Mulla on ongelma powermacin kanssa ( 1.8DP G5 rev A ), joka alkaa sapettaa hyvin paljon.. Kaikki alkoi iTunesista.
Homman nimi on siinä että iTunes jumiutuu toistuvasti n. 5-10 minuutin käytön jälkeen. Ohjelma yksinkertaisesti jumiutuu eikä kone reagoi mihinkään... Mäcci menee linkkuun ja mun pitää rebootata kone.
Pari kertaa on jopa käynyt niin että ruudulle ilmestyy rivi teksiä, missä lukee että System Failure.... Kernel jotain... sitten helvetisti jotain numerosarjoja.
Eikä muuten iTunes ole ainoa ohjelma... Joskus Finderikin on mennyt kesken kaiken samalla tavalla jumiin...
Luulin aluksi että ongelma voi olla buginen softa.. Sopivasti sattu tulemaan iTunes 5n ulos mutta päivittäminen ei auttanut asiaa ollenkaan.. kone jumiutu päivityksen jälkeenkin säännöllisesti.
Epäilin seuraavaksi hardware ongelmaa.... hassua kuitenkin tuossa on esim. Soundtrack Pro, ohelma mitä käytän hyvin paljon ,toimii täysin moitteetta ( Lukuunottamatta pari loistavaa bugia, jotka kaatavat ohjelman, mutta eivät jumiuta konetta => terveellinen bugi ( ...häh?! )[:)] ). Kertaakaan ei ole vetänyt konetta samalla tavalla linkkuun kuin iTunes.
Noh.. joka tapauksessa epäilin jospa muistipalikat jotenki olisivat osallisena tähän dilemmaan... irroitin palikat ja testasin ne pareittan ( eli mulla on siis 2x512mb ja 2x 256 mbn palikat ) ja käynnistelin iTunesia.... eipä auttanut.. kone jumiutu entiseen malliin..
Niin ja siis tähän väliin heitän että oikeuksia on tarkistettu, korjailtu yms yms mac janitoreita, cocktaileja, levytyökalua on ajeltu..
Seuraavaksi mitä kokeilin oli käyttiksen uudelleen asentaminen... mietin että koska olen tuore switchaaja, niin ehkä olen ummikkona poistellut/muutellut jotain tosi tärkeää...
Asensin tiikerin erase&installilla, siihen perään pukkasin 4.2. updaten sekä pro-joku update, joka (kuulemma) parantaa Soundtrackin Finalcutin yms yms ohjelmien luotettavuutta. Noiden perään asensin iTunesin ( siis sen viitosen )
Tämän jälkeen apuohjelmia käyttäen poistin ylimääräiset printterit, fontit ja kielet ( lue: kaikki paitsi suomi ja englanti )
iTunesi pyörii nyt vähän uskottavammin mutta silti se välillä takkuaa ( en kerennyt testaamaan sitä vielä täysin kun piti lähteä reissuun.. ) mutta nyt esimerkiksi huomasin että joku Stuff-It expanderin instaloiminen jumiuttaa koneen samalla tavalla kuin iTunes ennen käyttiksen uudelleen asennusta..
Mikä hemmetissä mun konetta nyt vaivaa ?? Kuulostaako ko.juttu teistä enemmän hardware vai softapuolen ongelmalta ? Hyvät neuvot ovat nyt tarpeen tai kohta mäkki lentää lähimpään roskikseen ja mun switchaus jää tosi lyhyeks.
No ei nyt sentään..... Taitaapa se suurin ongelma kuitenkin olla perinteisesti siinä näppiksen ja tuolin välissä....
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)