi alkaa konetta huollattamaan tai vaihtamaan tämän takia. Ja lukemani tiedon perusteella tämä on kaiketi vielä ihan normaalia... etenkin jos puupöytä ja kone pöydän nurkassa

-
Viesti Kirjoittaja miru »
iPhone 6
iPads
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-

Nyt kyllä alkaa jo hermot sen verran mennä tohon huminaan, että huomenna soitto tukeen. Jos ei mitään ratkasua löydy niin palautan koneen ja tilaan uuden samanlaisen pelkällä ssd:llä

-
Viesti Kirjoittaja masa »
On mullakin vanha hiirimatto alla, muistaakseni vanha 24 tuumainen resonoi.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Kiitos vikistä! Tolla tuuletin controllerilla näemmä pystyy säätää kolmea eri tuuletinta... nostanko kaikkia vai pelkästään HDD-tuuletinta? Kuinka paljon noita muuten uskaltaa nostaa ettei koneelle käy mitään?atheos kirjoitti:Yksi tekijä tässä "ongelmassa" on myös se, että kun kone ei muuten pidä ääntä niin tuollainenkin kuuluu. Nostaa vaikka sillä SMCFanControlilla tuulettimia sen verran että ne kuuluvat niin hurina "katoaa", toisin sanoen korvat eivät enää rekisteröi sitä koska rinnalle tulee kovempi ääni. SSD on voittajan valinta tässä(kin) tapauksessa. Vielä kun lämmönpoisto saataisiin toteutettua tehokkaasti täysin ilman liikkuvia osia...
-

-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Kyllä sen nyt järkikin sanoo että jos laitteessa on kovalevy ja tuuletin, ja käyttäjällä sopiva pöytä niin resonointia voi syntyä.
-
Olen kokeillut kirjoitusalustaa, kirjoja, lasilevyä, hiirimattoa sekä huopa- ja kumitassuja eikä auta yhtään. Kokeilin myös toisella pöydällä ja sama homma. Lattialla on kyllä paljon hiljaisempi, mutta ei täysin hiljainen kuitenkaan. Aika outoa, että tukijalan takaosaa ei täydy kuin sentti nostaa kädellä ilmaan ja ääni hiljenee huomattavasti, mutta sitten mitkään kumitassut yms. ei auta. Vien tänään koneen Mac Careen arvioitavaksi, jos sille jotain osaisivat tehdä. Sen verran ristiriitaista tietoa olen nyt kuullu noiden koneiden äänekkyydestä, joten haluan tarkistaa asian. Ja jos ei asiaa saada korjattua enkä totu ääneen niin kovalevy saa lähteä. Mac Caren mukaan kovo voidaan ottaa irti takuuseen tarvittaessa.kamina kirjoitti:Luulisi että ohut bitumi-matto jalan alla eristäisi tuon hurinan tehokkaasti, ajattelin kokeilla tuota omalla 24" imäkillä josta on pöydän vaihdon jälkeen ruvennut kuulumaan vastaavaa hurinaa.
Kyllä sen nyt järkikin sanoo että jos laitteessa on kovalevy ja tuuletin, ja käyttäjällä sopiva pöytä niin resonointia voi syntyä.
Ongelma on myös siinä, että oon neljä vuotta työskennelly TÄYSIN hiljasilla läppäreillä (macbook ja macbook pro), enkä ole lainkaan tottunu, että koneesta tulee mitään hetkittäistä ääntä enempää

-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
"Työskennellyt" täytyy tarkoittaa tässä tapauksessa koneen käyttöä kirjoituskoneen korvikkeena.Blastbeat kirjoitti:oon neljä vuotta työskennelly TÄYSIN hiljasilla läppäreillä (macbook ja macbook pro), enkä ole lainkaan tottunu, että koneesta tulee mitään hetkittäistä ääntä enempää :(
Väitteesi hiljaisista koneista viittaa että omaat lievää vakavamman kuulovaurion. Oman kokemuksen mukaan kolmisen vuotta sitten, Applen koneista lähinnä hiljaista on ollut SSD Air. Sekin sai tietysti puhkumaan rasituksen alla, jos "työskenteli", vaikka muutti videon formaattia toiseksi. Joka tapauksessa, se oli paljon hiljaisempi kuin mikä tahansa saman genren MBP kone, jossa on uumenissa SSD+HDD.
Vaikka olisi kuinka syvät taskut, SSD ei ole tänään vielä vaihtoehto median säilytykseen. Toisaalta 64Gt:n SSD:lle saat kirjoittaa seuraavat 183 vuotta putkeen ilman pelkoa, että levy täyttyisi.
Kun työnteko näyttää keskittyvän kirjoittamiseen ja elämä äänien kuulemiseen, ehdotan iMacin vaihtamista 2011 Air+Thunderbolt-näyttö komboon, joka on tuollaisessa kevyessä sorminäpelöinnissä täysin äänetön.
Th-näyttö mahdollistaa koneen käyttämisen kansi kiinni, lisäksi voit sijoittaa Airin vaikka johonkin komeroon häiritsemästä. Näin voit keskittyä "työskentelyyn" ja naapurista lähtevien äänien tarkkailuun.
-
Vaikka saatankin vaikuttaa hieman kokemattomalta joissakin koneasioissa, tiedän kyllä minkälaisen koneen haluan. Opiskelen geoinformatiikkaa ja mm. käsittelen raskaita paikkatietoaineistoja ja piirtelen karttoja. Tähän haluan tehokkaan koneen suurella näytöllä eikä se suuri tallennustilakaan pahitteeksi ole. Toki teen myös muuta, pelaan yms. Ja toki kirjoittamisessakin esim. suuri näyttö toimii kun pdf:iä voi mitää wordin vieressä - paljon työtilaa on jees!
Eli 27" i7 iMac on juuri se kone, jonka haluan..kovalevystä lähtevää jatkuvaa ääntä lukuunottamatta. Mulla on koneessa siis myös SSD ton kaverina, ja silloin kun kovo menee unille niin tuo ärsyttävä äänikin lakkaa. Mitkään tuulettimet yms. ei haittaa; kyse ei ole äänen voimakkuudesta vaan siitä että kovon pitämä ääni on vaan niin maanalaisen paikan ärsyttävän kuulonen. Ja mun oma macbook pro, jolla nyt kirjottelen on kyllä todella hiljainen.
Olen myös testannut lähiaikoina noin viittä eri imaccia enkä ole moista ääntä aikaisemmin kuullut. Humacin myyjät myös sanoivat että eivät oikeasti ole huomannut mitään vastaavaa omissa imaceissaan. Siksi lähden kohta asioimaan Mac Caressa ja kysymässä, jos heillä olisi tarjota ongelmaani ratkaisua.
-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
Lähempänä kuin MacCareBlastbeat kirjoitti:Siksi lähden kohta asioimaan Mac Caressa ja kysymässä, jos heillä olisi tarjota ongelmaani ratkaisua.
-
http://www.youtube.com/watch?v=-sy0hmHEw8c
Videon kaverilla myös 27" i7 iMacci, jossa pöytäresonointia aiheuttava teran kovalevy! Mikäli MacCare ei saa omaani hiljaiseksi niin ostan kyseisen adapterin. Eikä maksa kun 39€ applestoresta ja on kaiken lisäksi aika tyylikäs. En tullut mokomaa edes ajatelleeksi.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka