Terve vaan kaikille,
elikkä ajattelin tehdä pienen tee-se-itse aktiivikaiuttimen iPhonelle näin jouluprojektina. Semmosen mitä voisi kuljettaa mökillä ja pelireissuissa sun muissa.
Kokemusta eikä tietotaitoa kauheesti ei ole, mutta intoa senkin edestä. Olisiko teillä heittää vinkkejä tälläiselle aloittelevalle nikkaroijalle. Googlettanut olen, mutta konkreettisia vinkkejä teiltä olisi mukava kuulla.
Elementeiksi olen miettinyt jotain ihan halpoja full-range elementtejä thomannilta. Esim. jotain Visatonin FRS 8m:iä joku kehu netissä. Aktiivikaiuttimia ajattelin joten sinnehän pitäisi boksin sisälle laittaa joku pieni vahvistin, mutta onko se vaikeata?
Ja voiko laittaa kaks kaiutinelementtiä samaan laatikkoon?
Kiitokset jo etukäteen kaikille vastaajille.
Tee-se-itse kaiutin
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Tee-se-itse kaiutin
Viesti Kirjoittaja Qrre »
Viimeksi muokannut Qrre, 10.12.2011 klo 18.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iMac 21,5 3,2 ghz i3 (mid 2010) ja iPhone 3gs 16gb
-
Re: Tee-se-itse kaiutin
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Näprääminen on mukava puuhaa. Paras materiaali tuohon projektiin on vaneri. Sitä on helppo työstää ja se on kestävää. Toivottavasti sinulla on työkaluja riittämiin. Siitä aktiivipömpelistä tulee kuitenkin melko painava, kun siinä joutuu käyttämään paristoja virtalähteenä. Samoin kaiutin painaa kohtalaisesti. Parhaan tuloksen saat, kun menet kirjastoon etsimään sopiva kirjoja, joissa on kaiutinrakennusohjeita. Tädit kyllä neuvovat, jos et osaa löytää sopivia itse. Hifi-lehdessä oli aikoinaan Hifi 12/2 kaiutin, johon lehdistä löytyy ohjeet. Näin muuten en osaa neuvoa tämän enempää. Niin ja tietysti google auttaa löytämään ohjeita jos kirjasto on liian kaukana nojatuolista.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
-
iMacissä on kiinni Audio Pro Addon Onet eikä ne montaa kiloo paina. Eks siihen vois ostaa verkkovirtalähteen ja muuntajan?
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Vastaavia oli myytävänä joskus pahvikaiuttimina. Soundi oli yllättävän hyvä. Niihin oli painettu kaiuttimen kuva ja purkki oli kaiuttimen näköinen. Sisällä oli vastaava pieni kaiutin. Hintakaan ei ollut paha. Tuollainen viritelmä voisi olla helpoin askarrella ja sen saisi mukaan helposti.Fixx kirjoitti:tai sit tänään: http://www.citydeal.fi/deals/koko-suomi ... 345&a=1662
tuskin hifiä sentään
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
-
Budjettilinjalla kun olen liikkeellä niin tälläisiä olen katsellut:
Vahvistin (painoks sanoo 176g)
ja elementit http://www.thomann.de/fi/visaton_frs_8m.htm
Vahvistin (painoks sanoo 176g)
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Ediek »
Itse tekemisen kannattavuus on vähän vaakalaudalla, ainakin omasta mielestä. Jos haluaa väkertä ja tehdä tekemisen ilosta, niin sitten eikun tekemään, mutta jos haluat HYVÄT laadut kaiuttimet jotka kestää käyttöä, niin sinuna ostaisin jonkun ihan kaupasta.
En väitä, etteikö kukaan voisi tehdä hyviä, mutta kaupasta ostetut toimii hyvin ja kestää käyttöä.(riippuu tietysti laadusta, mutta hyvät merkit ainakin).
Itse ostaisin kaksi vähän erikokoista elementtiä.
En väitä, etteikö kukaan voisi tehdä hyviä, mutta kaupasta ostetut toimii hyvin ja kestää käyttöä.(riippuu tietysti laadusta, mutta hyvät merkit ainakin).
Itse ostaisin kaksi vähän erikokoista elementtiä.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
No jaa. Minulla on itse tehdyt kaiuttimet, joita en korvien tai mittaustenkaan perusteella vaihtaisi kaupasta löytyviin ilman merkittävää välirahaa, mutta varmaan olisi tosiaan kannattanut ostaa kaupasta vaikka logitechit, niin olisi varmasti saanut HYVÄT. Toki kyse ei ole mistään mökille kuljeteltavista pikkukajareista, ja DIY scene keskittyy usein hiukan isompiin purkkeihin.Ediek kirjoitti:Itse tekemisen kannattavuus on vähän vaakalaudalla, ainakin omasta mielestä. Jos haluaa väkertä ja tehdä tekemisen ilosta, niin sitten eikun tekemään, mutta jos haluat HYVÄT laadut kaiuttimet jotka kestää käyttöä, niin sinuna ostaisin jonkun ihan kaupasta.
Ihan päästä ei kannata alkaa keksimään, vaan rakentaa jonkin kokeillun rakenteen pohjalta.
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Ana P »
Niinpä. Itse tehdyt on täällä kestäneet jo 20 vuotta, ja matka jatkuu, ainakin toistaiseksi. 

-
Viesti Kirjoittaja Ediek »
Itselläkin pödällä 4 vuotta vanhat itsetehdyt kaiuttimet, mutta tarkoitinkin tässä nyt hieman eriasiaa, kun aloittajan kaiuttimet ovat matkakäyttöön tulossa, niin en oikeen tiedä kannattaako itse tehdä.
-
Matkakäytössä kuulokkeet olisivat helpoimmat. Ne eivät vie liikaa tilaa eivätkä ole liian painavat kuljetella. Kaiuttimet voi tehdä vaikka Pringles-purkkiin tai mihin vaan jos tilan kulutus ei häiritse. Hifistely on sitten asia erikseen.
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka