Kielikeskustelua
-
Re: Oikeinkirjoitusta!
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Tärkeintä on halu oppia uutta. Se pitää kielen vireänä ja aina voi oppia jotakin ennen kokematonta. Seitsemän veljeksen kaltainen opettaminen tai kouluttaminen vie kaiken oppimisen ilon ja se karkottaa luovuuden. Kielen oppimisen ja opettelun pitäisi olla iloista. Silloin, kun se on leikkiä niin uutta voi oppia helposti.M.P.T kirjoitti:Täytyy toivoa, että kirjoitusvirheistä ei aleta rankaisemaan, koska muuten minulla olisi varmaan jo 10 elinkautista niskassani + muutama sähkötuolituomio. Itse en edes huomaa aina muiden tekemiä kirjoitusvirheita puhumattakaan omista.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Ensituomiot tulevat ehtoollisena.M.P.T kirjoitti:Täytyy toivoa, että kirjoitusvirheistä ei aleta rankaisemaan, koska muuten minulla olisi varmaan jo 10 elinkautista niskassani + muutama sähkötuolituomio. Itse en edes huomaa aina muiden tekemiä kirjoitusvirheita puhumattakaan omista.
-
-
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
Ja yksi asia kirjoituksen nopeuteen on se suomalainen kymppisormiopetusohjelma, millä Windows 95:a harjoittelin.
Myös kännissä kirjoittamiseni on parantunut, vaikka olenkin sitä viime aikoina pystynyt välttelemään.
- Salamijakk
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Kännissä oikeinkirjoitus onkin pyrittävä pitämään minimissään, jotta lukijat osaavat tulkita oikean mielentilan viestistä. Tässä olet siis oikealla tiellä.Salamijakk kirjoitti:Myös kännissä kirjoittamiseni on parantunut, vaikka olenkin sitä viime aikoina pystynyt välttelemään.
-
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
"Eihän sitä muutoin vuoden Homppulaiseksi pääsisikään", ilman tällaisia viisauksia.Macco kirjoitti:Kännissä oikeinkirjoitus onkin pyrittävä pitämään minimissään, jotta lukijat osaavat tulkita oikean mielentilan viestistä. Tässä olet siis oikealla tiellä.Salamijakk kirjoitti:Myös kännissä kirjoittamiseni on parantunut, vaikka olenkin sitä viime aikoina pystynyt välttelemään.

- Salamijakk
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Mikä nyt kännissä ei onnistuisi?Salamijakk kirjoitti: Myös kännissä kirjoittamiseni on parantunut, vaikka olenkin sitä viime aikoina pystynyt välttelemään.
Paitsi auton pysäyttäminen puhalluttamisen ajaksi.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Osa on kyllä syvällä metsässäkin jo...hatey kirjoitti:Täällä ojanpenkoilla on kyllä kaikki muutkin. Tervetuloa joukkoon.arisel kirjoitti:..... arveluttaa putoavatko muutkin itseni lisäksi kärryiltä.

Väärinymmärtäminen on helppoa - etenkin tällaisilla foorumeilla, kun lukaisee pikaisesti jonkun toisen pikaisesti kirjoittaman kommentin johonkin jota itse ei ole edes lukenut - jos sitten suuttuu ja heittää kärkevän kommentin tietämättä edes mistä on kyse, niin...Citruuna kirjoitti:Hmmmm - ihan samanlaiset ajatukset on mulla. Vois ollla mun kirjoittama (tai sitten olen jälleen kerran ymmärtänyt väärin...)arisel kirjoitti:..pohdiskelua..
Missäs se mun peili taas olikaan...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Esikatselu-painike on hyvin käyttökelpoinen!Thoth kirjoitti:Just, olen samaa mieltä. Aikaisemmin tänään luin Kunkun kommentin jossain säikeessä, taisi olla aborttiketju, että on suurta viisautta vaieta. Olen eri mieltä. Parempi on yrittää parhaansa ja tehdä se asia. Jos epäonnistuu, niin kannattaa yrittää uudestaan. Kun lapsi yrittää ajaa pyörällä ja putoaa, hän nousee pyörän päälle uudestaan. Lopulta hän oppii ajamaan.arisel kirjoitti: Oikeakielisyydellä on merkityksensä - virheitä toki sattuu itse kullekin; olen usein todennut, että ainoa tapa välttää virheitä on se, ettei tee mitään - ja sillä tavalla ei oikein saa mitään aikaiseksi. Virheitä sattuu, ja joskus niistä huomautetaan - vaikka se saattaa tuntua karvaalta, se lienee kuitenkin loppujen lopuksi on parempi kuin ettei kukaan puhu mitään? Pätenee myös muuhun kuin oikeinkirjoitukseen...
Vaikenemisen viisauden oppii vasta sen jälkeen, kun on monta kertaa löynyt päänsä seinään.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
-
Viesti Kirjoittaja iPadi »
Oi kauheeta! Tuolla sivulla on hirveästi kirjitusvihreitä ja yhdys sana virhetä. Kamalaa sontaa, miten ne on tollaista edes kehdannut julkaista

-
Oi kauheata! iPad on kirjoittanut miten sattuu, vieläpä Oikeinkirjoitusta!-viestiketjussa.iPadi kirjoitti:http://www.vertaa.fi/info/product_videokamerat_yleinen/
Oi kauheeta! Tuolla sivulla on hirveästi kirjitusvihreitä ja yhdys sana virhetä. Kamalaa sontaa, miten ne on tollaista edes kehdannut julkaista.
-
kirjitusvihreitä ja yhdys sana nuo oli tahallisiaKain kirjoitti:Oi kauheata! iPad on kirjoittanut miten sattuu, vieläpä Oikeinkirjoitusta!-viestiketjussa.iPadi kirjoitti:http://www.vertaa.fi/info/product_videokamerat_yleinen/
Oi kauheeta! Tuolla sivulla on hirveästi kirjitusvihreitä ja yhdys sana virhetä. Kamalaa sontaa, miten ne on tollaista edes kehdannut julkaista.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Se on kauheata ja tuollaista.iPadi kirjoitti:kirjitusvihreitä ja yhdys sana nuo oli tahallisiaKain kirjoitti:Oi kauheata! iPad on kirjoittanut miten sattuu, vieläpä Oikeinkirjoitusta!-viestiketjussa.iPadi kirjoitti:http://www.vertaa.fi/info/product_videokamerat_yleinen/
ja mitäs vikaa on sanassa "kauheeta" ja "tollaista"?
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Sanathan ovat puhekieltä. Kirjoitettuina ne näyttävät kammottavilta. Puhuttuina ne lienevät normaaleita. Miten ajatus kielikorvaa särkee pitäisi ilmaista kirjoitetun tekstin suhteen? Silmiin sattuu vai ahdistaa, niin että kuola valuu tai näyttö menee rikki? Kysyn vaan ja ihmetteleniPadi kirjoitti:-- ja mitäs vikaa on sanassa "kauheeta" ja "tollaista"?
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Mistä asti on tarvinnut kirjoittaa täällä kirjakieltä?Mikael K. kirjoitti:Sanathan ovat puhekieltä. Kirjoitettuina ne näyttävät kammottavilta. Puhuttuina ne lienevät normaaleita. Miten ajatus kielikorvaa särkee pitäisi ilmaista kirjoitetun tekstin suhteen? Silmiin sattuu vai ahdistaa, niin että kuola valuu tai näyttö menee rikki? Kysyn vaan ja ihmetteleniPadi kirjoitti:-- ja mitäs vikaa on sanassa "kauheeta" ja "tollaista"?
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Kaiken aikaa, eikä jostain asti. Vain sivistymättömät moukat kirjoittavat epäselvästi puhekielellä. 8)iPadi kirjoitti: Mistä asti on tarvinnut kirjoittaa täällä kirjakieltä?
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Pitäisikö tuo "julkaista" sitten mielestäsi kirjoittaa "julkasta"? Melkein ainoa sana, joka meni oikeinKain kirjoitti:Oi kauheata! iPad on kirjoittanut miten sattuu, vieläpä Oikeinkirjoitusta!-viestiketjussa.iPadi kirjoitti:http://www.vertaa.fi/info/product_videokamerat_yleinen/

-
Viesti Kirjoittaja arisel »
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Haastattelun kohdekin oli tyrmistynyt.
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Citruuna »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Citruuna kirjoitti: Se vaatii tyylitajua.

-
Siis hymiö siellä lauseen sisällä.Thoth kirjoitti:Pitäisikö tuo "julkaista" sitten mielestäsi kirjoittaa "julkasta"? Melkein ainoa sana, joka meni oikeinKain kirjoitti:Oi kauheata! iPad on kirjoittanut miten sattuu, vieläpä Oikeinkirjoitusta!-viestiketjussa.iPadi kirjoitti:http://www.vertaa.fi/info/product_videokamerat_yleinen/
-

-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Minä noudatan painettuihin kortteihin liittyvää tapaa kirjoittaa joulu-sana isolla alkukirjaimella. 8)iPadi kirjoitti:Ketjun Hyvää Joulua otsikko on väärin. Sen pitäisi olla Hyvää joulua, hemmetti, eikö modetkaan osaa kirjoittaa sitä oikein
Kotus sanoo näin:
Entä jouluiset toivotukset?
Jouluna toivotetaan sukulaisille ja tutuille lukemattomissa postikorteissa Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! Painetuissa korteissa käytetään useimmiten isoja alkukirjaimia (”Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!”). Se on kortteihin vakiintunut tapa, jota ei kuitenkaan tarvitse noudattaa, kun kirjoittaa toivotukset itse.
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Ai jaa. Pari viikkoa sitten äikänope vaan raivosi meille, kun ihmiset kirjoittaa kortteihin joulu-sanan isolla. Hän pitää kuulemma listaa, että ketkä kirjoittavat isolla ja ketkä pienelläamanita kirjoitti:Minä noudatan painettuihin kortteihin liittyvää tapaa kirjoittaa joulu-sana isolla alkukirjaimella. 8)iPadi kirjoitti:Ketjun Hyvää Joulua otsikko on väärin. Sen pitäisi olla Hyvää joulua, hemmetti, eikö modetkaan osaa kirjoittaa sitä oikein
Kotus sanoo näin:
Entä jouluiset toivotukset?
Jouluna toivotetaan sukulaisille ja tutuille lukemattomissa postikorteissa Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! Painetuissa korteissa käytetään useimmiten isoja alkukirjaimia (”Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!”). Se on kortteihin vakiintunut tapa, jota ei kuitenkaan tarvitse noudattaa, kun kirjoittaa toivotukset itse.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ja eihän tuo ketjun otsikko ole mikään joulukortti, vai?
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka